Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
BASISBOG I FYSIOTERAPI er den første samlede danske fremstilling af de temaer, der tegner fysioterapi som fag og profession. Bogen er skrevet af en bred vifte af forfattere, og den er inddelt i fire hovedtemaer: grundlag for fysioterapifaget, grundlag for kvalitet i klinisk praksis, den fysioterapeutiske arbejdsproces og samfund og perspektiver. Inden for hvert af de fire områder præsenteres de nødvendige teorier og kundskaber, som ligger til grund for udøvelsen af fysioterapi. Den primære målgruppe er studerende på fysioterapeutuddannelsen, men også fysioterapeuter i efter- og videreuddannelsesforløb vil have stor glæde af en samlet fremstilling af fysioterapiens teoretiske og praktiske grundlag. Alle andre fysioterapeuter, som ønsker en opdateret gennemgang af fagets redskaber og udvikling, kan også have god gavn af bogen. Gennem beskrivelser af både det praktiske, det teoretiske og det videnskabelige grundlag præsenterer BASISBOG I FYSIOTERAPI en sammenhængende ramme for fysioterapiprofessions virke og understøtter således udviklingen af den faglige identitet.
Ledelse i sundhedsvæsenet giver læseren et overblik over sundhedsvæsenets særlige vilkår og forskellige former for ledelse, herunder indblik i personaleledelse og -udvikling.
Forskning, kvalitet og klinisk praksis introducerer basale begreber og rationaler ved netop forskning, kvalitet og klinisk praksis og belyser, hvordan et evidensbaseret og lærende sundhedsvæsen kan udfolde sig. Formålet er dels at mindske en potentiel forståelseskløft, dels at præsentere, hvordan både forskning, kvalitetsområdet og samspillet kan udøves i praksis. Bogen er anlagt som grundbog og praktisk vejledning. Den henvender sig derfor til alle sundhedsprofessionelle – specielt klinikere, ledere og andre med interesse for forskning og kvalitet i sundhedsvæsenet.Bogen søger at kombinere rationalerne bag det evidensbaserede og det lærende sundhedsvæsen. Flere steder i det danske sundhedsvæsen mangler der en kritisk tilgang til egne resultater. Desuden er der utakt i hastigheden, hvormed man implementerereksisterende viden og evidens. Derfor er vi af den faste overbevisning, at kombinationen af den evidensbaserede og den lærende tilgang vil komme patienterne til gode.Samspillet og sammenhængen mellem forsknings- og kvalitetsverdenen kan være udfordret af silotænkning. Dog findes der også eksempler på komplementært samspil. Forskning kan betragtes som det principielle grundlag for det kliniske arbejde, mens kvalitetsarbejdet kan afspejle udviklingen af den kliniske virkelighed. Den kliniske virkelighed giver så indlysende afsæt til nye og relevante forskningsspørgsmål. Dette samspil behandles i bogens fjerde del, mens de tre første dele omhandler henholdsvis forskning, kvalitet og klinisk praksis.
Hospitalsledelse er en grundbog til alle ledere i sygehusvæsenet. Bogen dækker, hvad en driftsleder i hospitalsvæsenet bør vide om ledelse. Både det store samfundsmæssige billede som hospitalerne indgår i, ledelse i og på tværs af hospitalet samt de personlige aspekter af at lede i en overvejende offentlig virksomhed. Bogen er en opdateret og udvidet udgave af Hospitalsledelse (2008).Bogens første del giver bl.a. et overblik over udfordringerne og vilkårene for ledelse i hospitalsvæsenet. Mens anden del af bogen gennemgår en række aspekter af at lede i et sundhedssystem.Bogen er en udgivelse i serien Gyldendal Public, der henvender sig til ledere og medarbejdere i det offentlige.
Når forskning og innovation både er udfordringen og løsningen.Det danske sundhedsvæsen er ramt af udfordringer. Med den demografiske udvikling forventes flere ældre og multisygdomsramte patienter, og hertil føjer sig et stigende problem med at sikre et godt arbejdsmiljø med kvalificeret personale.I denne antologi tager en række eksperter afsæt i sundhedsvæsenets udfordringer, når de undersøger, hvordan vi kan afhjælpe problemerne og skabe fremtidens sundhedsvæsen. Potentialet ved strategisk at inkorporere forskning og innovation i forskellige udviklingstendenser udfoldes, og flere vinkler på, hvordan man kan sammentænke drift, forskning, innovation og uddannelse i praksis, præsenteres:– Missionsorienteret forskning og innovation– Udvikling af forskningskultur på tværs af en stor organisation– Det offentlig-private samarbejde– Det digitaliserede sundhedsvæsen– Forsknings- og innovationsbroen– Klinisk kvalitet som outcome– Brugerinddragelse.Det danske sundhedsvæsen har behov for ledere, der kan lede i en kompleks organisatorisk virkelighed og forstår at lede udvikling og innovation ind i driften, så det får reel impact for både personale og patienter. Bogen kan læses som inspiration og debatoplæg af alle i sundhedssektoren med lederambitioner og -ansvar.
