Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I løbet af ganske få år er bæredygtighed blevet et helt centralt begreb for danske turismevirksomheder. Mange af dem er godt i gang med at arbejde med bæredygtighed. De tænker nyt, de finder arbejdet interessant, og de investerer. Der er dog også en del turismevirksomheder, der endnu ikke er kommet helt ud af startblokken.Hvad tænker og siger turismevirksomhederne om bæredygtighed? Hvilke holdninger, interesser og bekymringer har de? Disse og mange flere spørgsmål giver 221 turismevirksomheder svar på i en analyse gennemført ved hjælp af en nyudviklet analysemodel, Net Green Score©. Net Green Score©-modellen lader turismevirksomhederne komme til orde. Resultaterne af analysen giver en god forståelse for turismevirksomhedernes bæredygtighedsarbejde og gør det blandt muligt at- få ny indsigt i turismevirksomhedernes holdninger til og arbejde med bæredygtighed.- identificere turismevirksomhedernes væsentligste udfordringer i arbejdet med bæredygtighed i en travl og omskiftelig hverdag.- opstille 12 gode råd.- præsentere en gør-det-selv-øvelse baseret på Net Green Score©-modellen.
Bæredygtighed og danske turismevirksomheder Af Peter Kvistgaard, John Hird, Christian Haslam og Sarah Larsen ”Bæredygtighed er jo også bare ganske almindelig sund fornuft” (Ejer af turismevirksomhed, 2021) I løbet af ganske få år er bæredygtighed blevet et helt centralt begreb for danske turismevirksomheder. Mange af dem er godt i gang med at arbejde med bæredygtighed. De tænker nyt, de finder arbejdet interessant, og de investerer. Der er dog også en del turismevirksomheder, der endnu ikke er kommet helt ud af startblokken.Hvad tænker og siger turismevirksomhederne om bæredygtighed? Hvilke holdninger, interesser og bekymringer har de? Disse og mange flere spørgsmål giver 221 turismevirksomheder svar på i en analyse gennemført ved hjælp af en nyudviklet analysemodel, Net Green Score©.Net Green Score©-modellen lader turismevirksomhederne komme til orde. Resultaterne af analysen giver en god forståelse for turismevirksomhedernes bæredygtighedsarbejde og gør det blandt muligt at - få ny indsigt i turismevirksomhedernes holdninger til og arbejde med bæredygtighed. - identificere turismevirksomhedernes væsentligste udfordringer i arbejdet med bæredygtighed i en travl og omskiftelig hverdag. - opstille 12 gode råd. - præsentere en gør-det-selv-øvelse baseret på Net Green Score©-modellen. ”En bæredygtig ferie er, hvor man bliver hjemme, slukker for varmen, kryber i seng med dynen over hovedet og spiser grønkål” (Forbruger, 2021)
Denne bog tager udgangspunkt i et centralt aspekt inden for turisme – nemlig forholdet mellem udbud og efterspørgsel. Grundlæggende er turisme efterspørgselsorienteret. Der er imidlertid en indbygget spænding mellem det udbud, som en destination har, og den efterspørgsel, som turisten repræsenterer, og et centralt spørgsmål er derfor, hvordan en bæredygtig balance kan opnås mellem udbud og efterspørgsel. Hvad kan Nordjylland lære af andre regioner, og hvad kan andre regioner lære af Nordjylland inden for turismeudvikling? Bogen er bygget op omkring to eftermiddagsseminarer på Aalborg Universitet i efteråret 2001, hvor Tourism Research Unit præsenterede udvalgte resultater fra den turismeforskning, som forskningsenheden har gennemført siden 1998. Det blev til to eftermiddage med formidling og diskussion af ny viden om turisme og om turisme i Nordjylland – emner af relevans for både forskere, praktikere, studerende og myndigheder. På det første seminar diskuterede forskere og turismeaktører problemstillinger som turismestrategi og kulturens rolle i udbuddet, mens efterspørgselssiden var repræsenteret ved resultaterne af en undersøgelse af konferencedeltageres turist-adfærd i Nordjylland (Aalborg). På det andet seminar blev på udbudssiden resultaterne af en undersøgelse af turismeaktørernes holdninger i Nordjylland til bæredygtighed diskuteret. På efterspørgselssiden blev resultaterne af en undersøgelse af turisters efterspørgsel efter natur- og miljøbaserede oplevelser fremlagt og diskuteret. Det afsluttende oplæg stillede spørgsmålet, hvad omverdenen kan lære af Nordjylland - og omvendt. Bogen er en del af Tourism Research Units åbne forskningskoncept og kommentarer modtages gerne. Velkommen til en dialog om fremtidens turisme!
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.