Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog handler om FN’s 17 mål for en bæredygtig global udvikling. Bogen ser verdensmålene fra et dansk perspektiv.Verdensmålene er både en gave og en nødvendighed. De handler om en bæredygtig udvikling på kloden i de næste årtier. Det betyder en øget indsats for klimaet, udryddelse af fattigdom, mere lighed mellem mennesker, uddannelse til alle, ligestilling for kvinder og piger, sundhed for alle – og meget mere.Denne bogs forfattere stiller spørgsmålene: Hvad betyder målene for Danmark? Hvilke indsatser skal vi gennemføre i Danmark? Hvilke forpligtelser og muligheder har Danmark i forhold til andre lande i verden, herunder: Hvad kan Danmark lære af andre lande i Verden?Bogen er den første i Danmark, som diskuterer verdensmålene og hvorfor de er vigtige både i Danmark og i verden. Bogen er skrevet af Danmarks førende eksperter på de forskellige områder, som verdensmålene handler om, og redigeret af professor Steen Hildebrandt. Formanden for FN’s generalforsamling, Mogens Lykketoft, har skrevet bogens forord.Bogen er et uundværligt opslagsværk for mennesker, organisationer og virksomheder, der i de kommende år vil interessere sig for og arbejde med verdensmålene.Om forfatteren Steen Hildebrandt, Ph.D., er professor emeritus i organisation og ledelse, Aarhus Universitet, adjungeret professor ved CBS, Handelshøjskolen i København og Aalborg Universitet. Steen er medlem af en række tænketanke og bestyrelser for erhvervsvirksomheder, uddannelsesinstitutioner.IndholdsoversigtForord - af Mogens Lykketoft Del 1. Bæredygtig udvikling og menneskerettigheder Bæredygtig global udvikling – Solidaritet på tværs af kontinenter og generationer - af Steen Hildebrandt Lige muligheder, lige rettigheder – Verdensmålene og menneskerettigheder – hinandens drivkraft - af Jonas Christoffersen & Eva Grambye Del 2. DE 17 VERDENSMÅL: Globale og nationale analyser og anbefalinger 1. Fattigdom er en stopklods for bæredygtig udvikling - af Knud Vilby & Jann Sjursen 2. Fødevarer til mennesker med respekt for planeten - af Jørgen Eivind Olesen & John E. Hermansen 3. Ingen bæredygtig udvikling uden sundhed - af Flemming Konradsen & Wolf Meyrowitsch 4. Uddannelse og velfærd - af Agi Csonka & Charlotte Ringsmose 5. Køn vikler sig ind i alt – om køn og global bæredygtighed - af Dorte Marie Søndergaard & Inge Biehl Henningsen 6. Vand – en forudsætning for liv - af Peter Engelund Holm & Mads Nipper 7. Vedvarende, billig og tilgængelig energi til alle - af Anders Eldrup & Brian Vad Mathiesen 8. Bæredygtig produktion og job til alle – er det muligt? - af Jesper Jespersen 9. Innovative løsninger på globale udfordringer - af Jørgen Rosted 10. Ulighed – en trussel mod verdenssamfundet - af Lars Engberg-Pedersen & Ole Therkildsen 11. Byer for fremtiden - af Henrik Vejre, Gertrud Jørgensen & Marina Bergen Jensen 12. Sikre opfyldelse af menneskers behov med markant mindre belastning af miljø og ressourcer - af Michael Z. Hauschild & Claus Stig Pedersen 13. Nu skal de pæne ord omsættes til hurtig handling - af Connie Hedegaard 14. Vores afhængighed af havet er enorm – og har mange dimensioner - af Katherine Richardson 15. Bevarelse af Jordens biologiske mangfoldighed - af Jens-Christian Svenning & Jacob Fjalland 16. Fred, retfærdighed og stærke institutioner: kontroversielt, vanskeligt og helt afgørende - af Camilla Brückner & Louise Riis Andersen 17. Partnerskaber for handling - af Flemming Besenbacher, Jørgen Ørstrøm Møller & Kirstine Rasmussen Del 3. Verdensmålene: Måling og perspektiver Tal slår hårdere end prosa – måling af bæredygtighed - af Jørgen Elmeskov Perspektiver og håb - af Steen Hildebrandt Appendix 1 De 17 verdensmål og deres delmål Appendix 2 Supplerende læsningForfatterne
Uden vækst, ingen bæredygtighed. Uden bæredygtighed ingen vækst.I denne bog gør Professor Steen Hildebrandt op med det ensidige vækstbegreb, og nuancerer bæredygtighedsbegrebet. Bogen er desuden et opgør med en vækst-, arbejds- og konkurrencetænkning, der har udviklet sig op gennem de sidste mange år, og som har ført til dybe kriser og dyb splittelse i verden. Hildebrandt argumenterer for at vækst er meget andet end kortsigtet økonomisk og materiel vækst. Vækst handler også om dannelse, uddannelse, miljø, livskvalitet, bevidsthed, menneskeligt nærvær, samarbejde og empati. Væksten er nødt til at være bæredygtig på den lange bane. Bogen rummer både udfordringer, håb og visioner for fremtiden, og er Hildebrandts hidtil mest personlige bud på betydningen af ledelse.
