Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Busser bygges ikke på samlebånd - det er et håndværk. Få historien om en vigtig arbejdsplads og samtidig de mange tekniske detaljer bag de sidste 75 års busser på de danske veje.Bogen fortæller ikke alene historien om Aabenraa Karrosseri men også om den danske busproduktion gennem næsten 100 år. Bogen er rigt illustreret. Den er blevet en klassiker om en af landets største leverandører af busser.
De tre bind er danmarkshistorien om vejtransportens forrygende udvikling. Første bind fortæller historien fra de første hestevogne og frem til, at mere end 95 % af alt gods fragtes på lastvogn. Den tekniske udvikling og nødvendige infrastruktur beskrives detaljeret herunder forbindelsen med jernbane og skibsfart.Andet bind viser transport i forskellige forsyningskæder, og forklarer om det, der får teknik tilat fungere: organisation,samarbejde og statslig regulering. Bindet afslutes med eksempler på nye transportsystemers totale forandring af brancher.Tredje bind indeholder en oversigt over dansk og internationalforskning, en diskussion af den historiske udvikling og de moderne teorier om transport og logistik. Samtidig bringes et detaljeret emneregister, noter og literaturliste. Årene 1950 ti 1980 omtales mest, idet samfundet i de år fiken økonomisk fremgang, som sikkert aldrig overgås. Her blev transport en vigtig brik i nutidens høeknologiske samfund.
De tre bind er danmarkshistorien om vejtransportens forrygende udvikling. Første bind fortæller historien fra de første hestevogne og frem til, at mere end 95 % af alt gods fragtes på lastvogn. Den tekniske udvikling og nødvendige infrastruktur beskrives detaljeret herunder forbindelsen med jernbane og skibsfart.Andet bind viser transport i forskellige forsyningskæder, og forklarer om det, der får teknik tilat fungere: organisation,samarbejde og statslig regulering. Bindet afslutes med eksempler på nye transportsystemers totale forandring af brancher.Tredje bind indeholder en oversigt over dansk og internationalforskning, en diskussion af den historiske udvikling og de moderne teorier om transport og logistik. Samtidig bringes et detaljeret emneregister, noter og literaturliste. Årene 1950 ti 1980 omtales mest, idet samfundet i de år fiken økonomisk fremgang, som sikkert aldrig overgås. Her blev transport en vigtig brik i nutidens høeknologiske samfund.
De tre bind er danmarkshistorien om vejtransportens forrygende udvikling. Første bind fortæller historien fra de første hestevogne og frem til, at mere end 95 % af alt gods fragtes på lastvogn. Den tekniske udvikling og nødvendige infrastruktur beskrives detaljeret herunder forbindelsen med jernbane og skibsfart.Andet bind viser transport i forskellige forsyningskæder, og forklarer om det, der får teknik tilat fungere: organisation,samarbejde og statslig regulering. Bindet afslutes med eksempler på nye transportsystemers totale forandring af brancher.Tredje bind indeholder en oversigt over dansk og internationalforskning, en diskussion af den historiske udvikling og de moderne teorier om transport og logistik. Samtidig bringes et detaljeret emneregister, noter og literaturliste. Årene 1950 ti 1980 omtales mest, idet samfundet i de år fiken økonomisk fremgang, som sikkert aldrig overgås. Her blev transport en vigtig brik i nutidens høeknologiske samfund.
Arbejdslivet har forandret sig meget de sidste 100 år. Hvad er det, som bestemmer forandringen?Med tobaksarbejdet som eksempel følges arbejdet fra håndværk og til industri. Hvordan ny teknologi forandrede arbejdslivet og kulturen: de vandrende svende forsvandt, arbejdsmiljøet blev dårligere, og de faglærtes arbejde blev overtaget af mskiner.Bogen viser, at seriøs historieskrivning ikke behøver at være kedelig, hvilket især de mange citater fra tidligere tobaksarbejdere bidrager til. Studiets metoder er hentet fra historie, sociologi, etnologi m.v., og der er henvisninger til udenlandske undersøgelser og fyldige noter.
Der er stor samfundsnytte ved at lægge danske tidsskrifter gratis på nettet. Bogen fremlægger et forslag til hvorledes det kan gøres på en bæredygtig måde.Bogen forklarer samtidig, hvorfor det kan være farligt for videnskaben, hvis beslutningstagere ikke tager hensyn til at tidsskrifter og forlag skal have en sund økonomi.
