Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Barthes' artikel har siden 1964, hvor den blev trykt i tidsskriftet 'Communications' (nr.8), været en standardreference. Analytisk introducerer den en række grundbegreber til anvendelse i billedanalysen. Teoretisk er den et vigtigt bidrag til diskussionen af billedets status, når det opfattes som et tegn, d.v.s. betragtes fra en semiotisk synsvinkel. Barthes' synspunkter i denne artikel har siden 1960'erne haft afgørende indflydelse på billedanalyse på områder som kunsthistorie, kulturanalyse, reklameanalyse m.m.Artiklen er en elektronisk version af den danske oversættelse, som blev bragt i antologien Visuel kommunikation 1-2, redigeret af Bent Fausing og Peter Larsen (Medusa 1980)
Therese Winding, 19 år, er en smuk og perfekt pige med et perfekt liv. Så griber hun en tilfældig chance for at opleve noget nyt. Det starter som sex og lidt spænding, men bliver til meget mere end blot det.Natashas Nætter er en roman om en ung pige, der oplever alt det, som andre piger kun drømmer om.En erotisk klassiker.»FORBUDTE FANTASIER.. interessen for bogen ... har været overvældende« skrev Ekstrabladet
En antologi med artikler om realisme i litteraturen og om realismeteorier. Med bidrag af Frits Andersen, Niels Dalgaard, Charlotte Engberg, Jørgen Holmgaard, John Chr. Jørgensen, Britta Timm Knudsen, Morten Nøjgaard, Michel Olsen, Søren Schou, Peer E. Sørensen, Frederik Tygstrup og Tania Ørum.
Tv-kultur kan som begreb bruges til at beskrive den betydning, der ligger i tv-udsendelserne, og den betydning, seerne faktisk får ud af udsendelserne. Men det kan også bruges, så det omfatter de fælles erfaringer og forestillinger, hvormed vi i en bred forstand 'tænker' vores omverden.Det sidste aspekt er medinddraget i denne antologi om kulturen, der udfolder sig omkring såvel som i tv-mediet.Bogen er opdelt i fem hovedafsnit: 'tv-kultur', 'tv-fakta','tv-fiktion', 'tv-underholdning' og 'tv-reklame'.
Bogen indeholder analyser af Suzanne Brøgger, Maria Marcus, Anna Ladegaard, Jette Drewsen, Grethe Stenbæk Jensen og Dagmar Andreasen. De kvindelige forfattere bliver læst inden for rammerne af en udførligt præsenteret teori om en sammenhæng mellem den samfundsmæssige udvikling i Danmark, kvindernes samfunds- og familiemæssige placering og deres psykoseksuelle kvindebevidsthed.
Litteratur kan læses på mange forskellige måder. Man kan foretage mere eller mindre fri gendigtninger, hvor læserens fantasi spiller en afgørende rolle. Man kan ligeledes læse teksten, så den kommer til at eksemplificere forskellige teorier eller aktuelle temaer, som forekommer spændende. Men der findes også en mulighed for mere videnskabeligt at afdække teksters betydningsindhold. Hvis man foretager en tæt empirisk analyse af den sproglige konstruktion, som den enkelte tekst er, kan man nå frem til en meget sikker viden om den betydning, den grundlæggende indeholder. Det er denne form for analyse, som Indføring i tekstanalyse introducerer til.
