Bag om Atalanta eller Når piger har penge
"Baronessen: Jamen hvor - hvor kommer Du da fra, lille Miss?
Atalanta med en Bevægelse af Armene, som om hun svømmede: Fra Amerika, lille Tante!
Baronessen trykker ængsteligt Haanden mod Hjertet. Hendes Stemme ryster af Bevægelse: Er der - er der - noget galt?
Atalanta: Nej - ikke saadan ... Jeg er bare svømmet hjemme fra! Jeg kunne ikke holde det ud længere!
Rundt fra damerne: Gud-d ...!
Atalanta løfter pludselig stift, næsten som en mekanisk Dukke, Hænderne halvt op: Jeg er ude at søge mig en Mand!
Baronessen: En Mand ...!?
Atalanta nynner smilende, men stadig underlig stift: En lillebitte Mand, en ganske lille Mand, en ganske lillebitte, bitte, bitte, bitte Mand - ja!
Baronessen forfærdet: Jamen Barn da, - er Du gaaet fra Forstanden!"
En herlig komedie i tre akter om kærlighed, kys og koketteri på en dansk herregård i slutningen af 1800-tallet.
Gustav Wied (1858-1914) var en dansk forfatter, dramatiker og samfundsdebattør, selv om denne sidste betegnelse let kan udskiftes med samfundsrevser. Gustav Wied var både i sin samtid og eftertid kendt som en stærk satiriker, der ikke stod tilbage for at spidde borgerskabet i sine værker.
Gustav Wied blev født i Nakskov, men flyttede i sine unge dage til København. Han debuterede med skuespillet "En Hjemkomst" i 1889, men hans egentlige debut var under pseudonymet Peter Idealist to forinden, hvor han i en pamflet revsede den daværende kulturminister Scavenius for pamperi og dobbeltmoral.
Gustav Wieds stykker bliver opført med jævne mellemrum rundt omkring på de danske scener. Senest kan blandt andet nævnes "Skærmydsler" fra 1901, som genopstod på Folketeateret i vintersæsonen 2015-2016.
Vis mere