Bag om Kortet og landskabet
Den franske forfatter og provocateur Michel Houellebecq har skrevet en stor og stilfuld kunstnerroman og en civilisationskritik. Romanen modtog Frankrigs største litteraturpris, Goncourt-prisen.
Kunstneren Jed Martin får sit store gennembrud med en udstilling, der iscenesætter de ikoniske Michelinkort, og som ikke alene gør ham rig og anerkendt, men også bringer ham i armene på den smukke russiske kvinde Olga. Ti år senere vender han tilbage med en serie portrætter, og den længe ventede udstilling bringer ham i kontakt med den sære og menneskesky forfatter Michel Houellebecq. Kort tid efter, at udstillingen er taget ned, kontaktes Jed af politikomissæren Jasselin. Politiet har brug for Jeds hjælp til at opklare et brutalt mord.
Pressen skriver:
»I europæisk litteratur er der ingen, der er så begavet som Michel Houellebecq. Fransk litteraturs dumme svin formår at skrive stor fiktionsprosa om den måde, livet leves på i en verden, hvor alt, også fællesskab og kærlighed, er reduceret til fiktioner, man kan hoppe ind og ud af … Michelle Houellebecq er vor tids Balzac, de to har samfundskritikken og kritikken af parnasset til fælles …«
****** – Jes Stein Pedersen, Politiken
»Michel Houellebecq sætter spot på både sig selv, kunsten og verden i sit hidtil stærkeste prosaværk. Mindre provokerende, mere moden. Men stadig lige sort … Det er mørkt, og det er stærkt, og det gør ondt. »Kortet og landskabet«, som Lars Bonnevie har oversat med sans for stilens nøgternhed, er både en samtidsdiagnose og en rystende personlig bekendelse. Den er forfatterens fineste roman. Og en af årtiets bedste. Blå bog.«
****** – Søren Kassebeer, Berlingske
»Den litterære provokatør og hypermisantrop Michel Houellebecq har med det vellykkede værk Kortet og landskabet begået en af sine mest ambitiøse og vægtige romaner til dato … Den kan på alle måder anbefales.«
– Nanna Goul, Weekendavisen
Vis mere