Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Herdis vokser op i Bergen i tiden omkring Første Verdenskrigs udbrud. Hun har svært ved at finde sin plads i både familien og i legen med de andre børn på gaden, men hun ejer et lille glasprisme, som hun elsker at kigge igennem. Når hun kigger i trylleglasset, eksploderer den grå virkelighed i et væld af farver og former, og livet åbenbarer sig som noget langt mere vidunderligt, end det er i virkeligheden.Trilogien om pigen Herdis og hendes barndom og gryende ungdom i Bergen er en af de store opvækstfortællinger i norsk litteratur. Med sin naturalistiske stil og store indsigt i barnets psykologi skrev Torborg Nedreaas en roman med Herdis som hovedperson, men også en roman, som gennem Herdis’ blik viser en samfundskritisk spejling af verden, som vi kender det fra f.eks. Tove Ditlevsens Barndommens gade.
“Den smukkeste arbejderklasselitteratur, jeg længe har læst. Grueligt aktuel, blodig og vanvittig.” – 5 hjerter, Politiken“En smertelig, men smukt skrevet roman om fattigdom, abort og gensidig destruktion.” – 5 stjerner, Kristeligt DagbladI Af måneskin gror der ingenting fortæller den kvindelige hovedperson i løbet af en nat en fremmed mand sin livshistorie, fortællingen om den ulykkelige kærlighed, der startede, da hun som 15-årig indledte et hemmeligt seksuelt forhold til sin skolelærer. Forholdet fortsatte mange år frem, selvom han skulle giftes med en anden. Hovedpersonen er vokset op i dyb fattigdom, og hun bruger forholdet til læreren til at slippe væk hjemmefra. Hendes forelskelse i ham vokser, og da hun er 17 år gammel, bliver hun gravid første gang, men får en illegal abort, som skal vise sig ikke at blive den sidste.Torborg Nedreaas skrev i 1947 med Af måneskin gror der ingenting en roman, der både var lige til tiden, men som også på sin vis var før sin tid og med stil og emne næsten lige så godt kunne være skrevet i dag. Den handler om det brutale i en illegal abort og om, hvordan mange aborter sker, ikke fordi kvinden vil det, men fordi mænd, religion og kapitalismen dikterer det. Romanen handler om kvinders ret til at bestemme over sin egen krop, et emne, der er lige så vigtigt i dag, som det var i 1947. Torborg Nedreaas (f. 1906, d. 1987) var en norsk forfatter født i Bergen, der med sin psykologiske realisme blev et stort navn i samtidslitteraturen i Norge. Hun skrev ofte om hårde kvindeskæbner: I debuten, Bak skabet står øksen, fra 1945 skrev hun om tyskerpigernes barske skæbner, og i hovedværket, Af måneskin gror der ingenting, fra 1947 skrev hun om et samfund, der tvinger kvinder til livsfarlige illegale aborter.
Nothing Grows by Moonlight (Av måneskinn gror det ingenting), first published in Norway in 1947, is sure to be talked about. It is a moving novel of love, betrayal, search, and sorrow that introduces a major twentieth-century Norwegian writer, Torborg Nedreaas, to an English-speaking audience. Under the surface of a dramatic story rich in atmosphere lurk social themes that will be of particular interest to American and British readers. At the beginning, a man picks up a woman in a railway station. "It is really very difficult to say what it was that made me notice her. It was probably many things, my own mood, the weather, the emptiness of that particular day." It turns out that she simply wants, desperately needs, someone to talk to. He listens to her story, spellbound, and from that night he is haunted forever by the clear, honest revelation of a broken soul—as the reader will be.The woman describes her hopeless involvement with her teacher and lover, who continues to see her, always to reject her, long after he is married. Obsessively, she returns to situations in which she is abused. Finally, in confronting her past without self-pity, without denying personal responsibility, she realizes how much her self-destructive behavior owes to a capitalistic and patriarchal system that forces women into roles that make them emotionally and economically dependent. A powerful subthemes of Nothing Grows by Moonlight concerns abortion, which Nedreaas sees not as a crime to be punished but as a tragedy that would not be necessary in a more equitable and caring society. But what finally lingers in the reader’s mind is the fully developed image of a woman, buffeted by life, coming to terms with God and man.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.