Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Bøger af Sine Penthin Grumløse

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Grundfaglighed på pædagoguddannelsen
    af Andy Højholdt, Ulla Pedersen, Anette Schulz, mfl.
    387,95 kr.

    SE VIDEOER TIL HVERT KAPITEL HERDette er en grundbog til undervisningen på første studieår af pædagoguddannelsen. Den kan desuden bruges i studiegrupper og som opslagsbog på resten af uddannelsen.Uddannelsen til pædagog betyder, at man som studerende skal tilegne sig en masse ny viden – både om det at være pædagog i praksis og om nye begreber og måder at tænke på. Pædagoguddannelsen er en akademisk uddannelse, og det stiller store og nye, men også spændende krav til de studerende.Som noget nyt er bogens opbygning og sproglige niveau tilrettelagt på baggrund af dels samtaler med studerende om deres behov, dels en undersøgelse af akademisk litteraturs læsbarhed for unge studerende. Kapitlerne er derfor skrevet i et enkelt sprog, der kan forstås uden de store forkundskaber, men som samtidig holder det akademiske niveau, og som giver fagets begreber både teoretisk og praktisk substans.Bogen er fuld af konkrete eksempler fra praksis, så man som studerende derigennem kommer tæt på pædagogikken. Alle kapitler er bygget op på samme måde og indledes med en konkret case, som kapitlets analyser bygger videre på. I starten af hvert kapitel er der en oversigt over indholdet, og der er mange illustrationer og figurer, som forklarer tingene på en anden måde end selve teksten, og som gør bogen visuelt indbydende.Endelig kan man som studerende finde støtte til forståelsen af bogens indhold i en række videoer – en til hvert kapitel. Heri fortæller bogens forfattere levende, hvad deres kapitel handler om.

  • - Pædagogiske lektionsstudier i praksis
    af Lotte Hedegaard-Sørensen & Sine Penthin Grumløse
    62,95 - 167,95 kr.

    Differentiering af undervisningen og inklusion af børn med særlige udfordringer har været på den skolepolitiske dagsorden i flere årtier, men alligevel har selv de mest kompetente lærere, der lever op til tidens idealer, svært ved at arbejde inkluderende.Ifølge forfatterne til denne bog er svaret på skolens udfordringer ikke, at lærerne bare skal blive endnu dygtigere. Svaret er derimod mere flerfagligt samarbejde, hvor pædagoger, specialpædagoger og evt. andre faggrupper indgår i planlægningen af undervisningen. Derudover må det faglige fokus være rettet mod det enkelte barn og mod skolens pædagogiske opgave.I denne bog præsenterer forfatterne nogle bud fra praksis på, hvor barriererne for inklusion og differentiering ligger, og de giver forslag til, hvor lærere kan finde åbninger i forhold til at understøtte en god udvikling af undervisningen. Formålet med bogen er at inspirere lærere og kommende lærere i folkeskolen til at arbejde kritisk med inkludering og undervisningsdifferentiering gennem systematisk teamrefleksion over undervisningen. På baggrund af pædagogiske lektionsstudier af undervisningens praksis udfordrer og nuancerer bogen dominerende forestillinger om inklusion og differentiering. Lærerfaglighed, inklusion og differentiering henvender sig først og fremmest til lærerstuderende og lærere, men også pædagogstuderende og pædagoger i skolen kan have gavn af at læse med.

  • - Observation, interview og analyse i pædagogisk praksis
    af Sine Penthin Grumløse & Anja Marschall
    223,94 kr.

    Undersøgelser med børn gennemgår de mest grundlæggende undersøgelsesmetoder i forbindelse med opgaveskrivning på Pædagoguddannelsen. Fem kapitler guider den studerende gennem metoderne, hvor der samtidig er fokus på forskellige målgrupper: Observation af småbørn Interview med mindre børn Observation og samtale med større børn Uformelle samtaler og interview med børns voksne DokumentanalyseBogen er proppet med eksempler fra pædagogstuderendes opgaver og kommer derved rundt om mange af de refleksioner og overvejelser, man må gøre sig, når man som studerende undersøger og analyserer børns hverdagsliv. På den måde viser bogen, hvordan man kommer tæt på det levede liv set fra børnenes perspektiv.   Undervejs kan den studerende finde støtte i opsamlende afsnit og ordforklaringer. Desuden afslutter forfatterne bogen med at kaste et anker ud i forhold til konkret at bruge videnskabsteorien i den skriftlige opgave.

  • af Unni Lind, Christian Sandbjerg Hansen, Kira Saabye Christensen, mfl.
    417,95 kr.

