Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Otto Steen Due har nyoversat Homers Iliade, så den både fremstår på de smukkeste heksametre og tilgængelig og ligefrem for nutidslæseren. Iliaden er beretningen om grækernes krig mod Troja, om Achilleus og hans vrede, om Agamemnon, den smukke Helene, Patroklos, Hektor og Andromache og mange, mange flere.Illustreret af Peter Brandes.
Halvblodslejren, de gale guder, mytologiske monstre og seje helte er tilbage! Percy er forvirret. Han kan knap nok huske sit eget navn, og selv efter at ulven Lupa har fortalt ham, at han er en halvgud og trænet ham til kamp med en besynderlig fyldepen, er der stadig meget, som ikke giver mening. På en eller anden måde lykkes det ham at finde vej til en lejr for halvguder, men lejren føles ikke rigtig. Hazel burde egentlig være død. Og nogle gange ville det måske være nemmere, hvis hun bare var det, så hun ikke konstant skal være bekymret for, at hendes lejrkammerater opdager den frygtelige hemmelighed, som ligger i hendes fortid. For det er på grund af den og på grund af Hazel, at verdens fremtid nu er i fare. Frank er en klodsmajor. Hans farmor siger ganske vist, at han nedstammer fra helte, og at han kan blive lige, hvad han vil, men det kan han ikke selv få øje på. Hvis bare han vidste, hvem hans far er, så ville det måske give ham lidt mere selvtillid i lejrens krigsspil. Og lidt mere selvtillid ville også være rigtig godt, når Hazel er i nærheden. Serien Olympens helte er en selvstændig fortsættelse af bestseller-serien om Percy Jackson. Fra ca. 10 år
Med Otto Steen Dues nyoversættelser af Homer er der endelig kommet en udgave af verdenslitteraturen, som både er mundret og tro over for originalen. Odysseen fortæller om helten Odysseus’ besværlige hjemfærd fra krigen mod Troja. Undervejs støder han bl.a. på Kyklopen og må navigere mellem Skylla og Charybdis, inden han efter tyve år kan vende hjem til Ithaka og blodigt genvinde sin kongemagt. Både Iliaden og Odysseen tilskrives en Homer, som vi intet ellers ved om, ikke engang om navnet betegner den samme person eller er en slags varemærke for flere ophavsmænd. Digtene bygger på en lang mundtlig tradition og er nok nedskrevet i Grækenland omkring år 700 fvt., med Odysseen som det yngste. Med dem begynder den europæiske litteratur – i form af to fuldbårne mesterværker. I Otto Steen Dues oversættelser kan vi læse de klassiske fortællinger på et nutidigt og let tilgængeligt dansk. Efter selve teksten følger en ledsager, der hjælper med forståelsen af både den historiske, arkæologiske og kulturelle baggrund for de gamle heltedigte. ”En rejseroman fyldt med gode eventyr og oplevelser i en blanding af fantasi og virkelighed …” - Jørgen Mejer, Weekendavisen
Halvblodslejren, de gale guder, mytologiske monstre og seje helte er tilbage! Annabeth er skrækslagen. Netop som hun troede, at hun skulle genforenes med Percy efter seks måneders adskillelse, ser det ud til at Jupiterlejren gør klar til angreb på Leos fantastiske kreation, Argo II, der – indrømmet – ser alt andet end venlig ud. Men det kan jo ikke nytte noget. For det første vil hun have Percy igen. Og for det andet er det mindst lige så vigtigt for hele missionen, at Halvblodslejren og Jupiterlejren finder ud af at samarbejde på trods af uoverensstemmelser, for ellers kan de godt kysse verdens overlevelse farvel. For at opfylde profetien må halvgudebørn fra begge lejre nemlig sammen drage ud på endnu en farefuld færd. Og selv om de ved, at de temmelig sikkert er på vej ind i en fælde, har de intet andet valg end i al hast at sætte kursen mod Rom og de eventyr, ofre og rædsomt hævngerrige guder, som venter der. Serien Olympens helte er en selvstændig fortsættelse af bestseller-serien om Percy Jackson. Fra ca. 10 år
