Dette er en yderst velformidlet, grundig og velunderbygget analyse af den magt, som den etablerede økonomiske fagkundskab har tilegnet sig over næsten alle aspekter af samfundslivet.
Forfatterne er alle frustrerede engelske økonomistuderende, som er blevet skuffede over at deres studium ikke hjalp dem til at forstå samfundets påtrængende problemer. De har fundet sammen med ligesindede under paraplyorganisationen ”Rethinking Economics”.
De går frygtløst i kødet på de forskellige aspekter af økonomiens magtfulde position: De økonomiske teoriers politiske funktion, økonomernes sociale stilling og deres bias i retning af at understøtte konservative og magtbevarende holdninger. Det er velskrevet, men noget man også kan læse om andre steder.
Bogens særlige styrke ligger i dens behandling af et par andre aspekter. I et vigtigt afsnit går forfatterne i kødet på den videnskabelige kerne i de økonomiske teorier og påviser, hvor skrøbelig og vilkårlig hele det imponerende og matematisk komplekse system i grunden er. Deres kritik kan opsummeres i to forhold:
For det første er de økonomiske teorier kun gyldige i forhold til et meget lille problemfelt. Det handler reelt kun om noget veldefinerede relationer mellem udbud og efterspørgsel på en ganske bestemt type marked. Økonomerne er derfor reelt på fuldstændig bar bund, når det drejer om mere komplekse udfordringer som finanskriser, ulighed, miljøødelæggelse og klimaforandringer. Deres teorier gælder ganske enkelt ikke der.
For det andet (og som følge af det nævnte) tilskrives deres vurderinger og anbefalinger ofte alt for stor vægt, når der skal træffes beslutninger af samfundsmæssig betydning over et bredt felt.
Dette er ikke alene ødelæggende for udsigten til at få de nævnte problemer løst. Det er også et demokratisk problem, at en lille klike af specialister i økonomi kommer til at få så stor indflydelse på den førte politik, ofte i opposition til meninger og holdninger baseret på sund fornuft, etiske overvejelser eller faglige indsigter opnået på andre fagområder (sociologi, psykologi, retsvæsen, pædagogik, økologi, klimaforskning etc.). Økonomerne får kort sagt overvældende stor indflydelse på områder, de ikke er specielt kvalificerede til.
Endelig indeholder bogen en (næsten for) grundig beskrivelse af et forskningsprojekt, som dokumenterer, hvor ensidig og dogmatisk den etablerede undervisning i økonomi er (i UK), og hvor vanskeligt det er for studerende at få kvalificeret undervisning i økonomiteoriernes historie, etiske spørgsmål eller nye økonomiske teorier baseret på demokrati og bæredygtighed. Kort sagt: Det, som burde være en oplæring i kritisk og udogmatisk videnskabelig tænkning, har udartet til indoktrinering og ideologisk ensretning.
Bogens styrke er, at den – i modsætning til mainstream-økonomien – ikke begraver sig i et enkelt fagområde, men udbreder forståelsen til både psykologiske, videnskabsteoretiske, samfundsmæssige og miljømæssige aspekter af det økonomiske system. Og den er ikke svær at læse, hvis man har en ordbog ved hånden til de ret få fagudtryk, der dukker op, når det er påkrævet. Bogen er præget af en sjælden kombination af smittende engagement og saglighed.
Obligatorisk læsning for dem, der er begyndt at overveje, om økonomien måske er blevet den afgørende barriere for udviklingen af et bedre samfund
Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.