Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger i Bibelselskabets Håndbibliotek serien i rækkefølge

Filter
Filter
Sorter efterSorter Serie rækkefølge
  • af Jesper Tang Nielsen
    48,95 kr.

    ”Møder med Gud” er en guide til det vigtigste i Bibelen. Bogen viser, at de bibelske tekster handler om møder med Gud. Om at Gud på forskellige måder kommer mennesker i møde. Forfatteren argumenterer for, at dette møde kan hjælpe os til at forstå os selv og vores rolle i verden.Bogen introducerer læseren til både berømte og mindre kendte tekster ved at udvælge det allervigtigste. Læs den som en teologisk indgang til det bibelske univers.Udgivet som en del af Bibelselskabets Håndbibliotek.

  • af Henrik Winther Nielsen
    48,95 kr.

    Vi kender ham med spids hale og horn i panden. Men hvem er Djævelen ifølge Bibelen? I "Djævelen" går Henrik Winther Nielsen i hælene på den gådefulde skikkelse. Fra slangen i Paradis, over Jobs ødelægger til fristeren, der møder Jesus med slagtilbud på magt.Bogen undersøger Djævelens forskellige roller og slår fast, at forståelsen af hans domæne – hvad Djævelen kan og vil – har betydning for opfattelsen af Gud. ”Kristologien må stemme overens med dæmonologien,” skriver forfatteren, når han argumenterer for at se Djævelen som mere end en kuriøs nichefigur i det bibelske univers. Læs bogen og få en genvej til Bibelens portræt af Djævelen.Udgivet som en del af Bibelselskabets Håndbibliotek.

  • af Ulrik Nissen
    48,95 kr.

    Har De ti bud noget at sige mennesker i dag? Det mener teolog og forfatter Ulrik Nissen, der ser buddene som et koncentreret udtryk for Guds vilje, der også er gældende i dag. Ikke kun som almen moral og etiske retningslinjer, men særligt for et kristent menneskes livsførelse, både når det gælder kærlighedslivet, forældreskabet, livet som samfundsborger og tilgangen til klimakrisen. Argumentet udfoldes over 144 sider. Bud for bud.

  • af Søren Holst
    48,95 kr.

    I ”Messias” går teolog Søren Holst på jagt efter Bibelens forestilling om en frelser. Det er velkendt, at Jesus i Det Nye Testamente ses som opfyldelsen af gamle profetier – og at denne fortælling bliver forlæg for helteskikkelsen i et utal af film og bøger fra moderne tid. Men hvad er egentlig baggrunden for Bibelens forventning om en frelser? Det besvarer Søren Holst ved at udfolde en af sine kongstanker: Vil man forstå kristendommen, må man trænge ned til dens jødiske rødder.

  • - Bibelselskabets Håndbibliotek
    af Kasper Dalgaard
    107,95 kr.

    Hvem er Jesus egentlig? Det lyder som et retorisk spørgsmål, men det er faktisk ikke så enkelt at svare på. For er han Gud i menneskeklæder eller blot en jødisk håndværker med lidt ekstra karisma? JESUS giver en guidet tur gennem tidernes skiftende forståelser af Jesus – fra jødisk messias og kristen frelser til kættersk helt og muslimsk profet. BIBELSELSKABETS HÅNDBIBLIOTEK er en serie af små fagbøger, der udforsker væsentlige temaer og begreber i Bibelen. Forfatterne er eksperter på deres områder, og bøgerne er skrevet i et sprog, som man kan forstå.

  • af Leif Andersen
    107,95 kr.

    Hvor er Gud, når det gælder?Gud og det onde tager fat i et af troens største paradokser: lidelsens problem. For hvis der findes en god Gud, som har al magt, hvorfor griber han så ikke ind og sætter en stopper for alt det onde?Letkøbte svar gives ikke. I stedet skimter forfatteren håb og trøst i Bibelens forskellige tekster om emnet. Ved at lade forargelsen og protesten komme til orde – og ved at lade den stå uforklaret – kan tilliden til Gud bygges op på ny.Et realistisk og nuanceret møde med lidelsens problem.En del af Bibelselskabets Håndbibliotek.

  • af Kasper Dalgaard
    48,95 kr.

    Hvem er Jesus egentlig? Det lyder som et retorisk spørgsmål, men det er faktisk ikke så enkelt at svare på. For er han Gud i menneskeklæder eller blot en jødisk håndværker med lidt ekstra karisma? JESUS giver en guidet tur gennem tidernes skiftende forståelser af Jesus – fra jødisk messias og kristen frelser til kættersk helt og muslimsk profet. Kasper Dalgaard (f. 1976) er ph.d. i teologi og ekstern lektor på Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier ved Københavns Universitet, hvor hans primære forskningsområde er Det Nye Testamente.BIBELSELSKABETS HÅNDBIBLIOTEK er en serie af små fagbøger, der udforsker væsentlige temaer og begreber i Bibelen. Forfatterne er eksperter på deres områder, og bøgerne er skrevet i et sprog, som man kan forstå.

