Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Forskningsmetoder: generelt

Her finder du spændende bøger om Forskningsmetoder: generelt. Nedenfor er et flot udvalg af over 74 bøger om emnet.
Show more
Filter
Filter
Bogtype
  • (74)
  • (9)
Format
  • (47)
  • (21)
  • (5)
  • (5)
  • (4)
  • (1)
Sprog
  • (54)
  • (20)
Pris
DKK
Bedømmelse
  • (0)
  • (1)
  • (4)
  • (4)
  • (4)
Serie
  • (5)
  • (3)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Vis mere
Tag
  • (7)
  • (5)
  • (5)
  • (5)
  • (5)
  • (5)
  • (3)
  • (2)
  • (2)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • af Mia Søiberg, Henrik Thomsen, Trine Teglhus, mfl.
    211,95 - 240,95 kr.

    Denne bog er til dig, som er i gang med en efteruddannelse og som har brug for hjælp til at skabe forbindelse mellem din praksis, din uddannelse og din opgave.Opgaveskrivning for praktikere guider dig blandt andet i problemformulering, den viser hvordan du bryder opgaveskrivningen op i håndterbare elementer, og hvordan du samler dem igen. På den måde kan du allerede fra opgavens begyndelse skærpe dit fokus og gøre opgaveskrivningen til en lettere og mere lærerig proces. Bogen er delt op i opgavetyper. Find den type opgave du skal skrive, og lad kapitlet guide, inspirere og hjælpe dig i dit arbejde med at få opgaven skrevet fra du starter til du er færdig. Desuden er bogen fyldt med værktøjer, ekspertbidrag fra blandt andet studerende og undervisere om temaer, som er relevante for opgaveskrivning samt eksempler fra opgaver, der viser hvordan man gør!

  • - på videregående uddannelser
    af Lotte Rienecker
    83,95 kr.

    Hvad er en god problemformulering? Hvor meget problem skal der være i en problemformulering? Hvem skal problemet være et problem for? Hvordan kommer man fra emne til problemformulering? Hvordan kan en god problemformulering være med til at sikre at opgaven også bliver god?Lotte Rienecker giver en række kommenterede samfundsvidenskabelige eksempler på (især) gode problemformuleringer hentet fra autentiske opgaver på lange og mellemlange videregående uddannelser. Hæftet kan læses af studerende, der skal skrive selvstændige opgaver, BA-projekter og hovedopgaver/specialer, og af deres vejledere. Formålet er at give de studerende idéer til at skrive og til kritisk at kunne læse og vurdere problemformuleringer som grundlag for undersøgende, selvstændige opgaver.

  • af Marianne Winther Jørgensen & Louise Phillips
    201,95 kr.

    Diskursanalysen leverer redskaber til at undersøge, hvordan betydning skabes socialt, og hvilke virkninger bestemte verdensbilleder har for vores sociale liv. Vores omverden bliver beboelig, fordi vi hele tiden tillægger den betydning - vi forstår den på

  • - 130 analysemetoder fra humaniora og samfundsvidenskab
     
    326,95 kr.

    Denne bog gør det sjovere at være studerende og lettere at få høje karakterer. Du får et hurtigt overblik over 130 analysemetoder fra humaniora og samfundsvidenskab, som du kan bruge til at se mønstre i data eller gennemskue komplekse sammenhænge med. Du får i klar tekst at vide, hvad du skal gøre trin for trin. Hvor begynder du? Hvad skal du være opmærksom på undervejs? Hvilken type resultater kan en konkret metode give dig, og cirka hvor meget tid skal du bruge? Bogen giver dig inspiration til at forsøge dig med andre metoder, så du kan lave analyser og opnå overraskende indsigter. Det bliver nemmere at udføre ambitiøse, veltilrettelagte og spændende undersøgelser. Resultatet er ny viden både til dig og det omkringliggende samfund. Metodekogebogen henvender sig til studerende på universiteter og professionshøjskoler, men giver også ideer til undervisning og vil desuden være et nyttigt redskab til at løse researchopgaver for private virksomheder og offentlige institutioner.

