Bag om Misbrugt
Den lille dreng nåede kun at blive 4 år. Trods ihærdige forsøg lykkedes det ikke lægerne på Rigshospitalets Børneafdeling at redde ham. I journalen stod der: ”Læsioner af femur, fibula og crus. Luksationer på flere osteoner på brachium, humerus og manus, samt komminut fraktur på venstre femur. Flere læsioner på columna, 9 brud på costa. Cranium læderet, flere ødemområder i occiput, derfor tepanation af samme.” ”Hvilket betyder,” forklarer Ove Ovesen sin tvillingebror og Karoline: ”At Patrick i faldet havde brækket stort set alle knogler i kroppen. Det eneste, der ikke er brækket, er nakken.” Kan det mon betyde, at drengen ikke er faldet, men er blevet skubbet eller endog smidt ned ad trapperne? Hans journal er længere end samme for en gammel cirkusartist, og spørgsmålet melder sig: Er han en klodset og klumset knægt, eller er han offer for daglig misrøgt, og taler vi endda om Münchhausen by proxy? Karoline har skænket tvillingeparret en datter, som de, på trods af deres diagnose, elsker højt. ”Endda med en glædelig, men overraskende varme,” må Karoline sande, som alligevel overvejer en flytning for datteren, Gythas, sikkerhed på grund af brødrenes lidt hårdhændede leg.
Pludselig er de to historier flettet uløseligt sammen, for hvor går grænsen?
Uddrag af bogen
”Nu må du fandeme se at få tungen på gled – jeg gider ikke hive hvert ord ud af dig,” råber han.Hun ser direkte op på ham med grådhævede øjne: ”Jeg har ikke gjort spor for at skade Patrick!”
”Hvem har så?” Ingen svar, og hun ser trodsigt ned i bordet igen. ”Hvem har brækket 3 af hans fingre?” Hun bryder sammen med en lyd, der minder om smerte. ”Brækket 3 af hans små fingre så langt tilbage, at de kun sad fast i kødet uden tilkobling til knoglerne? Det er med garanti ikke sket i faldet!” Hans provokerende ord får hende til at rokke, samtidig med at den smertefulde lyd forlænges uden at tonelejet forhøjes.
”Det har DU gjort imod din lille dreng, FØR du kylede ham ned ad trapperne!”
Om forfatteren
Ulla Dueholm blev født i 1953 i Fredericia, hvor hun i 80’erne også bidrog aktivt til det kulturelle miljø som forfatter, instruktør og skuespiller. Efterfølgende bredte hun sit kunstneriske virke til hele landet, og i 90’erne landede hun i hovedstadens børneteatermiljø. De kreative kræfter bruges nu på hendes forfatterskab.
Vis mere