Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det, vi ikke ved om os selv, kan skade os og vores relationer – og det kan holde os fast i uhensigtsmæssige mønstre, så vi kommer til at stå i vejen for os selv.Denne bog er en indføring i Enneagrammet, en gammel opdeling af mennesket i ni forskellige personlighedstyper. Det er et redskab, der kan hjælpe os til bedre at forstå, hvem vi er, og hvorfor vi forholder os til verden, som vi gør. Vi kan opdage, hvilke strategier og budskaber vi har taget til os som børn, og som stadigvæk får lov til at styre vores liv, uden at vi ved af det.De to forfattere hjælper os ikke kun til selvindsigt, men viser også en vej til forandring. Vi får hjælp til skridt for skridt at bevæge os mod at blive det menneske, vi er skabt til at være.I århundreder har store kristne lærere peget på, at der er en nøje sammenhæng mellem at kende sig selv og kende Gud. Denne bog forbinder Enneagrammets visdom med den kristne spiritualitet – med det mål, at vi får et dybere kendskab til os selv, mere forståelse for andre og større kærlighed til Gud.
Hvorfor vender stadig flere ryggen til kirke og kristendom? Hvorfor holder mennesker op med at tro på Gud? I de nordiske lande er tilslutningen til kirken dalende, og man kan få det indtryk, at det er ubehageligt for kirkens folk at diskutere hvorfor.Magnus Malm er overbevist om, at kirken har alt at vinde ved at tale åbent og ærligt om sekulariseringen. Hvis mennesker forlader Gud, har de grunde til at gøre det, og kirken skylder at respektere beslutningen og lytte til begrundelsen. At tale dårligt om ateister eller lægge skylden på ”tidsånden” forstærker blot sekulariseringen og lukker af for en dialog, der er livsvigtig for begge parter.Denne bog er begyndelsen på en samtale og et forsøg på at forstå, hvorfor mennesker forlader kirken og Gud. Malm mener, at den kristne kirke må stoppe med at betragte sig selv som et offer for sekulariseringen og vedkende sig sit ansvar. Hans udfordrende påstand er, at det ikke er verden, der sekulariserer kirken, men kirken, der sekulariserer verden.Magnus Malm arbejder med retræter og åndelig vejledning i den svenske kirke. Han har skrevet en række bøger, hvoraf de fleste er oversat til dansk. De mest kendte er "Vejviser", "I Lammets tegn", "Bag billedet" og "Kendetegn".
”Jeg har et motto for alt, hvad jeg skriver: At tale oprigtigt om livet og altid forsøge at tilføre en lille smule håb. Aldrig det ene uden det andet. Oprigtigheden og håbet er hinandens forudsætninger og er begge en del af skribentens ansvar. Man ved aldrig, hvor teksten lander; man ved ikke, hvordan læserens liv ser ud, når teksten bliver læst. Netop dér udfordres jeg mest, netop dér finder jeg min opgave særligt betydningsfuld: At mødes i tilværelsens mørke, og hvis det er muligt: sætte ord på det svære og sammen tro på, at det vil lysne. Engang imellem tænker jeg, at det er håbet, der er min arbejdsgiver, og lyset, jeg er ansvarlig overfor.”Tomas Sjödin har en enestående evne til at sætte tankevækkende ord på de helt nære ting i livet. Teksterne i denne bog kredser især omkring, hvordan vi kan møde tilværelsen i håbet om, at vi er omgivet af gode kræfter, tanker og fællesskaber. Sjödin sætter fokus på, hvor meget vi mennesker betyder for hinanden, og at vi selv kan blive bærere af lys og håb og muligheder for andre.