  • - en aktivitetsbog
    af Peter Stray Jørgensen, Lotte Rienecker & Signe Skov
    209,95 kr.

    Specialestuderende i hele landet har gennem flere år anvendt Specielt om specialer.4. udgave er udformet som en aktivitetsbog, der hjælper dig til at gøre specialet så godt som muligt, så effektivt og hurtigt som muligt.I hvert kapitel er der en række læse-, undersøge- og skriveaktiviteter, som er specialearbejde i en struktureret form. Før og efter aktiviteterne forklarer vi hvorfor og hvordan. Det du skriver i aktiviteterne, er enten planlægning af eller kladdeudkast til specialetekst. Når du har gennemført en aktivitet, har du faktisk skrevet noget på dit speciale.

  • - Videnskabsretorik for begyndere
    af Leif Becker Jensen
    175,95 kr.

    Fra patos til logos er en indføring i videnskabelig retorik, dvs. normerne for at skrive videnskabeligt. Bogen giver bl.a. svar på disse spørgsmål:Hvorfor skal der være en problemformulering først, og hvad skal man bruge teorier og metoder til?Hvad er god videnskabelig argumentation?Og hvor personligt må sproget være?Bogen er ikke primært en opskrift på, hvordan man skriver, men prøver at gå bag om sproget og forklare hvorfor, dvs. begrunde de ofte indforståede normer for den videnskabelige genre. Leif Becker Jensens centrale pointe er, at hele den videnskabelige arbejdsproces er retorisk bestemt, dvs. at det til syvende og sidst drejer sig om at overbevise en videnskabelig offentlighed, f.eks. lærer og censor eller et forskerfællesskab, om at man har ret i sine påstande ved at følge bestemte normer for argumentation.Videnskab og videnskabelig retorik er med andre ord to sider af samme sag, og derfor gives først et bud på hvad videnskab er, og hvilke problemer retorikken skal løse.Herefter gennemgås først de elementer, der indgår i den videnskabelige undersøgelse, og derefter - med udgangspunkt i Toulmins argumentationsmodel - de faste normer der skal opfyldes for at en argumentation er videnskabelig.Til sidst diskuteres de frie normer, dvs. de normer der ikke har noget med videnskabelighed at gøre, men som først og fremmest er et spørgsmål om akademisk sprogkultur.Bogen henvender sig primært til studerende på universiteter og andre højere læreanstalter, men kan også læses af andre, der godt vil have sat ord på den ofte tavse viden, som bestemmer kravene til den videnskabelige genre.

  • af Peter Stray Jørgensen
    53,95 - 83,95 kr.

    Klart sprog i opgaver på videregående uddannelser hjælper den studerende til at skrive et funktionelt og effektivt sprog, hvor det faglige indhold fremstår klart og utvetydigt.Peter Stray Jørgensen giver retningslinjer for, hvordan studerende ved universiteterne og andre videregående uddannelser skriver et klart sprog i deres opgaver.Retningslinjerne er udformet som 10 instruktive og konkrete råd om, hvordan man skriver klare ord, klare sætninger, klare afsnit - og klare opgavetekster.Hæftet beskriver også, hvad der generelt betragtes som godt sprog i akademiske tekster. Desuden indeholder hæftet en række spørgsmål - og svar - om opgavesprog og en opsummerende tjekliste for, hvordan man reviderer sproget i sin tekst.

  • af Bente Halkier
    171,95 kr.

