Tidligere bogreolen.dk  |  Markedets laveste priser
Dag-til-dag levering

Bøger af Merete Wiberg

Filter
Filter
Genre
  • (1)
  • (5)
Bogtype
  • (7)
  • (5)
Format
  • (5)
  • (1)
  • (1)
Sprog
  • (11)
  • (1)
Pris
DKK
Serie
  • (2)
  • (1)
  • (1)
Sorter efterSorter Populære
  • af Thomas Illum Hansen, Per Fibæk Laursen, Helle Plauborg, mfl.
    442,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Didaktikhåndbogen er en fuldendt lærebog i didaktik, der omfatter didaktikkens historie, teorier og virkeområder. Bogen er struktureret i to dele:A: "Didaktiske teorier", der udreder didaktiske retninger og traditioner, som de har udfoldet sig i den angelsaksiske verden, den kontinentale verden og i Danmark.B: "Didaktisk belysning af temaer", der gennem en lang række temaer kontekstualiserer didaktiske teorier og kategorier inden for de virkeområder, som didaktikeren typisk møder i sin praksis.Didaktikhåndbogen præsenterer således det vidensgrundlag, som den studerende kan bruge til at skabe og reflektere over sin praksis.Bogen er tænkt som den studerendes arbejdsredskab og følgesvend gennem hele studiet. Den henvender sig til læreruddannelsen og pædagogiske bachelor-, diplom- og kandidatuddannelser.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Klaus Nielsen, Helle Plauborg, Cathrine Hasse, mfl.
    347,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Bogen beskæftiger sig med to vigtige, beslægtede uddannelsesvidenskabelige discipliner: Didaktik handler om undervisning, men da hensigten med undervisning er, at mennesker skal lære, er læring en vigtig del af didaktikken. Læring handler om læreprocesser, og selvom disse kan foregå uden undervisning, vil man oftest analysere dem ud fra et ønske om at fremme læring, og dermed bliver didaktikken vigtig for læring.Bogen tegner et landskab af forskellige teorier inden for begge felter. Den er skrevet dels til universitetsstuderende, bl.a. på bacheloruddannelsen i Uddannelsesvidenskab, dels til faget Pædagogik og lærerfaglighed på læreruddannelsen.  