Halvblodslejren, de gale guder, mytologiske monstre og seje helte er tilbage i Rick Riordans nye serie Olympens helte Jason har et problem. Han vågner op i en skolebus – og holder en pige i hånden. Åbenbart er det hans kæreste, Piper, og hans bedste ven hedder Leo, og de er alle elever på Ødemarksskolen, en særlig skole for ’problembørn’. Jason har ingen anelse om, hvordan han er endt der – han ved bare, at det hele føles meget, meget forkert. Piper har en hemmelighed. Hendes far har været forsvundet i tre dage, og Pipers meget levende mareridt afslører, at han er i livsfare. Nu aner hendes kæreste ikke engang, hvem hun er, og da en pludselig storm og vilde væsner angriber skoleudflugten bliver hun, Jason og Leo ført til et sted kaldet Halvblodslejren. Hvad sker der? Leo er god med værktøj. Hans nye hytte i Halvblodslejen er fyldt med værktøj. Seriøst, lejren slår Ødemarksskolen med mange længder – med våbentræning, uhyrer og virkeligt søde piger. Det er selvfølgelig ikke så godt med den der forbandelse, som alle snakker om, og den lejrdeltager, som er forsvundet. Men det mest foruroligende er, at de andre i hans hytte insisterer på, at de alle – også Leo – er i familie med en gud. Riordans fortælletalent flyder af sted, så glat som nogensinde – sprængfyldt med humor, action og indlevelse. Hans fans vil ikke blive skuffede. Publishers Weekly
Hvad er det værste, der kan ske for en mægtig gud? Svar: At blive gjort til teenager. For at straffe Apollon har Zeus gjort ham menneskelig og bortvist ham fra Olympen. Så kan han lære det! Uden sine guddommelige kræfter må den 4000 år gamle gud lære at overleve i nutidens verden som almindelig teenager. Han får først sin gudestatus igen, når han har bragt orden i de 5 orakler, som ikke længere virker. Men hvorfor virker de ikke længere? Og hvilke mægtige kræfter har ødelagt dem? Apollon, nu kendt som Lester, har klaret de første to prøver. Nu står han over for den tredje! Og svaret findes i en brændende labyrint. Det bliver et kapløb med tiden - og større magter står på spil for at forhindre Apollon ... nåeh nej, Lester, i at løse gåden. Den brændende labyrint er tredje bind (ud af planlagte 5 bind) i serien Apollons prøvelser. Fra 11 år og op. Spænding, humor og græsk mytologi. Apollons prøvelser er på i alt fem bind. Rick Riordan arbejder flittigt videre med næste bind, som forventes at udkomme i efteråret 2019.
Metode i oldtidskundskab er skrevet til eleverne og giver dem en introduktion til de forskellige metoder og faglige tilgange i oldtidskundskab, som de vil støde på i den daglige undervisning og bruge i forbindelse med SRP.Bogens metodiske omdrejningspunkt er nærlæsningen, og de faglige tilgange og metoder, der præsenteres, skal ses i forlængelse heraf. Metode i oldtidskundskab gør metoderne konkrete og spiselige og får eleverne til at øjne fagets muligheder i tværfaglige samspil. Sidst men ikke mindst sikrer de oldtidskundskabs relevans i et stadigt mere tværfagligt og metodeorienteret gymnasium.Den pædagogiske formidling vægtes højt, samtidig med at metoderne er formidlet i deres fulde omfang, selvom de sjældent benyttes sådan i den daglige undervisning. De fleste kapitler gennemgår praktiske fremgangsmåder og analysemodeller til metoderne, som med fordel kan bruges i undervisningen og SRP, som de er, eller revideres, så de passer til et bestemt undervisningsforløb, et bestemt modul eller en bestemt SRP-undersøgelse.Herudover indeholder bogen også en videnskabsteoretisk vinkel, et kapitel om årskarakterer og eksamen samt skriftlighed i forbindelse med SRP. Bagerst ses både en oversigt over mulige faglige samspil til inspiration for eleverne og en omfattende ordliste med begreber til både metode, genrer og monumenter.Mette Sørensen underviser i historie og oldtidskundskab ved Egedal Gymnasium og HF. Kapitlet om skriftlighed er skrevet af Pernille Borch Vinther, der underviser i dansk, latin og oldtidskundskab ved Virum Gymnasium.
