Bag om Skriv en artikel på en dag
Vi har i en årrække gennemført kurser i artikelskrivning for sundhedsvidenskabelige forskere og her fået øje på et stort behov for hjælp til at overkomme det såkaldte "writer's block". Det vil sige, at det kan være svært at komme i gang med at skrive sin artikel, og der er øjensynlig brug for hjælp til optimering af selve arbejdsprocessen omkring artikelskrivningen. Man kan have svært ved at skrive artikler f.eks. pga. manglende tiltro til egne evner, frygt for afvisning eller kritik, frygt for konkurrence, mangel på en formel arbejdsstruktur i processen, manglende forståelse for publiceringsprocessen eller usikkerhed omkring det videnskabelige sprog. Vi håber, at den aktuelle bog kan være med til at klarlægge og afdramatisere processen omkring skrivning af videnskabelige artikler.Vi har udviklet et koncept, der består af "manuscript-map" og "mind-to-paper". Et manuscript-map er en detaljeret disposition, som også indeholder referencer og afspejler den eksakte og endelige opbygning af den færdige artikel. Mind-to-paper handler om, at man dikterer sin artikel på en smartphone med støtte i sit manuscript-map, og derved kan man undgå writer's block og få udarbejdet sit første artikeludkast i en nem og overskuelig arbejdsproces. Essensen i mind-to-paper konceptet er, at man lærer at skrive en hel videnskabelig artikel (eller sågar en hel PhD-afhandling!) på kun en enkelt dag. Det kan lyde mærkeligt og urealistisk, men det er det på ingen måde. Mind-to-paper er således et værktøj til at få udarbejdet sine videnskabelige artikler og samtidig at producere artikler med den rette struktur og det rette niveau for sprogets kompleksitet. De generelle tendenser indenfor videnskabelig publikation er, at man skal skrive på en måde, så det er let at læse. Herved bliver det faktisk også lettere at skrive. Hvis stoffet er svært tilgængeligt for læseren, f.eks. ved brug af komplicerede sætninger og mange svære fagudtryk, så mister man læseren i processen. Læseren vil automatisk glide videre til andet informationsmateriale, hvilket der jo er så rigeligt af. Formålet med at skrive artiklen er trods alt at viderebringe information til læseren, og der er derfor ingen grund til at skræmme dem væk ved at skrive i et meget vanskeligt tilgængeligt sprog. Der er ingen grund til at prøve at prale med at vise, at man mestrer et meget vanskeligt videnskabeligt engelsk. Så er læseren forsvundet for længst. En af effekterne af mind-to-paper er, at man rammer et sprogniveau, som hverken er for svært eller for let. Vi håber derfor, at denne bog med det tilhørende kursus kan gøre det lettere for dig at skrive videnskabelige artikler.
Vis mere