Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Nu foreligger "Markedsret Del 1" i en ny 6. udgave. Bogen indeholder en generel introduktion til markedsretten samt en nærmere gennemgang af den retlige regulering af konkurrencebegrænsninger på det danske marked.Den retlige regulering af konkurrencebegrænsninger omfatter regler om karteller og misbrug af dominerende stilling på markedet såvel som om konkurrenceforvridende offentlig støtte og fusionskontrol. Reglerne herom findes først og fremmest i konkurrenceloven, men samtidig inddrages EU-konkurrenceretten systematisk, hvor dette er nødvendigt til forståelse af de danske regler og/eller samspillet mellem dansk konkurrenceret og EU-konkurrenceret i såvel materielretlig som håndhævelsesmæssig henseende. Reglerne illustreres med relevant praksis fra danske myndigheder og fra EU-myndigheder.Bogen kan bruges både som lærebog i undervisningen på højere læreanstalter og som opslags- og håndbog for praktikere. Den er forsynet med registre over benyttede afgørelser fra EF-Domstolen og Retten i Første Instans, danske domstole og Konkurrenceankenævnet, og den indeholder tillige et udførligt stikordsregister.
Dette er en studieudgave, som indeholder udvalgte dele af bogen »Immaterialret – Markedsret Del 3«, 8. udgave.I studieudgaven er alene medtaget de områder af immaterialretten, som vedrører ophavsretlige og designretlige nyskabelser, og som giver frembringerne eksklusive rettigheder – såkaldte lovbestemte enerettigheder – til fremstilling, salg og anden tilgængeliggørelse af varer og tjenesteydelser, som udnytter de nævnte rettigheder.Fokus er her rettet mod de dele af immaterialretten, som er mest relevante for samspillet med markedsføringsrettens beskyttelse mod produktefterligninger.Manuskriptet er afsluttet medio marts 2023, og senere materiale er kun undtagelsesvis medtaget.
Den foreliggende 9. udgave af »Konkurrenceret. Markedsret Del 1« rummerligesom tidligere udgaver en indledende præsentation af markedsretten somretsdisciplin efterfulgt af en nærmere gennemgang af konkurrenceretten. Fremstillingenhar særlig fokus på dansk konkurrenceret, men inddrager i meget vidtomfang også EU-konkurrenceretten, som de nationale regler spejler sig i, ogsom virker i et tæt både materielt og håndhævelsesmæssigt samspil med disse.Fremstillingen af konkurrenceretten i denne Del 1 skal ses i sammenhængmed fremstillingerne af henholdsvis markedsføringsretten og immaterialretten,som udgives separat i en Del 2 og en Del 3. De tre dele tegner tilsammendisciplinen Markedsret, som denne her defineres. Fremstillingen kombinererteori og praksis, og ambitionen er, at den kan finde anvendelse både som undervisningsgrundlagpå videregående uddannelser og for praktikere.
FORMUERETLIGE EMNER foreligger hermed i en revideret og ajourført 10. udgave. Bogen rummer et udvalg af specielle formueretlige og formue-retsrelaterede emner og er primært skrevet til brug for undervisningen på ju-rastudiets bacheloruddannelse. Forhåbentlig kan bogen også være til nytte for andre, som ønsker at skaffe sig et hurtigt overblik over et af de behandlede emner.Emnevalget er dikteret af behovet for pensumlitteratur på den juridiske bacheloruddannelse, dels til supplering af pensum i de obligatoriske fag, dels som grundlag for de valgfag, som kan indgå i uddannelsen. De enkelte kapitler er skrevet af jurister ansat på Juridisk Institut ved Aarhus Universitet. Et enkelt kapitel er dog skrevet af en tidligere ansat på instituttet. De respektive forfattere er hver især ansvarlige for deres egne bidrag. I denne 10. udgave er Astrid Millung-Christoffersen indtrådt i forfatter-kredsen.
Dette er en studieudgave, som indeholder udvalgte dele af bogen »Immaterialret – Markedsret Del 3«, 8. udgave.I studieudgaven er alene medtaget de områder af immaterialretten, som vedrører ophavsretlige og designretlige nyskabelser, og som giver frembringerne eksklusive rettigheder – såkaldte lovbestemte enerettigheder – til fremstilling, salg og anden tilgængeliggørelse af varer og tjenesteydelser, som udnytter de nævnte rettigheder. Fokus er her rettet mod de dele af immaterialretten, som er mest relevante for samspillet med markedsføringsrettens beskyttelse mod produktefterligninger.Manuskriptet er afsluttet medio marts 2023, og senere materiale er kun undtagelsesvis medtaget.
Hermed foreligger 8. udgave af »Immaterialret – Markedsret Del 3«, der omhandler de lovbestemte enerettigheder. Sådanne rettigheder kan være knyttet til udnyttelsen af bestemte nyskabelser i forbindelse med f.eks. fremstilling, salg og anden tilgængeliggørelse af varer og tjenesteydelser såvel som til brugen af særlige varemærker og andre forretningskendetegn. Der er tale om et særdeles omfattende og vidt forgrenet regelkompleks. Sigtet er at tegne et billede af hele immaterialretten, men fokus er især rettet mod de dele, som er mest relevante for samspillet med konkurrence- og markedsføringsretten.