Centrerende bøn har som udgangspunkt, at Guds kraft er til stede i alt det skabte – også i mennesket. Den anviser en praktisk metode til at gå ind i ”sit indre rum” ved at give slip på ydre anliggender, symboliseret ved at man lukker øjnene og åbner sig for Guds nærvær og virke. Det er den amerikanske cisterciensermunk Thomas Keating, der har pustet nyt liv i en gammel bønsform. Han beskriver centrerende bøn som et middel til at forny den kristne kontemplative tradition (den indre bøn) og gøre den mere kendt og lettere tilgængelig. ”Centrerende bøn er at åbne sig for og overgive sig til Gud. Den åndelige rejse kræver ikke, at man tager nogen steder hen, for Gud er allerede hos os og i os. Centrerende bøn er at åbne sind og hjerte, krop og følelser – hele vores eksistens – for Gud, det Yderste Mysterium, som er hinsides ord, tanker og følelser. Og målet er en indre forvandling,” skriver Thomas Keating. Åbent sind åbent hjerte er solgt i mere end en halv million eksemplarer og oversat til ti sprog.
Nogle drømmer om flere timer i døgnet eller håber på uventede huller i kalenderen. Andre kæmper med et overfyldt liv og følelsen af aldrig at kunne slappe af.Mange længes efter hvile.Men hvad er hvile egentlig? – er det andet og mere end ikke at arbejde? Hvordan kan vi kombinere vores behov for hvile med vores ansvar og forpligtelser? Hvad gør vi med følelsen af ikke rigtig at slå til? Hvordan håndterer vi hvilens hovedfjender: bekymringen, leden og rastløsheden?Tomas Sjödin tager os med ind i hvilens verden og udforsker den urgamle rytme, der er lagt ned i mennesket: arbejde og hvile – med udgangspunkt i den jødiske sabbat. Og han skriver om den livsvisdom, det kan være så svært at leve efter: at tingene ofte først lykkes, når vi holder op med at anstrenge os. Når vi giver slip. Når vi lader livet komme til os.Det sker når du hviler er en hyldest til sofaen, til livets sunde rytme og til den hvile, der kan fyldes med venner, måltider og fest. Måske er det på tide at støve menneskets ældste og mest velprøvede ugerytme af og genopdage hviledagen?
Det kom som en stor overraskelse, da manuskriptet til Dag Hammarskjölds Vejmærker blev fundet efter hans død i 1961. Hammarskjöld var kendt for sit vigtige diplomatiske arbejde som FN’s generalsekretær, men få vidste, at han havde et rigt åndeligt liv – og at han i årevis havde ført en slags dagbog over sine religiøse erfaringer. Teksterne sammenlignede han med vejmærker, der blev rejst, hver gang han nåede et punkt på sin færd, han havde brug for at markere.Vejmærker er blevet en moderne klassiker inden for kristen spiritualitet. Bogen har siden den første udgivelse i 1963 beriget mange læsere verden over, som kan spejle sig i Hammarskjölds erfaringer.For mere biografisk interesserede læsere er det også et inspirerende indblik i, hvordan Hammarskjöld forholdt sig til sin rolle i verden og til magt som sådan.Vejmærker udkom første gang på dansk i 1964. Teksterne er her nyoversatte til dansk af Gunder Christian Gundersen. Jesper Fich har skrevet en grundig introduktion.
JEG HAR SLÅET MIT TELT OP I HÅBETS LAND er en klassisk andagtsbog med tekster til hver dag i året – med opmuntring og inspiration til hverdagslivet.TOMAS SJÖDIN er en meget læst og værdsat forfatter, ikke mindst fordi han har en særlig evne til at knytte den kristne tro sammen med vores almindelige liv.Sådan er det også i denne bog. Teksterne er enkle og konkrete, og hver dag får læseren noget at tage med ud i livet: en tanke eller et billede til overvejelse, et ord til opmuntring, en udfordring til handling. Et håb om at Gud selv i det mest massive mørke kan være vores lys og vejviser og er i stand til at gøre alting nyt.De bibeltekster, Sjödin reflekterer ud fra, er hentet fra den frie oversættelse af Bibelen, The Message. Det giver en friskhed til læsningen – perspektivet bliver nyt, fordi der bliver brugt nogle andre ord og billeder, end vi er vant til at møde. Lidt som at trække lynlåsen ned og kigge ud gennem åbningen på et telt, som man aftenen før slog op i mørke – og opdage, at man befinder sig i håbets land, som kalder på at blive udforsket ...TOMAS SJÖDIN (født 1959) er svensk præst, foredragsholder og forfatter. Han har gennem mange år været en tilbagevendende gæst i Sveriges Radios P1, og han er fast klummeskriver i Göteborgs-Posten. Han er forfatter til en række bøger, der er oversat til flere sprog, med bestselleren ”Det sker når du hviler” som den mest kendte.