    Fokusgrupper giver en håndgribelig og praktisk introduktion til arbejdet med denne meget udbredte metode. Med bogen ved hånden er læseren klædt godt på til selv at gennemføre fokusgrupper. Bogen præsenterer en række vigtige metodiske valg og muligheder ved brug af denne metode, lige fra de første overvejelser om udvælgelse af fokusgruppens deltagere til den afsluttende analyse af data. Samtidig belyser bogen en række problemstillinger på overordnet videnskabsteoretisk niveau såvel som på helt konkret niveau. Bogen indeholder desuden en kritisk diskussion af, hvornår fokusgruppeinterviews er en velvalgt metode og, hvornår man hellere skal anvende andre metoder. Fokusgrupper udkom første gang i 2002 og er siden brugt af tusindvis af studerende, forskere og praktikere. I 3. udgaven er denne populære metodebog gennemskrevet og opdateret bl.a. med en ny og aktuel gennemgående case.

  • - Håndbog i faglig formidling
    af Peter Hyldgård, Niles Ebdrup, Mette Minor Andersen & mfl.
    199,95 kr.

    Kan man som forsker fange og fastholde folks opmærksomhed, når man vil fortælle andre mennesker om noget fra sit fag - uden at gå på kompromis med fagligheden? Ja, det kan man! Bogen er skrevet af folk fra videnskab.dk, som nu i fem år med succes har bevist, at det kan lade sig gøre. Hjemmesiden har over 1 million besøg - om måneden!Filosofiprofessor og forsker Vincent F. Hendricks siger i bogen om formidling af forskning: "Du er nødt til at finde ud af, hvad der er nødvendigt at have med, og det skal skrives i et muntert og let sprog uden at være plat. Du skal kunne se din læser og din forskerkollega i øjnene bagefter." Bogen fortæller hvordan. Fagligt og let. Konstruktivt og konkret. Med engagement.

  • - en grundbog
    af Michael Christensen, Nadja Holmgaard Lysen, Rikke Egaa Jørgensen & mfl.
    252,95 kr.

    Videnskabsteori og socialt arbejde - en grundbog er en indføring i, hvordan videnskabsteori kan anvendes inden for socialt arbejde i såvel projektskrivning som i det sociale arbejdes praksis. Kapitlerne bygger på forskningsprojekter, så læseren får indsigt i nutidige versioner af, hvordan videnskabsteoretiske overvejelser får betydning for de refleksioner og den erkendelse, der er forbundet med analyseprocesser. Bogen giver derved et indblik i, hvordan oversættelsesarbejdet mellem videnskabsteoretiske perspektiver og analytiske indsigter konkret kan foldes ud.Bogens kapitler introducerer til udvalgte videnskabsteoretiske traditioner: positivisme, kritisk realisme, eksistentiel fænomenologi, hermeneutik, socialkonstruktivisme, interaktionisme, poststrukturalisme og Science Technology Studies. Fremstillingen viser, hvordan hver af disse positioner giver forskellige muligheder og begrænsninger for, hvad der kommer til syne i det videnskabelige blik på socialt arbejde.Bogen henvender sig til socialrådgiverstuderende, socialrådgivere og andre aktører inden for det sociale arbejdes felt.

  • - A Handbook for Writing Papers in Higher Education
    af Peter Stray Jørgensen & Lotte Rienecker
    291,95 kr.

    THE GOOD PAPER is a handbook for students in higher education programmes who are writing BA dissertations, master s theses, project reports, research papers or other essays.If you would like to learn more about the fundamentals of paper-writing, then use the guiding principles set forth in THE GOOD PAPER:What are you asking? The paper s research question (formulation of the problem)Why are you asking it? The purpose/aim of the paper - e.g., its useWhere do you find your answer? The empirical basis, material, data, phenomena behind the paperWhat do you use to get the answer? The tools of the paper: Philosophy of science, theory, concepts, methodsHow are you asking the question? The paper s procedure, approachLearn more aboutquality criteriaargumentationstructure and elementsusing theory of knowledgeinformation searches and referencingacademic writingwriting processessupervisionbefore you go to a supervisor or the library. And before you submit your article!THE GOOD PAPER, now in its 2nd edition, has been continuously revised and updated since 1997. It was written by experts on academic writing, study skills, information searches, and philosophy of science. It is filled with examples from good papers and has question sheets with activities to help you on your way toward writing a good paper. All the question sheets and activities may be downloaded from tgp.samfundslitteratur.dk

  • - om at formidle faglig viden forståeligt
    af Leif Becker Jensen
    208,95 kr.

