Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Stine Clasen

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - En tredje vej til inkluderende fællesskaber
    af Stine Clasen, Katrine Tranum Thomsen (red.) Anna Crawford Kromann, Eva Bartram, mfl.
    427,95 kr.

    Nest er betegnelsen for en pædagogisk praksis, hvor børn med autisme og børn fra almenområdet er en del af samme klassefællesskab. En Nest klasse forstås som en autismevenlig rede, hvor der anvendes specialpædagogiske metoder i hele klassen, og erfaringerne viser, at alle børn i klassefællesskabet profiterer af denne tilgang. Aarhus Kommune har i samarbejde med folkene bag Nest på Steinhardt University i New York tilpasset tilgangen til en dansk kontekst, og de første Nest klasser eksisterer nu på dansk jord. I denne bog introduceres Nest programmet og de forskellige niveauer, der er en del af det, nemlig filosofien, systemstrukturerne, samarbejdsstrukturerne og klasserumsstrategierne - alt sammen i et dansk perspektiv.

  • - Inspiration til inkluderende fællesskaber
    af Stine Clasen, Katrine Tranum Thomsen, Eva Bartram, mfl.
    537,95 kr.

    Nest metoder - inspiration til inkluderende fællesskaber er en beskrivelse af metoder, der anvendes i Nest programmets indskolingsklasser, hvor børn med og uden autisme undervises sammen. Metoderne er bygget op omkring fire kategorier, som refererer til områder, hvor børn med autisme typisk har brug for støtte: Socialt samspilKontakt og kommunikation Selvregulering Overblik og struktur.I Nest klasser er metoderne en del af den fælles pædagogiske tilgang i klassen, og i bogen præsenteres i alt 22 metoder, der i større eller mindre grad er en naturlig del af en Nest klasse. Igennem metoderne tydeliggøres det, hvordan pædagogikken i Nest kan se ud i praksis på baggrund af det fundament, de værdier og den viden, som programmet bygger på. Metoderne er bud på, hvad der kan bidrage til at understøtte et læringsrum, hvor alle oplever sig som hørende til. Nest pædagogikken handler om at have et særligt fokus på etableringen af et stabilt, roligt og fordybende fagligt og socialt fællesskab. Det gælder både for eleverne og de professionelle, som må lære og aflære en række pædagogiske rutiner og tilegne sig nye samarbejdsformer.Bogen introducerer de enkelte metoder, giver en uddybende argumentation for formålet med den enkelte metode og kommer med konkrete eksempler på, hvordan metoden kan se ud i en Nest klasse. Metoderne formidles til inspiration for andre, der ønsker at arbejde mod en mere inkluderende pædagogik - både i og uden for Nest.Nest programmet (ASD Nest Support Project) er oversat fra en amerikansk kontekst og udviklet på New York University, NYU Steinhardt School for Culture, Education, and Human Development og er en del af Steinhardt’s Metropolitan Center for Research on Equity and the Transformation of Schools.PPR i Aarhus Kommune har med støtte fra Egmont Fonden hentet programmet fra USA, oversat det til en dansk kontekst og sammen med modelskolen Katrinebjergskolen implementeret Nest klasser i Aarhus Kommune. Bogen er skrevet af en gruppe medarbejdere fra PPR i Aarhus: Dorthe Møller Andersen, Eva Bartram, Anita Boelsmand, Stine Clasen (red.), Anna Crawford Kromann, Camilla Tan Høegh og Katrine Tranum Thomsen (red.).

  • - Veje til bæredygtige og inkluderende læringsfællesskaber
    af Stine Clasen & Christina Baluna Hostrup
    232,95 - 287,95 kr.

    Mellemformer er et dynamisk begreb og en pædagogik, som stadig er under udvikling. Bogen er i sig selv en mellemform og et bud på at sætte ord på det foranderlige og levende begreb mellemformer.10 MELLEMFORMER giver inspiration til, hvordan skolen i praksis kan indarbejde mellemformer i læringsmiljøet og derved skabe forudsigelige, trygge og strukturerede rammer, der inkluderer alle børn.Bogens kapitler baner vej til 10 både velkendte og nye, uslebne mellemformer. De væver sig ind i hinanden, og derfor kan de bruges sammen og på kryds og tværs. Forfatterne lægger også op til, at man afprøver og videreudvikler dem til nye former på den enkelte skole.De 10 mellemformer er:Nest-pædagogikCo-teachingFysiske rammerFaglig stolthedForældresamarbejdeBære-, være- og læredygtighedDialogiske kompetencerKreativ mediationDen kreative platformVedholdenhed10 MELLEMFORMER henvender sig til lærere, pædagoger, pædagogiske ledere, PPR og andre professionelle på skoleområdet samt studerende.