""Denne bog er min hemmelige dagbog. Den blev skrevet i den sværeste periode i mit liv, fra december 1987 til juni 1988. Det var en tid, hvor jeg var frygtelig forpint - jeg følte ikke, jeg var i stand til at leve videre. Alting brød sammen for mig - min selvværdsfølelse, min energi til at leve og arbejde, min følelse af at være elsket, mit håb om helbredelse, min tillid til Gud... alt.""Henri Nouwen havde på det tidspunkt et stort forfatterskab bag sig, men mente, at hans åndelige dagbog var for privat til at dele med andre. I stedet skrev han Den fortabte søn vender hjem, hvori han videregav nogle af de indsigter, han havde fået gennem krisen. Men otte år senere blev han af gode venner overbevist om, at også hans åndelige dagbog ville være værdifuld for andre.Stemmen i mit indre er en række korte tekster - formaninger til Nouwen selv, en slags indre dialog med den kærlighedens stemme, han fornemmer midt i mørket.
Denne bog er en samling af de bedste af Desmond Tutus taler, interviews, prædikener og breve gennem fire årtier. Teksterne afslører, hvorfor han fortjente Nobels Fredspris, og hvorfor han tiltrak sig verdenssamfundets opmærksomhed og vandt så mange menneskers hjerter. Tutus ord og virke tændte håb i Sydafrika – og ud over verden – i en vanskelig tid. ”Desmond Tutu har i årtier været en moralsk sværvægter – en principfast stemme, en utrættelig retfærdighedens forkæmper, en dedikeret fredsstifter. Han er en bramfri fredens og frihedens stemme i lande over hele kloden.”– Præsident Barack Obama ”Jeg har den dybeste respekt for min gode og trofaste ven, ærkebiskop Desmond Tutu. Jeg beundrer ham for det vidunderlige og varme menneske, han er, og særligt for de humanitære principper, han står for.”– Hans hellighed Dalai Lama ”Hans indsats har slået bro over kløften mellem sort og hvid, mellem offer og undertrykker, og har bidraget til at hele en nation i forsoningens og tilgivelsens ånd. Han skal vide, at jeg og en hel generation af afrikanere holder hovedet højt og har mere udsyn, fordi vi står på hans skuldre.”– Kofi Annan, tidligere generalsekretær for FN
Dette er en bog om lederskab i kirken – men den har ikke til formål at forøge ledernes kompetencer, så de kan levere bedre resultater. I stedet er det en vejviser tilbage til den kilde, der alt for ofte bliver glemt og dækket til.Magnus Malm viser, hvordan sekulære lederroller og behovet for at få succes bliver en hindring for en sund og fri udfoldelse af et kristent lederskab. Undervejs tager han fat på spørgsmål som disse:* Hvordan formes en kristen leder?* Hvad er forskellen på gavebaseret og relationsbaseret ledelse?* Hvad betyder følelsen af selvværd for vores lederskab?* Hvad er forskellen på at have kirken som mor og som projekt?* Hvilken betydning har prædikenen i det kristne lederskab?Fri til at tjene bygger på forfatterens næsten tredive års arbejde med retræter og åndelig vejledning for præster og andre medarbejdere i kirken. Det er et arbejde, der voksede frem i sporene efter hans første bog om kristent lederskab, Vejviser, der udkom i 1990.Ud fra disse erfaringer tegner Magnus Malm konturerne af et lederskab i Jesu fodspor, der kan vise vej i en ny tid med store udfordringer for kirken.