    I bogens første halvdel beskrives den faglige formidlers problemer blandt andet ud fra en model af læserens vidensunivers: Hvad er viden, hvilke kvaliteter har viden for modtageren, hvordan tilegner vi os viden, og hvad er relationerne mellem sprog, viden og erkendelser?I bogens anden halvdel beskrives problemerne ud fra formidlerens perspektiv, og endelig diskuteres i bogens sidste kapitel den faglige formidlers mange selvforståelser og samfundsbestemte roller.

  • af Tove Thagaard
    320,95 kr.

    På videregående uddannelser er kvalitative metoder en populær tilgang, når der skal laves undersøgelser.Systematik og indlevelse er en anvendelig introduktion til, hvordan man foretager kvalitativer undersøgelser, og hvordan den kvalitative forskningsproces foregår.Bogen kommer rundt om problemformulering til materialeindsamling og refleksion over teori. Man kan f.eks. lære om feltarbejde, forskningsinterviewet, diskursanalyse og analyse af data.Systematik og indlevelse er skrevet af Tove Thagaard og er brugbar for alle, der skal beskæftige sig med kvalitativ metode - især på det samfundsvidenskabelige felt.

  • - Tag magten over dit speciale!
    af Vibeke Ankersborg
    222,95 kr.

    Bogen fører dig ind i det ukendte land ’specialestudiet’ og viser, hvordan du finder vej. Bogen tager dig igennem hele specialestudiet fra, hvordan du vælger det rigtige emne og omsætter det til en god problemformulering, der passer til dit speciales struktur, over brug af metode og projektledelse til hvordan du kan bruge skriftsproget til at formidle din nyfundne viden videre til bedømmerne.

  • - Serviceafsnit, litteraturhenvisninger, layout og tupografi
    af Peter Stray Jørgensen
    45,95 - 78,95 kr.

    Hæftet vejleder i færdigheder som hører med til det faglige skrivehåndværk.Her er praktiske retningslinjer for-serviceafsnit, dvs. hvordan man formelt kan skrive serviceafsnit, fx indledning, indholdsfortegnelse, noter og bilag-kildehåndtering, dvs. hvordan man refererer og citerer kilder og laver litteraturlister-layout og typografi i opgaver, dvs. den måde teksten sættes op på siderne og brugen af skriften som udtryksmiddel.Gode formalia bidrager til at gøre det faglige indhold lettere at tilegne sig, lettere at orientere sig i og lettere at overskue.

  • - autoetnografi på socialrådgiver-, pædagog- og læreruddannelsen
    af Anja Madsen Kvols & Thomas Dam
    248,95 kr.

    Ja, du skal skrive dig selv ind, når du skriver opgaver. Ja, opgaver må godt tage udgangspunkt i dig. Ja, du må godt have og beskrive følelser i opgaver.Ja, du er stadig professionel.Bogen her beskriver den autoetnografiske metode, og hvordan du kan bruge den i dine opgaver og undersøgelser. Udgangspunktet er, at du selv står i centrum i dine videnskabelige undersøgelser. Med den autoetnografiske metode kan du skabe zoner, hvor dine erfaringer, din lyst og ulyst, dine sympatier og antipatier bliver relevante for at forstå, hvorfor du handler, som du gør, når du arbejder med mennesker. Samt i det hele taget at forstå, hvilken slags menneske du er, og hvilken slags professionel du skal være.'Må jeg skrive mig selv ind?' gennemgår bl.a.: Hvad er den autoetnografiske metode? Hvordan skal jeg bruge den? Hvordan kan autoetnografier se ud? Hvad er god etisk praksis i autoetnografier? Hertil kommer en række skriveøvelser med tilhørende eksempler på autoetnografiske tekster.Bogen er skrevet til dig, der er studerende på socialrådgiver-, pædagog- eller læreruddannelsen, og som mangler begrundelser for, hvorfor dit jeg også er vigtigt, når du skal være professionel. Forfatterne arbejder begge på læreruddannelsen i Silkeborg, VIA University College. Bogen har også bidrag af Lene Ingemann Brandt, Institut for sociologi og socialt arbejde, Aalborg Universitet, samt af Mia Andersen, lektor ved Pædagog­uddannelsen i Viborg, VIA University College.

