Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Lise Nørgaard fik ideen. Erik Balling forløste den. Danmarks Radio udsendte den til de danske tv-seere i årene 1978-1981 – og har gjort det adskillige gange siden. Matador er ikke alene en fantastisk tv-serie. Den er også blevet en uomgængelig del af den kollektive fortælling om Danmark i tiden før og under Anden Verdenskrig.På baggrund af mere end 40 nye interview med menneskene foran og bag kameraet, avisartikler, arkivmateriale og brevvekslinger fortæller Christian Monggaard og Jacob Wendt Jensen nu den definitive historie om skabelsen af ’verdens bedste tv-serie’. Rigt illustreret med velkendte stillfotografier fra serien og sjældent sete billeder fra optagelserne, fotografier af rekvisitter, produktionstegninger og kostumeskitser.
Monumental monografi over Herzogs oeuvre og poetik, rigt illustreret med over 100 farvefotos Instruktøren Werner Herzogs visuelle vovemod har dannet præcedens og han er blevet kultfigur og forbillede for en helt ny generation af filmskabere, internationalt såvel som i Danmark. Bredest kendt blev han for sine film med den gale Klaus Kinski, men er i dag dokumentargenrens store navn, der forbinder de europæiske nybølger med succesfuld amerikansk mainstream. Bogen fører læseren ind i et værk der bl.a. beskriver gangsterpræster, bjørnehviskere, skospisning, revolutionære filmkunstnere … og en enkelt pingvin. Samt ikke mindst vigtige perspektiver på en tid med fake news. Skrevet af Kristoffer Hegnsvad, dokumentarist, samt Film&TV-redaktør og kritiker ved Dagbladet Politiken. Han har læst på Københavns Universitet og Sorbonne og har instrueret filmene Laamb og Looking for Exits – Conversations with a Wingsuit Artist. I 2016 deltog han på Werner Herzogs provisoriske filmskole for instruktørtalenter, The Rogue Film School.
Dette er historien om Saga Studio. Det legendariske filmselskab, der stod bag en lang række af de nu klassiske film fra den folkelige danske films guldalder. Primus motor bag selskabet var John Olsen, der stiftede selskabet og helt usædvanligt drev det som et enkeltmandsfirma frem til sin død i slutningen af 1959. Hans sidste film blev en opsummering af hele hans produktion og et højdepunkt i den danske folkekomedietradition: Baronessen fra benzintanken. Den driftige John Olsen skrev selv det grundlæggende manuskript til denne og de fleste af den tids andre Saga-film. Han drev sideløbende filmudlejningsselskabet Teatrenes Films-Kontor samt den enorme københavnske premierebiograf Saga Teatret.Denne bog er et kig ind bag kameraet, hvor vi følger selskabets forhistorie, dets opbygning og optagelserne af de enkelte film fra John Olsens periode. Via interviews og udtalelser givet gennem tiderne er det langt hen ad vejen de implicerede Saga-folk og deres efterkommere, der selv fortæller historien.Uddrag af bogenIkke alene havde han mistet udlejningen af de populære ASA-film, som Henning Karmark og Lau Lauritzen producerede – han fik heller ikke længere ASA-filmenes premierer på Saga Teatret. Hvis John Olsen for alvor skulle holde gryden i kog, måtte han etablere et nyt filmselskab, som kunne producere en række populære danske film pr. år til udlejning igennem hans udlejningsselskab og til premiere på Saga Teatret. Nordisk Film, Palladium og nu også ASA disponerede til anden side, så der var ikke anden mulighed end at starte helt forfra for sig selv, hvis han ville fortsætte på samme niveau som hidtil. John Olsens nye filmselskab måtte have sit eget atelier …Om forfatterenPaw Kåre Pedersen (f. 1972) har tidligere skrevet bøgerne om Lau Lauritzen og ASA Film (2010-2012) samt linernotes til diverse cd-udgivelser. Senest De allerbedste med John Mogensen: Hvad er der så mer’? (Universal, 2014). Uddannet inden for forsikring og har arbejdet på kontor i den branche i 20 år.Niels Jørgen Clement (f. 1945) er uddannet civiløkonom (HD/Organisation) og selvstændig virksomhedskonsulent og underviser på videregående erhvervsuddannelser i ledelsesfag. Har i en lang årrække lavet research på de gamle danske filmselskabers organisation, ledelsesforhold og nøglepersoner. Desuden har han skrevet artikler til Det Danske Filminstituts Filmdatabase (2007) og til Filmleksikon (Gyldendal, 2010).