Hermed foreligger 8. udgave af »Immaterialret – Markedsret Del 3«, der omhandlerde lovbestemte enerettigheder. Sådanne rettigheder kan være knyttettil udnyttelsen af bestemte nyskabelser i forbindelse med f.eks. fremstilling,salg og anden tilgængeliggørelse af varer og tjenesteydelser såvel som til brugenaf særlige varemærker og andre forretningskendetegn.Der er tale om et særdeles omfattende og vidt forgrenet regelkompleks. Sigteter at tegne et billede af hele immaterialretten, men fokus er især rettet modde dele, som er mest relevante for samspillet med konkurrence- og markedsføringsretten.Trilogien skal ses som et hele, og kapitlerne er nummereret fortløbende,således at denne Del 3 starter med kapitel 5. Fremstillingerne i de enkelte delekan dog også læses og benyttes hver for sig – i praktisk advokat-, domstolsellererhvervsvirksomhed eller som undervisningsgrundlag for højere eller videregåendeuddannelser – men der er lagt vægt på at tegne et tværgående helhedsbilledeaf markedsrettens forskellige forgreninger.
Hermed foreligger 8. udgave af »Markedsføringsret og konkurrenceværn –Markedsret Del 2«, der behandler alle markedsføringsrettens B2B- og B2Crelationersamt de aftale-, lov- og loyalitetsbestemte konkurrenceværn. DenneDel 2 knytter sig til »Konkurrenceret – Markedsret Del 1«, som udkom i 8.udgave i starten af 2021. De relevante immaterialrettigheder (lovbestemteenerettigheder) behandles i en selvstændig Del 3.Trilogien skal ses som et hele, og kapitlerne er derfor nummereret fortløbende,således at denne Del 2 starter med kapitel 3. Fremstillingerne i de enkeltedele kan dog også læses og benyttes hver for sig – som praktiske opslagsværkereller som undervisningsgrundlag – men der er lagt vægt på attegne et tværgående helhedsbillede af markedsrettens forskellige forgreninger.
Nu foreligger Markedsret Del 2 i en ny 8. udgave. Bogen behandler alle markedsføringsrettens B2B- og B2C-relationer samt de aftale-, lov- og loyalitetsbestemte konkurrenceværn. Bogen kan bruges både som lærebog i undervisningen på højere læreanstalter og som opslags- og håndbog for praktikere.
Aftaler og mellemmænd udkommer nu i 6. reviderede udgave. Bogen anvendes som lærebog, men den er også hyppigt anvendt af praktikere, herunder advokater og domstolene. Bogen fungerer samtidig som et billede af aftaleretten i dag. Det er – ikke mindst blandt forskere – populært at antage, at aftaleloven er på vej til at have udspillet sin rolle. Bogen dokumenterer, at der er forhold, der bør ændres, ikke mindst vedrørende fuldmagt, men at loven er i stand til at løse de fleste af de konflikter, der opstår på dens område. Om forfatterne Bogens forfattere er professorer ved Copenhagen Business School og Aarhus Universitet.
Den foreliggende 8. udgave af »Konkurrenceret – Markedsret Del 1« rummerligesom tidligere udgaver en indledende præsentation af markedsretten somretsdisciplin efterfulgt af en nærmere gennemgang af konkurrenceretten.Gennemgangen har særlig fokus på den danske konkurrencelov, men inddrageri meget vidt omfang også EU-konkurrenceretten, som de nationale reglerspejler sig i, og som virker i et tæt både materielt og håndhævelsesmæssigtsamspil med disse.Fremstillingen af konkurrenceretten i denne Del 1 skal ses i sammenhængmed fremstillingerne af henholdsvis markedsføringsretten og immaterialretten,som udgives separat i en Del 2 og en Del 3. De tre dele tegner tilsammendisciplinen Markedsret, som denne her defineres. Fremstillingen er forhåbentliganvendelig både som undervisningsgrundlag og for praktikere.Væsentlige ændringer i regelgrundlaget samt vigtig ny myndigheds- ogdomstolspraksis fra såvel EU som Danmark har nødvendiggjort betydeligeomskrivninger af flere dele af fremstillingen. De mest markante ændringersiden bogens 7. udgave i 2018 er sket ved implementeringen af det såkaldteECN+-direktiv (2019/1/EU).
Den foreliggende 9. udgave af »Konkurrenceret – Markedsret Del 1« rummer ligesom tidligere udgaver en indledende præsentation af markedsretten som retsdisciplin efterfulgt af en nærmere gennemgang af konkurrenceretten. Fremstillingen har særlig fokus på dansk konkurrenceret, men inddrager i meget vidt omfang også EU-konkurrenceretten, som de nationale regler spejler sig i, og som virker i et tæt både materielt og håndhævelsesmæssigt samspil med disse. Fremstillingen af konkurrenceretten i denne Del 1 skal ses i sammenhæng med fremstillingerne af henholdsvis markedsføringsretten og immaterialretten, som udgives separat i en Del 2 og en Del 3. De tre dele tegner tilsammen disciplinen Markedsret, som denne her defineres. Fremstillingen kombinerer teori og praksis, og ambitionen er, at den kan finde anvendelse både som undervisningsgrundlag på videregående uddannelser og for praktikere. Væsentlige ændringer i regelgrundlaget samt vigtig ny myndigheds- og domstolspraksis fra såvel EU som Danmark har nødvendiggjort betydelige omskrivninger af flere dele af fremstillingen.
