Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Grundbog i psykiatri er det autoritative hovedværk inden for dansk psykiatri. Denne tredje udgave er væsentligt opdateret, og beskrivelser af både den nuværende diagnoseliste ICD-10 og den kommende ICD-11 er inkorporeret i alle kapitlerne. Bogens kapitler er grundigt revideret af både tidligere og nye forfattere, ligesom der er kommet nye kapitler til.Hvert kapitel indeholder casemateriale, oversigtsbokse, relevant litteraturliste og resumé, hvilket gør bogen til en oplagt grund- og opslagsbog for medicin- og psykologistuderende samt andre studerende inden for social- og sundhedsfagene. Kan også bruges af professionelle med interesse for psykiatri, fx praktiserende læger, kliniske psykologer, psykiatriske sygeplejersker og psykiatere samt personale på bosteder og i socialforvaltninger.Grundbog i psykiatri giver en opdateret beskrivelse af psykiatrien med mennesket i centrum og med en bred videnskabelig tilgang. Alle psykiske lidelser i WHO’s ICD-diagnoselister bliver gennemgået med fokus på årsagsforhold, forekomst, det klinisk billede, diagnostik og behandling. Fremstillingen af de enkelte lidelser og deres behandling er baseret på den nyeste forskning, og der lægges vægt på, at alle kliniske beslutningsprocesser og behandlinger er evidensbaserede.Erik Simonsen er professor emeritus ved Institut for Klinisk Medicin ved Københavns Universitet og speciallæge i psykiatri tilknyttet Forskningsenheden Psykiatrien Øst, Region Sjælland. Bo Møhl er professor emeritus i klinisk psykologi ved Aalborg Universitet, cand.mag. og cand.psych., specialpsykolog i psykiatri, specialist og supervisor i psykoterapi. Begge har mere end 35 års klinisk erfaring fra psykiatrien.
Moderne psykoterapi – teorier og metoder er den første samlede og opdaterede beskrivelse af de dominerende psykoterapeutiske retninger og deres anvendelse i psykiatrisk og psykoterapeutisk praksis i en dansk sammenhæng.Bogen er skrevet af en lang række erfarne psykiatere og psykologer. I den første del omtales de mest udbredte psykoterapeutiske retninger, herunder psykodynamisk psykoterapi, kognitiv adfærdsterapi, systemisk terapi, interpersonel psykoterapi og gruppeterapi. Første del afsluttes med to kapitler om psykoterapiens diversitet og integration.I anden del gennemgås den psykoterapeutiske behandling af forskellige psykiatriske lidelser som f.eks. psykoser, angsttilstande, depressioner, personlighedsforstyrrelser, belastningsreaktioner, somatiseringstilstande og spiseforstyrrelser.Tredje del af bogen beskriver behandlingen af særlige tilstande og problemstillinger som f.eks. selvmordsforsøg, traumer, transkulturelle spørgsmål og seksuelle problemer. Bogen afsluttes med kapitler om evidens i psykoterapi, supervision, uddannelse og identitet samt etiske spørgsmål i psykoterapien.
Alle, der arbejder i eller med folkeskolen og har deres daglige gang på skoler, genkender oplevelsen af, at der er mange krav og forventninger til de opgaver, skolen skal bidrage til at løfte og løse. Det særlige ved mange af disse udfordringer er, at de rummer modsatrettede krav og forventninger, som betyder, at skoleledelser og medarbejdere ofte oplever, at de står i et krydspres, som er vanskeligt at navigere i. Et konkret eksempel på dette er frisættelsen af skolerne. Et andet eksempel er opgaverne knyttet til, at flere og flere børn og unge ikke trives i deres hverdagsliv. For skoleledelsen betyder disse forskelligartede opgaver blandt andet, at man skal kunne favne en kompleksitet og lede skolen på en måde, der både giver mulighed for at kunne arbejde i og med den hverdag, som skolen står i i dag, og fortsat værne om skolen som et dannelses- og lærested. Denne bog inviterer til at se på skolen gennem en “teaming-linse” og præsenterer dermed et nyt perspektiv på, hvordan hele skolens kapacitet af viden, erfaringer og kompetencer gennem samarbejdsprocesser i midlertidige teams kan komme i spil i forhold til de mangfoldige opgaver, der skal løses på en skole. Fokus flyttes altså fra den eksisterende organisering til selve opgaven og dens formål og dernæst, hvilke kompetencer opgaveløsningen kræver, og hvem der derfor skal teame op om at løse opgaven. Budskabet i bogen er, at opgaverne ikke nødvendigvis løses bedst af og i den eksisterende teamstruktur. Teaming er med til at skabe nye handlemuligheder for skolens ledelse og de fagprofessionelle, da man ved at have opgaven og opgavens formål som udgangspunkt for samarbejdet åbner for flere og nye samarbejdsorganiseringer, hvor skolens videnskapacitet i langt højere grad kommer i spil.
Denne bog indeholder en række kapitler om det at bedrive faglig ledelse i et dagtilbud og om, hvordan lederen kan håndtere nogle af de opgaver og dilemmaer, som de fleste dagtilbudsledere genkender fra hverdagen. Mange dagtilbudsledere vil fx nikke genkendende til den daglige udfordring med at finde balancen mellem at være tæt nok på til at have indsigt i kvaliteten af den daglige pædagogiske praksis og samtidig langt nok væk til at kigge på den med nysgerrige øjne. Bogen er inddelt i tre hovedafsnit: 'Ledelse af kvalitet og forandring i dagtilbud', 'Faglig ledelse af dagtilbud' og 'Ledelse af brugere og omverdenen på dagtilbudsområdet'. Hvert hovedområde peger på nogle af de udfordringer, som lederne af daginstitutionerne står over for. Kapitlerne er bygget op, så de både præsenterer viden fra praksis i dagtilbud via cases baseret på interviews med daginstitutionsledere og viden og teori fra forskning på ledelsesområdet. Derudover præsenteres der i forbindelse med hvert kapitel et relevant praksisnært ledelsesværktøj, der relaterer sig til det enkelte kapitels problemstilling, og som den pædagogiske leder kan bruge i egen praksis. Bogen indeholder følgende kapitler: Del I: Ledelse af kvalitet og forandring i dagtilbudData og dokumentation af kvalitetsarbejdet i dagtilbudLedelse af kultur, værdier og visionerLedelse af forandringsprocesser i dagtilbud Del II: Faglig ledelse af dagtilbudFaglig ledelse af professionelle læringsfællesskaber og evalueringskulturNår der ledes med udgangspunkt i åbne døreDigital udvikling i dagtilbud Del III: Ledelse af brugere og omverdenen på dagtilbudsområdetDen åbne daginstitution og forholdet til brugere og omverdenenForældresamarbejde i et ledelsesperspektiv
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.