Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:Pædagogisk skoleledelse version 2.0Af Helle Bjerg og Dorthe StaunæsSkoleledelsesforskning har tidligere fokuseret på tre forskellige typer af ledelse: instruerende ledelse, transformativ ledelse og distribueret ledelse. Denne artikel undersøger, hvordan skoleledelsesforskning med fokus på skoleledelsens effekt for elevernes læringsudbytte kan bidrage med at inspirere og informere skoleledelser om, hvilke mål de vil sætte, og hvordan de vil arbejde med at lede og organisere.Elevernes læring i centrum for alle beslutningsprocesserInterview med Viviane RobinsonElevcentreret skoleledelse prioriterer elevernes læring over alle andre faktorer i alle beslutninger. I interviewet anbefales danske skoleledere at samtale med lærerne om årsager samt løsninger til de aspekter ved elevpræstationer, som ikke er tilfredsstillende.Evidensbaseret viden i skolen – kalder på vidensledelse og implementeringsfaglighedAf Jens LundOmverdenstolkning skaber virkelighed. Artiklen argumenterer for, at det eksterne pres, skolerne oplever, kan føre til en drift mod rutinisering i skolens organisation og en afkobling af skolens formål, hvorfor der er brug for implementeringsfaglighed og vidensledelse på skolerne.Alt begynder og ender med spørgsmålet ”På hvilken måde kan det her gavnebørns læring?”Interview med Eik MøllerSkoleledelserne er vigtige for gennemførslen af folkeskolereformen, men såvel politikere som forvaltninger må også forstå og arbejde i dybden og rækkevidden af reformens krav og potentiale. I dette interview tales også ombehovet for kapacitetsopbygning på skoleledelses- og forvaltningsniveau, samt hvordan evidensforskningen bør præge den danske praksis.
God skoleledelse betyder noget. Uden god ledelse er det umuligt at nå i mål med skoleudviklingsprojekter og -forandringer. Men hvad kendetegner god ledelse? Er erfaring og viden om feltet nok? Og hvordan ved man, hvad der er det rigtige at lede på?At forsøge at definere, hvad der er det rigtige at gøre – og dét på den rigtige måde – kan være en vanskelig øvelse, når man tager kompleksiteten i en skoles eller uddannelsesinstitutions hverdag i betragtning. I denne bog forsøger den internationalt anerkendte forfatter og forsker i skoleledelse Viviane Robinson ikke desto mindre at undersøge og besvare spørgsmålet om, hvordan man som skole- eller uddannelsesleder gør det rigtige på den rigtige måde. Og her spiller dyder en central rolle.Robinson udforsker de dyder, som man må handle i overensstemmelse med for at excellere inden for skole- og uddannelsesledelse, og indkredser tre kategorier af dyder: ledelsesdyder, problemløsningsdyder og interpersonelle dyder. Bogen tilbyder praktiske eksempler på, hvordan man kan omsætte dyderne til konkret adfærd, og gennem bl.a. reflektionsspørgsmål og samtaleeksempler får du konkrete redskaber til at analysere dig frem til, hvilke grundlæggende antagelser der er styrende for dine handlinger.Bogens temaer er en naturlig videreudvikling af Viviane Robinsons tidligere udgivelser: Elevcentreret skoleledelse (2015) og Færre forandringer, flere forbedringer (2018).
God skoleledelse betyder noget. Uden god ledelse er det umuligt at nå i mål med skoleudviklingsprojekter og -forandringer. Men hvad kendetegner god ledelse? Er erfaring og viden om feltet nok? Og hvordan ved man, hvad der er det rigtige at lede på? At forsøge at definere, hvad der er det rigtige at gøre – og dét på den rigtige måde – kan være en vanskelig øvelse, når man tager kompleksiteten i en skoles eller uddannelsesinstitutions hverdag i betragtning. I denne bog forsøger den internationalt anerkendte forfatter og forsker i skoleledelse Viviane Robinson ikke desto mindre at undersøge og besvare spørgsmålet om, hvordan man som skole- eller uddannelsesleder gør det rigtige på den rigtige måde. Og her spiller dyder en central rolle. Robinson udforsker de dyder, som man må handle i overensstemmelse med for at excellere inden for skole- og uddannelsesledelse, og indkredser tre kategorier af dyder: ledelsesdyder, problemløsningsdyder og interpersonelle dyder. Bogen tilbyder praktiske eksempler på, hvordan man kan omsætte dyderne til konkret adfærd, og gennem bl.a. reflektionsspørgsmål og samtaleeksempler får du konkrete redskaber til at analysere dig frem til, hvilke grundlæggende antagelser der er styrende for dine handlinger. Bogens temaer er en naturlig videreudvikling af Viviane Robinsons tidligere udgivelser: Elevcentreret skoleledelse (2015) og Færre forandringer, flere forbedringer (2018).