Markedsret Del 3 handler om de lovbestemte ene-rettigheder - immaterialretten. Bogen knytter sig til Markedsret Del 1 om konkurrencebegrænsningsretten, som udkom i 5. udgave i 2006, og Markedsret Del 2 om markedsføringsretten, som udkom i 5. udgave i 2007.I 4. udgaven blev immaterialretten behandlet sammen med markedsføringsretten i Del 2, men i denne 5. udgave er de lovbestemte enerettigheder kommet i en særlig Del 3.Trilogien skal ses som et hele, og kapitlerne er nummereret fortløbende, således at denne Del 3 starter med kapitel 5. Fremstillingerne i de enkelte dele kan dog også læses og benyttes hver for sig - som praktiske opslagsbøger eller som undervisningsgrundlag på de respektive områder.Udviklingen på immaterialretsområdet har også i de seneste år været kendetegnet af en række regelændringer, hvoraf en hel del er blevet til på fælles-europæisk plan, samt af omfattende og afgørende ny dansk europæisk praksis. Det har på flere punkter gjort det nødvendigt med en ret betydelig omskrivning af fremstillingen i denne udgave.Alle de erhvervsrelevante grene af immaterialretten er behandlet i denne fremstilling. Da forbindelsen til markedsrettens andre dele er tydeligst i varemærkeretten, og der på dette område tillige findes en meget omfattende retspraksis også fra EF-Domstolen og Retten i Første Instans, er varemærke-retten dog viet en særlig opmærksomhed.
Flere lovændringer – af større eller mindre gennemgribende karakter – er blevet gennemført, siden bogens 6. udgave udkom i 2015. Mest iøjnefaldende på markedsføringsområdet er en helt ny hovedlov (markedsføringsloven), som trådte i kraft i 2017. Den er blevet præsenteret som mere ”forenklet og overskuelig” end sin forgænger, hvilket dog nærmer sig vildledende markedsføring af loven. Der er sket en større omskrivning af loven med en mere eksplicit opdeling i B2B- og B2C-forhold og i det hele taget en mere tekstnær implementering af det underliggende handelspraksisdirektiv på B2C-området. Antallet af paragraffer i loven er som følge heraf vokset.Bogen kan bruges både som lærebog i undervisningen på højere læreanstalter og som opslags- og håndbog for praktikere.Markedsret Del 2 knytter sig til Markedsret Del 1 om konkurrencebegrænsningsretten, som udkom i 7. udgave i starten af 2018. Behandlingen af lovbestemte enerettigheder (immaterialrettigheder) sker i en selvstændig Del 3. Trilogien skal ses som et hele, og kapitlerne er nummereret fortløbende, således at denne Del 2 starter med kapitel 3.
Denne reviderede og ajourførte 7. udgave rummer et udvalg af specielle formueretlige og formueretsrelaterede emner og er primært skrevet til brug for undervisningen på jurastudiets bacheloruddannelse. Men bogen kan ligeledes anvendes af andre, der ønsker at skaffe sig et hurtigt overblik over et af de behandlede emner.
Markedsret Del 2 foreligger nu i en ny og revideret 5. udgave. Fremstillingen er ajourført til og med den seneste ændring af markedsføringsloven som gennemført ved lov nr.1547 af 20.12.2006 til implementering af direktiv 2005/29 om urimelig handelspraksis. Markedsret Del 2 indeholder en udførlig gennemgang af: Markedsføringsretten:- markedsføring og reklame- fairness over for forbrugerne- illoyal konkurrence mellem erhvervsdrivende- retsmidler og håndhævelseAftale- og loyalitetsbestemte konkurrenceværn:- konkurrence- og kundeklausuler m.v.- ikke-angrebsklausuler- erhvervshemmeligheder og betroet viden- "Naturlige" konkurrenceklausulerRelevant EU-retlig regulering inddrages og behandles, hvor det systematisk hører hjemme i fremstillingen af dansk ret. Bogen er en kombineret lære- og håndbog med fyldige litteraturhenvisninger samt udførlige doms- og stikordsregistre. Fremstillingen skal ses i sammenhæng med 5. udgave af Markedsret Del 1, der udkom i 2006 med en gennemgang af konkurrence-begrænsningsretten, samt en kommende Markedsret Del 3, som behandler den markedsrelevante del af Immaterialretten.Forfatteren, Palle Bo Madsen, er professor ved Juridisk Institut på Aarhus Universitet, hvor han i mange år har forsket og undervist i bl.a. de her behandlede emner.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.