    Denne bog handler om pædagogisk arbejde i dagtilbud. Den er rettet mod den undervisning på pædagoguddannelsen, som vedrører dagtilbudsområdet. Det betyder, at man kan genfinde alle de tematikker, som undervisningen skal dække, i bogens tankevækkende kapitler.  Bogen er en del af serien ”Tæt på pædagogik”, som har særligt fokus på tilgængelighed og læsevenlighed. Ambitionen er, at serien i både sprog og opbygning kommer de studerende i møde med de forudsætninger, de har. Studerende kan finde hjælp til at forstå svære begreber i bogens ordforklaringer, mens bogens sidenoter kan hjælpe med at give overblik over læsningen. For at støtte op om arbejdet med at omsætte den teoretiske viden i bogen indledes alle kapitler med et relevant eksempel, som er centralt for det enkelte kapitels kobling til praksis. Desuden er der refleksionsspørgsmål, så de studerende undervejs kan forholde sig aktivt til de problemstillinger, som behandles i kapitlerne.

  • af Sine Penthin Grumløse & Anja Marschall
    217,95 kr.

    I denne bog møder vi familielivet i sin nutidige mangfoldighed og i historien, som kan vise os, hvordan familien har ændret form og betydning gennem tiderne. Bogen henvender sig til studerende på de pædagogiske og social- og sundhedsfaglige professionsuddannelser.Familie i medgang og modgang inddrager historien og forskellige vinkler på familielivet. På den måde viser forfatterne, at de danske familier altid har set ret forskellige ud og fortsat gør det.Forfatterne beskriver også de problemstillinger, der i dag får opmærksomhed af velfærdsprofessionelle, som hver dag samarbejder med de danske småbørnsfamilier. Professionerne er nemlig rykket tættere på hverdagen i familierne, og det betragtes som godt og nødvendigt, at man som pædagog, skolelærer, sundhedsplejerske eller socialrådgiver går i tæt dialog med forældrene om børnene og familiens hverdagsliv. Men det kræver de professionelles refleksioner og tilbagevendende dialog at arbejde med forhold, der tidligere blev betragtet som familieanliggender.Sine Penthin Grumløse og Anja Marschall er begge forskere og lektorer på pædagoguddannelsen, Københavns Professionshøjskole.

  • - Når skolens børn evaluerer sig selv
    af Lise Aagaard Kaas, Sine Penthin Grumløse & Mathias Sune Berg
    62,95 kr.

    Lærer børn mest, når de er klar over, hvad de har lært, eller hvordan de har lært det? Og opfører børn sig bedst, hvis de er blevet bedt om at reflektere over, hvordan de har det med sig selv og hinanden? ’Ja’, ’måske’, ’i nogle tilfælde’ og ’næppe’. Så forskellige svar kan man møde blandt skolens børn og lærere. Faktum er, at selvevaluering er i skolerne på alle mulige måder. Der evalueres mål, trivsel, humør, kundskaber, læringsstrategier, standpunkter, personligheder og børnefællesskaber. Nogle gange er brugen af selvevaluering lærerfagligt begrundet. Andre gange bestemt af udefrakommende krav. Nogle gange fungerer selvevalueringen godt, men ofte er der nogle utilsigtede konsekvenser forbundet med den. I denne bog ser forfatterne nærmere på, hvordan selvevalueringspraksisser udspiller sig i folkeskolen i dag, og de diskuterer, hvad det vil sige at agere klogt i selvevalueringsjunglen.

  • af Sine Penthin Grumløse
    207,95 kr.

    Hvad vil det sige at have en god barndom, og er det en politisk opgave at sikre, at danske børn har det godt?Børn og familier har igennem de seneste 200 år spillet en mere og mere central rolle i det politiske liv. I første omgang handlede den børnefokuserede politik om at nedbringe børnefødsler blandt fattige og hjælpe de dårligst stillede børn godt videre i livet. Siden kom der fokus på alle børns hverdagsliv som en integreret del af velfærdsstatens udvikling i bl.a. daginstitutioner og på det socialpolitiske område. I en velfærdsstatslig logik giver det ganske god mening, at staten har et ansvar for, at børn har det godt. Men hvem definerer, hvad det vil sige at have det godt, og hvilket ansvar påtager staten sig egentlig?Den gode barndom dykker ned i den børne- og familiepolitiske udvikling fra 1800-tallet til i dag og følger dels etableringen af familiepolitikken forud for velfærdsstatens blomstringsperiode, dels etableringen af den senere børnefokuserede familiepolitik. Bogen viser, hvordan nutidig børne- og familiepolitik er udfordret af, at tidligere kernespørgsmål relateret til børns og familiers hverdagsliv ikke længere stilles som en naturlig del af det politiske arbejde. Den giver en historisk baggrund for fagprofessionerne og sætter fokus på de politiske linjer, der har skabt den børnefokuserede indsats, som vi kender den i dag.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.