Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Relations- og ressourceorienteret pædagogik - ICDPNyere forskning viser, at børns trivsel, udvikling og læring er tæt forbundet med kvaliteten af den kontakt, omsorg og opmærksomhed, børnene får fra deres nære omsorgsgivere. Formålet med denne bog er at sætte spot på betydningen af den relations- og ressourceorienterede pædagogik i professionelle omsorgsmiljøer via ICDP-programmet.Bogen indledes med et oversigtskapitel af Karsten Hundeide, som var en af initiativtagerne til ICDP-programmet. Herefter følger en række kapitler, som dækker emnerne:De professionelle voksnes betydning for barnets selvopfattelseKvaliteter i samspillet mellem voksen og barnInklusion og relationsarbejdeTilknytningsteori og ICDPD en professionelle kærlighed som forudsætningen for relationsarbejdeAt skabe mentaliserende miljøerNarrativitet og identitetImplementeringen af ICDP i praksisBogen henvender sig til studerende på lærer- og pædagoguddannelsen, lærere, pædagoger og andre professionelle omsorgsgivere, der interesserer sig for relations- og ressourceorienteret pædagogik. Der er også inspiration at hente til professionelle, som er i gang med eller har gennemført en ICDP-uddannelse
Nyere forskning viser, at børns trivsel, udvikling og læring er tæt forbundet med kvaliteten af den kontakt, omsorg og opmærksomhed, børnene får fra deres nære omsorgsgivere. Formålet med denne bog er at sætte spot på betydningen af den relations- og ressourceorienterede pædagogik i professionelle omsorgsmiljøer via ICDP-programmet.Bogen indledes med et oversigtskapitel af Karsten Hundeide, som var en af initiativtagerne til ICDP-programmet. Herefter følger en række kapitler, som dækker emnerne:- De professionelle voksnes betydning for barnets selvopfattelse- Kvaliteter i samspillet mellem voksen og barn- Inklusion og relationsarbejde- Tilknytningsteori og ICDP- Den professionelle kærlighed som forudsætningen for relationsarbejde- At skabe mentaliserende miljøer- Narrativitet og identitet- Implementeringen af ICDP i praksisBogen henvender sig til studerende på lærer- og pædagoguddannelsen, lærere, pædagoger og andre professionelle omsorgsgivere, der interesserer sig for relations- og ressourceorienteret pædagogik. Der er også inspiration at hente til professionelle, som er i gang med eller har gennemført en ICDP-uddannelse.
Omdrejningspunktet for denne bog er mønsterbrydning, men som det vil fremgå, er mønsterbrydning et mangesidet og måske tvivlsomt begreb. I flere af bogens kapitler er selve mønsterbryderbegrebet til diskussion – for hvad karakteriserer ”en mønsterbryder”? Er det at få en længere uddannelse end egne forældre nok til at kalde sig mønsterbryder? Giver begrebet overhovedet mening?Bogen bevæger sig dybere og længere ned i mønsterbryderbegrebet, end det er set tidligere, og den tilbyder læseren en solid og kvalificeret viden om, hvordan vi forebygger negativ social arv. Der introduceres ligeledes til andre begreber, så som resiliens, tilknytningsmønstre, udviklingsstøttende kontakt, trivsel og mistrivsel, som kan være mere præcise og anvendelige begreber i forskning omkring negativ social arv og mønsterbrydning.Bogen er skrevet til pædagoger, lærere, studerende, psykologer og andre, der har børns nutidige og fremtidige ve og vel som deres hjertesag.Selv om muligheden for, at nogle børn klarer sig ”på trods”, må anerkendes, så er tidlig indsats (at fjerne presset) stadigvæk langt mere virksom end senere indsats.
"Mønsterbrydning i et tilknytningsteoretisk perspektiv" er kapitel 6 fra bogen "Mønsterbrud i opbrud".Kapitlet indeholder følgende:- Introduktion til tilknytningsteorien- Tilknytningsmønstrene- Den desorganiserede tilknytning- De indre arbejdsmodeller- Tilknytningsteoriens udviklingsmodel- Transmission af tilknytningskvalitet fra forældre til børn- Tilknytningens kvalitet og de psykologiske forsvarsmekanismer- Mønsterbrydning og resiliens- Forskningsresultater som påviser udviklingsstøttende effekter- Mønsterbrydning: Hvad er det, og hvordan opleves det?- OpsamlingOmdrejningspunktet for bogen "Mønsterbrud i opbrud" er mønsterbrydning, men som det vil fremgå, er mønsterbrydning et mangesidet og måske tvivlsomt begreb. I flere af bogens kapitler er selve mønsterbryderbegrebet til diskussion – for hvad karakteriserer "en mønsterbryder"? Er det at få en længere uddannelse end egne forældre nok til at kalde sig mønsterbryder? Giver begrebet overhovedet mening?
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.