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Otte tilgange til pædagogik
    af Stig Broström, Karsten Schnack, Carsten Hjorth Pedersen, mfl.
    550,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Pædagogikhåndbogen beskriver pædagogikkens vidensområde gennem otte tilgange: Pædagogisk filosofi (hvad er det, skolen skal?) Pædagogisk sociologi (hvad er det, skolen gør?) Didaktik (planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning) Pædagogisk psykologi (udvikling, læring, motivation og relationskompetence) Pædagogik og etik (menneskeligt samspil i skolen) Pædagogikkens historie (opdragelse og undervisning i perspektiv) Pædagogisk antropologi (menneske og kultur) Pædagogik som fag (metaperspektiver)Pædagogikhåndbogen præsenterer således det vidensgrundlag, som den studerende kan bruge til at reflektere over praksis med.Bogen er tænkt som den studerendes arbejdsredskab og følgesvend gennem hele studiet. Den henvender sig til læreruddannelsen og pædagogiske bachelor-, diplom- og kandidatuddannelser.Pædagogikhåndbogen er et originalt værk, der er sammensat af nyskrevne og reviderede kapitler fra udgivelsen Gyldendals pædagogikhåndbog, København: Gyldendal 2011.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Seks tilgange til pædagogisk praksis
    af Klaus Nielsen, Peter Brodersen, Mie Buhl, mfl.
    227,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Det lærende menneske stiller skarpt på seks forskellige perspektiver fra den læringsteoretiske bagage. Udgangspunktet for hvert perspektiv er praktiske handlinger, som lærere og elever foretager sig. Herfra sætter bogens forfattere ind med teoretiske uddybninger og kritiske drøftelser af praksis og handlemulighederne heri. Dette perspektivskifte tydeliggør, hvordan forskellige læringsmæssige pointer kan se ud i praksis, og hvordan de kan underbygges praktisk, teoretisk og empirisk.De seks læringsteoretiske perspektiver kan også inspirere til og underbygge beslutninger om pædagogisk praksis. Det kan de, da teorierne hjælper til at få øje på, løse, fortolke og kritisere det, vi normalt ikke yder så meget opmærksomhed. De seks perspektiver, som bogen åbner for os, er læring gennem: tænkning og erfaring konstruktioner narrativer æstetisk praksis eksistentielle valg deltagelseDet lærende menneske henvender sig primært til studerende ved læreruddannelsen.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Bidrag til empirisk uddannelsesforskning
    af Thomas Illum Hansen, Pia Rose Böwadt, Keld Skovmand, mfl.
    270,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Kunne man før nøjes med at læse pædagogisk-filosofiske tekster for at nærme sig pædagogikkens DNA, griber man i dag til uddannelsesforskningens analyser og data. Før orienterede man sig altså ud fra idéhistoriske tanker og refleksioner – i dag empirisk!Men modsætningen mellem pædagogik og uddannelsesforskning er forkert. Kant, Herbart, Grundtvig, Dewey og i dag Biesta, Prange og Benner var og er ikke uinteresseret i den empiriske forskning. Deres teorier har blik for, at empirien er en vigtig erkendelsesform, når det drejer sig om dannelsesprocesser og den pædagogiske praksis. De har forskellige syn på empiri, dannelse og forskning og ser også forskelligt på sammenhængene imellem dem. Men uden forståelse for det empiriske og den empiriske forskning er de ikke – tværtimod.  Denne bog udreder således moderne betydningsfulde pædagogiske tænkere i lyset af den empiriske dannelsesforskning. På den måde når bogens bidrag også frem til, hvad de pædagogiske tænkere kan have af betydning for pædagogisk praksis i dag.Pædagogiske tænkere – bidrag til empirisk dannelsesforskning henvender sig til dem, der studerer folkeskolen for i fremtiden at gøre den bedre.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • af Thomas Illum Hansen, Martin Blok Johansen, Per Fibæk Laursen, mfl.
    313,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Bogen stiller skarpt på 52 opslag om klassiske og moderne didaktiske begreber. Hvert opslag præsenterer begrebets teoretiske baggrund, dets betydning i en praksis og dets bidrag til professionel analyse, forberedelse eller evaluering af undervisning. Det er f.eks. ”Lærerroller”, ”Stilladsering”, "Øvelse”.Didaktisk opslagsbog er en værktøjskasse: opslagene er redskaber til at kvalificere lærerens begreber om og handlemuligheder i praksis.Bogens erfarne undervisere, forfattere og forskere skriver og henvender sig til alle, der ønsker at udvikle sig som underviser på et teoretisk og reflekteret grundlag. Bogen er derfor særlig egnet til undervisningen ved læreruddannelsen og til efter- og videreuddannelse.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - Mellem teori, empiri og praksis
    af Thomas Illum Hansen, Lene Tanggaard, Leo Komischke-Konnerup, mfl.
    270,95 kr.
    Fragt 39,95 kr.

    Kan man måle dannelse og dannelsesprocesser? Kan man egentlig forske med pædagogikken som afsæt? Og kan man forske normativt i spændingsfeltet mellem teori, praksis og empiri?Empirisk dannelsesforskning er et nyt begreb i dansk uddannelsesforskning. Begrebet antyder, at dannelse kan belyses gennem empiri, og at begrebet hører hjemme i fællesmængden mellem to ellers modstridende traditioner: den evidensbaserede empiriske pædagogik og den normative teoretiske pædagogik.Bogen fremskriver dette nye begreb, hvor pædagogisk teori og pædagogisk praksis mødes i empirien. Det kommer til syne i de fortolkninger, vi med teori kan lave om praksis, og i de udfordringer praksis stiller til teorien og empirien.Empirisk dannelsesforskning henvender sig både til studerende og til forskere, der undersøger den pædagogiske virkelighed, hvori dannelse er central.

    • Fragt
    • 39,95 kr.
  • - et lærings-og dannelsesperspektiv
    af Merete Wiberg
    42,95 kr.

    Artiklen diskuterer, hvordan uddannelse, undervisning og læring måses som et løbende spil mellem et individuelt og et fællesmenneskeligtniveau. Dannelsesbegrebet har netop fokus på formidlingen imellemindividet og fællesskabet, idet dannelse handler om, hvordan individetkommer til en forståelse af sig selv, idet det forstår sig selv som en delaf fællesskabet. Læringsbegrebet er blevet beskyldt for at fokusere påindividet og alene at være et processuelt begreb. Der udkastes i artiklenen forståelse af, hvordan læreprocesser indeholder værdimæssigedimensioner, og hvordan en normativ stræben kan ses i sam- og modspilletmellem fællesskabets betydningshorisonter og det enkelte individsintentioner. Deweys begreb om ‘inquiry’ anvendes til at beskrive,hvordan individet rækker ind i fællesskabet, mens G.W. Hegels begrebom dannelse inddrages med henblik på at beskrive læreprocesser somformidling mellem konflikt og forsoning.