Pausanias på dansk – komplet for første gangHelligdomme, templer, ritualer, gude- og atletstatuer – historie, natur, religion og myter – indviklede mytologiske fortællinger og gudernes erotiske eskapader – evindelige krige mellem byernes magtfulde familier, glorværdige sejre og forsmædelige nederlag, svig og bedrag – alt går hånd i hånd, når Pausanias har ordet.Pausanias blev født i den vestlige græske del af Tyrkiet i begyndelsen af 2. årh. e.Kr., mens den græskvenlige Hadrian var kejser i det vidtstrakte Romerrige, og han døde under kejser Marcus Aurelius. Han begynder sin beskrivelse ved Kap Sunion i Attika og tager os med på en tur gennem det klassiske frie Grækenlands vigtigste områder. Hans hensigt er at skildre ‘alt det græske’ fra storhedstiden, 600- til 300-tallet f.Kr. Det gælder især det, han kan opsøge og se med egne øjne, men også det han kan læse sig til eller får fortalt undervejs.Udgangspunktet er således Attika med Athen, grækernes toneangivende by. Derfra går turen videre – ikke straks til den vigtige by Theben i Boiotien eller til den store Apollonhelligdom i Delfi – men først til Peloponnes, som behandles grundigt. Overalt beskrives levn fra denne storhedstid – templer, gravmæler og storslåede vægmalerier samt de utallige statuer af sejrende atleter opstillet i den store Zeushelligdom i Olympia.Pausanias’ værk bliver på denne måde en af vores bedste kilder til både historie, religion og kunst i klassisk græsk tid.
ANDET OPLAG ER UDKOMMET / GARNHÆFTET OMSLAGSBOG MED FLAPPERSappho levede omkring 600 f.Kr. på den græske ø Lesbos og betragtes som en af verdenslitteraturens største lyriske digtere. Digtene er oversat af Rasmus Sevelsted, som også har skrevet en fyldig efterskrift. Bogen er rigt illustreret af Peter Brandes."Roser fra Piería" giver for første gang en lydhør dansk oversættelse af samtlige Sapphos digte og fragmenter. Heri åbner sig en verden af savn, længsel og begær, en verden hvor roser blomstrer, duggen flyder, månen og stjernerne lyser, og hvor glimtet i den elskedes øjne kan få én til at skælve og hendes latter få ilden til at løbe under huden. Men Sappho synger også om anden, mere fremmed verden: om Adonis’ død, Penthilidernes hus, om kanel, parfume og vævede hårbånd fra Sardis, og om bede til Hera og at ofre en hvid ged.Sapphos digte lader således det personlige komme til udtryk inden for en traditionel græsk poetisk kultur. Hendes fragmenter synes altid at befinde sig i denne spænding mellem det personlige og det fælles, det universelle og det specifikke. Det har derfor været oversætterens ønske at give en samlet og ligefrem gengivelse af hele den verden, Sappho beskriver, og at gøre denne verden så tilgængelig som muligt. Det gøres ved at oversætte til et dansk, der som Sapphos græske er præcist og personligt, men også ved at fastholde det fremmede ved hendes sange. Bogens fyldige efterskrift indsætter digtene i deres kulturelle og litterære kontekst på baggrund af den allernyeste forskning inden for området.Rasmus Sevelsted (f. 1984), oversætter og forsker, ph.d. i klassisk græsk og latin fra Københavns Universitet og i perioden 2017-2021forsker ved University of Cambridge. Fra sommeren 2021 ansat som postdoc ved Saxo-Instituttet, Københavns Universitet. Han har været medlem af redaktionskomitéen for "Platons Samlede Værker" og er forfatter til adskillige internationale videnskabelige artikler om forholdet mellem antik græsk poesi, kunst og filosofi.Peter Brandes (f. 1944), kunstmaler, grafiker, billedhugger og fotograf. Han har illustreret en lang række bøger, bl.a. Homer, Sofokles, Aischylos, Ovid og Vergil. I 2013 modtog han Friederich-Hölderlin-Preis og i 1994 Eckersberg Medaillen.