Denne bog handler om FN’s 17 mål for en bæredygtig global udvikling. Bogen ser verdensmålene fra et dansk perspektiv. Verdensmålene er både en gave og en nødvendighed. De handler om en bæredygtig udvikling på kloden i de næste årtier. Det betyder en øget indsats for klimaet, udryddelse af fattigdom, mere lighed mellem mennesker, uddannelse til alle, ligestilling for kvinder og piger, sundhed for alle – og meget mere.Denne bogs forfattere stiller spørgsmålene: Hvad betyder målene for Danmark? Hvilke indsatser skal vi gennemføre i Danmark? Hvilke forpligtelser og muligheder har Danmark i forhold til andre lande i verden, herunder: Hvad kan Danmark lære af andre lande i Verden?Bogen er den første i Danmark, som diskuterer verdensmålene og hvorfor de er vigtige både i Danmark og i verden. Bogen er skrevet af Danmarks førende eksperter på de forskellige områder, som verdensmålene handler om, og redigeret af professor Steen Hildebrandt. Formanden for FN’s generalforsamling, Mogens Lykketoft, har skrevet bogens forord.Bogen er et uundværligt opslagsværk for mennesker, organisationer og virksomheder, der i de kommende år vil interessere sig for og arbejde med verdensmålene.Om forfatterenSteen Hildebrandt, Ph.D., er professor emeritus i organisation og ledelse, Aarhus Universitet, adjungeret professor ved CBS, Handelshøjskolen i København og Aalborg Universitet. Steen er medlem af en række tænketanke og bestyrelser for erhvervsvirksomheder, uddannelsesinstitutioner.
Det, der sker i verden i disse år vedrørende verdensmålene, er noget af det mest opløftende, man kan tænke sig. At tale om en samlet vision for verdens bæredygtige udvikling er et markant og meget lovende fremskridt. Det er ikke set før. At millioner af mennesker verden over taler om og engagerer sig i globale mål er én af de største FN-bedrifter overhovedet. Men det er det, der sker i verden lige nu. Denne bog tager afsæt i verdensmålene. Den indeholder en række artikler, der med henvisning til verdensmålene handler om emnerne: værdighed, mennesker, velstand, planeten, retfærdighed, partnerskaber og globalt forvalterskab. Bogens forfattere omfatter forskere, eksperter, embedspersoner og kunstnere.
At verden er i forandring er ikke blot en kliché, men et faktum. Og for at kunne navigere i denne foranderlige verden, har vi som mennesker, ledere, virksomheder og samfund behov for pejlemærker. En ny bog af professor Steen Hildebrandt og Michael Stubberup sætter ord på, hvad der er allervigtigst at forholde sig til i dette paradigmeskifte. Deres budskab i Bæredygtig ledelse – Ledelse med hjertet er: Vi ved ikke, hvordan verden former sig i fremtiden, så derfor bliver vi nødt til at tage udgangspunkt i en bæredygtig adfærd – helt inde fra den enkeltes mavefornemmelse og helt ud i samfundet. Det er det eneste holdbare! Den leder og den ledelse, som holder i fremtiden, er funderet inden i det enkelte menneske – som har sans for den ubrydelige sammenhæng mellem menneske, omverden og naturen. Hildebrandt og Stubberup leverer ikke "bare" en opsang om bæredygtighed, men giver læseren en tour de force i de væsentligste tankesæt, som peger ind i fremtiden, hvor bæredygtighed kan forstås på mange planer. De kommer hele vejen rundt: teorier (Scharmer, Goleman, Senge m.fl.), hjerte, hjerne, krop, tid, forpligtelser, formål med livet … Med den viden får læseren en god baggrund for refleksioner over egen (leder)praksis i verden. Og den viden forpligter, minder forfatterne om. Helt konkret har virksomheder tre slags ansvar: et ansvar for helheden (virksomheden) et ansvar for virksomhedens dele (primært mennesker i virksomheden) og et ansvar for virksomhedens omgivelser (socialt og miljømæssigt ansvar). Og er de sig ikke den sammenhæng bevidst, er deres tid kort. Bæredygtig ledelse beder læseren kigge ind i sig selv og derefter udad – og handle. Det er en krævende, men nødvendig bog!