  • af Stine Clasen & Christina Baluna Hostrup
    290,95 kr.

    I denne bog retter forfatterne blikket mod rummets betydning for børns læring og trivsel i skolen.De præsenterer en tilgang, hvor der bevidst tages stilling til de fysiske rammer og rummets didaktik. I bære- og væredygtige rum oplever børn og voksne, at der er overensstemmelse mellem aktivitet og rammer. Disse rum er harmoniske i indretningen, tydeligt kodede, understøttende i de visuelle identiteter og opryddelige. En bevidst indretning kan være med til at etablere fællesskabende rum, der giver mulighed for fordybelse og tryghed for børnene.Gennem konkrete eksempler og fortællinger fra praksis introducerer forfatterne begreber, rammer og modeller, som pædagogisk personale kan arbejde med for at understøtte læring og trivsel for børnene i skolen.Bogen er inspireret af Center for Væredygtigheds principper for menneskelig trivsel og kobles yderligere sammen med en pædagogisk grundet bæredygtighedstanke.Med den fysiske bogen følger en stor flot plakat med illustrationer fra bogen til ophæng i klassen eller personalerummet. Plakaten findes også i A3-størrelse til print under fanen supplerende materialer på www.dafoloforlag.dk

  • - Praksisnær guide til fællesskaber
    af Birgitte Kornerup Jørgensen, Kitt Boel, Peter Westenholz & mfl.
    101,95 - 111,95 kr.

    Inklusion i skolen bygger på inkluderende fællesskaber. Den viden og de erfaringer, der skal til for at løfte inklusionsopgaven, er allerede til stede blandt lærerne. Opgaven er derfor primært, at lærerne deler deres viden med hinanden, lærer af hinanden og sammen tager det næste skridt til en ny inkluderende pædagogisk praksis.Bogen tager afsæt i erfaringerne fra Aarhus Kommunes Kompetenceudviklingsprojekt ’Folkeskolens Fællesskaber’. Dette projekt har til formål at understøtte lærerens inklusionsarbejde i almenområdet i aldersgruppen 6-16 år.Inklusion i skolen henvender sig til lærere og pædagoger, som her kan finde inspiration til, hvordan struktureret videndeling, rammesat nytænkning og vedvarende refleksion i og over praksis kan blive mulig i det daglige pædagogiske virke.

  • - – Tag ansvar for pædagogikken
    af Stine Clasen & Christina Baluna Hostrup
    237,95 kr.

    Hvordan kan du som pædagog, lærer eller leder skabe gode rammer for børn og unge, der understøtter deres udvikling, læring og trivsel?Første del af Tag ansvar for rammerne – tag ansvar for pædagogikken beskriver, hvorfor og hvordan det er vigtigt at tage stilling til de fysiske rammer i dagtilbud, skole og klub. Med afsæt i Nest-pædagogikken og begreberne bæredygtighed, væredygtighed og læredygtighed introduceres forfatternes dogmer om pædagogisk udvikling: Vi har det, vi har (bæredygtigt samarbejde), vi er dem, vi er (væredygtigt samarbejde), og vi lærer bedst i fællesskab (læredygtigt samarbejde).Derudover præsenterer bogen konkrete eksempler og gode råd fra seks praktikere til, hvordan du kan arbejde med at justere på rammerne og derigennem skabe pædagogisk udvikling. Hvordan kan tydelig kodning af rummene fx hjælpe børn og voksne med at aflæse, hvad der forventes af dem, og hvordan rummene skal anvendes? Hvordan kan elevinddragelse i indretningen af det fysiske læringsmiljø fremme trivsel og ejerskab? Hvorfor er det nødvendigt, at teamet er enigt om, hvilken pædagogik der skal understøttes af de fysiske rammer? Derudover introduceres du til konkrete principper og redskaber til brug i arbejdet med at udvikle de fysiske rammer.Bogen kan bruges som konkret metodebog i arbejdet med de fysiske rammer og som oplæg til debat og dialog i personalegrupper, der arbejder med børn og unge på 0-18-års-området. Desuden kan den anvendes på uddannelsesinstitutioner, der uddanner eller efteruddanner inden for det pædagogiske felt.

  • - I skoler og dagtilbud
    af Lene Tanggaard, Stine Clasen, Gro Emmertsen Lund, mfl.
    347,95 kr.

