Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Andelen af børn med flere sprog i dagtilbud og skole, som har vanskeligt ved at følge med, er relativ stor i danske skoler og dagtilbud. Det kan være en udfordring at udrede børn med flere sprog, ligesom tilrettelæggelse af pædagogik i dagtilbud og skole stiller store krav til læreren. I Børn med flere sprog samler førende sprogforskere og logopæder den nyeste viden på området og giver en samlet fremstilling af den flersproglige normaludvikling samt mulige forsinkelser og forstyrrelser i udviklingen af dansk som andetsprog.Tilegnelse af et andetsprog stiller store krav til et barn. Samtidig er det en udfordring at tilegne sig faglig viden og kundskaber på et sprog, man endnu ikkehelt behersker. I bogen præsenteres nye metoder til at undersøge børnenes tilegnelsesfaser og til at udrede og støtte de flersprogede børn, der er i færd med – eller i risiko for – at udvikle sproglige vanskeligheder.Bogen diskuterer forskellige tilgange til andetsprogspædagogik og indeholder relevante casestudier fra både skoler og daginstitutioner. Børn med flere sprog giver en grundig indføring i:• Sproglig socialisering• Flersproglig sprogudvikling• Sprogvurdering af flersprogede elever• Dysleksi hos flersprogede elever• Arbejdet med flersprogede børn i daginstitutioner og i skolenHenvender sig til logopæder, pædagoger, lærere samt sprog- og læsevejledere.
Kom ind i sproget kvalificerer folkeskolens faglærere til at møde flersprogede elever med den særlige faglighed, der knytter sig til dansk som andetsprog. Gennem faglige forløb og andre praksiseksempler viser forfatterne, hvordan lærere kan tilrettelægge stilladserende og sprogudviklende undervisning i og på tværs af klassetrin i skolens fag.Vigtige emner i bogen er:sprogbaseret undervisning: samtale, ordforråd og literacyvurdering, analyse af læremidler med særligt blik for sprog og sproglig udvikling, evaluering af elevsprog, inddragelse af forældre som ressource,udslusning af elever fra modtagelsesklasse- til almenundervisningHvert kapitel afsluttes med studieopgaver, der understøtter den studerendes refleksioner over, hvordan det læste hænger sammen med andre fag og egen erfaring, og hvordan det kan inspirere og udvikle undervisningen.Undervisning af flersprogede elever er en del af læreruddannelsens obligatoriske fagområde 'Pædagogik og lærerfaglighed'.Forfatterne har alle erfaring med undervisning i dansk som andetsprog på læreruddannelsen og videreuddannelsen og erfaring med at samarbejde med folkeskolelærere om udvikling af undervisning.
Dansk til det 21. århundrede er en hyldest til professor Frans Gregersen for hans mangeårige virke inden for dansk sprogforskning.Gregersens brede interessefelt er afspejlet i antologiens 25 videnskabelige tekster der strækker sig fra sprogteori og sprogpsykologi over grammatik og genrer til sociolingvistiske og etnografiske studier.Samlingen af tekster repræsenterer ny dansk og nordisk forskning, og den vil have interesse både for studerende, forskere og undervisere i sprog.
Fart på dansk - Håndbog er en hjælp til lærere, pædagoger og studerende, der underviser eller interesserer sig for flersprogede elever i modtagetilbud eller i almenundervisningen. Håndbogen indeholder både kapitler om de overordnede mål for dansk som andetsprog, om sprogtilegnelse og sprogbaseret undervisning og helt konkrete råd og input til hverdagen med flersprogede elever. Bl.a om hvordan man skaber en tryg og forudsigelig hverdag, og om hvordan man etablerer et frugtbart forældresamarbejde. I bogen findes også et idekatalog over læringsaktiviteter, der bl.a. støtter elevernes sprogforståelse, arbejdshukommelse og sociale kompetencer. Bogen bygger på den nyeste viden og forskning om andetsprogsdidaktik.