At være bestyrelsesmedlem er ikke længere bare en prestigepost. Det er en professionel stilling med et meget reelt ansvar. Det gælder både i bestyrelser for virksomheder, organisationer og foreninger.Med denne bog får bestyrelsen en række helt unikke værktøjer til at professionalisere bestyrelsesarbejdet. Blandt andet et årshjul med temaer for bestyrelsesmøderne, og en række “opskrifter” på det gode bestyrelsesmøde.Forfatterne har årtiers erfaring med rådgivning af danske bestyrelser - og giver med denne bog deres bud på best practice for professionelt bestyrelsesarbejde.
I en tid hvor ”coaching” er på alles læber – og bruges i stadig flere sammenhænge – er dette en bog om coaching, som er andet og mere end ”endnu en praksisbog”. Bogen er en grundbog, der sætter coaching ind i et større perspektiv og en bredere sammenhæng. I bogen favnes coachingfeltet med fokus på tre centrale områder, og bogen består af 19 kapitler. De er overordnet inddelt med ni praksisorienterede artikler fordelt i delen ”Coaching i praksis – retninger og metoder” og ni mere teoriorienterede artikler i delene ”Perspektiver på coaching – refleksioner og forklaringsrammer” samt ”Effekter af coaching – dokumentation og vidnesbyrd”. Antologien afrundes af efterord, der perspektiverer coachingens muligheder og risici fremover. Bogens målgruppe er deltagere på private og universitære uddannelser i og om coaching, der har brug for bred lærebog. Virksomheder, som bruger coaching og arbejder på at implementere værktøjer, praksis og tænkning i arbejdsfunktionen. Foruden alle med interesse for (og undren over) coaching, der har brug for et overblik, en samfundsmæssig perspektivering og en større forståelse for, hvorfor coaching virker. Bogen er redigeret af Kim Gørtz, uddannet på Københavns Universitet (1997) i filosofi og psykologi. Har siden efteråret 2005 været tilknyttet Learning Lab Denmark og Nordea som erhvervs-Ph.d. Anette Prehn er erhvervssociolog og indehaver af where2next, der arbejder med lederudvikling. Uddannet coach fra ITS, London og ICF-certificeret coach (ACC).
En enkel og essentiel introduktion til alle, som vil vide mere om og arbejde med Teori U. Otto Scharmers teori gør op med ideen om, at vi kun behøver fornuft og fortidige erfaringer til at lede os selv og vores virksomheder godt ind i fremtiden. Bogen giver en grundig gennemgang af teoriens vigtigste begreber ved hjælp af modeller, eksempler og øvelser. Desuden præsenterer den en række cases, der viser, hvordan organisationer har skabt ægte læring og innovation ved at omsætte Teori U til praksis.
Det vil kræve handling og en massiv omstilling af vores samfund, når Danmark i de kommende år skal leve op til Verdensmålene for bæredygtig udvikling. Vores uddannelser har en vigtig rolle i den omstilling. Derfor har vi udgivet denne bog.I bogens kapitler giver en række af landets dygtigste forskere og undervisere deres bud på, hvordan børn og unge kan lære om bæredygtighed. Kapitlerne viser, hvordan vi som undervisere kan hjælpe med at fremme håb og handlekraft – og integrere bæredygtig udvikling i undervisningen.Håbets og handlingens pædagogik præsenterer en række handlingsrettede, didaktiske forslag til at ændre verden sammen med børn og unge. Dermed er fokus også rettet mod kompetenceudviklingen af kommende lærere og pædagoger. Deres viden og handledygtighed inden for Verdensmål og bæredygtighed har afgørende betydning for, at børn og unge kan møde morgendagens udfordringer som kritiske, handlende og ansvarlige samfundsborgere.Bogen er skrevet til lærer- og pædagogstuderende og til lærere og pædagogisk personale i skolen.
Forandrende ledelseskommunikation er en værktøjsbog, der hjælper lederen med at identificere sit kommunikative potentiale og synkronisere hensigt og budskab. For at ændre måden vi kommunikerer på, må vi først erkende de billeder, vi tænker om kommunikationen i. Det er formålet med bogen at sætte læseren i stand til at identificere sit eget og andres kommunikative metaforsprog for at ændre dette i en retning, som er bedre for situationen, personen eller organisationen.
