Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Siden Coaching i perspektiv – en grundbog udkom i 2008 er der sket meget med coaching som profession og håndværk samt i vores forståelse af coaching.I Coaching i nyt perspektiv – en metodebog bevæger vi os nogle skridt videre. Ved at gøre status for faget og pege fremad forsøger bogen at favne coachingfeltet på ny gennem tre centrale områder: Grundlag, retninger og værktøjer Ledelse, organisering og arbejde Ånd, filosofi og refleksionBogen vil være til nytte og inspiration for disse målgrupper:Studerende på private og universitære uddannelser i og om coaching, der har brug for en lærebog med den rette akademiske tyngde.Virksomheder og ledere, der bruger coaching og arbejder på at implementere værktøjer, praksis og tænkning i arbejdsfunktionen, og som har brug for en reflekteret metodebog.Alle med interesse for coaching, der har brug for et overblik, en samfundsmæssig og filosofisk perspektivering og en større forståelse for, hvordan coaching også virker.Den er skrevet af fagfolk med uddannelsesbaggrund inden for psykologi, filosofi og samfundsvidenskab samt coaches med master- eller universitetsgrader og mange års erfaring i praksis.
Coaching i organisationer skiller sig ud fra andre coachingbøger på tre områder: 1. En grundig gennemgang af reflekterende tilgange til coaching med rod i den systemiske, socialkonstruktionistiske og narrative teori. 2. Et stort, unikt, erfaringsbaseret materiale fra danske virksomheder og organisationer. 3. En konstruktiv how-to-do-guide med velafprøvede og letanvendelige værktøjer.Målgruppen er akademi- og diplomstuderende, samt virksomheder og konsulenter, der ønsker at arbejde målrettet med strategisk organisationscoaching.
Som leder skal man arbejde med at opbygge eller blive bevidst om en række kompetencer. Man skal blandt andet kunne arbejde med kompleks problemløsning, være reflekterende, kunne anvende viden i praksis, have kompetence i at opbygge tillid og følgeskab, anvende magt og søge indflydelse.Forskellige ledelsespositioner kalder på forskellige kompetencer, og som leder skal man være bevidst om at kombinere ledelsesposition og kompetencer afhængigt af situation og kontekst.Denne bog er en solid introduktion til, hvad det indebærer at være leder. Den adresserer det kald eller den dybe overbevisning om at kunne gøre en forskel, som er det, der driver eller fører mange ind i ledelse. Kom godt i gang med ledelse beskriver både de eksistentielle, etiske og følelsesmæssige udfordringer, en leder kan stå i.Forfatterne giver et indblik i de mange positioner, man kommer til at stå i som leder, og de teoretiske fundamenter, man kan stå på.Bogen henvender sig til alle, der overvejer at blive ledere, og til nye ledere, der ønsker at blive introduceret til ledelse som profession og ønsker ledelse som deres karrierevej.Bogen henvender sig således både til nye og kommende praktikere – det kan være akademikere, professions- eller akademiuddannede.
I tider med store omvæltninger og forandringsbølger opruster vi mennesker på kommunikationssiden. Coaching i arbejdslivet præsenterer dig for teorier og redskaber til at styrke din kommunikation i hverdagen – både som kollega, medarbejder og leder.I bogen præsenteres den systemiske og den narrative metode, og samtidig er der fokus på, hvordan coaching indvirker på hjernen. God kommunikation styrker det menneskelige samspil, og vores hjerner er vigtige medspillere i det samspil. Hjernen elsker gode spørgsmål, og bogen har særligt fokus på de spørgsmålstyper og de spørgeteknikker, du kan anvende i din coachende kommunikation.Coaching i arbejdslivet henvender sig til praktikere, der vil tilegne sig og opdatere sig på de nyeste coachingmetoder. Bogen er krydret med mange gode og aktuelle cases fra hverdagen og byder på spændende og effektfulde metoder, som du kan inspireres af og direkte anvende i din daglige praksis med kommunikation, både individuelt og i organisationen.Birgitte Jepsen er psykolog og har mere end 20 års erfaring som coach og coachende psykolog. Hun er direktør i konsulent- og uddannelsesvirksomheden Axept A/S, som arbejder med udvikling af mennesker og organisationer. Margrethe Gade er cand.mag. i engelsk og historie, uddannet gymnasielærer og certificeret coach. Har været leder i forskellige voksenuddannelsessystemer og arbejder nu som uddannelseskonsulent i KLEO.
Det gode afgangsprojekt er en guide til, hvordan du griber processen an omkring et afgangsprojekt, lige fra tanker om din forståelse af ledelse til dit valg af emne og perspektiv til indhentning af empiri og skrivning af projektet. Guiden hjælper dig således helt konkret med at tage hånd om komplekse ledelsesproblemstillinger, din organisatoriske kontekst, opgavestrukturen samt opgaveprocessen.Desuden følger vi dig helt til eksamensbordet og giver tips og vejledning til forberedelsen og afvikling af en god eksamen.Igennem bogen bruger vi en række konkrete eksempler fra gode afgangsprojekter. Vi har både først og sidst i bogen citater fra studerende, der har gennemført deres afgangsprojekt. De skriver både om processen, giver gode råd og ikke mindst kommer de med erfaringer fra projektets betydning for både deres organisation og deres egen karriere. At skrive afgangsprojekt er en helt særlig disciplin inden for lederuddannelser med et stort potentiale for personlig vækst, udvikling af ny viden samt produktive tiltag i din og din organisations ledelsespraksis.Bogen bruger studieordningerne på diplom- og masteruddannelser i ledelse som referencepunkt.Forfatterne har på baggrund af en lang, praktisk ledelseskarriere vejledt i at skrive afsluttende opgaver på lederuddannelser de seneste 20 år. Derudover har vi begge undervist på mange fag på diplom – og masteruddannelser i ledelse.
Coaching i organisationer skiller sig ud fra andre coachingbøger på tre områder:1. En grundig gennemgang af reflekterende tilgange til coaching med rod i den systemiske, socialkonstruktionistiske og narrative teori.2. Et stort, unikt, erfaringsbaseret materiale fra danske virksomheder og organisationer.3. En konstruktiv how-to-do-guide med velafprøvede og letanvendelige værktøjer.Målgruppen er akademi- og diplomstuderende, samt virksomheder og konsulenter, der ønsker at arbejde målrettet med strategisk organisationscoaching.
Metodeguiden til akademiuddannelsen i ledelse guider dig gennem hele akademiuddannelsen i ledelse. Bogen giver dig overblik over metoder og teknikker, hjælper dig gennem alle obligatoriske moduler og slutter af med læringsmålene for afgangsprojektet. Guidens formål er at gøre det nemmere, sjovere og mere lærerigt at tænke i metoder som leder. Det gælder både metoder til at forberede sig til og skrive de projekter, der er på uddannelsen, men også metoder, der kan bruges til at lede med i dagligdagen.Guiden har en ny og alternativ tilgang til metodeundervisning: den kvalificerer og styrker din læring og kompetenceudvikling og giver dig dermed bedre muligheder for kreativitet og for at trives på uddannelsen. Den viser også vej, så du kan bruge det lærte i din egen ledelse og i din egen organisation.Bogen har særligt fokus på akademiuddannelsen i ledelse, men den er også relevant og attraktiv for alle ledere i en kompleks, usikker og omskiftelig kontekst, hvor praktiske ledelsesproblemer skal tackles dagligt og inddrage medarbejdere og andre.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.