Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Dydsetisk skoleledelse - Viviane Robinson - Bog

- Kunsten at udføre det rigtige arbejde på den rigtige måde

Bag om Dydsetisk skoleledelse

God skoleledelse betyder noget. Uden god ledelse er det umuligt at nå i mål med skoleudviklingsprojekter og -forandringer. Men hvad kendetegner god ledelse? Er erfaring og viden om feltet nok? Og hvordan ved man, hvad der er det rigtige at lede på? At forsøge at definere, hvad der er det rigtige at gøre – og dét på den rig­tige måde – kan være en vanskelig øvelse, når man tager kom­pleksiteten i en skoles eller uddannelsesinstitutions hverdag i betragtning. I denne bog forsøger den internationalt anerkendte forfatter og forsker i skoleledelse Viviane Robinson ikke desto mindre at undersøge og besvare spørgsmålet om, hvordan man som skole- eller uddannelsesleder gør det rigtige på den rigtige måde. Og her spiller dyder en central rolle. Robinson udforsker de dyder, som man må handle i overensstemmelse med for at excellere inden for skole- og uddannelsesledelse, og indkredser tre kategorier af dyder: ledelsesdyder, problemløsningsdyder og inter­personelle dyder. Bogen tilbyder praktiske eksempler på, hvordan man kan omsætte dyderne til konkret adfærd, og gennem bl.a. reflektionsspørgsmål og samtaleeksempler får du konkrete redskaber til at analysere dig frem til, hvilke grundlæggende antagelser der er styrende for dine handlinger. Bogens temaer er en naturlig videreudvikling af Viviane Robinsons tidligere udgivelser: Elevcentreret skoleledelse (2015) og Færre forandringer, flere forbedringer (2018).

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788772342979
  • Indbinding:
  • Paperback
  • Sideantal:
  • 350
  • Udgivet:
  • 21. september 2023
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 172x240x20 mm.
  • Vægt:
  • 835 g.
  • 1-5 hverdage.
  • 22. november 2024
På lager

Normalpris

  • BLACK NOVEMBER

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af Dydsetisk skoleledelse

God skoleledelse betyder noget. Uden god ledelse er det umuligt at nå i mål med skoleudviklingsprojekter og -forandringer. Men hvad kendetegner god ledelse? Er erfaring og viden om feltet nok? Og hvordan ved man, hvad der er det rigtige at lede på?

At forsøge at definere, hvad der er det rigtige at gøre – og dét på den rig­tige måde – kan være en vanskelig øvelse, når man tager kom­pleksiteten i en skoles eller uddannelsesinstitutions hverdag i betragtning. I denne bog forsøger den internationalt anerkendte forfatter og forsker i skoleledelse Viviane Robinson ikke desto mindre at undersøge og besvare spørgsmålet om, hvordan man som skole- eller uddannelsesleder gør det rigtige på den rigtige måde. Og her spiller dyder en central rolle.

Robinson udforsker de dyder, som man må handle i overensstemmelse med for at excellere inden for skole- og uddannelsesledelse, og indkredser tre kategorier af dyder: ledelsesdyder, problemløsningsdyder og inter­personelle dyder. Bogen tilbyder praktiske eksempler på, hvordan man kan omsætte dyderne til konkret adfærd, og gennem bl.a. reflektionsspørgsmål og samtaleeksempler får du konkrete redskaber til at analysere dig frem til, hvilke grundlæggende antagelser der er styrende for dine handlinger. Bogens temaer er en naturlig videreudvikling af Viviane Robinsons tidligere udgivelser: Elevcentreret skoleledelse (2015) og Færre forandringer, flere forbedringer (2018).

Brugerbedømmelser af Dydsetisk skoleledelse



Find lignende bøger
Bogen Dydsetisk skoleledelse findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.