»et rigtigt godt menneskeligt dokument«, »en bog at blive klog af«Bo Tao Michaëlis i Politiken»En medrivende, autentisk detaljeret, nøgtern og nuanceret beretning om en uhyggelig forbrydelse«Lektørudtalelse.Fire unge mænd braser en januaraften ved spisetid ind hos et ældre ægtepar, der har deres toårige barnebarn på besøg. Ægteparret og deres barnebarn bliver uskadeliggjort og bundet. Da hjemmerøverne er færdige med at tømme huset for værdier, låser de deres ofre inde i et badeværelse i kælderen. Hjemmerøveriet er imidlertid kun kulminationen på i alt fire dage med angreb på villaen og familien.»Hjemmerøveri« er ikke fiktion. Intet er digtet. Det er ned i den mindste detalje en autentisk beretning. For måske første gang er den slags oplevelser beskrevet af et offer og et førstehåndsvidne. Personligt, sensitivt, men også usentimentalt.Bogen beskriver indgående retssagerne i byret og landsret. Den fortæller om gerningsmændenes baggrund og deres sandsynlige fremtidsudsigter.»En medrivende, autentisk detaljeret, nøgtern og nuanceret beretning om en uhyggelig forbrydelse«, Lektørudtalelse.Og så vurderer den, hvad personfarlig kriminalitet på den lange bane koster samfundet, menneskeligt og økonomisk.
Bogens udgangspunkt er litteraturteoriens internationale udvikling i det 20. århundrede. Efter et afsæt i de sidste tiårs danske litteraturvidenskab kortlægges en række vigtige felter: kulturanalysens teoretiske traditioner, narrativitet og narratologi, litteraturteorien og retorikken.Det efterfølgende omdrejningspunkt er en teori om fiktionslitteraturens og den videnskabelige diskurs’fælles oprindelse i de antikke tekstformer. Aristoteles poetik, logik og retorik er det afgørende, tæt sammenhængende centralfelt. Her etableres de basale tekstlige teknikker, der siden har har været grundstoffet i både litteratur og videnskab. Og som hen over forskellene har givet disse en række fælles potentialer såvel som problemer.Bogens sidste del opridser nogle hovedlinier i de videnskabelige teoriers udvikling fra det 17. til det 20. århundrede og peger på, at den naturvidenskabelige teorisituation i de sidste årtier er løbet ind i en række grundspørgsmål, som ikke radikalt adskiller sig fra den antikke tænknings problemstillinger. Bogens slutter med at argumentere for nødvendigheden af teorikomparation og for en ny forståelse af de digitale teknikkers betydning for repræsentation og erkendelse.»ett berg till en fackbok....et intellektuellt äventyr....en överdådigt lärd og skarpsinnig bok, full av originelle idéer och intressanta iakttagelser«- Lennart Hellspong i Rhetorica Scandinavica
Manifestet er et kampskrift. Derfor har manifestet været det foretrukne mediumgennem mere end 300 år, når politiske grupper og radikale kunstneriske projektersom de historiske avantgarder skulle rette et slag mod den bestående ordenog definere deres egne projekter. Med manifestet kan man stille sig proklamatorisk, anklagende, fordrende og provokerende an. Kombinationen af kampretorik og performativ diskurs har historisk gjort manifestet ideelt til at fremsætte et ultimatum til sin samtid. Dette nummer af K&K handler om manifestet og indeholder en række artikler om såvel politiske som kunstneriske manifester fra 1839 og frem til i dag.