  • - Bibelselskabets Håndbibliotek
    af Kristian Bøcker
    107,95 kr.

    Er vi allesammen syndere? Gud havde knap nået at fortælle Adam og Eva, at de ikke måtte spise af kundskabens træ, før Eva kastede sig over æblerne og tog Adam med i (synde)faldet. Synd har med andre ord været med os fra starten, men hvad er synd i grunden? Og handler synd kun om mad og forbudte lyster? SYND FOR BEGYNDERE dykker ned i Bibelen og kigger nærmere på synd som fænomen – fra syndefald over afladsbrev til sex og andre fristelser. BIBELSELSKABETS HÅNDBIBLIOTEK er en serie af små fagbøger, der udforsker væsentlige temaer og begreber i Bibelen. Forfatterne er eksperter på deres områder, og bøgerne er skrevet i et sprog, som man kan forstå.

  • - Bibelselskabets Håndbibliotek
    af Jesper Tang Nielsen
    107,95 kr.

    Bibelen er tekster om det hele. Om livet, der opstår. Om mennesket, der kæmper for at finde sin plads i verden. Om Gud og os. Her er både stor poesi og utrolige fortællinger. Men hvad er det afgørende? Møder med Gud giver en guide til det vigtigste. Bogen viser, hvordan de bibelske tekster trods store forskelle handler om møder med Gud. Om at Gud kommer mennesket i møde, og at det møde kan hjælpe os til at forstå os selv og vores rolle i verden. Bogen introducerer til både berømte og mindre kendte tekster ud fra Bibelens vigtigste forståelser af, hvordan Gud møder mennesker. En nyttig og letlæst indgang til det bibelske univers.

  • af Else Kragelund Holt
    107,95 kr.

    Kærligheden holder aldrig op tager udgangspunkt i bibelske fortællinger, der viser kærligheden i alle dens former: forældrekærlighed i fortællingen om Abraham og Isak, det fortrolige venskab i novellen om Ruth og Noomi, erotisk kærlighed i Højsangen, Jesus’ radikale bud om næstekærlighed og Paulus’ ord om at ”kærligheden er det største”.Kærligheden holder aldrig op viser, at Bibelens ældgamle fortællinger – også dem om kærlighed – fortsat er friske og relevante. Også for moderne mennesker. En del af Bibelselskabets Håndbibliotek.Else Kragelund Holt er tidligere lektor i Gammel Testamente i Aarhus med særlig interesse for profetisme og poesi og for Det Gamle Testamentes teologi. Hun har medvirket ved nyoversættelsen af Det Gamle Testamente i Bibelen 2020, holder foredrag og underviser ved Teologi for Lægfolk i Aarhus.

  • af Lars Sandbeck & Rikke Vanggaard
    48,95 kr.

    Én sand, treenig Gud. Det er, hvad den kristne kirke bekender sin tro på. Men hvad vil det sige?Lars Sandbeck og Rikke Vanggaard tager med "Far. Søn. Ånd" udfordringen op. De viser, at det gamle dogme om Guds treenighed er langt mere end teknisk teologi. At det fortjener en chance – fortjener at blive forklaret og forstået.Forfatterne bevæger sig tæt på de bibelske tekster, både Det Gamle og Nye Testamente, men mister aldrig blikket for hverdagens liv. Et meningsfuldt begreb om Gud, hævder de, går via treenigheden."Far. Søn. Ånd" udkommer som den fjerde bog i Bibelselskabets Håndbibliotek. En serie af små fagbøger, der udforsker væsentlige temaer i Bibelen. Tidligere udkom "Jesus", "Synd for begyndere" og "Himmelsk føde og forbuden frugt".Lars Sandbeck (f. 1974) er ph.d. i systematisk teologi og lektor ved Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter. Han er en aktiv debattør og forfatter til flere bøger om det kristne gudsbillede.Rikke Vanggaard (f. 1967) er sognepræst i Søllerød Kirke nord for København. Hun er specialuddannet i sjælesorg og har tidligere været hospitalspræst på Herlev Hospital.

  • - Bibelselskabets Håndbibliotek
    af Anne Katrine de Hemmer Gudme
    107,95 kr.

