Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dette er fortællingen om en dansk pige, der tager på et års gymnasieophold i den lille by Arles i Provence, fordi hun vil lære fransk. Hun overraskes flere gange i mødet med sproget, skolelivet, menneskene, traditionerne og naturen. På gymnasiet møder hun en fransk pige, som hun bliver venner med. Den nye veninde viser sig at være barnebarn af en kendt maler, Auguste Chabaud.Til denne bog findes der gloselister, supplerende billeder og ikke mindst øvelser angående både sproget (langue**) og det kulturelle aspekt af Provence (Info*) i Supplerende Materialer iBogen. Her uddybes de selvbiografiske oplevelser fra bogen, og eleverne kan derigennem lære alt det, Anna lærte på sit gymnasieophold i Arles.Det er således et komplet læresystem for 2. g. eller tilsvarende niveau. Teksten er skrevet i et autentisk fransk sprog, der tager højde for det generelle ordforråd og grammatikken på niveauet efter begynderniveauet. Derudover kan der arbejdes med det specifikke ordforråd henhørende Sydfrankrig.
I bogen følger vi forfatterne Anna og Monique rundt i landet og oplever på nær hold deres forundring og begejstring over naturen og kulturen – og ikke mindst gæstfriheden hos de marokkanere, de møder.Bogen er inddelt i to dele: Del 1. Un voyage mémorable au Maroc omhandler Anna og Moniques fælles rejse rundt i Marokko. Først deres besøg i byerne Rabat, Casablanca, Marrakech og Ouarzazate sammen med Élisabeth, som er født og opvokset i Marokko. Dernæst et længerevarende ophold i en marokkansk familie i Meknès. Endelig et par dages ophold i Tanger med nogle nye venner, de har mødt på rejsen. Del 2. À la recherche de la ville légendaire omhandler Annas efterfølgende rejse til og ophold i byen Essaouira kendt under navnet Mogador. Her får Anna indblik i byens særegenskab og møder nye venner. Gennem mødet med galeriejeren Frédéric Damgaard får hun indblik i den lokale voodoo inspireret malerkunst. Øvelserne, som er placeret efter hvert afsnit, uddyber forståelsen af Monique og Annas oplevelser samt giver viden om de særegne marokkanske skikke og praksis. Hvert afsnit er rigt illustreret, gloseret og efterfølges af varierede øvelser med fokus på kulturmødet og opnåelse af interkulturel kommunikativ kompetence. Teksten er skrevet i elevvenligt sprog med flere autentiske samtalesituationer.Bogen kan anvendes i franskundervisningen i gymnasiet og på tilsvarende niveauer.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.