Stadig flere mennesker verden over oplever, at en praksis med centrerende bøn beriger deres åndelige liv. I denne bønsform finder de en metode til at forstå betydningen af Jesu lære og til at komme ind i en dybere relation til Gud.I Giv slip føjer David Frenette nye dimensioner til centrerende bøn, der blev udviklet i 1970’erne med fader Thomas Keating som en central skikkelse. Bogen er skrevet for at give erfarne udøvere en række redskaber til at nå mere i dybden med bønnen og ind i kontemplation, men den kan også anvendes af begyndere, der ønsker at etablere en praksis med centrerende bøn.Et af bogens hovedbudskaber er, hvor vigtigt det er for os at kunne give slip – at lade alting være, at holde op med at anstrenge os og blot være i nuet, hvor vores egne handlinger viger for Guds nærvær og virke i hele vores liv.Frenette lægger vægt på, at der skabes forbindelse mellem bønnen og hverdagslivet. Det handler om at integrere bønnen med dagligdagens aktiviteter, og at relationen og enheden med Gud ikke blot giver os et ståsted midt i en hektisk hverdag, men også en erfaring af enhed med vores medmennesker og alt andet i livet.
Hvad sker der med os i vores tid, vi, der er troende, søgende, tvivlende? Hvad er det, der opløser vores selvfølelse og identitet, samtidig med at vi aldrig har været mere optaget af, hvem vi er, og hvordan vi har det?Magnus Malm tager os med på en tankevækkende rejse gennem samtidens kultur, psykologiske erfaringer, kirkens historie og Bibelens beretninger.Han stiller blandt andet spørgsmålet, om det nu er så sikkert, at troen på Gud er en hjælp til at finde sig selv. Kan åndeligheden ikke lige så godt blive en flugt for den, der af en eller anden årsag har svært ved at håndtere livet?Bogens omdrejningspunkt er, hvad kirkens bekendelse af Jesus Kristus som sand Gud og sandt menneske betyder i det konkrete liv. Hvordan hænger sandheden om Gud sammen med sandheden om mig selv? Hvad er forholdet mellem min tro på Gud og mine tanker, følelser og mål for mit liv?
Tomas Sjödins tekster tager ofte udgangspunkt i hverdagshændelser, og på en underlig måde sidder man altid tilbage med en oplevelse af at være blevet klogere på livet. Eller som en læser skrev: ”En god klumme beskriver noget, man allerede vidste, men ikke har tænkt på.” Måske er det derfor, Sjödin er blevet en højt værdsat skribent. Denne samling af klummer fra Göteborgs-Posten indeholder 77 refleksioner, hvor det særligt er tre temaer, der går igen som grundakkorder: Tiden, troen og kærligheden. Tomas Sjödin tager til genmæle mod præstationssamfundet og alt-vi-skal-nå-før-vi-dør-jaget. Der er så meget, vi ikke er nødt til… Han viser, hvordan troen er et bærende fundament og har at gøre med alle dele af vores liv. Og han beskriver det, han kalder kærlighedens gode krav: de små ting i hverdagen – nærvær, ord og handlinger – der udspringer af og nærer kærligheden.
Kirkeåret, kirkens hellige år, blev skabt i den tidlige kristne tradition. Derfor tilhører det os alle. I vores tid er der stadig flere kristne, også i de nyere kirker, der opdager rigdommen og dynamikken i kirkeåret.Peter Halldorf tager os i Det hellige år med på en vandring gennem kirkens år, som det begyndte at tage form i Jerusalem i 300-tallet. Han beskriver, hvordan kirkeårets forskellige dage og tider voksede frem. På den måde er bogen en guide til kirkens kalender, man kan bruge i løbet af året.Samtidig er Det hellige år en åndelig vejledning, der giver læseren hjælp til at meditere over de mysterier, vi fejrer i de store kristne højtider. Bogen ønsker at vække længsel efter og motivation til mere bevidst at leve sig ind i kirkeårets rytme.I det afsluttende kapitel tegner Halldorf en vision af den kristne gudstjeneste som ”himlen på jorden”. I et appendiks bringes, for første gang på dansk, en samlet oversigt over bibellæsningerne på årets søndage og højtider i folkekirken, i den katolske kirke og i den ortodokse kirke.