  • af John Kuada
    0,00 - 188,95 kr.

    Research Methodology is written for university and college students who are looking for guidelines for writing a good project. It describes some of the most influential methods in social science and speaks directly to students without any prior knowledge of project work. Written in a simple, straight-forward and a highly engaging style, the book takes the reader through the essential features of the project work process and guides students in making key decisions that will reduce the anxieties they are likely to experience in their research process. Highlights of the issues discussed include:Structure of projectsResearch designThe role of theories in research projects Paradigms and philosophy of scienceQualitative and quantitative data collection methods and techniquesMixed research methodsThe book also introduces students to the nature of their group work process and provides guidelines on how to work with other students in order to produce good projects. It is intended as a supplementary textbook for courses in research methodology for bachelor and master’s degree students.

  • af Tina Hansen, Anders Dahl, Trine Dich & mfl.
    273,95 kr.

    Group-projects in a Problem-oriented Setting is a general introduction to the process in which students are involved when they work with problem-oriented projects in groups. It is also an introduction to the products which must be generated and developed throughout the project. How does one get from the initial idea phase to the formulation of the problem and the aim of the project, and onwards to implementation? How can one initiate and strengthen the writing process? How can the group strengthen their collaboration, and how might they handle conflicts? How should a literature search be conducted, how do you make correct references and how can the sources be managed critically? What is important in communication both written and oral, including giving a good presentation? And finally, how do we ensure optimal and sustained learning from the process? The book offers numerous suggestions and answers to these questions. One of the aims of the book is to illustrate and emphasize the differences and connections between process and product, which in turn strengthens the planning, development and implementation of project work. The mix of qualified advice and general guidelines in addition to highlighting the more formal academic requirements makes Group-projects in a Problem-oriented Setting a useful handbook. It can function as both a source of inspiration as well as a tool for students who are either starting a project or who are already experiencing difficulties. The book’s target group is students in both bachelor and master programmes. While the examples in the book are taken from natural and life sciences, it can still be useful for students in other fields.

  • - hjemmeopgaver og eksamensopgaver på videregående uddannelser
    af Signe Skov
    108,95 kr.

    For mange studerende er det første møde med den bundne opgave ofte en stor udfordring.Bundne opgaver - hjemmeopgaver og eksamensopgaver på videregående uddannelser giver de studerende retningslinjer for, hvad der kendetegner den gode bundne opgave, hvilke typiske krav til indhold og form der gør sig gældende, og hvordan de sikrer sig, at opgaven lever op til kravene.De studerende får også gode råd til, hvordan de forbereder sig bedst muligt, inden de skal skrive opgaven, og hvordan de kommer i gang med at skrive.I hæftet er der masser af eksempler på bundne opgaver fra vidt forskellige fag og uddannelser, og de studerende kan således få inspiration og hjælp til blandt andet opbygning, sprog, skriveproces, indholdskrav og kvalitetskriterier.

  • - sådan gør du!
    af Mette Bjørn
    181,95 kr.