Er der plads til følelser i professionelle relationer?Det er et spørgsmål, der skiller vandene.Forskningen viser med tiltagende styrke, at menneskets udvikling, læring og trivsel har de bedste kår i kærlige relationer. Ligeledes ønsker vi for vores børn, syge, unge og ældre, at de modtages kærligt af såkaldt ”varme hænder”, når de passes, plejes og undervises af professionelle omsorgs- og relationsarbejdere. På den anden side kan man sætte spørgsmålstegn ved, om vi kan forlange af et menneske, at det skal fremvise specifikke følelser som del af det daglige arbejde.Alle, der arbejder med mennesker, vil indimellem opleve, hvordan deres følelser debatteres og problematiseres i en arbejdsmæssig kontekst. Mange oplever at føle usikkerhed omkring hvad – og hvor meget – de føler og bør føle. Kærligheden er et spørgsmål, der finder sit svar i den daglige praksis. Vi lever i det, vi lever med det – og tager man ikke stilling med sin bevidste vilje, tager man i hvert fald stilling med sin adfærd. Målgruppen for denne bog er derfor alle, der arbejder med mennesker og i denne forbindelse interesserer sig for følelsernes tilstedeværelse og betydning i de professionelle forhold. De oplagte læsere er pædagoger, lærere og ansatte i ældresektoren, mens bogen dog er lige så aktuel for socialrådgivere, psykologer, ledere og andre relationsarbejdere.Følelserne er virkelig kommet på dagsordenen, når vi taler om relations- og omsorgsprofessioner, og derfor er der behov for, at vi diskuterer og tager stilling til temaet. I denne antologi tilbydes en række forskellige perspektiver på den professionelle kærlighed. Alle bidragene repræsenterer holdninger til, hvordan man kan forstå den professionelle kærlighed, og hvilke faktorer der henholdsvis hæmmer og fordrer kærligheden i praksis.
DET BÆREDYGTIGE DANMARK handler om Danmark og FN’s 17 bæredygtighedsmål. Bogen er en opfølgning på det roste værk, Bæredygtig global udvikling, fra 2016, og fortsætter den grundighed og høje faglige standard, der prægede denne bog. DET BÆREDYGTIGE DANMARK gør status midt i verdensmålsperioden (2015-2030), den ser frem, peger på nogle af de barrierer, Danmark står over for, og endelig foreslår den en lang række initiativer og handlinger, der skal gennemføres, hvis Danmark skal bevæge sig markant i retning af verdensmålene i de næste år.Bogen er uundværlig for mennesker, organisationer og virksomheder i Danmark, der interesserer sig for og arbejder seriøst med verdensmålene. Mere end 50 danske eksperter bidrager med kapitler om hvert af de 17 mål og andre vigtige temaer, og den er redigeret af én af Danmarks førende eksperter på området, professor emeritus, ph.d. Steen Hildebrandt, som har beskæftiget sig med bæredygtighed i mere end 25 år.
Ungdommen skriger på et forandret uddannelsessystem, der giver dem kompetencer, redskaber og viden, som de kan bruge i den omstillingsvirkelighed, som de allerede nu skal forholde sig til - og som kun blive forstærket i de årtier, som kommer. Fodspor i evigheden er derfor en bog til samtiden og for fremtiden. En bog som tager pædagogikkens forandringsskabende potentiale dybt alvorligt, og tildeler uddannelsessektoren den retmæssige plads i centrum af den bæredygtige omstilling.Fodspor i evigheden er en bog, der samler mange forskellige stemmer fra uddannelseslandskabet, som alle har det til fælles, at de har erfaring med og indsigt i forholdet mellem læring, bæredygtighed og pædagogik. Det er håbet, at Fodspor i evigheden stiller mindst lige så mange spørgsmål, som den leverer svar - og at den derved inspirerer bredt, dybt og vildt, men samtidigt lader rum stå åbne for pædagogisk fortolkning. For det er der, bogen slutter - men din opgave begynder…
God ledelse er relevant for ledere, der ønsker at udvikle, undersøge og understøtte ledelse. Som leder må man forholde sig til, hvad der er god ledelse i den kontekst, hvor man er leder. Alle organisationer og virksomheder, både i den private og offentlige sektor, efterspørger god ledelse.God ledelse er den første danske antologi om god ledelse. Her giver anerkendte professorer og lektorer deres bud, på hvad god ledelse kan være. Bogen tager udgangspunkt i teoretiske og filosofiske perspektiver på ledelse. Et særskilt tema er ledelse i den offentlige sektor.God ledelse henvender sig til alle, der beskæftiger sig med ledelse i praksis såvel som i forsknings- og uddannelsesverdenen.
This book calls for a radical change of heart towards leadership. It is no less than a paradigm shift in the way we think about leadership - and the way we should lead our companies, people and organizations.Authors Hildebrandt and Stubberup urges executives and managers to adopt a new approach to leadership. An approach that leverage peoples individual experiences and values, and creates sustainable value for both the company and individuals.Sustainable Leadership is a bold vision. But it is a vision that resonates deeply with all aspects of human existence and the existence of the firm or organization. And a sustainable future for both.Building on recent advances in neuroscience, psychology, organizational research, and management thinking, this unique book invites leaders onto a journey towards a sustainable future for all.