HVORDAN LEDER VI FREMTIDENS SUNDHEDSVÆSEN er en fortsættelse af antologien om fremtidens sundhedsvæsen. Første bog HVORDAN SKABER VI FREMTIDENS SUNDHEDSVÆSEN gav et bud på, hvordan man kan sammentænke drift, forskning, innovation og uddannelse i praksis. Den nyeste bog i rækken uddyber de ledelsesopgaver, der findes i et sundhedsvæsen, der er under transformation. For én ting er at sætte retning, eventuelt med en strategi og målsætninger; noget andet er at skabe resultater gennem samspil med patienter og medarbejdere. Ledelse kræver kompetencer, som erhverves gennem viden, øvelse, refleksion og erfaring.Formålet med bogen er at give læseren et indblik i ledelsesrummet og opgavefeltet for en leder eller ledelse i de nærmeste år, når forventninger, rammer og vilkår for sundhedsvæsenet ændres. Bogen tilstræber desuden at bidrage med både et overblik over det, vi ved, der virker; det der ikke virker; og det, som kan anbefales, altså praktiske råd til ledere, hvorfor bogen kan anvendes i undervisnings- og uddannelsessammenhænge for både den nye og mere erfarne leder/ledelse. Bogen henvender sig overvejende til den leder, der er ansat og omtaler kun lidt den store udfordring, der knytter sig til at rekruttere og fastholde til en leder.
Bogen præsenterer fire afsnit med de hovedområder, eleverne skal arbejde med i idrætsteori: Den moderne idræts historie går tilbage til sportens fremkomst i Danmark og videre til dens udvikling i det 21. århundrede Idræt – for alle eller for dig selv? sætter fokus på unges idrætsvaner, på den enkeltes forhold til idrætten og på idrætten som kulturelt fænomen Sundhed – det gode liv på krykker? fortæller om unges sundhedsadfærd og om, hvad sundhed er Fysiologi, anatomi og træningslære gennemgår den grundlæggende teori om, hvordan kroppen fungerer, når vi er fysisk aktive, hvordan den kan påvirkes gennem træning, og hvordan man kan evaluere sin fysiske form ved hjælp af tests De teoretiske afsnit følges op af arbejdsopgaver, der både uddyber teorien og inspirerer til at stille nye spørgsmål til teorien. Bogen er forsynet med en omfattende litteraturliste, som er både inspirerende og praktisk anvendelig, når eleverne skal arbejde med idræt i AT-undervisningen eller skal skrive studieretningsopgave, større skriftlige opgaver og eksamensprojekt med idræt som ét af fagene.
Når forskning og innovation både er udfordringen og løsningenDet danske sundhedsvæsen er ramt af udfordringer. Med den demografiske udvikling forventes flere ældre og multisygdomsramte patienter, og hertil føjer sig et stigende problem med at sikre et godt arbejdsmiljø med kvalificeret personale.I denne antologi tager en række eksperter afsæt i sundhedsvæsenets udfordringer, når de undersøger, hvordan vi kan afhjælpe problemerne og skabe fremtidens sundhedsvæsen. Potentialet ved strategisk at inkorporere forskning og innovation i forskellige udviklingstendenser udfoldes, og flere vinkler på, hvordan man kan sammentænke drift, forskning, innovation og uddannelse i praksis, præsenteres:- Missionsorienteret forskning og innovation- Udvikling af forskningskultur på tværs af en stor organisation- Det offentlig-private samarbejde- Det digitaliserede sundhedsvæsen- Forsknings- og innovationsbroen- Klinisk kvalitet som outcome- Brugerinddragelse.Det danske sundhedsvæsen har behov for ledere, der kan lede i en kompleks organisatorisk virkelighed og forstår at lede udvikling og innovation ind i driften, så det får reel impact for både personale og patienter. Bogen kan læses som inspiration og debatoplæg af alle i sundhedssektoren med lederambitioner og -ansvar.
Medicinstudiet uddanner cand.med.’er – men allerede i det første job som læge forventes det, at man agerer som kommunikator, samarbejder, leder, administrator, sundhedsfremmer og professionel. Det spring har ikke alle det let ved. Selvom man som medicinstuderende har været i kliniske ophold, kender man reelt ikke den organisation, man bliver ansat i, og derfor heller ikke dens puls og vilkår.Denne bog hjælper den unge psykiatriske læge til at kunne begå sig i en sundhedsmæssig organisation ved at forstå de organisatoriske spilleregler og ledelsesmæssige muligheder, de samarbejdsmæssige fordringer samt de særlige personlige kompetencer, der er brug for for at blive en kompetent psykiater.
Denne bog har til formål at introducere og beskrive vigtige emner inden for psykiatrisk forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling. I de senere år har der været fokus på at dokumentere, analysere og evaluere psykiatrisk forebyggelse, diagnostik, behandling, pleje og rehabilitering. En række centrale spørgsmål melder sig: · Hvor langt er vi erkendelsesmæssigt nået inden for psykiatrien? · Hvad er de psykiske lidelsers natur? · Hvilken diagnostik, behandling og pleje er relevant for de enkelte psykiatriske sygdomsgrupper? · Hvordan er prognosen? · Hvad er konsekvenserne ved at indføre ny medicinsk teknologi? · Hvordan oplever patienterne en psykisk lidelse? · Lever sundhedsvæsenets ydelser op til vore forventninger? I princippet er der tre tilgange til at belyse dem: psykiatrisk forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling. Tilsammen kan disse dokumentationsstrategier bidrage til at belyse psykiatrien i sin helhed. Det er bogens idé at beskrive vigtige begreber, metoder og designtyper i relation til de tre dokumentationsstrategier.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.