    Hvordan kan vi som fagprofessionelle arbejde med fællesskabende pædagogik og skabe inkluderende børnefællesskaber i skole og dagtilbud?Det er et af de centrale spørgsmål, som denne antologi søger at besvare. En lang række forskere og praktikere forholder sig ikke blot til de fysiske og pædagogiske rammer i skolen og daginstitutionen, men sætter også samarbejdet med PPR i højsædet.Bogen præsenterer derudover flere centrale elementer og beskriver fx, hvordan børnesynet bag Nest kan være et særligt omdrejningspunkt for det pædagogiske arbejde. Tilsammen kan disse praksisnære metoder og værktøjer som samarbejdet med PPR, restorativ praksis, rammernes betydning, fællesskabende pædagogik, Nest m.fl. være helt afgørende for at lykkes med at skabe inkluderende børnefællesskaber.Antologien henvender sig bredt til alle med interesse for fællesskabende pædagogik i skoler og dagtilbud. Der er masser af inspiration at hente for lærere, pædagoger, ledere, PPR-medarbejdere og faglige konsulenter i forhold til at indrette hverdagen, så den bedst muligt bidrager til at udvikle inkluderende børnefællesskaber.

  • af Stine Clasen & Eva Bartram
    477,95 kr.

    Tjek på Nest som Mellemform er en bog, der har modet til at insistere på kvalitet i de inkluderende mellemformer og samtidig bidrage med konkrete forslag til realiserbare, samarbejdende og nyskabende rammer og strukturer omkring undervisningen. Bogen præsenterer en teoretisk og praktisk vej i arbejdet med at fusionere almen- og specialpædagogik i skolen og tilbyder tre veje til stærkere børnefællesskaber og læringsmiljøer: · Tjeklister – sikrer, at vi får samlet og struktureret den viden og de erfaringer, der allerede er til rådighed. Tjeklisten repræsenterer det praktiske og fastholdende element, der sikrer en bæredygtig pædagogik over tid. · Nest – illustrerer det nødvendige og forpligtende samarbejde mellem det, vi tror på, siger og gør. Arbejdet med Nest og Nøddeskalsmodellen sikrer, at børnesyn og læringssyn omsættes til en konkret pædagogisk virkelighed til læring og udvikling for både børn og voksne. · Mellemformer – illustreret ved Tretrinsmodellen – handler om god undervisning for alle ved hjælp af flere specialpædagogiske redskaber i almenundervisningen. Mellemformer med fokus på co-teaching, fysiske rammer, Social Læring og kommunikation kan vise praksisnære og sammenhængende modeller, når en skole, der favner de mange, skal realiseres. Bogens målgruppe er primært praktikere i skoleverdenen, undervisere såvel som ledere, undervisere og studerende på læreruddannelsen samt PPR-psykologer og konsulenter, der arbejder i det praksisnære felt på skolerne.

  • - Indretning af dagtilbud inspireret af Nest
    af Stine Clasen & Christina Baluna Hostrup
    197,95 - 227,95 kr.

    Rum og rammer påvirker vores adfærd og trivsel. Det gælder også børn i daginstitutioner. Derfor skal der nyt fokus på institutionens rum og rammer. Der skal flyttes rundt, ryddes ud, og det, vi allerede har, skal bruges på nye måder. Det kræver hverken dyre arkitektløsninger eller nyt inventar. Det er bare at gå i gang.Med bevidste valg kan vi skabe et tydeligt kodet rum, hvor man ved, hvad man skal, hvor ting bor, og hvor indretningen skaber tryghed og fremmer trivsel, leg og læring. Det handler fx om ryddelige rum, nem oprydning, energibaner, balance, signaler og sortering.GODE RAMMER er en praktisk guide til at indrette og bruge de fysiske rammer i institutionen, så de understøtter børnenes leg og læring. Inspireret af Nest-pædagogikken er det målet, at rammerne afspejler ambitionen for det pædagogiske arbejde og målene i den styrkede pædagogiske læreplan.Bogen er fuld af gode løsninger og eksempler på, hvordan man nemt og med få midler kan forbedre rammerne i daginstitutionen. For det meste er det endda både gratis og gør alle glade. Grundidéen stammer fra specialpædagogikken, hvor man bevidst arbejder med at fjerne alt, der kan aflede og forstyrre, og fremme det, der har en funktion og en værdi.

  • - Sådan styrker du børn i hverdagen
    af Stine Clasen & Lis Fenger
    197,95 - 227,95 kr.