    En hjælp til dem, der frygter – eller allerede sidder i – specialesumpen. Forfatteren har samlet sine egne og andres erfaringer med hurtig specialeskrivning og tilbyder en lang række konkrete øvelser og anvisninger, der gør det nemt at lægge og holde en tidsplan for specialet!Det er stort. Det er uoverskueligt. Og det tager lang tid. Sådan er mange studerendes forventninger til specialet eller bacheloropgaven. Men sådan behøver det ikke være. Ikke hvis man spørger cand.mag. og coach Mette Bjørn, der anskuer specialet som en mental udholdenhedstest langt mere end en akademisk udfordring.Specialet skal klares på så kort tid som muligt! For når arbejdsgiveren næsten altid vægter den kandidat højest, der på et par måneder har skrevet et speciale til 7 eller 10 frem for den, der har brugt tre år på et speciale til 12, hvorfor så bruge længere tid?Mette Bjørn skrev sit eget speciale på blot fem uger og fik 10. Det kan altså sagtens lade sig gøre, og bogen giver nyttige tips til hvordan.Lynspeciale er skrevet til dem, der skal i gang med specialet, dem, der er gået i gang, og dem, der er gået i stå. For det er aldrig for sent at blive færdig.Mette Bjørn er cand.mag. fra Københavns Universitet og uddannet coach.

  • af Anne-Sofie Thomsen
    98,95 - 128,95 kr.

    Forretningen kører egentlig meget godt, og problemerne klares henad vejen. Men på det seneste er kunderne blevet mere utilfredse. De ringer og skriver med spørgsmål og klager, og bedømmelserne på internettet er blevet stadigt mere kritiske. Direktøren vægter ellers god service virkelig højt! Måske er det tid til et servicetjek? Men hvor er det lige man skal starte, når man ikke ved præcist hvor, skoen trykker? Det kan du finde ud af ved hjælp af brugerrejsemetoden. Med brugerrejser undersøger og kortlægger du hele brugerens forløb fra start til slut. Metoden giver dig viden om din forretning eller service, som den opleves fra brugerens perspektiv. Du vil også få en idé om, hvad du kan og bør forandre, så brugerne får en bedre oplevelse. Denne bog guider dig fra start til slut igennem den proces, det er at arbejde med brugerrejser. Bogen er beregnet til at blive brugt af dig, der også har travlt med alt mulig andet, og derfor er den kortfattet og går lige til sagen. Den trinvise tilgang til brugerrejsemetoden og de mange eksempler, forklaringer og illustrationer hjælper dig godt i gang. Du kan læse bogen i dag og tage hul på dit brugerrejseprojekt i morgen.

  • - Empiri, teori og etik
    af Svend Hylleberg
    274,95 kr.

    "Videnskabelige metoder i økonomi" har som formål at udfordre økonomistuderendes idéer om videnskab. Med udgangspunkt i de emner, en økonomistuderende typisk er blevet præsenteret for i fx mikro- og makroteori, diskuteres og kritiseres de metoder og videnskabeligeantagelser, som ligger til grund for de fag. Hermed introduceres læseren til en bredere forståelse af økonomi som et levende videnskabeligt område. Svend Hylleberg, dr.oecon., er professor emeritus i økonomi ved AarhusUniversitet.

  • af Ditte Dalum Christoffersen & Kit Stender Petersen
    222,95 kr.

    Begrebet om evidens har sin oprindelse inden for medicinsk videnskab, men har også sin berettigelse i undersøgelse af mellemmenneskelige sammenhænge. For hvis vi vil udvikle praksis i de institutioner, hvor mennesker arbejder med mennesker, så har vi brug for at kunne undersøge fænomener videnskabeligt. Uden et sådan grundlag kan vi ikke træffe velbegrundede valg.Det er derfor ikke uden grund, at begrebet har vundet indpas på flere samfundsniveauer politisk, forskningsmæssigt, kommercielt og blandt aktører i praksis. Fra hver deres udgangspunkt forsøger disse forskellige aktører ikke alene at blive klogere på og udvikle praksis, men også på at effektivisere, legitimere og styre institutionernes form og indhold blandt andet ved brug af begrebet evidens. Denne antologis forfattere udfordrer brugen af begrebet og stiller spørgsmålet: Er der evidens for evidens?Bogen er på denne vis båret af en nysgerrighed i forhold til, hvordan og hvorvidt der er evidens for, at henholdsvis det ene eller det andet tiltag skulle virke. Hvilken teoretisk forståelse ligger til grund for begrebet, når det anvendes i mellemmenneskelige sammenhænge? Hvad bliver de metodologiske konsekvenser for undersøgelser af praksis? Og hvilken betydning får det for de mennesker, som den evidensbaserede viden implementeres blandt? Der ser vi nærmere på i denne bog.