'Sprogudviklende undervisning – strategier og metoder i udskolingen' er en håndbog for lærerstuderende og lærere. Bogen præsenterer praksisrettede strategier og metoder for, hvordan man skaber en undervisning, der udvikler både elevernes kundskaber og sprog.Læring og sprog er nært beslægtede med hinanden. Børn har et konkret hverdagssprog, når de starter i skolen, men efterhånden skal de lære at kunne udtrykke sig og opbygge kundskaber på et abstrakt skolesprog. Til dette har eleverne behov for sproglige strategier og støtte fra læreren for at tilegne sig det faglige indhold i så stor udstrækning som muligt. Det gælder både elever med dansk som modersmål og elever med dansk som andetsprog.I denne bog præsenterer forfatterne seks principper, som undervisningen kan baseres på for at gøre den sprog-og kundskabsudviklende. Bogen indeholder desuden mange praktiske aktiviteter, som kan anvendes i undervisningen. Bogen har desuden et kapitel specielt om sprogudviklende undervisning af tosprogede elever.'Sprogudviklende undervisning – strategier og metoder i udskolingen' er først og fremmest rettet mod studerende og lærere i fagene kristendomskundskab, historie, samfundsfag og geografi i folkeskolens ældste klasser, men de aktiviteter, fremgangsmåder og arbejdsmetoder, der præsenteres, kan også anvendes inden for andre fag og i andre klasser.Bogen er lærerfagligt bearbejdet til anvendelse i dansk udskoling af Lis Pøhler.Om forfatterne:Maria Bjerregaard, lærer i svensk og svensk som andetsprog, arbejder som projektleder ved Nationellt centrum för svenska som andraspråk.Björn Kindenberg, lærer i SO og svensk som andetsprog, arbejder som projektleder ved Nationellt centrum för svenska som andraspråk.Om bogens danske redaktør:Lis Pøhler er uddannet lærer, speciallærer og master i specialpædagogik. Hun har været pædagogisk konsulent i Undervisningsministeriet og driver i dag konsulentvirksomheden laesning.dk. Lis Pøhler er desuden formand for Opgavekommissionen i dansk læsning og retskrivning, formand for Opgavekommissionen for nationale test i dansk, læsning samt formand for Opgavekommissionen EUD-optagelsesprøve, Dansk. Hun har siden 2005 været ansvarshavende redaktør af Læsepædagogen og forfatter til en række fagbøger og undervisningsmaterialer især om læsning og læsevanskeligheder.
Bliv klog på de muligheder og udfordringer, man som lærer kan stå overfor i en mangfoldig grundskole og et mangfoldigt samfund. Denne bog handler om kultur, sprog og de pædagogiske og didaktiske overvejelser, der er knyttet til undervisning som følge af den vedblivende sproglige og kulturelle mangfoldighed. I bogen finder du en række konkrete cases, der diskuteres i lyset af den nyeste forskning.Med fokus på flersprogethed og interkulturelle didaktiske overvejelser i forbindelse med flersprogede elever og skole-hjem-samarbejde bidrager bogen til en helhedsorienteret forståelse af den mangfoldige skole.Bogen består af tre dele, der går i dybden med:Undervisning i det mangfoldige klasserum – en didaktisk undersøgelse og analyse af tre undervisningseksempler og en diskussion af den interkulturelle didaktiks nødvendighed.Flersprogethed som et grundvilkår – om undervisning og den interkulturelle didaktik fra en sprogvidenskabelig vinkel med særligt fokus på sprogpædagogik, flersprogede elever og sproglig mangfoldighed som ressource.Minoritetsforældre i centrum – hvordan skole, lærere og forældre via samarbejde kan udvikle og styrke den mangfoldige skole.Bogen er skrevet af forskere ved Syddansk Universitet og henvender sig til lærerstuderende, lærere og andre fagprofessionelle i og omkring grundskolen. I læreruddannelsen kan den anvendes i alle sammenhænge, hvor spørgsmålet om den mangfoldige skole tages op.
Lix: 6Kato er fra Sudan, men nu bor han i en lejlighed i Danmark. Her bor han sammen med sin mor og sine små søskende.Katos mor kan ikke få ovnen i lejligheden til at virke. Alle er sultne, så Kato vil gerne hjælpe hende med at lave maden klar. Han får en idé, men det viser sig, at ideen ikke virker helt så godt, som Kato havde tænkt.Serien Når alt er nyt er særlig målrettet begynderlæsere med en anden sproglig og kulturel baggrund end dansk.
Lix: 6Malin er fra Syrien. Syrien er et sted med krig og uro, så derfor bor Malin nu i Danmark.Malin går i klasse med Lea. En dag spørger Lea om Malin vil sove hjemme hos hende. Hjemme i Syrien sover børn ikke sammen, så vil Malins mor og fra mon give hende lov til at sove hos Lea?Serien Når alt er nyt er særlig målrettet begynderlæsere med en anden sproglig og kulturel baggrund end dansk.
Lix: 7Alina kommer fra en lille landsby i Pakistan men er nu flyttet til Danmark sammen med sin mor og far.Alina skal starte i skole, men alt er nyt, og der er mange ting Alina skal have styr på. Så er det godt, at Alina skal sidde ved siden af Ida, som er god til at hjælpe.Serien Når alt er nyt er særlig målrettet begynderlæsere med en anden sproglig og kulturel baggrund end dansk.