Mennesker skal i dag foretage flere valg end nogensinde før. Vi skal vælge næsten alt i vores liv: fra tøjmærke, feriemål og telefonselskab til uddannelse, pensionsordning og religion. Man kunne tro, at denne totale frihed ville gøre livet mere lykkeligt, men det viser sig at være modsat: Valgfriheden bliver en byrde, som stresser os og giver os en følelse af frustration og utilfredshed.Hvor godt vi lykkes med at håndtere de mange valg, hænger sammen med vores personlighed, mener Barry Schwartz. Han påviser, at der er en direkte sammenhæng mellem vores måde at vælge på og en af tidens store folkelidelser, depression.I sin tankevækkende bog vil Schwartz inspirere os til at se på vore valg på en ny måde. Han præsenterer læseren for 11 skridt til, hvordan man kan forenkle sin tilværelse midt i valgfrihedens kultur og dermed komme til at leve et mere harmonisk og tilfredsstillende liv.Barry Schwartz er professor i psykologi og social teori ved et af USA's mest ansete universiteter, Swarthmore College.
Hellig jord helligt liv er en inspirerende og poetisk introduktion til keltisk spiritualitet. Ud fra centrale skikkelser og tekster udfolder John Philip Newell den visdom, der er at finde i den keltiske tradition, og han inviterer læseren med på en rejse gennem meditationer og bønner.Forfatteren mener, at keltisk spiritualitet er en særlig gave til os i vores tid. Vi har brug for at genopdage, at Jorden er hellig, og at helligheden ligger dybt i hjertet af hvert eneste menneske og hver eneste livsform. En sådan erkendelse kan forvandle os – i vores måde at leve på og forholde os til hinanden på. Den kan forbinde os med hinanden og med hele skaberværket på en ny måde.”En perle af en bog … Hvert kapitel er som en prisme ind i en større helhed. Derfor kalder bogen på at blive læst langsomt og fordøjet meditativt.” Pilgrimspræst Elizabeth Knox-Seith i forordetJohn Philip Newell (f. 1953) er teolog, forfatter og tidligere præst i Church of Scotland. Han bor i Edinburgh men underviser også i keltisk spiritualitet i USA og Canada ud fra The School of Earth and Soul, som han har grundlagt. Han leder desuden hvert år internationale pilgrimsvandringer på den skotske ø Iona.
Biskop Thomas er en betydningsfuld stemme, ikke kun i Egypten, men for kristne i hele Mellemøsten. I ørkenen mellem Kairo og Alexandria har han etableret Anafora, et center for åndeligt liv og menneskeligt fællesskab. Her kommer mennesker, både fra Egypten og resten af verden, for at søge inspiration, fordybelse og fornyelse.Ordet Anafora betyder ”at løfte”, og det er biskop Thomas’ store vision: at løfte mennesker, så de får håb for fremtiden. Han mener, at kirken har en forpligtelse til at engagere sig i samfundet, og han vil som biskop gerne medvirke til at skabe forandring og udvikling i Egypten. Især har han fokus på at hjælpe landets fattige til at få en uddannelse.Det kristne mindretal i Egypten lever under et stort pres, men bogen er ikke så meget en beretning om forfølgelse. Den handler mere om den åndelige kraft, der har båret kopterne gennem århundreder, og som i dag viser sig i kirkens bestræbelser på at skabe en atmosfære af fred og forsoning. Udgangspunktet er, at ethvert menneske er skabt i Guds billede og skal ses i kærlighedens cirkel.Det er den norske forfatter, præst og salmedigter Eyvind Skeie, der gennem tekst og fotos lader os møde biskop Thomas, ørkencentret Anafora og den koptiske kristendom.
Bedekrans i oliventræ, produceret i Betlehem, medfølger.
