Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Søren Schauser tager sin læser med på en rejse gennem den klassiske musiks historie, fra de første musikteoriers begyndelse hos de gamle grækere til Wagners store operaer. Musikrejsen er en færd gennem den menneskelige civilisation, åndshistorien og de store epoker. Søren Schauser skriver virtuost og perspektiverer løbende den store historie med de banebrydende musikværker
"Opera er en slags følelsernes fitnesscenter. Her kan vi træne både vores kærlighedsmuskel og vores angstmuskel. Ligesom vi går i fitnesscentret for at træne vores fysiske muskler, så vi er i form til at møde tilværelsen. Men det er ligesom nede i fitnesscentret: Det nytter ikke noget at stå og kigge på maskinerne. Man skal selv gøre arbejdet." Kasper Holten er en eksperimenterende og ofte kontroversiel instruktør og operachef. Hans bog er ikke en operaguide. Det er hans personlige fortælling om opera: Om hvordan han selv som barn blev grebet af kunstarten; om stemmerne; om koret; om arierne; om 6 operamesterværker (Carmen, Orfeo, Figaros bryllup, Wozzeck, Valkyrien, La traviata); om de store operahuse, hvor han har instrueret (Operaen på Holmen, Wiener Staatsoper, Royal Opera House Covent Garden, La Scala); om instruktørens, dirigentens og scenografens rolle; om hvordan en operaopsætning bliver til. Alt er krydret med hans egne refleksioner, anekdoter, eksempler og fotos. Playliste med 43 indspilninger af arier, kor etc.
Musikken og især Richard Wagner spillede en meget stor rolle i Thomas Manns liv og forfatterskab. “Jeg skaber så megen musik, som man med rimelighed kan skabe uden musik”, skriver Mann. Han regner sig blandt digterne til musikerne.Denne bogs fire første hovedkapitler behandler romanen Buddenbrooks, novellerne Tristan og Vølsungeblod og romanen Trolddomsbjerget, alle ud fra synsvinklen ‘musikken’, hvilket langt hen ad vejen vil sige Richard Wagner. Det er ham, Thomas Mann tænker på, når han i sin store musikerroman Doktor Faustus skriver: “Den højeste passion gælder det absolut suspekte”, og om Manns livslange “entusiastiske ambivalens” i forhold til Wagner handler det femte kapitel, som også beskriver, hvor skæbnesvanger denne ambivalens blev for Thomas Mann og hans familie efter Hitlers magtovertagelse i 1933. Doktor Faustus er emnet for bogens sjette kapitel; romanen skildrer i en art parallelforløb komponisten Adrian Leverkühns og Tysklands skæbne i første halvdel af det 20. århundrede.Thomas Mann har gennem hele sit forfatterskab – direkte og indirekte – beskæftiget sig med musikken, dens væsen, dens gåde. Den store ironiker har fået sin livsholdning bekræftet og underbygget ved musikkens principielle tvetydighed.Niels Bille Hansen (født 1932) er cand.mag. i dansk og tysk. Har undervist i gymnasieskolen, lavet udsendelser i Danmarks Radio om Thomas Mann og musikken og undervist i Thomas Mann på Folkeuniversitetet. Medstifter af Det Danske Thomas Mann Selskab.
Tristan og Isolde, Wagners berømte opera om elskov og dødslængsel.Schopenhauer: »Jeg kan ikke forstå, hvorfor to (der elsker hinanden) . ikke hellere søger enhver anden udvej, frem for med livet at opgive deres lykke .«Wagner: »Jeg er nået frem til forklaringen på det eksempel, De har fremdraget.«Værket, der blev et afgørende omdrejningspunkt i musikhistorien. Her i ny dansk oversættelse med kommentarer og nodeeksempler.
Richard Wagner var ikke alene en stor komponist, men også en stor dramatiker. Sex er et gennemgående tema i hans værker. Wagner ser det seksuelle begær snart som en befriende kraft, snart som en pinagtig forbandelse. I sine værker tager han kampen op med det borgerlige samfunds bigotteri og med sine egne dæmoner i et enestående originalt, symbolpræget og surrealistisk formsprog.I Liebesverbot! samler den danske Wagner-kender Henrik Nebelong trådene fra et langt livs Wagner-analyser.
Under den stormfulde sørejse på flugt for sine kreditorer op gennem Kattegat og Skagerrak hørte Richard Wagner søfolkene berette om spøgelsesskibet med sorte master og blodrøde sejl, der fløj hen over bølgerne imod vinden og varslede forlis og druknedød for alle, der mødte det. Af dette stof og af matrosernes arbejdsråb og shanties skabte han operaen Den flyvende Hollænder, en ghost-story fuld af lugten af tovværk, tjære og saltvand og en psykologisk gyser om kortsluttet kærlighedslængsel og dødsdrift.Tysk og dansk tekst med indledning, kommentarer og nodeeksempler.
Richard Wagner er en af de mest legendariske skikkelser inden for klassisk musik og var allerede i sin levetid og så sandelig også i tiden efter stormombrust og kontroversiel. Både hans privatliv og hans værker, herunder mesterværket Nibelungens ring, har skabt mytedannelse og storslåede musikoplevelser.Wagners verden søger at give en forståelse af hans operaværk gennem en belysning af personen Wagner og hans udvikling som kunstner formet af den meget foranderlige verden, der omgav ham, og som ledte til den tidløse musik, han komponerede. Især mødet med Arthur Schopenhauers filosofi i 1854 og det forrygende ven- og senere fjendskab med filosoffen Friedrich Nietzsche blev afgørende for Wagners kunst. Bogen præsenterer tre centrale tolkningsnøgler og gennemgår opførelsespraksis for Wagners værker, som den har ændret sig gennem tiden.Afslutningsvis reflekteres der over Wagners store betydning i eftertiden, herunder hans antisemitisme og forbindelsen mellem ham og nazismen. Richard Wagner vil nok altid fremstå som en stor kunstner med både en lys og en mørk side.