Revideret 2. udgave af Steen Hildebrandt. I denne bog gør Professor Steen Hildebrandt op med det ensidige vækstbegreb, og nuancerer bæredygtighedsbegrebet. Bogen er et opgør med en del af den vækst-, arbejds- og konkurrencetænkning, der har udviklet sig op gennem de sidste mange år, og som har ført til dybe kriser og dyb splittelse i verden. Hildebrandt argumenterer for at vækst er meget andet end kortsigtet økonomisk og materiel vækst. Vækst handler også om dannelse, uddannelse, miljø, livskvalitet, bevidsthed, menneskeligt nærvær, samarbejde og empati. Væksten er nødt til at være bæredygtig på den lange bane. Uden vækst, ingen bæredygtighed. Uden bæredygtighed ingen vækst.
En leanbølge er rullet ind over private produktions- og servicevirksomheder og offentlige og administrative virksomheder - og den ruller endnu. Lean er hverdag for rigtig mange mennesker, men hvor mange høster reelt det fulde potentiale, der ligger i lean? Måske kun et fåtal.De fejlslagne eller måske snarere alt for lidt gennemgribende leanomlægninger skyldes ifølge Anders Nørgaard, Steen Hildebrandt og Søren Brandi ikke, at der mangler viden om den tekniske del af lean, dvs. om processer, strukturer, systemer og værktøjer. Årsagen er i langt højere grad virksomhedernes manglende evne til at arbejde med den ledelsesmæssige del af lean: ledelse, mindset, kompetencer og adfærd. For at opnå det fulde potentiale skal lean være andet og mere end værktøjer. Det handler om at skabe en leankultur, hvor der tænkes lean, og hvor alle bidrager med deres kapacitet og kompetencer til at skabe de bedste resultater.I Langsigtet lean griber forfatterne fat i den ledelsesmæssige del af lean og argumenterer for, at lean skal anskues som ledelsesdrevet kulturudvikling med fokus på at forøge langsigtet engagement, effektivitet og kundeværdi. Det kræver bevidsthed om, hvilken virksomhedsstrategi lean skal understøtte, og hvad man vil med lean, både på kort og langt sigt. Det handler om at skabe en leankultur og om at vide, hvornår og hvordan man involverer sine medarbejdere. Det forudsætter en forståelse for – og et sprog om – lean i hele organisationen, også hos alle organisationens ledere, så de formår at lede arbejdet med lean. Disse svære, men ikke umulige, opgaver giver forfatterne forslag og løsningsmuligheder til i Langsigtet lean, med udgangspunkt i: at langsigtet lean drejer sig om at skabe gode, stærke og robuste organisationer ved at have fokus på ledelse, kultur og forbedring.
Ledelse er et begreb og en aktivitet med mange facetter. Man bliver aldrig færdig med at udvikle sig som leder. En leder møder bestandigt nye udfordringer. Og en leder udfordrer bestandigt andre mennesker. Derfor må en leder også bestandigt udfordre sig selv. Være bevidst om sin egen ledelsesstil. Være bevidst om, hvilke spørgsmål og problemstillinger han eller hun bruger tid og energi på. Det kan man gøre og arbejde med på mange måder. Med den nye bog af professor Steen Hildebrandt får man nu en mulighed for at vende et blad om ledelse for hver dag i året. Teksterne kommer meget vidt omkring i ledelseslandskabet og afspejler lederens hverdag med mange problemstillinger og udfordringer. Artiklerne provokerer, stiller spørgsmål, undrer og irriterer, og på den måde giver bogen lederen en mulighed for at blive konfronteret med en række temaer, som er eller bliver relevante i det praktiske ledelsesarbejde.
Når organisationer udfordres af foranderlighed, usikkerhed og kompleksitet, er der behov for nye forståelsesrammer at lede ud fra.NYE TENDENSER I ORGANISATION OG LEDELSE rummer 15 kapitler, der belyser og beskriver en række aktuelle tendenser og deres ledelsesmæssige og organisatoriske implikationer, herunder frisættelse, samskabelse, vilde problemer, bæredygtighed, globalt forvalterskab, resonansfællesskaber, regenerative organiseringer og meget mere.Hvilket nyt lederskab er nødvendigt, når man skal arbejde med frisættelse? Hvordan organiseres det nødvendige samarbejde på tværs af afdelinger og fagligheder, når komplekse problemer skal håndteres? Hvordan leder man i det hele taget en bæredygtig organisationsudvikling?Det er bare nogle af de perspektiver, du får relevante og inspirerende bud på i denne antologi, der er skrevet af forskere fra bl.a. universiteter og professionshøjskoler. NYE TENDENSER I ORGANISATION OG LEDELSE er målrettet ledelsesuddannelserne, især grundmodulet ’Organisation, udvikling og samskabelse’ på diplomuddannelsen i ledelse, men henvender sig til alle, der beskæftiger sig med ledelse både i praksis og i forsknings- og uddannelsesverdenen.
