Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Inklusionsvejlederen 1 – udvikling af fællesskaber behandler primært, men ikke udelukkende, udviklingsprocesser i det almenpædagogiske felt. I løbet af 11 kapitel kommer denne antologi omkring, hvordan man som intern ressourceperson vejleder lærere, pædagoger, ledere og forældre i problemstillinger, hvor et barn eller et ungt menneskes deltagelse i de almene fællesskaber er i fokus. Bogen ser på gennemgribende forandringer i skolens organisation og kultur og kommer omkring emnerne kollegial coaching, narrativ team-refleksion, forældresamarbejdet, det tværprofessionelle samarbejde, multikulturelle udfordringer, undervisningsdifferentiering, co-teaching, sociale færdigheder, elev-lærer-relationer samt inkluderende klasseledelse.Redaktør på bogen er psykolog, konsulent og foredragsholder Rasmus Alenkær, og kapitlerne er skrevet af: Rasmus Alenkær, Stephanie Bäckström, Kirsten Baltzer, Janne Hedegaard Hansen, Andy Højholdt, Charlotte Riis Jensen, Louise Klinge, Mette Molbæk, Kim Martin Nielsen, Marta Padovan-Özdemir, Vibeke Petersen, Susan Tetler og Christian Varming.Udvikling af fællesskaber er den første af i alt to bøger med titlen Inklusionsvejlederen. Antologien belyser genstandsfeltet “inklusion” ud fra den position, en intern vejleder/ressourceperson i skolens organisation kan have. Formålet har været at lave en lettilgængelig opslagsbog eller redskabskasse, i hvilken man som praktiker hurtigt kan finde viden og inspiration i forhold til et bestemt emne. Der er ikke nogen fremadskridende opbygning mellem kapitlerne, der derfor kan læses uafhængigt af hinanden. Det hele holdes dog sammen af bogens røde tråd: inklusionsvejlederensrolle og redskaber. Tilsammen giver de to bøger et godt og solidt samlet overblik over de (måske) vigtigste problemstillinger og løsningsmodeller, der relaterer sig til feltet “inklusion”.
Inklusionsvejlederen 1 ? udvikling af fællesskaber behandler primært, men ikke udelukkende, udviklingsprocesser i det almenpædagogiske felt. I løbet af 11 kapitel kommer denne antologi omkring, hvordan man som intern ressourceperson vejleder lærere, pædagoger, ledere og forældre i problemstillinger, hvor et barn eller et ungt menneskes deltagelse i de almene fællesskaber er i fokus. Bogen ser på gennemgribende forandringer i skolens organisation og kultur og kommer omkring emnerne kollegial coaching, narrativ team-refleksion, forældresamarbejdet, det tværprofessionelle samarbejde, multikulturelle udfordringer, undervisningsdifferentiering, co-teaching, sociale færdigheder, elev-lærer-relationer samt inkluderende klasseledelse.
Dette nummer af tidsskriftet 'Ledelse i Morgen' indeholder følgende artikler: Elevcentreret forvaltningspædagogik: Ledelse tæt på?Af Anette JensenDenne artikel beskriver, hvordan man fra forvaltningens side har arbejdet med implementeringen af folkeskolereformen i Vejle Kommune. Gennem konkrete eksempler på, hvilke tiltag og ændringer man har gjort som følge af reformen, giver artiklen et bud på, hvordan man bedriver læringscentreret forvaltningsledelse.Et indblik i forvaltningslederskabetAf Lene MagnussenDenne artikel giver et indblik i hverdagen som forvaltningsleder og i de udfordringer og opgaver, det bringer med sig. Artiklen kommer bl.a. ind på samspillet mellem politikerne og forvaltningerne, på det at sætte retning, kerneopgaver,betydningen af at tale og forstå sin organisation og endelig, hvilken forskel det gør, når man arbejder sammen på tværs og med andre sektorer.Gør forvaltningsledelse en forskel?Af Robert J. Marzano og Timothy WatersDenne artikel, der er et uddrag af bogen Læringscentreret forvaltningsledelse, omhandler, hvordan ledere i kommune og forvaltning kan styrke og støtte uddannelsesprocessen gennem et tæt og dynamisk samarbejde med skolerne og på den måde sikre, at eleverne trives og lærer mest muligt. Artiklen præsenterer fem ansvarsområder, som kan sikre en stærk kommunal styringskæde og derigennem påvirke elevernes læring positivt. Når skoleledelse skal måles og vejesAf Stephanie BäckströmDenne artikel gennemgår erfaringer med evaluering af skoleledelse, og hvorfor det kan give god mening at måle skoleledelse på andre måder end anden ledelse. Hovedbudskabet er at bruge den viden, vi har til rådighed fra både forskning og praksis og herigennem nå frem til, hvilke ledelsestiltag der har størst effekt i løsningen af kerneopgaven.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.