Thukydides’ Historie har haft enorm betydning for vestlig politisk og historisk tænkning. Fortællingen om de græske bystater under den peloponnesiske krig kan læses som fortællingen om, hvordan krig påvirker samfund, og hvordan borgerkrig ofte kun er et nederlag væk. Hvor Herodot beskriver sejren over en udefrakommende magt, fremstilles kampen mellem Sparta og Athen i al sin gru som et græsk opgør, hvor grækere slår grækere ihjel, og hvor realpolitik og folkestemning fører til massehenrettelser og folkeforflyttelser. Thukydides’ fremstilling af krigens hændelser har siden hen, særligt i den angelsaksiske verden, haft indflydelse på politisk og filosofisk tænkning, og står stadig som en central tekst for forståelsen af, hvordan konflikter udvikler sig.Oversat af M. Cl. Gertz 1897—98.
Thukydides’ Historie har haft enorm betydning for vestlig politisk og historisk tænkning. Fortællingen om de græske bystater under den peloponnesiske krig kan læses som fortællingen om, hvordan krig påvirker samfund, og hvordan borgerkrig ofte kun er et nederlag væk. Hvor Herodot beskriver sejren over en udefrakommende magt, fremstilles kampen mellem Sparta og Athen i al sin gru som et græsk opgør, hvor grækere slår grækere ihjel, og hvor realpolitik og folkestemning fører til massehenrettelser og folkeforflyttelser. Thukydides’ fremstilling af krigens hændelser har siden hen, særligt i den angelsaksiske verden, haft indflydelse på politisk og filosofisk tænkning, og står stadig som en central tekst for forståelsen af, hvordan konflikter udvikler sig.Oversat af M. Cl. Gertz 1897—1902
Thukydides’ Historie har haft enorm betydning for vestlig politisk og historisk tænkning. Fortællingen om de græske bystater under den peloponnesiske krig kan læses som fortællingen om, hvordan krig påvirker samfund, og hvordan borgerkrig ofte kun er et nederlag væk. Hvor Herodot beskriver sejren over en udefrakommende magt, fremstilles kampen mellem Sparta og Athen i al sin gru som et græsk opgør, hvor grækere slår grækere ihjel, og hvor realpolitik og folkestemning fører til massehenrettelser og folkeforflyttelser. Thukydides’ fremstilling af krigens hændelser har siden hen, særligt i den angelsaksiske verden, haft indflydelse på politisk og filosofisk tænkning, og står stadig som en central tekst for forståelsen af, hvordan konflikter udvikler sig.Oversat af M. Cl. Gertz 1897—1902
Det persiske felttog – Anabasis er det bedst kendte værk af den oldgræske filosof, historiker og essayist Xenophon (ca. 430-354 f.Kr.). Anabasis betyder ordret 'marchen ind i landet'. Bogen skildrer den skæbne, som hæren på 10.000 græske lejesoldater led, da den blev hyret til at støtte et internt kupforsøg inden for kongefamilien i det mægtige Perserrige i 400 f.Kr.Grækernes arbejdsgiver, tronraneren Kyros den Yngre, tabte og blev dræbt. Hans soldater strandede langt inde i Perserriget uden vejvisere og uden proviant. Dette er indholdet af den første bog ud af syv, og resten handler om de utrolige strabadser og lidelser, hæren måtte gennemgå under tilbagetoget gennem Armenien og Tyrkiet for at nå ud til Sortehavet og den græske verden. Xenophons medrivende værk hører til blandt de store klassikere i europæisk historieskrivning og er her for første gang oversat i sin helhed til et mundret, moderne dansk. Bogen er forsynet med en forklarende indledning, der dækker centrale emner såsom værkets litterære formål, græsk militærvæsen og religion. Endvidere er der et fuldstændigt register over personerne og lokaliteterne, der forekommer i teksten samt et antal forklarende noter. Endelig er værket forsynet med adskillige kort, plancher og illustrationer, der forklarer komplicerede tekststeder samt et antal farvefotos af de relevante landskaber.
