Bag om Anerkendende klasserumsledelse
Dagens lærer står overfor store udfordringer. Sygefraværet blandt lærere er højt og børnene stressede. Både børn og voksne taler om manglen på arbejdsro og om, at skolemiljøet er mere kaotisk, end de selv ønsker.
Hvilke redskaber har den enkelte lærer til at håndtere disse problemer? I denne bog viser Bodil Wennberg og Sofia Norberg, hvordan læreren gennem et bevidst lederskab i klasseværelset kan skabe arbejdsro og bedre forudsætninger for det pædagogiske arbejde. Ved at arbejde systematisk med emotionel intelligens kan læreren håndtere følelser og spørgsmål om magt og autoritet i klasseværelset.
Lærere tænker ikke altid på sig selv som ledere. Men lederskab er ikke kun noget, skoleledelsen udøver, men et afgørende aspekt af opgaven som lærer.
Klasserumsledelse er en nødvendighed for at lede klassen både socialt og læringsmæssigt. Forfatterne gennemgår i bogen begrebet ved at inddrage temaerne: Lærerens forudsætninger, forsvarsstrategier, empati, ansvar, kommunikation, konflikthåndtering
Vis mere