En oktobernat falder den midaldrende Mogens Madsen på en strand syd for Århus over liget af en ældre mand.Madsen når ikke rigtig at tænke sig om, før han pludselig ender som hovedmistænkt. På flugt fra politiet og på jagt efter morderen finder han sammen med journalisten Anne. Mystisk viser hun sig at være i en næsten lignende situation.Det bliver en hæsblæsende jagt for at rede trådene ud i kamp mod tiden, politiet og en nådesløs gerningsmand. Gradvis afslører de to et dunkelt drama, som de uden at vide det selv er en del af.»Krimiplot med masser af gods« ... »Historien er præcis så spændende .... at man hænger ved til det sidste«Lolland-Falsters Folketidende.»Plottet er konstrueret snedigt, og flere spor er lagt godt ud (...) på mange måder sympatisk roman«.KOCHS KRIMIERMogensen »skriver nogle dejlige og letlæselige kapitler. Det var nogle forfattere der skulle tage ved lære af. (...) Læseren er mere end godt underholdt medens de spegede intriger udspiller sig. Og Krimi-Cirklen ser frem til et nyt drama fra Århus-kanten.Krimi-Cirklen
USA er et land, hvis sidestykke ikke findes. Både med sin historie, befolkning og opbygning falder USA uden for alle traditionelle former for samfund. Netop derfor har USA for resten af verden i de sidste hundrede år stået som det centrale billede på det moderne liv. For nogle dragende, for andre truende.Americana er en facetteret beskrivelse af livet i stormagten i slutningen af det 20. århundrede. Americana bevæger sig over hele feltet fra hverdagslivets detaljer til det store spørgsmå: Hvilken fremtid styrer den sidste supermagt - hele verdens »dreamland« - frem imod?Americana fortæller om amerikansk arbejdsomhed, angst, forbrug, kultur, forskning, universitetsliv, økonomi; om amerikanernes forhold til Japan og Europa, og om stemninger i Twin Peaks, Golfkrigens og budgetunderskuddenes USA.»den mest nysgerrige og iagttagelsesfyldte [Amerikabog] jeg har læst længe«»punkterer både højre- og venstrefordomme om USA« - »øjenåbende«- Thomas Bredsdorff i Politiken»uvurderlig kilde til forståelse af USA i dag«- Rigmor Bækholm i Information»pligtlæsning for alle de mange, som i disse år får stipendier til amerikanske læreanstalter« - »meget velskrevet«- Jens Glebe-Møller i Berlingske Tidende
En statshemmelighed, som »ikke har fundet sted«. Et efterretnings- og politiarbejde, som gennem årtier forfølger sporene, men som officielt egentlig heller ikke har fundet sted. Og på de afgørende steder i forløbet en række dunkle forbrydelser, der bare ser ud som »hændelige uheld«. Det er bestanddelene i et vidt forgrenet netværk af mærkelige begivenheder, som bogen blotlægger. Vi får et fascinerende stykke hemmelig Danmarkshistorie, der strækker sig fra 1960’ernes Bornholm til september 2001.I efterretningstjenestens arkiv findes det under navnet: HAR IKKE FUNDET STED.
Julian – skakbegavelse og et lys i sin klasse på elitegymnasiet – møder den mystisk skønne Maya. Uden for skolen har hun et liv som den magiske ‘Lady Maya’ i sin fars tryllekunstnershow, som vises på de mest indflydelsesrige steder i samfundet. Uden at ane noget bliver den unge Julian af Maya draget ind i en verden af henrykkelse, gru og beregning, som overgår enhver fantasi.Julians skæbne er også et samfunds skæbne. Magi, dame, knægt skildrer et totalitært samfund i politisk og moralsk opløsning. Da friheden kommer til landet, følger opportunismen, omvendelserne og grådigheden efter magt og penge.Politiske kampe,socialt kaos, amerikansk besættelse danner en dyster ramme om Julians og den magiske Mayas møde i en roman, der har det hele: dybde, spænding, følelser, sex og en suggestiv samfundsskildring, der viser verden som den er. En original, fascinerende og foruroligende roman.
15 fortællinger af vidt forskellig karakter: nogle grænser til det fantastiske, nogle trækker på myten, andre igen er hårdkogt realistiske i den bedste ‘noir’-tradition. Men alle har de en handling, som er stramt og præcist komponeret i en grad, som man sjældent ser.Når kvinder er alene har rødder i den internationale ‘short story’, og slægtskabet med Edgar A. Poes fortællinger er ikke fjernt. Men man fornemmer også danske aner: Karen Blixen såvel som de psykologiske realister, der er i stand til at tegne kvindeportrætter.Dog er tegningen her skarpere og grummere: sådan kan kun en kvinde skrive om, hvad der under overfladen rører sig i kvinder og mellem kvinder.