    Alle børn har ret til god trivsel og meningsfulde fællesskaber i hverdagen. Det er fundamentet for udvikling og mestring i livet. Det skal de voksne skabe rammerne for.Mange børn og unge mistrives i dag, og derfor er det vigtigt, at de voksne støtter børnenes udvikling, mentale sundhed og livsmestring.Børn har brug for trygge fællesskaber, og at verden er forudsigelig, meningsfuld og til at håndtere – også når det er svært. Det er det levede liv og erfaringerne, vi bliver kloge af. Både børn og voksne. Børns trivsel afhænger også af, at de voksne er i balance og er gode rollemodeller.Trivsel og fællesskab er en konkret og hverdagsnær guide til, hvordan voksne kan styrke børnenes trivsel, livsmestring og fællesskaber. Hovedtemaerne er: regulering, mentalisering, opmærksomhed, krop, nærvær og mindfulness.Bogen giver indsigt og viden – og giver de voksne mulighed for at reflektere over egen praksis. Det hele er praktisk lagt an med øvelser og pædagogiske værktøjer, der bygger på pædagogisk og psykologisk viden og forskning.Bogen henvender sig til alle, der har med børn at gøre: pædagoger, lærere og forældre.

  • af Stine Clasen, Mette Molbæk, Micki Sonne Kaa Sunesen, mfl.
    152,95 kr.

    Velkommen til november-nummeret af Ledelse i Morgen, der denne gang sætter fokus på det vigtige emne inklusion og tilbyder konkrete tilgange og overvejelser omkring inklusionsarbejdet. Du kan bl.a. læse om, hvordan du kan arbejde med mellemformer ud fra en inspiration fra Nest pædagogikken, hvad du som leder skal være opmærksom på i implementeringen af co-teaching på din skole, og hvordan der skabes et stærkere samarbejde med PPR, og hvad samarbejdet helt konkret skal gå ud på.

  • - Inspiration til inkluderende fællesskaber
    af Stine Clasen, Katrine Tranum Thomsen, Eva Bartram, mfl.
    352,95 kr.

    Nest metoder - inspiration til inkluderende fællesskaber er en beskrivelse af metoder, der anvendes i Nest programmets indskolingsklasser, hvor børn med og uden autisme undervises sammen. Metoderne er bygget op omkring fire kategorier, som refererer til områder, hvor børn med autisme typisk har brug for støtte:- Socialt samspil - Kontakt og kommunikation - Selvregulering - Overblik og struktur.I Nest klasser er metoderne en del af den fælles pædagogiske tilgang i klassen, og i bogen præsenteres i alt 22 metoder, der i større eller mindre grad er en naturlig del af en Nest klasse. Igennem metoderne tydeliggøres det, hvordan pædagogikken i Nest kan se ud i praksis på baggrund af det fundament, de værdier og den viden, som programmet bygger på. Metoderne er bud på, hvad der kan bidrage til at understøtte et læringsrum, hvor alle oplever sig som hørende til. Nest pædagogikken handler om at have et særligt fokus på etableringen af et stabilt, roligt og fordybende fagligt og socialt fællesskab. Det gælder både for eleverne og de professionelle, som må lære og aflære en række pædagogiske rutiner og tilegne sig nye samarbejdsformer.Bogen introducerer de enkelte metoder, giver en uddybende argumentation for formålet med den enkelte metode og kommer med konkrete eksempler på, hvordan metoden kan se ud i en Nest klasse. Metoderne formidles til inspiration for andre, der ønsker at arbejde mod en mere inkluderende pædagogik - både i og uden for Nest. Nest programmet (ASD Nest Support Project) er oversat fra en amerikansk kontekst og udviklet på New York University, NYU Steinhardt School for Culture, Education, and Human Development og er en del af Steinhardt's Metropolitan Center for Research on Equity and the Transformation of Schools.PPR i Aarhus Kommune har med støtte fra Egmont Fonden hentet programmet fra USA, oversat det til en dansk kontekst og sammen med modelskolen Katrinebjergskolen implementeret Nest klasser i Aarhus Kommune. Bogen er skrevet af en gruppe medarbejdere fra PPR i Aarhus: Dorthe Møller Andersen, Eva Bartram, Anita Boelsmand, Stine Clasen (red.), Anna Crawford Kromann, Camilla Tan Høegh og Katrine Tranum Thomsen (red.).Omtale af bogen'Det er en meget let anvendelig bog for alle som arbejder med Nest-klasser. De 22 metoder har alle stor relevans og er gode pædagogiske værktøjer til at få Nest-klasser til at fungere optimalt.' - Dansk BiblioteksCenter'Læseren får fuld valuta for pengene i denne bog, hvor Nest-programmets metoder præsenteres. Metoderne er grundigt beskrevet og direkte anvendelige, uanset om disse bruges i fuld udstrækning som Nest-model eller blot som inspiration mod en mere inkluderende praksis. (...) For kommunen, der overvejer at implementere Nest, er denne bog obligatorisk. For alle os andre er den en gave.' - Folkeskolen

  • af Stine Clasen, Eva Bartram, Camilla Tan Høegh, mfl.
    267,95 kr.