Lars von Triers film- og tv-produktioner har siden hans biografdebut med The Element of Crime i 1984 udløst stærke reaktioner hos publikum, og desuden har han vakt opsigt i hele filmverdenen med Dogme 95-manifestet. I dag regner mange Trier blandt de største nulevende filminstruktører, og med hver ny film forventes han at sætte nye standarder for, hvad filmmediet kan. I denne bog undersøges Lars von Triers affektskabende og etisk involverende stil med udgangspunkt i hans værker over en 30-årig periode, helt op til hans seneste film, Nymphomaniac. Centralt i Bodil Marie Stavning Thomsens læsninger står væsentlige analytiske begreber som det haptiske, det affektive, det diagrammatiske og det signaletiske materiale, der med Gilles Deleuze anvendes til at betegne det, der i filmene undslipper en repræsentationel analyse. Lars von Triers fornyelse af filmen 1984-2014 giver en omfattende læsning af Lars von Triers værker i lyset af Deleuzes (film)filosofi og udfolder en ny affektdiagrammatisk filmteori. Løbende inddrages Gilles Deleuzes og Félix Guattaris filosofiske arbejder, samt bl.a. Brian Massumis fortolkning af Baruch de Spinozas affektbegreb og C.S. Peirces diagrammatiske tegn. Bogen giver således en nytænkende analyse og diskussion af samtlige hovedværker af en af vor tids mest anerkendte filminstruktører. Bodil Marie Stavning Thomsen, ph.d., professor mso ved Nordiske studier, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet.
I sine stærkt underholdende erindringer fortæller Woody Allen om et liv som instruktør, standupkomiker, forfatter, musiker og skuespiller – og som familiefar og ægtemand. Et ofte tumultarisk liv, der tager sin begyndelse i Brooklyn, New York. Allen giver et levende indblik i sin 60 år lange filmkarriere, fra klassikerne Annie Hall, Manhattan og Hannah og hendes søstre og frem til nyere film som Midnight in Paris og A Rainy Day in New York.Det er en historie om fejltagelser og succeser – og om de mange kunstnere og skuespillere, Woody Allen har mødt på sin vej. Om hans venskaber, ægteskaber og romantiske forhold. Ligesom han i bogen giver sin version af forholdet til skuespilleren Mia Farrow.
Erik Ballings værk tæller 39 film, fra Adam og Eva i 1952 over Olsen-banden-filmene i 1970’erne til Midt om natten i 1984, foruden tv-serier som Matador og Huset på Christianshavn. Til sammen udgør de en krønike over det 20. århundredes Danmark: Kærlig og humoristisk, med blik for selvtilstrækkelighed, storhedsvanvid og jantelov; for klassekamp, kønskamp og generationskløfter – hele den danske folkesjæl. BALLING fortæller historien om instruktørens film, om Nordisk Film, som han arbejdede for i næsten 40 år, og om den danske filmverden i samme periode. Men først og fremmest fortæller bogen historien om en dybt professionel og meget privat mand, der med sit humanistiske menneskesyn har sat et varigt aftryk på dansk kultur.
Indblik og røverhistorier i skabelsen af Erik Clausens film.Erik Clausen og hans film er indblik i skabelsen af Erik Clausens film og et portræt af en amatør og gadedreng, der tager kameraet i egen hånd og skaber filmkunst i sit eget særegne univers. Bogen skildrer samtidig det vejrbidte vejskilt, den beskidte baggård, den ensomme stodder, den forladte mor og de skæve eksistenser, som udgør Clausens verden.Med mere end 80 interviewede til bogen, fra skuespillere over producere til lydmænd, og utallige interview med Erik Clausen selv, tegner den et broget, analytisk og vildt billede af anarkisten Erik Clausen og hans i alt 15 film, der har vundet utallige priser og solgt millioner af biografbilletter.Bogen bliver drevet frem film for film af nøje udvalgte citater, der er en blanding af kloge ord, punchlines og farverige røverhistorier fra Clausen selv, skuespillerne, filmarbejderne og de mange folk fra gaden, som Clausen altid har insisteret på at bruge som skuespillere. Hans arbejde er båret af en spiddende folkekomik, der gør ham til dansk films ægte auteur.