DET BÆREDYGTIGE DANMARK handler om Danmark og FN’s 17 bæredygtighedsmål.Bogen er en opfølgning på det roste værk, Bæredygtigglobal udvikling, fra 2016, og fortsætter den grundighed og høje fagligestandard, der prægede denne bog.DET BÆREDYGTIGE DANMARK gør status midt i verdensmålsperioden(2015-2030), den ser frem, peger på nogle af de barrierer, Danmarkstår over for, og endelig foreslår den en lang række initiativer og handlinger,der skal gennemføres, hvis Danmark skal bevæge sig markanti retning af verdensmålene i de næste år.Bogen er uundværlig for mennesker, organisationer og virksomheder iDanmark, der interesserer sig for og arbejder seriøst med verdensmålene.Mere end 50 danske eksperter bidrager med kapitler om hvert af de17 mål og andre vigtige temaer, og den er redigeret af én af Danmarksførende eksperter på området, professor emeritus, ph.d. Steen Hildebrandt,som har beskæftiget sig med bæredygtighed i mere end 25 år.
Tidsskriftet Paideia har en praksisrettet profil, men holder samtidig et højt akademisk niveau. Tidsskriftet indeholder fagfællebedømte artikler, som omhandler aktuelle temaer fra praksisfeltet, interviews, debatter samt boganmeldelser. Målgruppen er lærere, skoleledere, pædagoger og ledere i børnehaver, pædagogiske konsulenter, studerende, undervisere og forskere.
Hvordan møder vi bedst – med frisind – de udfordringer fremtiden byder på? Skønt artiklerne i denne er samling er forskellige, synes den dominerende fællesnævner for svaret på dette spørgsmål at være: samfundsengagement.Samlingen er skrevet som en hilsen til Asger Baunsbak-Jensen i forbindelse med hans 90-års dag. Den udfolder historiske analyser og skitserer fremtidige perspektiver inden for de områder, han navnlig har beskæftiget sig indgående med i sit lange liv: politik, skole, kirke, etik og litteratur.Med bidrag af: Klavs Birkholm; Erik Bjerager; Jørgen Carlsen; Jeanne My Dalgaard; Clara Halvorsen; Bertel Haarder; Steen Hildebrandt; Kjeld Holm; Marianne Jelved; Christian Jensen; Ole Jensen; Jesper Jespersen; Per Schultz Jørgensen; Ove Korsgaard; Niels Kærgård; Martin Lidegaard; Kathrine Lilleør; Brian Patrick McGuire; Christian Mejdahl; Rasmus Meyer; Samira Nawa; Peter Skov-Jakobsen; Henrik Vestergaard Stokholm; Svend Thorhauge; Robert Baunsbak Coull / Martin Baunsbak Vermehren; Mikkel Wold.
De globale udfordringer kommer os alle ved. Hver eneste virksomhed, leder, ansat og privatperson har et medansvar for at morgendagen bliver mere bæredygtig end gårsdagen. Og vi i Danmark har en enestående chance for at blive et globalt foregangsland for hvordan man driver et velfærdssamfund, som samtidigt er bæredygtigt. Et samfund, der både tager vare på indbyggerne og på naturen, og som efterlader en mere bæredygtig verden til vores efterkommere. Det argumenterer professor Steen Hildebrandt for i denne bog. Med et kyndigt historisk blik opridser han de store linjer i vores samfundsudvikling gennem de sidste 70 år, og nødvendigheden af at ændre kurs nu. Med Verdensmålene har vi fået et kompas – en mulighed for at skabe en ny og bedre verden. Verdensmålene skal være en linse, hvorigennem vi ser os selv og verden. For fremtidens verden skal være en anden, end den verden, vi kommer fra. Andre siger om denne bog Siden FN’s Verdensmål blev født for seks år siden har jeg haft fornøjelsen at stå sammen med Steen Hildebrandt om at udbrede kendskab og inspirere til handling. Steen kæmper med aldrig svigtende energi og et utroligt engagement. Hans nye bog trækker linjerne fra J.O. Krags Fremtidens Danmark, der satte kursen mod nutidens velfærdsamfund, og til det bæredygtige samfund, som det haster med at udvikle; Med maksimalt indsats for at redde klima og natur, og med mindre ulighed til adgangen til klodens knappe ressourcer.Mogens