    Nest er betegnelsen for en pædagogisk praksis, hvor børn med autisme og børn fra almenområdet er en del af samme klassefællesskab. En Nest klasse forstås som en autismevenlig rede, hvor der anvendes specialpædagogiske metoder i hele klassen, og erfaringerne viser, at alle børn i klassefællesskabet profiterer af denne tilgang. Aarhus Kommune har i samarbejde med folkene bag Nest på Steinhardt University i New York tilpasset tilgangen til en dansk kontekst, og de første Nest klasser eksisterer nu på dansk jord. I denne bog introduceres Nest programmet og de forskellige niveauer, der er en del af det, nemlig filosofien, systemstrukturerne, samarbejdsstrukturerne og klasserumsstrategierne – alt sammen i et dansk perspektiv. Bogen fremmer en inklusionsdiskurs, hvor det ikke bare handler om at inkludere børn med særlige behov i almenmiljøer, men hvor det i høj grad og måske i særlig grad handler om at etablere inkluderende læringsmiljøer for alle børn. Nest klasser og Nest skoler ses nemlig som et konkret bud på en tredje vej at gå for at skabe bæredygtige, vedvarende, pædagogiske miljøer for børn med og uden særlige behov, og hvor samarbejde mellem forskellige aktører og hensigtsmæssige strategier i og omkring klassen har afgørende betydning for, at Nest klassen bliver den trygge rede, i hvilken børn både med og uden autisme skal lære og udvikle sig i. Bogen henvender sig til ledelse og pædagogisk personale på skoler samt til PPR-personale og forvaltninger, idet det netop er samskabelsen mellem de centrale og decentrale led, der er med til at sikre sammenhængskraften og dermed bæredygtigheden over tid. Hvis børn ikke lærer på den måde, som vi underviser dem, må vi undervise dem på en anden måde.Omtale af bogen'En spændende bog med interessante introduktioner til både tænkningen i Nest og eksempler på det pædagogisk/didaktiske arbejde i praksis. Samtidig er det interessant at læse om, hvordan autismeforståelser bliver omsat til konkret pædagogik, da det jo netop er det punkt, som både er essentielt og vanskeligt i praksis. Måden at forstå ASF-problematikker på er anderledes beskrevet end i mange andre af de beskrivelser, man som praktiker kan finde i eksisterende bøger og artikler, og er af den grund en forfriskende måde at præsentere feltet og forståelsen på. Bogen er tydeligt skrevet af gode ildsjæle, som er super dedikerede til både projektet og børnene – og måske netop i kraft af dette også opnår gode resultater.' - Tine Basse Fisker, ph.d. i pædagogisk psykologi, forfatter og foredragsholder'Jeg havde glædet mig til at læse denne bog, og jeg fik mine forventninger indfriet. Nest Programmet i Danmark – En tredje vej til inkluderende fællesskaber er hurtigt læst, velskrevet og letforståelig. For mig var bogen en læseværdig og spændende indføring i en pædagogisk praksis, der på den ene side indeholder velkendte specialpædagogiske metoder og på den anden side åbner op for nye perspektiver i forhold til inklusion, der bestemt er værd at udforske.' - Folkeskolen - Læs hele anmeldelsen her

  • af Stine Clasen, Torsten Conrad, Katrine Tranum Thomsen, mfl.
    152,95 kr.

    Dette nummer af tidsskriftet Ledelse i Morgen indeholder følgende artikler:Skab vellykkede co-teaching-programmer: Råd til skoleledereAf: Marylin FriendErfaringer og udfordringer med co-teaching i Nest klasserAf: Stine Clasen og Katrine Tranum ThomsenLedelse tæt på og ressourcer giver arbejdsglæde og stolthedAf: Per Bødker AndersenLedelse af implementering i folkeskolenAf: Torsten Conrad

  • af Stine Clasen, Christina Hostrup, Anne Sofie Møller Sparre & mfl.
    52,95 kr.

    Ingen bevægelse uden konflikter! Det er gennem konflikter, at vi bliver motiverede til at søge fremad og udad mod forandring og udvikling. Hvis vi er trygge ved at omgås konflikter, kan de opløses, blive konstruktive og skabe vindersituationer for de involverede parter.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.