  • af Tine Wirenfeldt Jensen & Charlotte Albrechtsen
    128,95 kr.

    Under workshoppen tjekker deltagerne deres telefoner fremfor at gå ind i de dialoger, workshoppens facilitator forsøger at få i gang. De planlagte aktiviteter giver intet output, og bagefter kan ingen svare på, hvad pointen med det hele var. Det er rigtig ærgerligt! Det kunne have været undgået med en mere struktureret tilgang til planlægning med større fokus på workshoppens mål og med bedre facilitering.Det får du ved fra start at stille skarpt på, at workshoppen skal være værdiskabende. Bogen tilbyder en systematisk og tilgængelig ramme for, hvordan du planlægger og afholder workshops, der skaber reel værdi - både for dem, som deltager i den, og for den organisation, der afholder workshoppen.Denne bog guider dig igennem den proces, det er at afholde en værdiskabende workshops fra start til slut.Bogen er beregnet til at blive brugt af dig, der også har travlt med alt mulig andet, og derfor er den kortfattet og går lige til sagen. Den trinvise tilgang til at planlægge og afholde værdiskabende workshops og de mange eksempler, forklaringer og illustrationer hjælper dig godt i gang.

  • af Ditte Dalum Christoffersen & Micki Sonne Kaa Sunesen
    278,95 kr.

    Med antologien ‘Elevperspektiver’ blev bidragyderne inviteret til at komme med deres bud på, hvordan begrebet ‘Elevperspektiver’ kan forstås og anvendes. Dette kunne enten være som led i deres egen praksiserfaring som lærere eller pædagoger eller baseret på deres egne forskning gennem empiriskforankrede undersøgelser - alt sammen med det mål for øje at komme med bud på forbedringer til skolens praksis baseret på en nysgerrighed på netop elevernes perspektiver fremfor lærernes, pædagogernes eller andre fagprofessionelles ideer og tanker. Bogen er opdelt i tre dele, hvoraf første del er en bred undersøgelse af begrebet ‘elevperspektiver’ - både hvordan det har ændret sig rent historisk, men også hvordan det kommer til udtryk i nutidens skole og hvordan man som fagprofessionel kan tilgå elevernes perspektiv. Anden del går ind i en diskussion om, hvorfor det er nødvendigt og vigtigt at medtænke elevperspektiver i skolen som praksisform. Vi kommer tæt på marginaliserede elever, elevers kamp med kedsomhed og hvor vigtig relationen mellem lærer og elev er for elevernes skolegang. Tredje del er en mere praksisorienteret undersøgelse af, hvordan man kan benytte sig af elevperspektiverne og inkorporere dem til at skabe en forbedret skolegang for eleverne. Med bidrag af: Claus Munch DrejerSøren PjengaardKit Stender PetersenKatrine Cecilie Weiland WillaaTekla CangerLaila Colding LagermannDitte Dalum ChristoffersenLouise KlingeMicki Sonne Kaa SunesenSuna ChristensenPernille RosenkildeAnne Zieler & Marie Abel HesseMette Marie Ledertoug & Nanna Paarup

  • - En praktisk og metodisk introduktion
    af Gitte Sommer Harrits & Anne Mette Møller
    240,95 kr.