‘Metafiktion’ er betegnelsen for den type af skønlitteratur, film og drama, som selv gør opmærksom på, at det, der fortælles, ikke er virkeligt, men netop noget digtet, noget man forestiller sig. Det fiktive i kunstværket bliver ikke skjult, men påvises og diskuteres i kunstværket selv. Metafiktion er en undersøgelse af forholdet mellem digt og virkelighed.Metafiktion giver som den første danske bog om emnet en bred historisk og teoretisk belysning af dette interessante fænomen. Bogen indeholder endvidere en række konkrete analyser af prosa og lyrik, film og teater, hvori metafiktionstræk spiller en stor rolle.
Malene Hasselblad – Robinson-vinder, foredragsholder og debattør – har skrevet en sjov og klog bog om kvinder – og selvfølgelig også om deres forhold til mændene. Hun skriver skarpt, morsomt og meget åbenhjertigt. Om parforhold, kærlighed, sex og om mange af de kvindetræk, som hører til i dagligdagen, men sjældent, alt for sjældent kommer på papir, selv om de spiller en stor rolle i livet kønnene imellem. En yderst underholdende og brugbar bog for alle, der gerne vil vide mere om kvinder,hvad enten de selv hører til kønnet eller til det modsatte.Malenes rappe tekst er krydret med en række interview-indslag, hvor kendte såvel som ukendte personer fortæller om deres eget liv og erfaringer.
»Arne Djernæs Hansens fermt skrevne roman, »Nye udfordringer« ...går tæt på den herskende moral blandt fodfolket i det private erhvervsliv....Djernæs Hansen er en skarp iagttager af mennesker og miljøer. Han rammer mangt og meget på kornet og kan noget med sprog.« - »Solvent debut«- Jens Andersen i Berlingske Tidende»Her er tale om samfundssatire, og en tidsskildring af epoken lige på tærsklen til it-branchens eksplosive vækst ... For folk der selv har været humlen igennem, vil den sikkert vække genkendelse og fornøjelse.«- Politiken
Hvem er det, der kan ramme sit offer med en middelalderlig armbrøst? Hvem kan dræbe med en økse fra stenalderen?Hvad er det for stærke drifter, der skjuler sig bag den stille provinsbyspæne facader?Kriminalkommissær Kjeldsen må erkende, at det kan være svært at trænge ned i folkedybet – og at en altertavle ikke altid er malet til Vorherres ære.
De danske dogmefilm har udfordret publikummed deres placering mellem tradition og fornyelse.I Nøgne billeder tager en række filmforskere udfordringenop gennem grundige analyser af deenkelte dogmefilm. I fokus står instruktørernesmeget forskellige udmøntning af dogmereglerne.Nøgne billeder kaster et indgående blik på hveraf de indtil videre ti danske dogmefilm.Der er skarpe iagttagelser og spændendefortolkninger af alle de kendte film fra »Festen«og »Idioterne« til »Forbrydelser«.Bogen er selvskreven ikke kun i filmundervisningen,men overalt, hvor film diskuteres.Nøgne billeder er et ‘must have’ for filmelskere.
En ganske ung mand kommer ved en tilfældighed til at overvære en voldtægt. Uden tøven griber han ind. Han handler spontant i ‘det godes’ tjeneste.Alligevel er det ikke helt så enkelt, bliver det gradvis klart.Kaleidoskopisk viser denne kærlighedsroman tilværelsen som en serie blitzlys fra et kamera på brøkdele af sekunder.Vi lever i en stadig afbrudt tale- og billedstrøm, som vi bearbejder inde i hovedet og sætter sammen til hele personer. Vi bilder os ind at kende dem ud og ind. Men gør vi det?Der er lag på lag i denne forunderlige roman. Efterhånden føjer de mange tusindedele sekunder sig sammen til større mønstre. Foruroligende, men også fascinerende.Som synet af kvinden liggende på sengen, knivskarpt affotograferet af det blinkende neonskilt på den anden side af den snævre gyde.