"Flersprogethedsdidaktik" giver en indføring i flersprogethedsdidaktikkens hvad, hvorfor og hvordan. Den forklarer, hvad en flersprogethedsdidaktik er, hvorfor den giver mening, og hvordan den kan forankres konkret i sprogundervisningen.Derudover giver bogen metodiske redskaber til at arbejde med flersprogethedsdidaktik på læreruddannelsen i forbindelse med både læreplansanalyse, læremiddelanalyse samt udvikling og redidaktisering af undervisningsmaterialer – centrale aspekter i alle sprogfag i læreruddannelsen."Flersprogethedsdidaktik" er målrettet lærerstuderende, lærere i sprogfagene og læreruddannere samt andre med interesse for sprog og sprogundervisning. Bogen støtter lærerstuderende og lærere, der ønsker at udvikle deres egen praksis og derigennem skabe forandring i skolens praksis.
Dieses Bildwörterbuch Englisch-Deutsch erleichtert den Einstieg in die Fremd- oder Zweitsprache. Es erklärt rund 900 Wörter aus der Alltagswelt der Kinder anhand von detailgetreuen Illustrationen und liebevoll gestalteten Szenen. Dazu gehören 34 Themenbereiche wie Familie, Haus, Schule, Stadt, Tiere, Zeit, Wetter, Musik und Sport.Die ansprechenden Szenen stellen das Gelesene in einen Zusammenhang und regen zur Beschäftigung mit den Wörtern an, wecken die Neugier und machen Lust auf die neue Sprache. So wird Lernen zum Kinderspiel und macht Spaß.Wie das Sehen ist auch das Hören für den Lernerfolg unerlässlich. Der auf das Buch abgestimmte Audiokurs Englisch - Deutsch als MP3 steht zum Download bereit.Das Bildwörterbuch wurde von Sprachwissenschaftlern für das gemeinsame Lernen von Kindern und Eltern entwickelt. Mit Hilfe der Wörterverzeichnisse kann der gesuchte Begriff in beiden Sprachen nachgeschlagen werden. Wir wünschen Kindern und ihren Eltern viel Spaß beim Nachschlagen, Lesen und Lernen!
Drawing on groundbreaking research from the European Union's MultiMind project, this enlightening volume debunks common misconceptions surrounding multilingualism and illuminates its profound impact on our mind, brain, and society. With contributions from top researchers across 14 countries, the book expertly bridges linguistics, neuroscience, psychology, and more, offering insights not only into the cognitive and neural benefits of multilingualism but also its pivotal role in education, health, and therapeutic settings.
This book shines a light on novel and less familiar domains of early English language education for children aged 3 to 12, in mainstream and out-of-school settings. Enveloping the volume is the making of creative connections to wider educational philosophies which extend beyond the confines of a narrow linguistic lens. In reconciling the theory-practice divide in English language education, each chapter presents a synthesis of research issues leading to a practical showcase of ideas. Organised in two main parts, the first focuses on innovations within classroom practice, curriculum development, and child-centred assessment, exploring areas which have either received insufficient attention and/or have been reimagined through fresh perspectives. The second part explores innovations in pre- and in-service teacher education contexts and focuses on lesser-known and/or underexplored topics, including bridging general and language education, multilingualism, in-depth learning, metacognition,and pragmatics. This is a timely publication for teacher educators and practitioners alike.
Este volumen reúne trece trabajos que parten de la prensa como fuente de datos tanto para la investigación histórica sobre la lengua, como para la exploración de las actitudes e ideologías lingüísticas, la reconstrucción de la historia de las teorías gramaticales, la historia del léxico o de la ortografía o de los modos de enseñanza de la lengua, entre otros temas. Los resultados que se presentan demuestran el valor de los papeles periódicos para reconstruir la historia del pensamiento lingüístico y completar las ausencias o silencios (voluntarios o no) de las fuentes tradicionales o canónicas, ya que permite encontrar respuestas y justificaciones nuevas a lo ya conocido.
¿This book examines the under-researched field of communication by bilingual people with dementia of the Alzheimer's type (DAT). The aging population is increasingly affected by neurocognitive diseases such as DAT, and over the past 30 years, the growing research body concerned with monolingual DAT discourses has seen significant growth. The findings from monolingual studies and institutional settings highlight the importance of code choice for a person¿s sense of autonomy, especially against the background of changing communicational abilities. Adding a new perspective, this book investigates how ten Puerto Rican speakers living with varying stages of DAT draw on their bilingual resources to accomplish verbal interaction in informal settings with their primary care partners. Drawing on narrative interviews conducted in Orlando, Florida, this multi-case study investigates situated language choices and code-switches by applying the ethno-social approach, i.e. combining features of conversation analysis and ethnography of communication. The author sheds light both on the question of how people living with DAT engage in conversations and which strategies they employ in their languages (English and Spanish) to reach their communicative goals. Specifically, by analyzing the role of code choice and code-switching in a qualitative manner, two main functional categories emerge: discourse-related and participant-related code-switching. Bilingual competencies remain even among participants living with severe DAT symptoms, as evident in retained interactional sequences such as salutations. Persons living with DAT competently negotiate code, either through exploratory code-switching or metalinguistic commentary, emphasizing the need for conversational partners to be sensitive to the communicative needs, in both languages, of speakers living with DAT. This book will be of interest to students and researchers working on dementia discourses, health communication, multilingualism and ageing, as well as Bilingual/ Multilingual families or individuals living with dementia.