"Bond, James Bond." Seit Sean Connery 1962 diese unsterblichen Worte äußerte, hat der schneidigste Geheimagent der Kinogeschichte Zuschauer in aller Welt erobert und begeistert. Der von Autor Ian Fleming erfundene, unverwüstliche aber stets gentlemanlike-stilvolle britische Charakter wurde in 25 von EON produzierten Filmen über die Jahrzehnte von sechs verschiedenen Darstellern gespielt.Für unseren Herausgeber Paul Duncan öffnete die Produktionsfirma EON ihre Archive voller Fotos, Entwürfe, Storyboards und weiterer Materialien. Zwei Jahre lang wühlte er sich durch eine Million Bilder und hundert Schränke voller Akten. Herausgekommen ist das umfassendste Making-of sämtlicher, jemals gedrehter James-Bond-Filme, von James Bond jagt Dr. No (1962) bis zu Keine Zeit zu sterben, der 2021 in die Kinos kam, inklusive der Parodie Casino Royale (1967) und Sag niemals nie (1983), die beide nicht von EON produziert wurden.Die unzähligen, bislang unveröffentlichten Fotos, Bühnenbilder, Storyboards und Produktionsmemos werden abgerundet durch eine Oral History, in der 150 Schauspieler und Crew-Mitglieder, von Produzenten und Regisseuren über Ausstatter und Tricktechniker bis hin zu Stuntmen, die wahren Insider-Geschichten der Bond-Filme erzählen - ein einmaliger Blick hinter die Kulissen des erfolgreichsten und am längsten laufenden Franchise der Filmgeschichte und eine würdige Hommage an den smartesten Geheimagenten, Weltenretter, Playboy und Sprücheklopfer der Filmgeschichte.Diese aktualisierte Ausgabe enthält exklusive Fotos und brandneue Interviews mit Daniel Craig, Regisseur Cary Fukunaga, den Produzenten Michael G. Wilson und Barbara Broccoli sowie vielen anderen und enthüllt die ganze Wahrheit hinter der emotional aufgeladenen Entstehung von No Time To Die (Keine Zeit zu sterben). Die in Wort und Bild erzählte Geschichte der erfolgreichsten und langlebigsten Filmreihe der Kinogeschichte, erstellt mit uneingeschränktem Zugang zu den Bond-Archiven Über 1.007 Abbildungen, darunter zahlreiche bislang unveröffentlichte Stand- und Set-Fotos, geheime Aktennotizen, Dokumente, Storyboards, Modelle und Plakate sowie nicht realisierte Ideen und Alternativentwürfe Hintergrund-Stories von Menschen, die dabei waren: Produzenten, Regisseure, Schauspieler, Drehbuchautoren, Ausstatter, Tricktechniker, Stuntmen und andere Crewmitglieder Mit allen jemals gedrehten Bond-Filmen, von James Bond jagt Dr. No (1962) bis Keine Zeit zu sterben (2021)
Fra 1970 til 1978 trak sengekant- og stjernetegnserierne fulde huse i biograferne, både herhjemme og i udlandet. De i alt 14 film parrede folkekomedie og sex i et blandingsforhold, man hverken har set før eller siden. Mange kendte navne arbejdede på de erotiske lystspil, og nye stjerner som Ole Søltoft og Birte Tove opnåede idolstatus. Men succesen havde sin pris, for danskernes frisind kendte sine grænser. Danmark på sengekanten dykker ned i den unikke filmgenre, der opstod i kølvandet på pornoens frigivelse i 1969. Gennem nye interviews, hidtil uset arkivmateriale og mere end 100 udvalgte illlustrationer går bogen tæt på tiden og de medvirkende: Hvem var de, hvad motiverede dem, og hvilke følger fik filmene for deres liv og karriere?
Der var næppe nogen, der havde forudset, at lærlingen Søren Kragh-Jacobsen skulle blive en af sin tids store, danske kulturpersonligheder. Han har imidlertid sat nye standarder for dansk børne- og ungdomsfjernsyn, og han er blevet en af sin generations vigtigste filmskabere. De fleste kender Søren Kragh-Jacobsens film og sange. Fra succeser som Vil du se min smukke navle og Gummitarzan til modne mesterværker som Drengene fra Sct. Petri og Mifunes sidste sang. Og uforglemmelige TV-produktioner som Omsen & Momsen. De fleste kan nynne med på ”Kender du det?” (den med Mona) fra debutpladen, men også andre af sangene fra hans tre albums står distancen i dag.Gennem efterhånden fem årtier har Søren Kragh-Jacobsen leveret lyd og billeder til den fortløbende hverdagsdanmarkshistorie. Her er bogen om hans liv og karriere.