Den foreliggende øvebog i latin er især en læsebog med lettere konstruerede og bearbejdede tekster om romersk religion og har til formål at føre religionsstuderende og religionsinteresserede læsere ind i latinens verden og romersk religion på basis af latinske tekster i løbet af 82 lektioner.Den er led i en serie af forfatterens udgivelser om romersk religion, der både omfatter grammatik, kildesamlinger med latinske tekster og deres oversættelser.
Ovid, som levede 43 f.v.t.-17 e.v.t., er en af de mest læste romerske forfattere, og få er blevet oversat i samme omfang til så godt som alle sprog som han. Ovids absolutte hovedværk er det mytologiske digt Metamorfoser, der igennem århundreder har været en hovedindgang til den græske myteverden. ’Metamorfoser’ betyder forvandlinger, og værket er en guldgrube af fortællinger, der trækker på hele den græsk/romerske mytologi og rummer både idyl og gru, kærlighed og krig. Værket var så godt som færdigt, da kejser Augustus forviste Ovid fra Rom, og overlevede trods magthaverens forsøg på at undertrykke kendskabet til det. I denne bog præsenterer Bodil Due Ovid, hans hovedværk, sprog og betydning for eftertiden. Bogen er således både en introduktion til Ovid og en genvej til nogle af de vigtigste passager fra hans Metamorfoser, der gengives i Otto Steen Dues oversættelse fra 2005. Bodil Due (f. 1942), klassisk filolog, dr.phil. 1979 på afhandling om Xenofons værk om Kyros d. Ældre. Dekan for Det Humanistiske Fakultet på Aarhus Universitet 1999-2011, formand for bestyrelsen for Det danske Institut i Athen 2004-2020. Under medvirken af: Chr. Gorm Tortzen (f. 1951), lektor emeritus i græsk, latin og oldtidskundskab ved Helsingør Gymnasium og Københavns Universitet. Formand for Det Danske Sprog- og Litteraturselskab 2011-2021.
Herakles er uden tvivl den største græske sagnhelt og i mange henseender en succeshistorie. Han optræder i adskillige myter, hvor han nedlægger en lang række forbrydere og monstre, og efter et langt og anstrengende liv udødeliggøres han som en gud. I tragedien Herakles viser Euripides imidlertid en anden og anderledes grusom side af heltens liv og enorme styrke: Ligesom kun de magtfulde guder ville kunne modstå Herakles, når han udfører sine heltegerninger, ville kun guderne være i stand til at forhindre ham i de største ugerninger. En af dem er sågar ansvarlig for, at helten i pludseligt vanvid vender sig imod sin egen kone og sine egne børn, mens de andre guder blot ser passivt til. Euripides beskriver på den måde en verden, hvor mennesket aldrig kan føle sig sikkert, og hvor ikke engang de største bedrifter altid værdsættes, men til tider endda straffes, uden at omverdenen reagerer. Trods de evigt aktuelle emner, som Herakles behandler, har den kun haft begrænset indflydelse i senere tider, og denne oversættelse er den første i godt 140 år.
Første læsning er en serie henvendt til begynderlæsere. Historierne i denne serie vil være velkendte for mange børn, da der er tale om bearbejdede genfortællinger af ældre historier og fabler.Hver bog er på 48 sider og indeholder en historie, der er læseteknisk bearbejdet, så den er lettilgængelig for børnene.Igennem hele bogen er der humoristiske farveillustrationer, der understøtter læsningen.Androkles og løven:Androkles er slave hos Brutus i Rom, men Brutus udnytter ham. Han arbejder så hårdt uden løn, at han til sidst må flygte. I skoven hjælper slaven en løve, og den hjælpsomhed bliver gengældt og bliver hans held senere i livet.Lix = 16,6ml = 5,9lo = 9,7Lettal 17(GR)
ROBERT GRAVES (1895–1985) VAR EN ENGELSK DIGTER, ROMANFORFATTER, OVERSÆTTER, FORLÆGGER OG KRITIKER. DE GRÆSKE MYTER ER HANS OMFATTENDE LÆSNING OG EMINENTE GENFORTÆLLING AF DET GRÆSKE MYTESTOF – FRA DE TIDLIGE SKABELSESMYTER, GUDERNES OG HEROERNES LIV OG LEVNED, TIL DEN TROJANSKE KRIG OG ODYSSEUS’ HJEMKOMST.