    Denne bog giver en tilgængelig og praktisk introduktion til arbejdet med kvalitative interview i forskning og analyse. Fokus er på de håndværksmæssige aspekter af interviewet, og teksten gennemgår de mest centrale spørgsmål, man bør forholde sig til på tværs af forskellige videnskabsteoretiske udgangspunkter. Det understreges, at man løbende bør reflektere over på hvilket grundlag, man mener at kunne vide noget om verden, og hvordan denne position omsættes i praktiske, metodiske greb.Formålet med bogen er at formidle centrale indsigter, praktiske erfaringer og konkrete råd, som kan guide og støtte både håndværk og refleksion. Bogens pointer trækker på forfatternes egne erfaringer såvel som den bredere danske og internationale litteratur om interview og kvalitativ metode.

  • - En håndbog til universitetsstuderende
    af Eva Bendix Petersen & Kasper Anthon Sørensen
    171,95 kr.

    En god projektgruppe bliver ofte set som den, hvor der er god kemi, og hvor det fungerer godt socialt. I sådanne grupper er det altafgørende at være sammen med de rigtige personer.I Projektgruppen - hvordan gør vi? ses projektarbejdet som et professionelt samarbejde. Her ligger fokus på handlinger frem for på personligheder; dvs. hvad de studerende skal gøre for, at gruppearbejdet bliver lærerigt og produktivt for alle uanset hvem man er i gruppe med.Læs i bogen om:Problemorienteret projektarbejde (PPL) Hvad er rationalerne bag? Hvad forventes der af den studerende?Gruppearbejdets læringsteori Hvorfor egentlig arbejde i grupper?Facilitering Et centralt værktøj til at styre gruppens møder.Projektstyring Et centralt værktøj til at planlægge projektet og aflevere til tiden.Konflikter i samarbejdet Hvad gør vi? Hvem kan hjælpe os?GruppeeksamenProjektgruppen - hvordan gør vi? er til studerende på universitetet, som skal arbejde i grupper om et projekt i kortere eller længere tid. Bogen giver en grundlæggende viden, konkrete værktøjer og præsenterer samtidig argumenterne for projekt- og gruppearbejdet. Mange af bogens kapitler er også relevante for studerende og undervisere på andre videregående uddannelser.

  • - en vejledning
    af Poul Nissen
    79,95 kr.

    Videnskabelige tekster - en vejledning er en elementær indføring i, hvilke krav der stilles til eksempelvis udarbejdelse af en rapport, et speciale, en afhandling eller en artikel i et fagtidsskrift. I bogen diskuteres begreberne videnskabelighed og forskning, samt hvorledes man kan vurdere skriftlige arbejders videnskabelighed og udarbejde projektbeskrivelser til brug for ansøgninger om forskningsmidler. Derudover præsenteres en model for, hvorledes man kan udarbejde en videnskabelig tekst. Afslutningsvis giver bogen en indføring i, hvilke formelle regler, der gælder for henvisninger og referencer, herunder elektroniske. Henvender sig især til studerende i psykologi og beslægtede fag men også færdiguddannede psykologer og andre med interesse for at udarbejde en videnskabelig tekst.

  •  
    359,95 kr.

    Menneskevidenskaberne er en indføring i humanioras videnskabsteori og historie. Det er en af de grundigste og mest populære af sin slags på dansk. Bogen er delt op i to bind, de kan købes separat eller som her i en samlet version.Menneskevidenskaberne (bind 1) gennemgås humanioras historie og en række grundlæggende teoretiske spørgsmål i tilknytning til de humanistiske fag: Hvad er eksempelvis forholdet mellem humanistisk forskning og humanistisk dannelse?- Gør humaniora nogen form for nytte i samfundet?- Burde de humanistiske fag efterligne naturvidenskaberne for at leve op til basale videnskabelige krav?Spiller forskernes køn nogen rolle i forskning?Er det muligt at vide noget med sikkerhed om fortiden?Kan man lave objektiv videnskab om noget så subjektivt som kunst? Menneskevidenskaberne (bind II) fremstiller syv af de væsentligste videnskabsteoretiske traditioner:RetorikkenSemiotikkenHermeneutikkenHistorismenPositivismenStrukturalismenKonstruktivismen

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.