Stunningly illustrated biography of filmmaker David Lynch, published to coincide with the 45th anniversary of Eraserhead.
The long-awaited first work of non-fiction from the author of the #1 New York Times bestselling Once Upon a Time in Hollywood: a deliriously entertaining, wickedly intelligent cinema book as unique and creative as anything by Quentin Tarantino.
Melodrama, biography, cold war thriller, drug memoir, essay in fragments, mystery - Fassbinder Thousands of Mirrors is cult critic Ian Penman's long awaited first original book.
Sandberg-dynastiet er historien om en familie, der i tre generationer gjorde sig gældende i den danske filmbranche – hver på sin måde. A. W. Sandberg var oprindelig pressefotograf, men kom til filmen i 1913. Han arbejdede sig op til at blive kunstnerisk leder og den førende instruktør hos Nordisk Film. Han lavede nogle af de mest berømte danske stumfilm, blandt andet Klovnen med den navnkundige Valdemar Psilander i titelrollen og en række storslåede Charles Dickens-filmatiseringer. I mange år betragtet som noget af det ypperste Nordisk Film havde frembragt. I 1926 lavede han en genindspilning af Klovnen med Gösta Ekman og Karina Bell i hovedrollerne. En stor succes, som markerede et klimaks for dansk stumfilm. A. W. Sandberg blev gift med Else Frölich, der var en af tidens store stjerner på Nordisk Film og senere blev en fremtrædende biografdirektør på Amager. Deres søn, Henrik Sandberg, var den legendariske filmproducent bag Soldaterkammerater-filmene og en lang række Dirch Passer-film, som hans selskab Merry Film oftest producerede i samarbejde med Dirch Passer selv – nu klassiske danske folkelige film som Pigen og pressefotografen, Pigen og millionæren og Piger i trøjen. Film som folk bliver ved med at holde af at gense. Tredje generation, Anders Sandberg, producerede stjernetegnsfilmene i 1970’erne, og drev – sammen med sin far – store dele af de københavnske biografer. Anders Sandberg spillede også en vigtig rolle hos Nordisk Film i 1980’erne og i begyndelsen af 1990’erne. Det er over 100 års dansk filmhistorie set igennem Sandberg-familiens øjne – blandt andet via familiens private arkiver og interviews med Anders Sandberg og søsteren Birgit Sandberg, der har arbejdet i filmbranchen som scriptgirl, produktionsassistent og filmklipper.Uddrag af bogenNordisk Film lavede efterhånden nærmest film på samlebånd og kunne altid bruge en mand, der forstod sig på at fotografere. A. W. Sandberg blev som udgangspunkt sat til at lave farcer. Det var et godt sted at starte og lære sig teknikken. Den første film skal have været Skorstensfejeren kommer i Morgen, der fik premiere på Metropol Teatret i 1914. A. W. Sandberg fortæller selv om filmen i interviewet i Politiken den 20.5.1937: ”Vi er nu naaet til 1914, og Nordisk Filmskompagni var paa det Tidspunkt i stærk Udvikling og skulde bruge mange Fotografer. De vilde ogsaa gerne have mig som Fotograf, men da jeg var saa ublu at forlange 400 Kr. om Maaneden, betingede man sig, at jeg for saa eventyrligt et Honorar ogsaa skulde sætte i Scene. - Deres Debut som Instruktør?- En komisk Film med Titlen ’Skorstensfejeren kommer i Morgen’ med Gissemand i Hovedrollen. - Hvem havde skrevet Filmen?- Skrevet den? Det var der virkelig ikke nogen, der havde. Saadan noget kendte man ikke til dengang. Men for Resten var det en anstrengende Film. Den tog mig hele tre Dage at optage. I Løbet af en Maaned havde jeg iscenesat mine første fem Film, men saa var jeg rigtignok ogsaa træt i Armen. - I Armen? - Ja, jeg drejede jo selv. Men fra den Tid var Firmaet ogsaa storladent nok til at give mig en Fotograf, saa jeg skulde nøjes med at arbejde med Hovedet. Bid Mærke i Udtrykket.”Om forfatterenPaw Kåre Pedersen (f. 1972) har tidligere skrevet bøgerne om Lau Lauritzen og ASA Film (2010 – 2012) og bøgerne om Saga Studio (2016 – 2018 i samarbejde med Niels Jørgen Clement) samt bogen om den store aviskonflikt på Fyns Amts Avis (2019).