NEJ SNARERE forener canadiske Anne Carsons tre discipliner i ét værk, når essay, oversættelse og digt sammen formulerer en oversættelsespoetik. Undervejs taler Carson med skikkelser som Jeanne d’Arc, Homer, Francis Bacon og Friedrich Hölderlin i en forfølgelse af det ord som bliver tavst i oversættelsen. Med humor og skarphed præsenteres vi også for syv mildt sagt forskellige oversættelser af samme Ibykos-fragment, bl.a. én lavet kun med brug af ord fra manualen til Carsons nye mikrobølgeovn! Digtet »Tilfældigvis det kykladiske folk« afslutter bogen med en beretning om kykladisk kultur, hvor digtets forløb er genereret ved en maskines tilfældige nummerering af linjerne. NEJ SNARERE er et angreb på klichéen og et forsvar for det uoversættelige.Bogen er oversat af Karsten Sand Iversen.NEJ SNARERE er første bog i Tredje septembers udgivelsesrække LEDSAGER, en serie om oversættelse, alt det der opstår og går tabt på vejen mellem sprog.
Longos’ hyrderoman om Dafnis og Chloe er en perle i antikkens fortællekunst. Det er en fortælling fuld af psykologisk indsigt, humor og poetisk begavelse om to unge hyrders forelskelse og deres gradvise opdagelse af kærlighedens mysterium på den græske ø Lesbos. Dafnis og Chloe rummer alle den moderne ungdomsromans temaer om uskyld, opvækst, forelskelse, seksuel usikkerhed og identitetsforvirring.Men bag den enkle og genkendelige historie gemmer sig også en raffineret filosofisk fortælling om den gensidigt kultiverende påvirkning i mødet mellem menneske og natur.Longos’ pastorale fortælleverden har fascineret kunstnere og forfattere siden værkets første genudgivelse i 1500-tallet. Bogen er både beundret for sin forbilledlige romankomposition, sine idealer om det naturlige liv, sin dristige erotik, sin naturpoesi og legende stil.Derfor kan man med fordel følge Goethes anbefaling om ”at læse den en gang om året for atter og atter at lære af den og på ny føle indtrykket af dens store skønhed”.Søren Kierkegaard om Longos’ Dafnis og Chloe: En græsk forfatter skjuler i sin simple naivitet så uendeligt meget, når han siger: ”Sagen er nemlig, at ingen har undgået Eros, og ingen kommer til det, så længe der er skønhed til og øjne, der kan se.”Bogen er oversat og introduceret af Christian Dahl og Marcel Lysgaard Lech
Wie werden behinderte Figuren in der antiken Mythologie dargestellt? Diese Arbeit beleuchtet sechs prominente Figuren mit Behinderungen (Thersites, Teiresias, Oidipus, Hephaistos, Philoktetes und Plutos) und untersucht, wie verschiedene Autoren diverser Genres der antiken Literatur diese Figuren gestalten und welche Rolle dabei ihre Lahmheit bzw. Blindheit spielt. Es wird gezeigt, dass sich die Behandlung von behinderten Figuren keineswegs in ihrer Exklusion erschöpft, sondern Behinderungen ein Teil des ausgefeilten Instrumentariums antiker Erzählkunst sind. Gleichzeitig zeigt sich, wie wandelbar Mythen in den Händen ihrer Erzähler sind, die das narrative Material ihren Absichten anpassen. So erreicht beispielsweise Oidipus keineswegs notwendig durch seine Selbstblendung den Status eines Sehers, sondern zeigt dadurch bei Sophokles, dass er seine eigene Verantwortung nicht anerkennt; der hinkende Schmiedegott Hephaistos ist keineswegs immer nur ein Außenseiter, sondern bei Homer sogar der Sympathieträger auf dem Olymp. Die Einbeziehung spätantiker Philosophen und Allegoriker im Bereich des Hephaistos schließt eine Forschungslücke. Auf diese Weise korrigiert die Arbeit schematisierende Deutungen und legt Rezeptionsphänomene offen.