  • af Merete Wiberg
    42,95 kr.

    I artiklen diskuteres begrebet tænkning i relation til aktiviteter i uddannelsessammenhænge. Diskussionen foregår med udgangspunkt iJohn Deweys begreb om tænkning som undersøgelse og om læringsom et socialt fænomen, og relateres til uddannelsesforskerens Bereitersbegreb om vidensbygning og Bereiter og Scardamalias begreb omundersøgende vidensbygningsfælleskaber. Endvidere inddrages Lave ogWengers begreb om praksisfællesskaber med henblik på at diskutere,hvordan tænkning kan forstås i et situeret perspektiv. Artiklen bidragermed en diskussion af, hvordan udvikling af tænkning kan praktiseres ien uddannelsessammenhæng samt hvilke typer af aktiviteter, det givermening at elever og studerende arbejder med, med henblik på, at de fåren selvforståelse og rolle, der indbefatter at de både lærer, deltager i envidensdiskurs og bidrager.

  • af Lone Krogh & Merete Wiberg
    35,95 kr.

    God undervisning på universitetet er orienteret mod de studerendes læring. Læringsaktiviteter i undervisningen og mellem undervisningsgangene spiller derfor en stor rolle i universitetspædagogik. Universitetspædagogik rummer erfaringsbaserede og forskningsrelaterede forslag til, hvordan man tilrettelægger, gennemfører, evaluerer og videreudvikler egen undervisningspraksis inden for de rammer som universitetet og forskningsbaseringen danner om undervisningen - hvad enten det drejer sig om traditionelle forelæsnings- og vejledningsaktiviteter, case- og projektarbejde eller e-læring. Forfatterne giver desuden den enkelte underviser redskaber til at overveje sit læringsteoretiske fundament. Bogens hovedafsnit: - Universitet som ramme- Læring og forskningsbaseret undervisning- Planlægning af kurser og lektioner - Gennemførelse af selve undervisningen - Vejledning - Eksamen og evaluering - Undervisningsudvikling for universitetsundervisere.Vi udleverer ikke undervisereksemplarer af denne bog. Universitetspædagogik findes også i engelsk oversættelse: University Teaching and Learning http://samfundslitteratur.dk/bog/university-teaching-and-learning

  • af Lone Krogh & Merete Wiberg
    37,95 kr.

    University Teaching and Learning is based on the notion that good teaching is focused on student learning. Therefore, the central topic of this book is learning activities, both in and between teaching sessions.The book includes experience- and research-based suggestions for how to plan, conduct, evaluate and develop teaching within the framework provided by the university and research, whether this be traditional lectures and supervision tasks; case- and project work, or e-learning. The book furthermore equips the individual teacher with tools to reflect the theoretical foundation of his or her teaching.University Teaching and Learning is written with university teacher training and other introductions to university teaching and learning in mind. In addition to new lecturers, the book is also aimed at the seasoned lecturer looking for inspiration for his or her own, the team s or department s teaching.University Teaching and Learning is co-authored by a number of lecturers, developers and researchers affiliated with the Danish Network for Educational Development in Higher Education.University Teaching and Learning is available in a Danish translation: http://samfundslitteratur.dk/bog/universitetspædagogik

  • af Jacob Dahl Rendtorff, Carsten René Jørgensen, Anne Marie Pahuus, mfl.
    109,95 kr.

    Hvad er det gode liv? Det er svært at svare på! På den anden side er det i dag et krav, at vi hver især kan give et bud. Det gode liv har man diskuteret til alle tider, men at alle i samfundet skal finde deres egen særlige vej i livet, er dét, der er særligt for vor tid. Selvom vi ikke dagligt tænker over, hvad det gode liv er, så står vi hele tiden over for fordringen om at realisere det. Gifter man sig med den forkerte, kan man ikke give et familiært eller kirkeligt pres om et hurtigt bryllup skylden. Det betyder også, at vi kan føle en moralsk forpligtigelse til at lade os skille, hvis partneren begrænser vores livsudfoldelse. Ellers spilder vi vores liv!

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.