    Hvad spiser man i Bibelen? Svaret på det spørgsmål kan gøre os en del klogere, for mad er ikke bare mad, men en alvorlig sag. Mad afslører, hvem vi er og hvor vi kommer fra, og ligesom i dag bruges mad i Bibelen både politisk, religiøst og som identitetsmarkør. HIMMELSK FØDE OG FORBUDEN FRUGT er en kulinarisk rejse ind i Bibelens spisekammer. Undervejs serveres alt fra offerdyr og menneskekød til raw food og vin. BIBELSELSKABETS HÅNDBIBLIOTEK er en serie af små fagbøger, der udforsker væsentlige temaer og begreber i Bibelen. Forfatterne er eksperter på deres områder, og bøgerne er skrevet i et sprog, som man kan forstå.

  • af Ulrik Nissen
    107,95 kr.

    Hvad betyder De ti bud for dig og mig?Det spørgsmål er centralt i Ulrik Nissens bog De ti bud. For er en så gammel tekst relevant i dag? Ja, hævder forfatteren – De ti bud er et koncentreret udtryk for Guds vilje, og de er også gældende i dag. Ikke kun som almen moral og etiske retningslinjer, men særligt for et kristent menneskes livsførelse, både når det gælder kærlighedslivet, forældreskabet, livet som samfundsborger og tilgangen til klimakrisen. Gennem en teologisk læsning, der også inddrager andre bibeltekster, teologisk litteratur, kunstneriske udtryk og filosofi, undersøger forfatteren buddenes betydning i vores nutid. Ulrik Nissen (f. 1969) er særligt optaget af sammenhængen mellem at være kristen og den måde, man handler på i verden. Han er lektor i etik og religionsfilosofi på Aarhus Universitet og professor II i teologisk etik i Oslo, samt forfatter til flere bøger, senest ”Kærlighedens ansvar. Grundlag og områder i kristen etik”.

  • af Søren Holst
    107,95 kr.

    Messias er en lille bog om et centralt tema i Bibelen: forestillingen om en ventet frelser.Det Nye Testamentes fortællinger om Jesus har inspireret utallige film og bøger til at bruge en udvalgt helt, der dukker op og klarer paragrafferne. Men hvad er det afgørende i Bibelens forventning til en frelser, og er der egentlig en frelser til stede i Det Gamle Testamente?Ansporet af de kendte fortællinger om Jesus går Søren Holst på jagt efter baggrunden for Det Nye Testamentes forventning om en frelser. Vil man forstå kristendommen, skriver han, må man trænge ned til dens jødiske rødder og sætte sig ind i det, der skete i tiden mellem Det Gamle Testamente og Jesus.Bogen er udgivet som en del af Bibelselskabets Håndbibliotek. Søren Holst, f. 1963, teolog, forfatter og foredragsholder og kendt som en af landets dygtigste formidlere af Bibelen og dens kulturhistorie. Gennem sit forskerliv har han arbejdet indgående med gammeltestamentlig teologi og det univers af idéer og tekster, der omgiver den. Han bidrog til oversættelsen af Det Gamle Testamente til nudansk, der udkom som Bibelen 2020, ligesom han også oversætter skønlitteratur fra moderne hebraisk.

  • - Bibelselskabets Håndbibliotek
    af Henrik Winther Nielsen
    107,95 kr.

    Vi kender ham med spids hale og horn i panden. Men hvem er Djævelen ifølge Bibelen?I Djævelen går Henrik Winther Nielsen i hælene på den gådefulde skikkelse. Fra slangen i Paradis, over Jobs ødelægger til fristeren, der møder Jesus med slagtilbud på magt.Bogen undersøger Djævelens forskellige roller og slår fast, at forståelsen af hans domæne – hvad Djævelen kan og vil – har betydning for opfattelsen af Gud. ”Kristologien må stemme overens med dæmonologien,” skriver forfatteren, når han argumenterer for at se Djævelen som mere end en kuriøs nichefigur i det bibelske univers. Læs bogen og få en genvej til Bibelens portræt af Djævelen.Henrik Winther Nielsen, f. 1972, er uddannet lærer og teolog fra henholdsvis Haslev Seminarium og Københavns Universitet. Siden 2008 sognepræst ved Frederiksborg Slotskirke i Hillerød. Han har bidraget til flere bøger og holder desuden foredrag med afsæt i den nudanske bibeloversættelse Bibelen 2020, til hvilken han bidrog til læsevejledningen ”Bibelen for begyndere”.

  • af Leif Andersen
    48,95 kr.