Hvad nu, hvis Jesus ikke kom til jorden for at stifte en ny religion – men for at opvække en politisk, social, religiøs, økonomisk og åndelig revolution, med det formål at skabe en ny tidsalder?Hvad nu, hvis Jesus med vilje skjulte sit budskab som en skat, man må søge for at finde? Hvis det er tilfældet, hvorfor skulle Jesus gøre sådan? Og hvordan skal vi så kunne finde hans budskab i dag?Det er nogle helt grundlæggende spørgsmål, Brian D. McLaren tager fat på i denne bog. Han har sat sig for at udforske, hvad Jesus fra Nazaret egentlig ville – og han undrer sig over, at Jesus’ gentagne budskab om, at ”Guds rige er kommet nær” i mange kirker er blevet erstattet af budskabet om, at ”du kan komme i himlen, når du dør.”Forfatterens svar på disse spørgsmål er ikke luftige spekulationer, men bygger på et grundigt studium af både de bibelske skrifter og den tid, som Jesus fremstod i. Hans anliggende er at forsøge at lytte sig ind til Jesus’ budskab, som hans samtidige må have hørt det – og udforske, hvilke konsekvenser dette budskab må have for os i dag.
Komme dit rige er en tidebønnebog med bønner til hver dag i året. Den er udarbejdet med et blik på, hvordan man beder i forskellige kirkesamfund. Formålet er at hjælpe kirken til at blive ét, som Gud er én.Bogen tager det allerbedste fra kirkens tradition og sætter det ind i en nutidig sammenhæng. Den indeholder morgenbønner til hver dag i året, aftenbønner til ugens syv dage, en middagsbøn og bønner til særlige anledninger.Komme dit rige leder også brugerens opmærksomhed hen på vigtige datoer og troshelte i kirkens historie, og på vigtige historiske datoer i kampen for frihed og retfærdighed. For kristne nøjes ikke med at bede – de har også altid søgt at blive svaret på deres egne bønner.
Macks yngste datter, Missy, bliver bortført på en familieferie, og politiet finder tydelige tegn på, at hun er blevet brutalt myrdet i en forladt hytte i vildmarken. Fire år senere modtager den stadig sørgende far et besynderligt brev, måske fra Gud, der inviterer ham op til netop denne hytte. Efter svære overvejelser beslutter Mack at tage af sted, og en vintereftermiddag begiver han sig tilbage til scenen for hans mest uhyggelige mareridt. Hvad der møder ham der, vil ændre ham for altid. HYTTEN beskæftiger sig med det tidløse spørgsmål: Hvor er Gud i en verden, der er hjemsøgt af så ubeskrivelig en lidelse? Læsernes reaktion på romanen viser, at de overraskende svar, Mack finder, er i stand til at forandre menneskers liv.
Hvis vi sætter alt det, vi mener at vide om Jesus, på pause og ser på evangelierne med friske øjne, vil vi få øje på en større Jesus – en mesterlig visdomslærer, hvis ærinde først og fremmest var at bryde vores vanetænkning og føre os ind i en radikal forvandling af bevidstheden.Cynthia Bourgeault giver i denne bog en tankevækkende og velunderbygget indføring i Jesu vision: At vi bliver forvandlet fra vores selvcentrerede liv og dualistiske vi-og-dem-tænkning – til et liv i kærlighed og barmhjertighed, når vi begynder at se verden, sådan som Jesus oplevede den.Bogen er langt mere end teori: I bogens sidste del gennemgår forfatteren en række øvelser fra den kristne visdomstradition, der kan befordre processen og give os en unik erfaring af en dybere enhed med Gud og verden omkring os.Cynthia Bourgeault er mystiker, episkopal præst, forfatter og international kendt retræteleder. Hun har udformet en retræteform, som kaldes en visdomsskole, og hun har organiseret og undervist i visdomsskoler siden 1999. Hun er forfatter til en række bøger, hvoraf foreløbig to, "Det vågne hjerte" samt nærværende bog, er udgivet på dansk.Det er en stor gave, at denne bog nu udkommer på dansk! Den har været en bærende bog for mig siden 2009, for den er en mesterlig, velunderbygget og logisk udlægning af, hvad Jesus kan gøre ved os og vores måde at være i livet på.– Charlotte Rørth, journalist, forfatter til "Jeg mødte Jesus"Der findes kun ganske få åndelige lærere, som evner at give os ny og ægte indsigt – og endnu færre, som evner at give os redskaber til at kunne tilegne os denne indsigt. Cynthia Bourgeault evner begge dele på bedste vis.– Richard Rohr, præst og retræteleder, forfatter til "Den uforgængelige diamant"