Kun 2 % af danske videnskabelige tidsskrifter fungerer på internationalt professionelt niveau. Derimod må forskere udføre frivilligt typografarbejde o.l. ved mere end en tredjedel af landets over 200 tidsskrifter.Der gives samtidig en omfattende beskrivelse af den danske branche samt et forslag til, hvorledes den kan bringes op på det internationale niveau.
Ost er efter en 100-årig udvikling blevet en daglig spise. Den danske ostehistorie fortælles med udgangspunkt i Brørup Mejeri, som på et tidspunkt var landets største ostemejeri.Bogen fortæller historien om:- oste (fasteoste som Danbo, Havarti og Cheddar)- landbrug (mælkeleverancer, bekæmpelse af kreatursygdomme, mælkekuske)- mejeri (hvordan de første mejerier blev til næsten 2.000 og hvordan de blev til en lille håndfuld)- håndværk (hvordan mejerifaget opstod og udviklede sig)- den nære historie (et mejeris betydning for det omgivende lokalsamfund)- den store historie (hvordan branchen arbejdede sammen nationalt og internationalt)- teknologi (fra de første centrifuger til dagens computerstyrede fabrikker)
Hvordan får vi bedst spredt forskningen fra universiteterne og ud i det danske samfund?Det har bilaget til “Hvidbog om dansk forskningsformidling” en skarp analyse af.Den aktuelle danske videnskabsformidling gennem universitetsforskernes årlige 24.000 værker er gennemgået og kortlagt, og desuden er de videnskabelige tidsskrifter, selskaber og forlag analyseret. Tillige gennemgås den internationale “best practice”, og endelig er det vist, hvorledes de enkelte aktører (Videnskabsministeriet, bibliotekssektoren, universiteterne som institutioner og forskersamfundet) gennem passivitet eller en forkert politik faktisk modarbejder en fornuftig løsning.Bogen behandler også de mange nye muligheder og trusler, som globaliseringen stiller forskerne i et lille land i et lille sprogområde.Centralt står spørgsmålet, hvordan forskersamfundet bedst kan benytte internettets kommunikationsmuligheder og hvordan vi bedst kan skabe en identitet for danske forskere
Bogen er et register over 500 danske videnskabelige selskaber og 600 tidsskrifter. Den giver et statusbillede af forskningsformidlingen i samfundet, hvor mange aktive institutioner udfører den vigtige samfundsopgave at formidle forskningsbaseret viden.Hver forening omtales kort med formål, aktiviteter m.v. Tidsskrifterne omtales med etableringsår, årlige udgivelser, spredning, kontaktadresse m.v.
Den nye informationsteknologi giver store muligheder for at sprede videnskabelige resultater. Hvidbogen giver sit bud på, hvorledes det er muligt at øge danske forskeres synlighed. Den bygger på en skarp analyse af den aktuelle formidling.
Stålvalseværket blev landets redning. Det sørgede for stål under 2. Verdenskrig og senere stål til skibsværfterne og dermed dansk søfarts stærke stilling.Dette er historien om, hvorledes et teknisk avanceret stålværk blev bygget på i bogstaveligste forstand bar mark - eller i hvert fald opfyldt hav.Mere end 270 illustrationer viser den hastige tekniske udvikling. Den historiske tekst er krydret med erindringer fra de stålets mænd, som byggede værket op.
En lille håndværksvirksomhed blev industri og del af en international koncern. En stor del af bogen viser, hvorledes en dansk virksomhed gradvist er blevet integreret i en global virksomhed. Især de seneste 30 års nye ledelsesmetoder og efteruddannelse ændrede virkeligheden for virksomhedens danske arbejdere.Millioner af lydpotter og udstødningsrør er kørt ud af fabriksporten for at ende under danske og udenlandske biler. Bogen fortæller derfor også den tekniske udvikling i international bilisme.Selvom udgangspunktet er Danmark, fik amerikansk historie stigende betydning. Beslutninger truffet på hovedkvarteret i USA bestemte hverdagen for medarbejdere – og til sidst fabrikkens lukning.En enkelt virksomheds historie er ikke mere kun en lokal historie, men en brik i den globale historie.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.