Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Onlinemøder skal faciliteres kompetent. Det er ikke nok at give ordet til den næste på talerlisten. Mødefacilitator skal sikre involvering og fremdrift i mødet, så deltagerne oplever mening og der skabes værdi for kunder og borgere.Onlinefacilitering giver praktiske råd om onlinefacilitering af almindelige møder, innovationsmøder, konferencer og webinarer, og ikke mindst de svære hybride møder. Der er redskaber til breakouts, whiteboards og nye teknologier, adgang til færdige drejebøger og metoder til konflikthåndtering.Gode møder er dybest set samtaler med formål og fremdrift. Samtaler, der inkluderer alle og skaber løsninger, kommer ikke af sig selv. Også online har facilitator et meget stort ansvar for, at de lykkes.
Moderne ledere faciliterer. De gør det lettere for deres medarbejdere at bidrage konstruktivt i et engagerende fællesskab.Gammeldags ”Her-bestemmer-jeg!”-ledelse har været på vej ud i årtier. Medarbejdere vil involveres, bruge deres faglighed og være aktører i eget arbejdsliv. Men mange ledere falder i den modsatte grøft med retningsløs og vag ”Hvad-synes-I-selv?”-ledelse. Den faciliterende leder viser en tredje vej, hvor styring og involvering går hånd i hånd.Her er en lang række konkrete redskaber, lederen kan anvende til hverdagsmøder, beslutningsprocesser, implementering af forandringer oppefra og ideudvikling – og til de små samtaler i døren, når en medarbejder spørger: ”Har du lige to minutter?”Bag det hele ligger et menneskesyn, hvor lederen-som-facilitator tilgodeser medarbejdernes behov for samhørighed, kompetence og autonomi og desuden sikrer psykologisk tryghed.Ib Ravn, Nanna Munk, Kenneth Agerholm og Signe Bonnén er partnere i konsulenthuset FLOK.
Vores samtaler efterlader indtryk og aftryk - både de store og de små samtaler. De kan give os ny viden, sjove erkendelser eller rar samhørighed. Det er samtalen, der danner relationen - opbygger de bånd, der eksisterer mellem os. Det er samtalens kvalitet, der bestemmer, hvordan de bånd kommer til at se ud. Du får simple værktøjer til at blive endnu bedre til at tale med andre. De 3 indsatsområder er: KONTAKT - hvad kan du gøre for at få flere relationer. TILLID - hvordan kan du speede tillidsprocessen op, og KVALITET - hvad kan du gøre for at få flere at de gode samtaler.Bogen er nem at gå til og skrevet så vi alle får lyst til at blive klogere på samtalen mellem os mennesker.
Dette nummer af tidsskriftet 'Ledelse i Morgen' indeholder følgende artikler:Spiller I hinanden bedre i ledelsesteamet?Af Signe Bonnén og Janne SkakonDenne artikel sætter fokus på, hvordan man kan styrke og opbygge tillidsfulde og åbne relationer i ledelsesteamet. De gode relationer sættes under pres i en travl hverdag, og lederen må derfor være en relationsskabende rollemodel. I denne artikel får du inspiration til, hvordan man ved at styrke tillidsfulde og åbne relationer i ledelsesteamet kan skabe en bedre hverdag for teamet selv, medarbejdere og børnene.Ledelse og professionelle fællesskaber i FGUAf Micki Sonne Kaa Sunesen, Jonas Sprogøe, Suna Christensen og Laila Colding LagermannDenne artikel handler om bedre møder, og hvordan facilitering kan erstatte styring på dine møder. Artiklen giver konkrete tips til, hvordan man får det bedste ud af de møder, man har ansvaret for, herunder bl.a. vigtigheden af forberedelse, opmærksomhed på selve mødeformen og vigtigheden af at få alle deltagere i mødet til at tale sammen.Skal vi danse det næste personalemøde som en ballet?Af Lise Bech AndersenDenne artikel beskriver Kærbyskolens arbejde med at blive profilskole i æstetiske læreprocesser og de strategiske tanker, skolens ledelse har gjort sig i forhold til at lede en æstetisk profilskole i arbejdet med æstetisk dannelse, og hvad det har betydet for ledelsesopgaven. Et vigtigt mål har været, at æstetikken skal danne ramme om inkluderende fællesskaber, hvor alle elever oplever at blive set, hørt og forstået.Samarbejde om inklusion: Et spørgsmål om skolekultur og ledelse af flerfagligt samarbejdeAf Mette Molbæk, Janne HedegaardHansen, Charlotte Riis Jensen og Maria Christina Secher SchmidtDenne artikel handler om vigtigheden af at kvalificere den undersøgende skolekultur og det flerfaglige samarbejde for at styrke og fremme den inkluderende skole. Forfatterne argumenterer for, at der er behov for en ny samarbejdsforståelse og -praksis med plads til forskellige fagligheder og perspektiver.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.