Sandra har mistet lysten til sex og lever nu i et lidenskabsløst ægteskab. En dag sætter hendes mand hende stolen for døren og kræver sex, ellers vil han skilles.Sandra gennemgår herefter en personlig udviklingsproces. Gennem terapiforløb og flashbacks til hendes barndom og ungdom forstår læseren langsomt, hvorfor Sandra reagerer, som hun gør.Nøglen til Sandras problemer findes i barndommens psykiske grænseoverskridelser.
De danske dogmefilm har udfordret publikum med deres placering mellem tradition og fornyelse.I Nøgne billeder tager en række filmforskere udfordringen op gennem grundige analyser af de enkelte dogmefilm. I fokus står instruktørernes meget forskellige udmøntning af dogmereglerne.Nøgne billeder kaster et indgående blik på hver af de indtil videre ti danske dogmefilm. Der er skarpe iagttagelser og spændende fortolkninger af alle de kendte film fra »Festen« og »Idioterne« til »Forbrydelser«. Bogen er selvskreven ikke kun i filmundervisningen, men overalt, hvor film diskuteres. Nøgne billeder er et ‘must have’ for filmelskere.
Artiklerne i denne bog sætter fortællingen i fokus: Hvad er storytelling? Hvad er en fortælling? Hvordan anvendes storytelling helt konkret? Og hvad vil det sige at anvende storytelling som et ledelsesredskab?Fortællingen er til stede overalt i den daglige samtale mellem mennesker. Derfor er det af afgørende betydning, hvordan den bliver brugt som redskab i virksomhedernes og organisationernes kommunikation. Bogen er redigeret af ph.d. Marianne Wolff Lundholt, der er kommunikationsrådgiver på Danfoss og specialist i ledelseskommunikation.Bogens bidrag er derudover skrevet af Cindie Maagaard, Sanne Frandsen, Birgitte Norlyk, Trine Susanne Johansen og Flemming Smedegaard.
Bogen indeholder et omfattende originalmateriale fra perioden. Det belyser arbejdsvilkår og arbejdskampe, arbejderklassens levevilkår og familieforhold, uddannelse og oplysning samt arbejdernes kultur- og klassekamp.
Bogen, der udkom i 1971 som et dobbeltnummer af tidsskriftet poetik, indeholder en række analyser af kendte værker i den danske litteratur, fra folkeviserne til Rifbjerg, fra Holberg til Anders Bodelsen. Analyserne er ideologikritiske: de søger at aflæse teksternes samfundsmæssige betydning og inddrager derved en række sammenhæng, som i den eksisterende litteraturforskning normalt blev forbigået. Bogen fik med sine mange tekstanalyser stor betydning for, hvordan den samfundskritiske tilgang til litteraturen i 1970’erne konkret blev udmøntet.
Alle ser film og alle diskuterer film. Men hvordan analyserer man egentlig film?Ind i filmen præsenterer en række filmanalytiske tilgangsvinkler og inddrager film fra hele filmhistorien: fra den klassiske Hollywoodfilm i 30erne og 40erne til de seneste års nybrydende serier som Twin Peaks og Riget, fra 80ernes populære Spielbergfilm til auteurfilm af Greenaway, Tarkovskij og Lars von Trier.Ind i filmen indledes af en oversigtsartikel, hvor Eva Jørholt gennemgår hovedlinjerne i de sidste 25 års filmteori og filmanalyse.Ind i filmen er et must for enhver movie buff.
Bogen analyserer de realistiske og dokumentariske strømninger i dansk litteratur 1960-75. Blandt emnerne i fokus er Thorkild Hansen, Anders Bodelsen og Christian Kampmann. Periodens realisme, herunder den ”nostalgiske” og den ”indiskrete bølge” inden for realismen, ses i sammenhæng med periodens udvikling i samfundet, ungdomsoprøret og de politiske modreaktioner.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.