Min film fødes først i mit hoved, dør på papiret, genoplives afde levende personer og de virkelige objekter, som jeg bruger,og som dør på filmstrimlen, men som, arrangeret i en særligorden og projiceret på lærredet, vækkes til live igen somblomster i vand. * Model. Hans permanens: altid den samme måde at væreanderledes på. * Grav dybt i din sansning. Se hvad der er på indersiden.Analyser den ikke med ord. Oversæt den til søsterbilleder,til ækvivalente lyde. Desto klarere den er, desto tydeligereviser din stil sig. (Stil: alt hvad der ikke er teknik.)
"Following his underground hit Eraserhead and critically acclaimed The Elephant Man, visionary filmmaker David Lynch set his sights on bringing Frank Herbert's beloved sci-fi novel Dune to the screen. The project had already vexed directors such as Alejandro Jodorowsky (El Topo) and Ridley Scott (Alien). But by the early '80s Universal Pictures was prepared to give Lynch the keys to the kingdom - and the highest budget in the studio's history at the time - so that he could lend his surrealistic chops to this sprawling story of feuding space dynasties. As the hot young filmmaker commanded a cast with 42 major speaking parts as well as a crew of 1,700 (plus over 20,000 extras) on 80 sets built on 8 sound stages in Mexico, what happened next became as wild, complex, and full of intrigue as Herbert's novel itself. Film writer Max Evry goes behind the erratic ride of David Lynch's Dune like never before, with a years-in-the-making oral history culled from a lineup of new interviews with the film's stars (Kyle MacLachlan, Sean Young, Virginia Madsen, etc.), creatives, film executives, and insiders - not to mention Lynch himself. David Lynch's Dune initially left many filmgoers and reviewers scratching their heads, most dismissing the film upon its initial release. However, four decades and a big-budget remake later, Lynch's Dune is finally poised to find its rightful place alongside the director's other masterpieces such as Blue Velvet and Mullholland Drive. Max Evry's A Masterpiece in Disarray takes you back to 1984 with the deepest dive yet into the cult classic that is David Lynch's Dune"-- Provided by publisher.
"Featuring 8 newly commissioned pieces alongside more than 20 classic essays from the likes of Fraçnois Truffaut and Jonas Mekas, DO NOT DETONATE explores key influences on celebrated director Wes Anderson's new film Asteroid City. Together they form a detailed, captivating portrait of the mid-century film world and the enduring myths of the American West." --
Now in paperback, a collection of interviews with a French cinematic titan—covering subjects such as adaptation, the effects of capitalism on art, and the importance of intuition—selected from a period of four decades.Robert Bresson, the director of such cinematic masterpieces as Pickpocket, A Man Escaped, Mouchette, and L’Argent, was one of the most influential directors in the history of French film, as well as one of the most stubbornly individual: He insisted on the use of nonprofessional actors; he shunned the “advances” of Cinerama and CinemaScope (and the work of most of his predecessors and peers); and he minced no words about the damaging influence of capitalism and the studio system on the still-developing—in his view—art of film. Bresson on Bresson collects the most significant interviews that Bresson gave (carefully editing them before they were released) over the course of his forty-year career to reveal both the internal consistency and the consistently exploratory character of his body of work.Successive chapters are dedicated to each of his fourteen films, as well as to the question of literary adaptation, the nature of the soundtrack, and to Bresson’s one book, the great aphoristic treatise Notes on the Cinematograph. Throughout, his close and careful consideration of his own films and of the art of film is punctuated by such telling mantras as “Sound...invented silence in cinema,” “It’s the film that...gives life to the characters—not the characters that give life to the film,” and (echoing the Bible) “Every idle word shall be counted.” Bresson’s integrity and originality earned him the admiration of younger directors from Jean-Luc Godard and Jacques Rivette to Olivier Assayas. And though Bresson’s movies are marked everywhere by an air of intense deliberation, these interviews show that they were no less inspired by a near-religious belief in the value of intuition, not only that of the creator but that of the audience, which he claims to deeply respect: “It’s always ready to feel before it understands. And that’s how it should be.”
