Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det engelske ord literacy, som også benyttes på dansk, har traditionelt handlet om skriftsprogskyndighed, men inkluderer i en nutidig sprogbrug også det talte sprog og sammenhængen mellem talt og skrevet sprog. Samtidig er multimodale tekstformer også blevet en integreret del af nyere literacy-teori.Literacy er derfor blevet et omfattende begreb, som får mange kommunikative fænomener til at hænge sammen. Det er også et didaktisk begreb, som tager udgangspunkt i ønsket om at skabe bedre forudsætninger for kommunikation, og som dækker hele skoleforløbet fra de små til de store klasser. Literacy handler bl.a. om, hvordan man lærer gennem sprog, hvordan læring foregår i sociale sammenhænge, og hvordan læring hænger sammen med betydningsskabelse og identitet.Tæt på literacy. Håndbog i læsning og skrivning er skrevet som en lærebog til læreruddannelsen på baggrund af studieordningens aktuelle krav, samt til læreres efteruddannelse, men den vil også være interessant læsning for andre faggrupper med interesse for sprog og betydningsdannelse. Bogens 12 kapitler tager udgangspunkt i 10 indledende teser om literacy, der bl.a. ser begrebet i et samfundsmæssigt og uddannelsespolitisk perspektiv.Johannes Fibiger er cand.mag. i dansk, idéhistorie og filosofi og lektor i dansk ved VIA University College.Martin Jørgensen er cand.mag. i dansk og kristendomskundskab og tidligere lektor ved VIA University College.De har også sammen udgivet Tæt på sprog. Håndbog i dansk sprog og sprogdidaktik. De to bøger skal ses som en helhed, hvor hvert bind belyser sider af sprogets forhold til den virkelighed, det afspejler og skaber.
Tæt på sprog er en tidssvarende lærebog om sprog. Den er både elementært introducerende og kan understøtte udviklingen af lærerens didaktiske kompetencer. Det er interessant at undervise i sprog, men det kræver fagligt overskud også at gøre det spændende for eleverne.Tæt på sprog fungerer både som en opslagsbog og en redegørende og analyserende bog. Den indeholder introducerende teori med klare og håndterbare definitioner og redegørelser. Den rummer desuden masser af eksempler på sprog og tekster fra skolens hverdag og mange elevtekster med tilhørende forslag til, hvordan læreren kan give sproglig vejledning. Endelig finder man i bogen mange opgaver, som i tæt tilknytning til det relevante stof gør det muligt for de studerende sammen eller alene at arbejde videre på egen hånd.
Tæt på danskdidaktik. Undervisning i det integrative danskfag handler om faget dansk i folkeskolen og i læreruddannelsen. Det er en fagdidaktik, dvs. at den beskæftiger sig med, hvad faget indeholder med alle dets facetter, og hvad meningen er med at undervise i dansk. Hvorfor har vi et fag, som hedder dansk, og hvorfor er det organiseret, som det er? Hvad er målene med det, og hvordan kan man arbejde med dansk i folkeskolen? Der er brug for en danskdidaktik netop nu på grund af de store ændringer af faget, som har fundet sted inden for de seneste år. Danskfaget er skolens største fag, og det består af utrolig mange elementer og mange forskellige opfattelser af, hvordan man skal forstå og forvalte faget. Danskfaget er en mosaik af tradition og fornyelse, og der er mange indbyrdes uenige bud på, hvordan man skal undervise i dette vigtige fag.Bogen sætter fokus på ”det integrative danskfag”, fordi det giver mulighed for at belyse nogle af de mest frugtbare bestræbelser på at udvikle faget og holde sammen på det. En integrationsvinkel på danskfaget kaster lys over steder i fagets historie, hvor faget har udviklet sig, og anviser veje, man selv kan gå for at udvikle faget på en måde, så dets potentialer kan udnyttes og bruges på en både hensigtsmæssig og inspirerende måde.Tæt på danskdidaktik er opbygget i overensstemmelse med den klassiske didaktiske trekant: Den fortæller om indholdet i faget, HVAD, begrundelser dette indhold, HVORFOR, og beskriver de metoder, man kan benytte i arbejdet med faget, altså HVORDAN. Johannes Fibiger er cand.mag. i dansk, idéhistorie og filosofi og lektor i dansk ved VIA University College.Martin Jørgensen er cand.mag. i dansk og kristendomskundskab og tidligere lektor ved VIA University College.Tidligere udgivelser af de to forfattere i Tæt på-serien: Tæt på sprog og Tæt på literacy, samt af Martin Jørgensen: Tæt på litteratur.