De fleste af os ved, hvem Jesus var. Ved vi også, hvem Kristus er? Det spørgsmål kan synes underligt for de af os, der altid har fået at vide, at Jesus og Kristus er den samme.Men skal vi gribe den store vision, som oprulles for os i Bibelen, har vi brug for både Jesus og Kristus, og vi må lære at skelne mellem dem: Gud har åbenbaret sig på et bestemt tidspunkt i historien i personen Jesus – Kristus er skabelsens igangsætter og har til alle tider været universets inderste, bærende princip.Kristendommen handler om noget endnu større end at tro på Jesus som Guds søn og verdens frelser. At være ”i Kristus” er at komme til erkendelse af, at verden er beåndet og hellig, og at den guddommelige kærlighed gennemtrænger alt og alle – lige fra det mindste atom til den største galakse.Den universelle Kristus er det gudsnærvær, i hvem vi ”lever, røres og er”. I sin banebrydende bog kalder Richard Rohr os ind i denne underfulde virkelighed og viser, hvordan vi kan blive en aktiv del af den Guds kærlighedsstrøm, der flyder gennem verden.
At blive et helstøbt menneske er en livslang rejse. Det kan også blive et spændende eventyr.Den internationalt kendte psykolog David G. Benner udforsker i denne bog, hvordan vores åndelige liv kan gøre os til mere hele mennesker. Ved hjælp af indsigter fra videnskaben, psykologien og den kristne kontemplative tradition præsenterer han os for nogle konkrete skridt, vi kan tage på vejen til et mere helstøbt liv.”Bogen er for alle, der ikke bare vil forblive i deres små sikkerhedsrum og nøjes med en fragmenteret virkelighed. Den er for dem, som længes efter helhed, og som fornemmer, at vejen dertil ikke handler om selvforbedring, men om at finde sin plads i den større helhed, hvori vi befinder os.”
I kristendommen har vi været mere optaget af at forkynde om, hvad vi skal tro, og mindre om, hvordan vi skal tro. Kirken har lært os at tro på Jesus og tro på ting om Jesus – ikke at tro som Jesus. Den har lært os, hvad vi skal se i stedet for at vise os, hvordan vi skal se. I sin nye banebrydende bog tager Ben Alex os ind til kernen af Jesus’ person og forkyndelse og viser os, hvad det vil sige at se fra samme høje udsigtspunkt som ham – at se i sammenhænge og helheder i stedet for i opsplittede særsyn.Vi møder Jesus i hans traditionelle roller som menneskesøn, profet, mester, frelser, Herre og Kristus – men vi møder også en større Jesus, end de fleste af os kender, gennem en nuanceret fremstilling af det nye Jesus-billede, der er ved at vinde frem over store dele af verden i dag.Det er som at møde Jesus igen for første gang."Med denne grundige og trosperspektiverende bog giver Ben Alex os en klog kammerat med på rejsen!" – Charlotte Rørth, journalist og forfatter til Jeg mødte Jesus"En vidende og oplysende introduktion til forståelsen af den Jesus, der i globaliseringens perspektiv fremtræder som en visdomslærer hævet over religionernes begrænsning." – Peter Ruge, præst og retræteleder"Ben Alex går i dybden med de historiske kilder og giver et nuanceret billede af, hvem Jesus var og er. Bogen rammer lige ind i krydsfeltet af tidens åndelige søgen." – Elizabeth Knox-Seith, kultursociolog og pilgrimspræst, forfatter til Den bevægelige spiritualitet
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.