Bag om AKT-håndbogen
Funktionen som AKT-lærer er et relativt nyt fænomen i skoleverdenen, men findes efterhånden på de fleste skoler. AKT står for Adfærd, Kontakt og Trivsel, og AKT-læreren varetager – ofte med et relativt kort uddannelsesforløb bag sig – en række vigtige funktioner inden for disse områder i samspil med elever, forældre og lærere.
I bogen behandles centrale problemstillinger inden for AKT-lærerens arbejdsfelt: Den organisatoriske ramme om arbejdet, arbejdet med grupper og klasser, arbejdet med enkeltelever og AKT-lærerens udviklingsmuligheder. Femte del rummer bl.a. et minileksikon med forklaring på de hyppigste fagrelevante termer samt en række skemaer, meddelelser og undersøgelsesark m.v., der frit kan kopieres.
AKT-håndbogen er primært tænkt som et arbejdsredskab for AKT-lærere, AKT-pædagoger, AKT-koordinatorer, klasselærere og skoleledere. Den er desuden velegnet i forbindelse med uddannelsen til AKT-lærer samt til linjefaget Specialpædagogik på læreruddannelsen.
Brian Degn Mårtensson og Torben Pedersen er uddannet folkeskolelærere og har begge arbejdet som AKT-lærere og AKT-koordinatorer.
Se supplerende materialer og litteratur på bogens hjemmeside her
Vis mere