Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogens første del belyser teorier om social ansvarlighed ud fra et virksomhedsperspektiv. I anden del giver fremtrædende erhvervslederne deres bud på fremtidens udfordringer inden for social ansvarlighed. Nogle af bidragsyderne udtaler om bogen: "Bogen beskriver den store mangfoldighed i tilgang til og praksis med CSR og er derfor samtidig et billede af den kompleksitet, der møder dem, der arbejder med området. Bogens forskningsmæssige bidrag er at reducere de mange forskelligheder til en fællesmængde, som afslutningsvis danner grundlag for en spændende idé om governance." John Lundsgaard, Bankdirektør, Spar Nord Bank A/S. "I diskussionen om bibeholdelse af velfærdsamfundet, indgår den sociale ansvarlighed som et væsentligt element. Derfor er det positivt, at denne bog kan være inspiration til, at arbejdspladserne gør noget ved CSR." Hans Jensen, Formand, LO. "Jeg glæder mig over at blive ført igennem de mange samtaler med erhvervslivet i denne bog. Samtalerne viser frem for alt, at social ansvarlighed har mange facetter, og at virksomhedernes individuelle forskelle i kultur giver et tilsvarende bredt spektrum af forskellige muligheder for at gribe arbejdet med social ansvarlighed an." Dan Boyter, Formand, Det Nationale Netværk af Virksomhedsledere. "Jeg er overbevist om, at bogen vil give inspiration til det praktiske arbejde i virksomhederne, og sætte mange vigtige og nødvendige tanker i gang om social ansvarlighed i den gode ledelse." Mogens Weinreich, Adm.dir., SAS Institute. Social ansvarlighed - fra idealisme til forretningsprincip henvender sig til studerende i ledelse og organisation på de videregående uddannelser, til ledere på alle niveauer i såvel erhvervslivet som i den offentlige sektor.
Virksomhedens personalearbejde er et tema som dækker over forskellige tilgange til ledelse og administration af de menneskelige ressourcer i organisationen. Både den personaleadministrative tilgang og Human Ressource Management (HRM) - tilgangen præsenteres i bogen. Et af hovedsynspunkterne i bogen er, at der findes ikke generelle principper for ledelse og administration af de menneskelige ressourcer i den enkelte organisation. Bogens ide er at samle udvalgte centrale emner med relevans for virksomhedens personalearbejde i praksis. Følgende emner behandles: Virksomhedens personalearbejde i sociale processer, organisationskultur, ledernetværk, ansattes indflydelse på personalepolitikken, personalerekruttering, kompetenceudvikling, beskæftigelse, kompetence og innovation, gruppeorganiseret arbejde, motivation og løn, belønningsledelse og lønsystemer, arbejdsmiljø samt kvalitet i personalearbejde. Emnerne placeres i en samlet model over virksomhedens personalearbejde og sættes ind i en teorihistorisk sammenhæng. Bogen henvender sig primært til studerende på masteruddannelser i personale- og arbejdsmarkeds- samt organisationsforhold. Bogen er også tænkt til at blive benyttet på uddannelser inden for det samfundsvidenskabelige område på bachelor- og kandidatniveau, de erhvervsøkonomiske uddannelser, sociologiuddannelsen m.fl.. Andre målgrupper, som bogen henvender sig til, er personaleansvarlige ledere i virksomheder og institutioner, tillidsrepræsentanter og ansatte i faglige organisationer. Bogen er skrevet af forskere og undervisere på Aalborg Universitet, der alle underviser på Masteruddannelsen i arbejdsmarkeds- og personaleforhold. Konsulenter, der gennem deres undervisning i temaet har tilknytning til Universitetet, har også bidraget.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.