Este volumen reúne doce trabajos que abordan la situación del español como lengua de herencia en distintos contextos educativos y geográficos de Europa. La primera parte del libro está centrada en los desafíos y perspectivas para la enseñanza y el aprendizaje del español como lengua de herencia, tanto en la escuela como en la universidad, y analiza las necesidades específicas que presentan los estudiantes en estos contextos, así como las medidas de apoyo, mantenimiento y promoción de las lenguas de herencia en Alemania, Austria, Finlandia, Italia y Suiza. En la segunda parte, se examinan estrategias efectivas para abordar estos retos a partir de una variedad de enfoques didácticos, tales como las literacidades múltiples, la mediación cultural y la reflexión metalingüística.
"Based on wide range of global ethnographic studies, this unique book expands current work on translingual playfulness through an exploration of the multiple dimensions of precarity in trans-perspectives. It is essential reading for academic researchers and students in bi- and multilingualism, sociolinguistics, and language teaching and learning"--
This book examines the use of Chinese by school-aged Chinese Australians from a dual-track culturalisation perspective. Drawing upon interviews, participant observations and documentary analysis, the author discusses why and how these children learn and use Chinese in multiple social settings, and how they construct their understanding of language and identities in doing so. The book will appeal to students and scholars in the fields of sociolinguistics, migration studies, sociology of education, language and communication amongst other areas in the social sciences.
This edited book examines the multilingual culture of medieval England, exploring its impact on the development of English and its textual manifestations from a multi-disciplinary perspective. The book offers overviews of the state of the art of research and case studies on this subject in (sub)disciplines of linguistics including historical linguistics, onomastics, lexicology and lexicography, sociolinguistics, code-switching and language contact, and also includes contributions from literary and socio-cultural studies, material culture, and palaeography. The authors focus on the variety of languages in use in medieval Britain, including English, Old Norse, Norn, Dutch, Welsh, French, and Latin, making the argument that understanding the impact of medieval multilingualism on the development of English requires multidisiplinarity and the bringing together of different frameworks in linguistics and cultural studies toachieve more nuanced answers. This book will be of interest to academics and students of historical linguistics and medieval textual culture.
¿This edited book explores stories of linguistic and spiritual identity in the urban and rural Australian landscape. It is an innovative mix of thirty six personal narratives and eleven research studies, which together offer accounts of the intersection of languages, religion and spirituality in people¿s lives. Teachers of Indigenous languages speak of the critical connection between language revitalization, the spirituality of Country, and well-being. Both new and long-established diaspora individuals speak of the often complex but vital joint role of language and faith in belonging and heritage. The new dimension which the book brings to multilingualism is relevant to all complex global societies. Language and Spirit is ideal for both the general reader interested in community languages and interfaith issues, and academics in global intercultural studies and Applied Linguistics study wishing to gain a nuanced insight into the Language and Spirit intersection.
This book examines the language policies in the constitutions, legal statutes, and regulations of Sweden, Denmark, Norway, Iceland, the Faroe Islands, and Greenland. In these countries and territories, modern descendants of Old Norse (North Germanic) are spoken today: Swedish, Danish, Norwegian, Icelandic, and Faroese. In addition, there are regions of Scandinavia where speakers of minority languages were conquered or incorporated, with their languages suppressed or neglected, as well as recent developments in the status and use of English, and immigrant populations who do not speak a Scandinavian language as their native language. This book adopts a comparative approach to trace the development of language policies and rights in Scandinavia, and it will be of interest to students as well as scholars of European and Scandinavian studies, applied linguistics, sociolinguistics, education, political science, and law.
This book brings together research on multilingualism, identity and intercultural understanding from a range of locations across the globe to explore the intersection of these key ideas in education. It addresses the need to better understand how multilingual, identity, and intercultural approaches intersect for multilingual learners in complex and varied settings. Through global examples, it explores how identities and multilingualism are situated within, and surrounding intercultural experiences. This book examines the different theoretical interpretations as encountered and used in different contexts. By doing so, it helps readers better understand how teachers approach multilingualism and diversity in a range of contexts.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.