Elevcentreret skoleledelse er en aktuel og tankevækkende bog for skoleledelser, der ønsker at højne kvaliteten af undervisning med henblik på at forbedre elevernes læringsudbytte.Bogen bygger på den nyeste forskning i, hvilken form for skoleledelse der har den største effekt på elevernes læring. Ud fra denne forskning præsenteres fem ledelsesdimensioner og tre centrale ledelseskompetencer, som tilsammen giver et detaljeret og evidensbaseret billede af de ledelsespraksisser, der med størst sandsynlighed fremmer læring og undervisning af høj kvalitet.Bogen er fyldt med praktiske eksempler, klart formidlet viden og masser af inspiration til at arbejde elevcentreret i alle ledelsesforhold i en skolesammenhæng. Bogen henvender sig til skoleledelser i grundskolen og på ungdomsuddannelser, ledere på forvaltningsniveau og andre med interesse i ledelse, der har positiv effekt for elevernes læring.”Ingen har udført en mere gennemgribende og dybt indsigtsfuld undersøgelse af skolelederes rolle end Viviane Robinson. Elevcentreret skoleledelse stråler med sin klarhed og sine praktiske, kraftfulde tanker. Tilføj denne bog til dit ledelsesbibliotek.” Michael Fullan, skoleledelsesforsker og forfatter til blandt andet The Six Secrets of Change og Leading in a Culture of Change.Viviane Robinson er professor ved Faculty of Education ved University of Auckland i New Zealand og akademisk leder af fakultetets Centre of Educational Leadership. Hun er forfatter til en række artikler og fem bøger. 'Bogen er velstruktureret, teoretisk velfunderet og samtidig praksisnær med mange praktiske eksempler. En guldgrube for skoleledere i både grundskolen og på de videregående uddannelser.' - Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenterViviane Robinson fortæller i denne video om ledernes rolle i relationsopbygningen.Undervisning og læring er målrettet alle aktører i og omkring folkeskolen og ungdomsuddannelserne (gymnasier, handelsskoler og erhvervsskoler).Serien henvender sig således til undervisere og studerende på grund-, efter- og videreuddannelse samt til lærere, pædagoger, konsulenter og ledere uanset skoleform.Bag udgivelserne i serien er en ekstern videnskabelig redaktion og et fagfællekorps. Disse sikrer et højt fagligt niveau, relevans og læsevenlighed i forhold til målgruppen. Læs mere om den eksterne redaktion og fagfællebedømmelse på seriens hjemmeside www.dafolo.dk/undervisning
Det er på tide, at vi holder op med at tale om forandring og fokuserer på den langt mere ambitiøse målsætning om at skabe forbedring. I denne bog stiller Viviane Robinson skarpt på spørgsmålet om, hvorvidt vores forandringsbestræbelser i skolen medfører forbedringer for eleverne - eller om de slet og ret ender med blot at være forandringer.I bogen udfolder Robinson, hvordan ledelse af forbedring bedst kan ske gennem inddragelse af deltagernes handlingsteorier. Gennem en model i fire faser viser hun, hvordan dette kan gøres. Samtidig illustrerer hun med en række konkrete eksempler fra praksis, hvordan lederen kan anvende en inddragende tilgang via konstruktive problemsamtaler.Bogen er en praktisk håndsrækning til, hvordan forvaltnings- og skoleledere kan få mere ud af forandringsprocesserne, så de planlagte forandringer finder sted knap så ofte, men med større succes til følge.Viviane Robinson er ph.d. og professor ved University of Auckland, New Zealand, og akademisk leder af Centre for Educational Leadership ved Faculty of Education samme sted. Hun har fungeret som konsulent i forskning og udvikling inden for ledelse i både offentlige og private organisationer i en lang række lande og har modtaget flere priser for sit arbejde. Har på dansk udgivet Elevcentreret skoleledelse (2015).Serien Ledelse ligetil sætter igennem en række praksisrettede udgivelser fokus på bedst muligt at klæde den praktiserende skole- og underviserleder på til at varetage den daglige ledelsesopgave og de problematikker og overvejelser, der måtte være i forlængelse af denne. Korte og konkrete, hurtigt læst og lette at implementere i en travl praksis. Serien udgives i samarbejde med Skolelederforeningen.
Busy school leaders need practical research-based guidance about effective educational leadership: the particular types of leadership practice that have the most pay-off in terms of improved academic and social learning of their students.
Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikel:Vi skal have uddannelse tilbage i uddannelsesledelseAf Viviane RobinsonI dette nummer af Skolen i Morgen bringer vi en oversættelse af Viviane Robinsons artikel om udviklingen fra generel ledelse til uddannelsesledelse.Artiklen blev bragt i sin originalform i Leading & Management i 2006.Ud fra grundige forskningsoverblik beskriver Robinson hvorfor – og ikke mindst hvordan – man som skoleleder kan blive bedre til at lede med fokus på effektiv undervisning. Robinson argumenterer for at der, både på politisk niveau og på forvaltningsniveau, bør fokuseres mere på at skabe bedre rammer for at en skoleleder kan lede sin skole med fokus på elevernes – og lærernes – læring. I artiklen gennemgår Robinson blandt andet, hvilke lederevner det kræver udvikling af, hvis man gerne vil tage udfordringen med en elevog læringscentreret skoleledelse op.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.