Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Mød Hendes Majestæt Dronning Margrethe i den nye spændende bog ‘Med dronningen i Det Kongelige Teater’. En ny og spændende biografi om hendes forhold til kunsten på de skrå brædder, som er spækket med flotte illustrationer af blandt andet fotos og kostumetegninger fra Det Kongelige Teater. Dronningen er en eksemplarisk tilskuer til Det Kongelige Teaters forestillinger, som altid har vakt stor interesse hos hende. Hun er vidende og åben til teaterstykkerne, og har samtidig været vidende til utallige opførelser gennem årenene. I bogen bliver du introduceret til en række samtaler mellem dronningen og operadramaturg Nila Parly om 12 forskellige oplevelser om opera, skuespil og ballet på Nationalscenen. Igennem bogen deler dronningen sine oplevelser og erfaringer og inddrager et engageret og sansemættet sprog, for at give stof til eftertanke hos læseren. Nila Parly holder ofte møder med dronningen, og forud for disse foretager hun interviews med en af de mange kunstnere, som på en eller anden måde har været en del af eller gjort en indsats til den udvalgte forestilling. De interviewede er f. eks balletmester Nikolaj Húbbe, operasanger Johan Reuter og skuespiller Ghita Nørby. De vigtigste pointer fra kunstnersamtalerne indgår i samtalen med Dronningen, der på tilsvarende vis også forholder sig til kunstnernes erfaringer fra prøveforløbet og under forestillingerne. Dette medfører at læseren også bliver klogere på mange af de vanskelige og uventede, store personlige oplevelse, kan kan opstå på et levende teater. Bogen er blevet lavet i samarbejde med Det Kongelige Teater som indeholder sande oplysninger om handlingen, rolleindehaverne og den historiske baggrund.
Bogen her er en kort rundrejse til vigtige punkter i dansk operahistorie og en lige så kort opsummering af vigtige tendenser i operagenrens liv her i landet. Der er eksempler fra konkrete aktuelle opsætninger og tendenser, der kan sætte det historiske i perspektiv og pege fremad mod operaens udviklingsmuligheder. Nila Parly har fokus på tilskueroplevelsen og bogen er både diskuterende og essayistisk i sit udtryk.Nila Parly er operaforsker, dramaturg og forfatter. Hun er tidligere lektor ved Københavns Universitet og har en ph.d. i musikvidenskab fra Københavns Universitet. Nila Parly er desuden uddannet operasanger fra Roms konservatorium Santa Cecilia.OM ISCENESATTeaterkunst udspiller sig i nuet på scenen og lagres i publikums erindring. Hver opførelse af et stykke er unik i sig selv og vil altid adskille sig lidt fra de øvrige opførelser. Men som i alle andre kunstgrene betjener også teatret sig af sine egne greb, som gør netop teatret til noget særligt. Scenekunsten flytter sig hele tiden. Nye udtryk opstår i mødet mellem scene og sal. Teater kan noget helt særligt og noget meget forskelligt. Det har sin egen historie, og det er den historie, bogserien ISCENESAT gerne vil formidle.
En række analytiske gennemgange af de kvindelige hovedpartier i Richard Wagners værker fra Den flyvende Hollænder til Parsifal. Med afsæt i Carl Dahlhaus' og Carolyn Abbates teorier fokuseres der på orkester- og sangstemmernes klanglige og melodiske betydning for værkernes komplekse dramaturgi, hvilket giver anledning til en kritisk dialog med repræsentanterne for den traditionelle feministiske Wagnerforskning. Wagners kvindefigurer er ofte blevet beskrevet som undertrykte ofre, fordi de agerer som redskaber for mændenes forløsning, og fordi de næsten altid dør i slutningen af operaen. Men Wagners fremstilling af forholdet mellem kønnene er langt mere nuanceret, end de gængse "elendigheds"-analyser lægger op til.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.