"Drawing on literary, epigraphic, and archaeological evidence, this book provides cases studies that test the various ways in which juridical categories and normative discourses shaped the social and cultural landscape in which freed people lived. It addresses the challenge of studying Roman freed persons on the basis of highly fragmentary sources"--
Der Plutos gilt gemeinhin als der matte Schlussstein der glanzvollen Karriere des Aristophanes und überhaupt einer Gattung, die ihre Blütezeit lange hinter sich gelassen hat. Die vorliegende Arbeit revidiert dieses negative Urteil. Durch eine umfangreiche Analyse der historischen und kulturellen Hintergründe des Stückes weist sie nach, dass das im Plutos verhandelte Thema des Geldes für das athenische Publikum des Jahres 388 v. Chr. von höchster Aktualität war. Unter Rückgriff auf moderne Theorien nimmt sie die Komik des Stückes in den Blick und analysiert diese nicht nur kleinschrittig Szene für Szene, sondern auch mit Blick auf das Ganze. Herausgearbeitet wird ein komischer Plot, der nicht nur dem Plutos , sondern jeder Komödie des Aristophanes eignet. Die Wirkungsweise der Komik in der Alten Komödie wird somit grundsätzlich neu beschrieben und das Verständnis der Gattung in dieser Hinsicht auf ein neues Fundament gestellt. Die Neuinterpretation des Plutos erweist das Stück als unmittelbare Zeitkritik ganz in der Tradition der Alten Komödie des 5. Jahrhunderts.
An in-depth analysis of Greek tragedy that details the transition from page to stage. In Aristotle¿s The Poetics, the philosopher discusses the art of poetry and its impact on the masses. He breaks down the most popular genres and their creative structure, giving insight into their purpose and ultimate appeal.
The Frogs follows interpersonal conflicts between men and women, Greek gods, and the natural and supernatural. Using extraordinary circumstances, the author provides commentary on multiple public figures spanning religion, politics and literature. The Frogs is one of Aristophanes'' most notable works. The story centers on Dionysus, the god of fertility and wine, who''s also known as a patron of the arts. In an effort to restore Greek tragedy to its former glory, Dionysus travels to the underworld to bring the late playwright Euripides back to life. While on this mission he encounters other prominent figures such as Aeschylus, the "Father of Tragedy," and Heracles, the Greek demigod. Aristophanes'' work is filled with biting humor and colorful commentary that has stood the test of time. Unlike his peers, a portion of his plays (11 out of 40) survived his death and remain fully intact. The Frogs offers a glimpse into the impressive catalog that made Aristophanes one of the greatest playwrights of his era. With an eye-catching new cover, and professionally typeset manuscript, this edition of The Frogs is both modern and readable.
An honest and irreverent look at the power dynamics between men and women. Lysistrata and Other Plays by Aristophanes, highlights the ongoing struggle for control within a patriarchal society. Dissatisfied with traditional rules of engagement, one woman seeks to topple the status quo, disarming men where they least suspect it.
"Offers intermediate Greek students a reliable, up-to-date introduction to Plato's most influential work. Plato's Greek is not difficult, but his ideas have generated considerable controversy. Book I serves as a dramatic introduction to them, with its memorable confrontation between Socrates and the sophist Thrasymachus over the nature of justice"--
The book explores the hitherto rarely discussed connection of magic with politics in the writings of Tacitus, Suetonius and Ammianus Marcellinus, offering insight into the way language of magic and ritual pollution is used as means of characterization and historiosophical commentary on the nature of power and political struggle. Religious deviation and innovation, theurgy, necromancy, black and erotic magic, the topoi of an emperor-magician, a semi-divine emperor-healer/saviour and a witch/poisoner, all play an important role in the analyzed texts. Magic is depicted as a way of abusing the official state religion; every such abuse disturbs pax deorum and brings misery on both the perpetrator and the whole state.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.