Jørgen Leth er en institution i det danske filmmiljø og har bl.a. været en stor inspiration for Lars von Trier. Han har skabt en række stilskabende spille- og dokumentarfilm, f.eks. Det perfekte menneske (1967) Det gode og det onde (1975) Notater om kærligheden (1989)og de klassiske dokumentarfilm om cykling Stjernerne og vandbærerne, (1972) En forårsdag i Helvede (1974),om ballet At danse Bournonville Peter Martins - en balletdanserom fodbold Michael Laudrup - en fodboldspiller (1993)og om digtere Dansk litteratur (1989) Søren Ulrik Thomsen (1999)Sit egentlige internationale gennembrud fik han med De fem benspænd (2003), hvor Lars von Trier lod ham genindspille Det perfekte menneske fem gange.I tilfældets gaver samler han sine centrale tekster om at lave film: hans ideer om spilleregler, klipning, musik, det dumme kamera, det antropologiske blik og hans kontrakt med tilfældet.Bogen består af poetiktekster, tekster om og til udvalgte film og ikke mindst ideer til nye og urealiserede film.
Nogle filmfolk skiller sig mere ud end andre; ingen har hængt mere sammen ellerbekriget hinanden mere intenst end filmfamilien Roos. Dette dynasti med dyberødder i kulturradikalismen er det mest forgrenede og betydningsfulde filmdynastii dansk film. Med tre generationer af filminstruktører, manuskriptforfattere,filmkronikører, fotografer, klippere, arkivarer, skuespillere og producere. Gennemderes værker indenfor alle filmiske genrer repræsenterer Karl, Luise, Jørgen, Ole,Lise, Peter, Anne, Gerd, Camilla, Christopher og Lulu Roos mere end 90 års danskfilm- tv- og kulturhistorie. I denne bog får du hele historien med en gennemgangaf alle væsentlige film og et overblik over familiedynastiets personlige liv.Gennemillustreret og med komplet filmografi, stamtræ og udførligt register.
Nyt essay af Sebastian Cordes, der i 2022 udgav Om kedsomhed. Denne gang skal det handle om én film: Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles.Udgivelsen er et essay. I punktform kommer Sebastian Cordes rundt om filmen, Chantal Akerman, hendes øvrige produktion, filosoffer, personer og hændelser, der fletter sig ind i værket, Akerman og det der befinder sig i nærheden.
Stanley Kubrick was arguably one of the most influential American directors of the post-World War II era, and his Central European Jewish heritage, though often overlooked, greatly influenced his oeuvre. Kubrick's Mitteleuropa explores this influence in ways that range from his work with Hungarian and Polish composers Bela Bartok, György Ligeti, and Krzysztof Penderecki to the visual inspiration of artists such as Egon Schiele, Gustav Klimt, and other central European Modernists. Beyond exploring the Mitteleuropa sensibility in Kubrick's films, the contributions in this volume also provide important commentary on the reception of his films in countries across Eastern Europe.
A beautifully designed and lavishly illustrated retrospective of Spain's most important filmmaker, Pedro Almodóvar.
Updated edition published to celebrate the 60th anniversary of Spielberg's first feature film and featuring a foreword from the master filmmaker himself.From the irresistible fantasy of E.T. to the gritty realism of Saving Private Ryan, the films of Steven Spielberg have captured the imagination of the world. Renowned critic Richard Schickel now gives us the definitive illustrated monograph on this Oscar-winning Hollywood icon, whose long and glittering career few directors have equaled.Spielberg is one of the most influential and inspirational minds in cinema, and Schickel provides perceptive analysis of 60 years' worth of work, with illuminating film-by-film commentary on such masterpieces as the underwater thriller, Jaws; the high-speed adventures of Indiana Jones; the harrowing Schindler's List; sci-fi classic Close Encounters of the Third Kind; to his most recent releases, the Oscar-winning Bridge of Spies and West Side Story.