Hvad ville der ske, hvis Jesus vendte tilbage til jorden? I sit middelalderdrama om tro og tvivl, Lohengrin, lader Wagner sin hovedperson være en Jesus-lignende udsending fra Gud, fra gralsriddernes magiske verden.Han frelser i tvekamp den brabantiske hertugdatter Elsa fra falske anklager, men hun må først love aldrig at stille spørgsmål om hvem og hvad han er. Hun må blot tro på ham. De elsker hinanden, men alligevel må Lohengrin til slut konstatere, at selv ikke Elsa kan nøjes med at tro på ham. Tro er ikke nok for hende, hun må vide, hvem han er. Men dette forbudte spørgsmål kan han kun ´besvare´ ved atter at forsvinde.
Although Bohuslav Martinu (1890-1959), Emil FrantiSek Burian (1904-1959), Alois Hába (1893-1973), Erwin Schulhoff (1894-1942), and Viktor Ullmann (1898-1944) were all composers with distinct artistic profiles, a number of various shared aspects can be found in their lives and works. Apart from a generational affinity, they also lived within the territory of Czechoslovakia and the wider Central European cultural context; and despite finding their own individual paths, they contributed together to the project of artistic modernity. This book looks at the opera production of the above-named composers, who all provided innovative solutions to the development of the genre.The book consists of two parts. The first, "Essays", provides historical-analytical perspectives on the operas of the aforementioned composers; the second, "Interviews & Reflections", is dedicated to the applied interpretation and performance of these works. In this part, a number of Czech and foreign artists share their own concrete experiences with the operas and outline the challenges they faced while doing so.
At opleve en opera kan være som at kaste sig i havet fra stor højde uden at være helt sikker på, om der er dybt nok. Det er suget og gyset over de store dramaer, det er perlende latter over komiske forviklinger, og det er dyb medfølelse og tårer i øjenkrogen over hjerteskærende og lidelsesfulde arier. For Lotte Heise og Jørgen Hansen er der tale om intet mindre end hjerteblod, og i denne anderledes og meget personlige bog inviterer de to dig med ind i operaens fascinerende verden.Opera er for alle. Det er hovedbudskabet i denne bog, der klæder os på til at forstå hele operaens væsen. Fra spændende historiske beretninger om berømte komponister og deres samtid, om genrer og temaer gennem tiden, teatre og traditioner. Til en munter og letforståelig gennemgang af handlingen i 27 berømte operaer skrevet af alle dem, vi elsker – Mozart, Rossini, Verdi, Puccini, Wagner og mange flere. Undervejs følger også samtaler om storslåede opsætninger og stjernesangere og om, hvordan man forbereder sig til en aften i operaen. Efter 300 års central placering i det europæiske kulturliv har opera stadig meget at sige os i dag.Velkommen i operaen!Om forfatterneJørgen HansenFor Jørgen Hansen har sang altid været et omdrejningspunkt. Han sang selv som barn og ung, bl.a. i børnekor i flere operaer på Det Kgl. Teater. Som voksen har Jørgen beskæftiget sig med formidling af opera på DR P2, både som redaktør og vært på programmet Operanyt og som mangeårig tilrettelægger af og vært i P2’s Operaaften. Jørgen har desuden skrevet en lang række artikler til programbøger og cd-hæfter, blandt andet om dansk opera.Lotte HeiseLotte Heise (født 1959) er entertainer, foredragsholder og radiovært i Danmarks Radio. I 2017 havde hun 30-års jubilæum med sine solo-optrædener over hele Danmark og udlandet. Lotte er bogstavelig talt født til opera. Hendes mor havde nemlig veer til Wagners Die Walküre. Ofte rejser Lotte langt for at høre en opera, og hun har været guide på mange operarejser til bl.a. Wien, Hamborg og Dresden. Lotte har i mange år været vært på operaprogrammet BRAVO på DR P2, hvor hun med kyndig hånd fører trænede om utrænede operalyttere igennem operaens vilde, magiske verden.E-bogen er lavet i fixed format
Sonata for cello and piano No. 5 in D major, Op. 102, No. 2, by Ludwig van Beethoven was composed in 1815 and published in 1817 alongside No. 4 in C major, Op. 102, No. 1. This sonata consists of three movements: 1. Allegro con brio2. Adagio con molto sentimento d'affetto - Attacca3. Allegro - Allegro fugatoLudwig van Beethoven (1770 - 1827) was a seminal German composer. He had a significant influence on the transition from the Classical to the Romantic era of music, and to this day he is considered to be one the most celebrated and important composers of all time. This volume is highly recommended for fans of Beethoven's music, and it constitutes a must-have for collectors of important classical scores.Classic Music Collection constitutes an extensive library of the most well-known and universally enjoyed works of classical music ever composed, reproduced from authoritative editions for the enjoyment of musicians and music students the world over. This edition also includes an introductory biography of Beethoven written by Joseph Otten.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.