Lykketoft, fhv.minister og formand for FN’s Generalforsamling I bogen tager Steen Hildebrandt os med op i helikopteren, hvorfra sporet til det beundringsværdige danske samfund tydeligt kan ses. Han viser os tydelige glimt af det bæredygtige spor, der skal følges, hvis vore rigdomme skal bestå. Hildebrandt kommer med nogle konkrete bud på, hvordan både private og offentlige virksomheder kan komme i gang i deres søgen efter dette spor. Bogen kan anbefales til alle, der ikke kun tænker på deres virksomheds fremtid, men også på deres børns og børnebørns fremtid.Katherine Richardson, professor, dr.scient., Københavns Universitet En meget værdifuld og kompetent bog om et fremtidigt dansk bæredygtigt velfærdssamfund.Flemming Besenbacher, DSc, DSc h.c. mult., professor, formand for Carlsbergfondet og Carlsberg Group. Mens vores organiserede interesser stadig tøver, giver Steen Hildebrandt et kompetent bud på fremtidens Danmark – et Danmark, som verdensmålsland – et land, som griber muligheden i en nødvendig omstilling og en befolkning, som har ambition om at sikre, at det sker.Jens Wandel, fhv. Undergeneralsekretær for FN og forperson for FN Forbundet i Danmark
Det, der sker i verden i disse år vedrørende verdensmålene, er noget af det mest opløftende,man kan tænke sig. At tale om en samlet vision for verdens bæredygtigeudvikling er et markant og meget lovende fremskridt. Det er ikke set før. At millioneraf mennesker verden over taler om og engagerer sig i globale mål er én af de størsteFN-bedrifter overhovedet. Men det er det, der sker i verden lige nu. Denne bog tagerafsæt i verdensmålene. Den indeholder en række artikler, der handler om emnerne:Værdighed, mennesker, velstand, planeten, retfærdighed, partnerskab og globaltforvalterskab. Bogens forfattere omfatter forskere, eksperter, embedspersoner ogkunstnere.
At sidde i en bestyrelse er et betroet hverv, der kræver sit. Nogle steder stilles der meget store krav for at blive bestyrelsesmedlem. Stor ledelseserfaring, betydelig økonomisk indsigt m.m. Andre steder gælder det, at mennesker mere vælges, fordi de er interesseret i og villige til at yde en indsats, end fordi de nødvendigvis har stor erfaring med ledelse og organisations- og foreningsarbejde. I begge tilfælde gælder det, at de krav, der stilles, og de spørgsmål og opgaver, som bestyrelser arbejder med og bliver konfronteret med, bliver stadig mere omskiftelige og komplicerede. Derfor har bestyrelsesmedlemmer behov for at uddanne sig og følge med, således at de kan yde en indsats, som de selv og deres bestyrelseskolleger kan være tjent med. Denne bog er skrevet til engagerede bestyrelsesmedlemmer, der vil orientere sig i ledelsesmæssige, strategiske og juridiske emner af en karakter, som de fleste bestyrelser løbende kommer i forbindelse med. At være et godt bestyrelsesmedlem kræver, at man ved noget om disse emner og ved, hvad virksomhedens eller institutionens kerneopgaver er; ved noget om den jura, som man igen og igen kommer til at tale om og må have viden om; vide noget om den værdiskabelse og den forretningsmodel, om de strategier og den strategiske ledelse, der nødvendigvis må gennemføres i virksomheden eller institutionen, hvis man som bestyrelsesmedlem skal kunne sige, at man har udført sit arbejde ordentligt. Og endelig vide noget om ledelse som begreb, fordi alt dette handler om ledelse. Bogens opdeling afspejler ovenstående. Første del omhandler således det grundlæggende ledelsesmæssige aspekt i bestyrelsesarbejdet. Efterfølgende sættes der fokus på et emne, der er et voksende fokus på: bestyrelsens rolle i forhold til virksomhedens strategi. Sidste afsnit omhandler de grundlæggende rettigheder og pligter, man har som både bestyrelse og bestyrelsesmedlem med udgangspunkt i aktieselskabsloven.
Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:Bidrager lederudvikling til bedre resultater i skoler og andre offentlige organisationer?Af Lotte Bøgh Andersen, Anne Bøllingtoft, Ann-Louise Holten, Christian BøtcherJacobsen og Niels Westergaard-Nielsen I denne artikel fremlægges resultater fra både amerikanske og danske undersøgelser af, hvorvidt lederudvikling bidrager til bedre resultater i skolen. Ved at sætte fokus på, hvilke typer lederudvikling – og dermed ledelsesadfærd – der har de mest positive effekter, giver artiklen endvidere input til, hvordan skolelederne bedst muligt sætter sig selv i stand til at håndtere de udfordringer, de står overfor.Kaldet der ikke kunne høresAf Charlotte Larsen og Steen HildebrandtMed afsæt i bogen 'Lær af de gyldne øjeblikke' (2015) beskriver denne artikel, hvordan man som organisation kan få meningen tilbage. Ud fra den såkaldte MeningsMetode præsenterer artiklen konkrete redskaber til, hvordan den samlede medarbejderstab, med lederen i spidsen, kan genfinde og genskabe kaldet og meningen med deres arbejde.Opløftende ledelse i en dansk kontekstAf Lasse ReichsteinTidligere i år udkom Andy Hargreaves, Alan Boyle og Alma Harris’ Uplifting leadership på dansk, og denne artikel er det danske forord til oversættelsen. I artiklen præsenteres forfatternes forståelse af begrebet ”opløftende ledelse”, og de seks faktorer der kendetegner virksomheder og skolesystemer, der mod alleodds hæver deres præstationsniveau. Desuden indskriver artiklen bogen i en højaktuel dansk kontekst.
Her får du en enkel og essentiel guide til de vigtigste begreber i Teori U. Med den kan du tage del i det voksende fællesskab af fagfolk, der bruger Otto Scharmers innovationsfilosofi i praksis. Steen Hildebrandt, ph.d., er professor på Aarhus Universitet, adjungeret professor på CBS og partner i Hildebrandt & Brandi A/S. Michael Stubberup, cand.mag., er stifter af og bestyrelsesformand for SYNerGAIA Rehabilitering samt medforfatter til Bæredygtig ledelse. Matias I.S.W. Nielsen, cand.psych., er ph.d.-studerende på Aarhus Universitet og direktør for ngo’en Help Every Day. Elad J. Chone, cand.psych., driver virksomhed med fokus på mindfulness. De fire har sammen skrevet bogen Introduktion til Teori U.
Ledelse er en nøglefaktor, når vi skal nå det, vi gerne vil nå – hvad enten det er som privatperson og familie, som virksomhed eller afdeling eller som samfund. Ledelse handler om, hvordan vi skaber resultater, hvordan vi når noget, og hvordan vi lykkes med at gennemføre forandringer og projekter. Men denne bog handler også om den måde, vi når resultater på. Det er både målet og vejen til målet, der er interessant. Steen Hildebrandt og Søren Brandi sætter ledelse under lup; det er nemlig ikke på forhånd givet, hvad god ledelse er. De videregiver et sprog om og holdninger til ledelse for ad den vej at skabe dialog og bevidstgørelse om emnet. Viden om og holdninger til, hvad god ledelse er, kræver indsigt i og holdninger til forskellige ledelsesformer og ledelsesstile, forskellige perspektiver på ledelse og forskellige målsætninger med ledelse. Bogen introducerer læseren til nogle af de perspektiver på ledelse og ledelsesformer, som forfatterne mener er relevante at kende, hvis man i dag beskæftiger sig med eller interesserer sig for ledelse.
Reformér folkeskolen grundlæggende! Ønsket er ofte formuleret, men sjældent med så megen vægt bag ordene som nu: Danmarks fremmeste ledelsesprofessor, Steen Hildebrandt, og landets førende professor i undervisning og skoleformer, Per Fibæk Laursen, har sat sig sammen og skrevet denne bog.De retter ikke alene en hård kritik mod folkeskolens overlevelsesmuligheder i fremtidens samfund, men kommer også med skitser til, hvilke former fremtidens skoler kan få. De afdækker, hvilke krav og omstændigheder skolerne rent faktisk skal leve op til, og forklarer, hvad de nuværende folkeskoler var gode til engang.Hildebrandt og Fibæk Laursen savner ledelse på alle planer; både skoleledelse og klasseledelse. Men ikke den gammeldags kontrolledelse, hvor flere regler og systemer skal løse problemerne! Snarere ledelse, der besidder og udvikler relations- og netværkskompetencer.Vidensamfundets skoler skal være i dialog med deres lokale omgivelser. De skal bygges til fleksibilitet og lokalerne fyldes af mere procesorienteret undervisning. Vidensamfundets skoler skal udvikle en mere støttende, igangsættende og ledelsespræget lærerrolle. Og forfatterne anfører det vigtige princip: Fremtidens skoler må ikke bedømmes udelukkende med fortidens målestok – for kravene til eleverne i fremtiden er ikke de samme som i fortiden.Bogen indgår i serien Gyldendal Public. Bøgerne i serien er til engagerede medarbejdere, ledere og politikere i den offentlige sektor. Alle bøger fra Gyldendal Public tager udgangspunkt i, at den offentlige sektor består af virksomheder som alle andre – drevet under særlige vilkår og med særlige formål.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.