Hanns Eisler was Arnold Schönberg's favourite pupil. He worked intensively with Bertolt Brecht andcomposed the GDR's national anthem. Veronika Eberhart's artistic study focuses on the years 1938to 1948, which the composer spent together with his wife Lou(ise) in exile in Los Angeles. Shortlyafter their arrival, the two became the focus of FBI investigations. They were bugged and followed.In 1947, Eisler was finally called before the House Un-American Activities Committee (HUAC), and ayear later he and his wife were deported from the USA. The book contains images from Eberhart'slatest film Garten sprengen (2022) and a series of new sculptural and photographic works thatcan be seen in her exhibition at the IKOB Museum of Contemporary Art in Belgium.Veronika Eberhart is an artist, filmmaker, and musician.
Christopher Nolans Werk bildet ein Corpus, aus dessen Analyse sich eine Poetik ableiten lässt. Den Schlüssel dazu stellen THE PRESTIGE und das Skript der Zaubertricks dar; sämtliche Filme Nolans nach INSOMNIA sind davon geprägt. Die Analyse zeigt nicht nur, wie herausragend Nolans Filme sind, sondern sie erweisen sich auch als überraschend politisch. Der Joker in THE DARK KNIGHT verkörpert den Neoliberalismus, und mit Bane profitiert in THE DARK KNIGHT RISES ein Populist von der Zerstörung, die dieser anrichtet. INCEPTION stellt eine Allegorie aufs Filmemachen dar, die vollständig vom Skript der Zaubertricks bestimmt ist. In INTERSTELLAR und TENET geht es darum, wie die Menschheit auf die Klimakatastrophe reagiert: In INTERSTELLAR bleibt ihr nur die Flucht ins All; in TENET schlägt die Zukunft gegen die Gegenwart zurück. Mit der Atombombe gibt der Protagonist von OPPENHEIMER der Menschheit die Macht, sich selbst zu vernichten. Er läutet damit nicht nur das Nuklearzeitalter ein, sondern auch das Anthropozän.Weitere Themen sind unter anderem: der Angriff auf die Kiewer Oper in TENET und der russische Angriffskrieg auf die Ukraine; die Bezüge in INCEPTION auf SOLARIS von Andrej Tarkowski; die toten Frauenfiguren in Nolans Filmen und Edgar Allan Poes THE PHILOSOPHY OF COMPOSITION; die Flugzeuge in Nolans Filmen transformieren die Kanarienvögel in THE PRESTIGE; die Evakuierung in DUNKIRK ergänzt die Flucht von der Erde in INTERSTELLAR; die Wechselwirkungen zwischen INTERSTELLAR und Zack Snyders MAN OF STEEL; Michael Manns Thriller THIEF und der Neoliberalismus; die Anspielungen in TENET auf den James-Bond-Film SKYFALL von Sam Mendes.Aufgrund des letzten Punkts beschäftigt sich ein Exkurs mit SKYFALL. Vor dem Hintergrund des sich wandelnden Geschlechterverhältnisses sucht Bond nach einer neuen Identität. Silvas Homosexualität ist eine Chiffre für Misogynie, und der Femizid an Sévérine rekurriert auf den Tod von Joan Vollmer Burroughs. Dabei wird geklärt, weshalb Bond in Terence Youngs DR NO auf seine Beretta verzichten muss und statt dessen von dem >Triumvirat< Walther PPK, Aston Martin und Wodka Martini durch die Filmreihe begleitet wird. Diese Befunde werden in Beziehung zu den folgenden Bond-Filmen mit Daniel Craig gesetzt.
Regisseur Ulrich Seidl erhitzt die Gemüter, seit er Filme dreht: Nicht erst mit SPARTA, seinem jüngsten Film, der wegen seiner Produktionsbedingungen von den Medien skandalisiert worden ist, hat Seidl für viel Aufruhr gesorgt: Seine Dokus TIERISCHE LIEBE, IM KELLER oder SAFARI erregten die Öffentlichkeit ebenso wie seine Spielfilme HUNDSTAGE, IMPORT/EXPORT und eben SPARTA. Filmjournalist und Regisseur Matthias Greuling (DER BAUER ZU NATHAL) hat Seidl über viele Jahre seiner Karriere journalistisch begleitet. Seine Aufzeichnungen aus 20 Jahren, von Interviews über Filmkritiken und Berichte, verdichtet der Autor in diesem umfassenden und doch auf wesentliche Aspekte des Seidl'schen Schaffens fokussierten Kompendium eines filmkünstlerischen Schaffens der Sonderklasse.
"... chronicles the progression of the animation director role during the 1920s through the 1970s."--Provided by publisher.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.