Tæt på litteratur er en lærebog til læreruddannelsen og en inspirationsbog til lærere og andre, som interesserer sig for litteratur. Bogens giver et samlet bud på, hvordan man kan gå tæt på den litterære tekst, som er litteraturundervisningens omdrejningspunkt.Når litteraturundervisningen skal udvikles, planlægges, gennemføres og evalueres, er det nødvendigt, at læreren har veludviklede tekstanalytiske kompetencer og kan reflektere over, hvad litteratur er. I Tæt på litteratur har litteraturanalysen et didaktisk perspektiv med henblik på at styrke lærerens muligheder for at handle professionelt og kreativt og åbne for de mange muligheder for læring og dannelse, der findes i litteratur. Der diskuteres desuden relevante metoder i forhold til litterær analyse.I bogen fokuseres endvidere på sproget som indgang til den litterære oplevelse og erkendelse. Det åbner for undersøgelse, analyse og fortolkning med inddragelse af danskundervisningens øvrige kompetenceområder: læsning, fremstilling og kommunikation.Denne 2. udgave er opdateret og udvidet med en tekstantologi og tilhørende stilladserende spørgsmål til det videre arbejde.Martin Jørgensen er cand.mag. i dansk og kristendomskundskab og tidligere lektor ved VIA University College. Tidligere har han udgivet Tæt på sprog, Tæt på literacy og Tæt på danskdidaktik (skrevet i samarbejde med Johannes Fibiger og Jørgen B. Asmussen).
Bogen er en fagdidaktisk bog, som viser nogle af de faglige muligheder, danskfaget kan tilbyde, når læreren arbejder på at differentiere undervisningen? Og hvordan læreren kan lægge undervisningen til rette på en sådan måde, at disse resurser udnyttes bedst muligt. Bogen er organiseret efter kompetenceområderne i Fælles Mål og er fyldt med konkrete, inspirerende og praksisnære eksempler.
Læseren får et grundigt signalement af seminariefaget dansk. Bogen giver et hurtigt overblik og en basis for videre fordybelse i fagets områder. Kapitlerne introducerer til studiets centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF-områder) samt til mere overordnede og generelle synsvinkler i faget. Endelig er der en række kapitler, der beskriver dansk som undervisningsfag, og som tager væsentlige områder af faget op. Mosaikker til danskstudiet vil også kunne bruges til mere end som studiets grundbog, idet den vil være velegnet til eksamensrepetition og som opslagsbog, når et fagligt område senere skal have et brush up. Derfor vil også andre danskstuderende end lærerstuderende have glæde af bogen. Bidragydere: Dorte Schmidt-Nielsen, Lisbet Hastrup Clausen, Nikolaj Frydensbjerg Elf, Johannes Fibiger, Claus Detlef, Jørgen Kuhlmann, Bo Steffensen, Martin Jørgensen, Line Møller Daugård, Jørgen Asmussen, Jeppe Bundsgaard, Mads Th. Haugsted, Vibeke Boelt, Gurli Bjørn Iversen
Tæt på medier er en bog om medier og om mediedidaktik.Forfatterne introducerer til medier på en både undersøgende og perspektiverende måde, og de gør den med et didaktisk perspektiv. Bogen har kapitler om de centrale medieområder nyhedsfortællende medier, lydmedier, filmmedier, tv-serier, sociale medier og reklamer.Tæt på medier er skrevet som en lærebog til læreruddannelsen, samt til læreres efteruddannelse, men den vil også være interessant læsning for andre faggrupper med interesse for medier og mediedidaktik.
En lærebog og eninspirationsbog, som handler om, hvad kreativitet er, og om hvordan man kangøre undervisning mere kreativ. 14 artikler om kreativitet i teori og praksis. Inddelti tre hovedafsnit med hver sit grundspørgsmål, det første med hovedvægt på ’hvorfor’:Hvorfor fokusere på kreativitet? Det andet på ’hvad’: Hvad er kreativitet, ogkan kreativitet læres? Og det tredje med vægten på ’hvordan’: Eksempler på atarbejde kreativt i skolen.
Tæt på Litteratur er en lærebog til linjefaget dansk i læreruddannelsen. Den har til hensigt at give sin læser tekstanalytiske forudsætninger i et samspil med litteraturdidaktiske overvejelser. Litteraturundervisning i skolen er også vejledning: Læreren må kunne vejlede eleverne, så de bliver bedre stand til at sætte ord på deres egen oplevelse og forståelse af litteratur. Hvis læreren skal kunne det, skal læreren selv have dyb indsigt i litteratur – og selv kunne se mulighederne i den litterære tekst. Derfor går denne bog tæt på teksten. Tæt på litteratur indeholder tre hovedafsnit: I Tekstens muligheder – om litterær metode og litteraturdidaktik.II Otte kapitler om analyse af litteratur og undervisning i litteratur. Otte eksemplariske tekster analyseres: samtidig voksenlitteratur, kanoniske tekster og ungdomsromaner. I tilknytning til hver nærlæsning er der fokusartikler med centrale tekstanalytiske problemstillinger. III Litterært leksikon med artikler om litteraturanalytiske og -didaktiske begreber.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.