    Hvor er Gud, når det gælder?Gud og det onde tager fat i et af troens største paradokser: lidelsens problem. For hvis der findes en god Gud, som har al magt, hvorfor griber han så ikke ind og sætter en stopper for alt det onde?Letkøbte svar gives ikke. I stedet skimter forfatteren håb og trøst i Bibelens forskellige tekster om emnet. Ved at lade forargelsen og protesten komme til orde – og ved at lade den stå uforklaret – kan tilliden til Gud bygges op på ny.Et realistisk og nuanceret møde med lidelsens problem.En del af Bibelselskabets Håndbibliotek

  • af Birgitte Stoklund Larsen
    48,95 kr.

    Der er mange spørgsmål at besvare i arbejdet med en bibeloversættelse: Må man oversætte til geder, når der står får i grundteksten? Kan et ord som velsignelse fungere i dag? Taler Gud nudansk?Når Bibelen oversættes er et kig ind i oversætternes værksted. Bogen er blevet til på baggrund af arbejdet med en komplet nudansk oversættelse af Bibelen, Bibelen 2020. En bibeloversættelse aktiverer spørgsmål om fortolkning af teksterne, udfordrer den sproglige kreativitet og stiller samtidig krav til forvaltning af traditionen.En tilgængelig introduktion til bibeloversættelse.

  • af Birgitte Stoklund Larsen
    107,95 kr.

    Er spedalskhed en hudsygdom? Hvor hverdagsagtig må Gud lyde, og kan det egentlig forsvares at oversætte med får, når der står geder i grundlteksten?Bibeloversættelse er ikke en nem disciplen. For spørgsmålene melder sig, og i sidste ende må der træffes valg. Når Bibelen oversættes er et besøg ind i maskinrummet bag den nudanske oversættelse til Bibelen 2020. Forfatteren viser, at det ikke er nogen triviel øvelse at oversætte Bibelen. Teksterne er fulde af betydning for mange, men samtidig er vores sprog under konstant forandring. Bibelen må derfor også oversættes igen, hvis den skal åbne sig for en ny generationer af læsere.Birgitte Stoklund Larsen (f. 1960) er generalsekretær for Det Danske Bibelselskab. Hun har skrevet flere bøger, bl.a. ”Paradisskyggen. Med Grundtvig i kærlighed og krise”, og har desuden stået i spidsen for en ny bibeloversættelse, ”Bibelen 2020”, der udkommer til næste forår."

  • af Anne Katrine de Hemmer Gudme
    48,95 kr.

    Hvad spiser man i Bibelen? Svaret på det spørgsmål kan gøre os en del klogere, for mad er ikke bare mad, men en alvorlig sag. Mad afslører, hvem vi er og hvor vi kommer fra, og ligesom i dag bruges mad i Bibelen både politisk, religiøst og som identitetsmarkør.HIMMELSK FØDE OG FORBUDEN FRUGT er en kulinarisk rejse ind i Bibelens spisekammer. Undervejs serveres alt fra offerdyr og menneskekød til raw food og vin.Anne Katrine de Hemmer Gudme (f. 1980) er ph.d. i teologi og lektor på Det Teologiske Fakultet ved Københavns Universitet. Hendes primære forskningsområde er Det Gamle Testamente, med særligt fokus på religiøse ritualer, såsom gaver til guderne, og ritualiserede sociale praksisser, såsom gæstfrihed og måltider.BIBELSELSKABETS HÅNDBIBLIOTEK er en serie af små fagbøger, der udforsker væsentlige temaer og begreber i Bibelen. Forfatterne er eksperter på deres områder, og bøgerne er skrevet i et sprog, som man kan forstå.

  • af Kristian Bøcker
    48,95 kr.

    Er vi allesammen syndere? Gud havde knap nået at fortælle Adam og Eva, at de ikke måtte spise af kundskabens træ, før Eva kastede sig over æblerne og tog Adam med i (synde)faldet. Synd har med andre ord været med os fra starten, men hvad er synd i grunden? Og handler synd kun om mad og forbudte lyster?SYND FOR BEGYNDERE dykker ned i Bibelen og kigger nærmere på synd som fænomen – fra syndefald over afladsbrev til sex og andre fristelser.Kristian Bøcker (f. 1966) er sognepræst i Jelling og tidligere viceforstander på Brandbjerg Højskole. Har i flere år bidraget med kronikker og klummer til Kristeligt Dagblad og er derudover kendt for satiresiden ”Hyrdebrevet Søndag Morgen”, hvor han med et glimt i øjet skildrer kirkelivet fra en mere humoristisk vinkel.BIBELSELSKABETS HÅNDBIBLIOTEK er en serie af små fagbøger, der udforsker væsentlige temaer og begreber i Bibelen.Forfatterne er eksperter på deres områder, og bøgerne er skrevet i et sprog, som man kan forstå.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.