Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog er til dig, som er i gang med en efteruddannelse og som har brug for hjælp til at skabe forbindelse mellem din praksis, din uddannelse og din opgave.Opgaveskrivning for praktikere guider dig blandt andet i problemformulering, den viser hvordan du bryder opgaveskrivningen op i håndterbare elementer, og hvordan du samler dem igen. På den måde kan du allerede fra opgavens begyndelse skærpe dit fokus og gøre opgaveskrivningen til en lettere og mere lærerig proces. Bogen er delt op i opgavetyper. Find den type opgave du skal skrive, og lad kapitlet guide, inspirere og hjælpe dig i dit arbejde med at få opgaven skrevet fra du starter til du er færdig. Desuden er bogen fyldt med værktøjer, ekspertbidrag fra blandt andet studerende og undervisere om temaer, som er relevante for opgaveskrivning samt eksempler fra opgaver, der viser hvordan man gør!
Hvad er en god problemformulering? Hvor meget problem skal der være i en problemformulering? Hvem skal problemet være et problem for? Hvordan kommer man fra emne til problemformulering? Hvordan kan en god problemformulering være med til at sikre at opgaven også bliver god?Lotte Rienecker giver en række kommenterede samfundsvidenskabelige eksempler på (især) gode problemformuleringer hentet fra autentiske opgaver på lange og mellemlange videregående uddannelser. Hæftet kan læses af studerende, der skal skrive selvstændige opgaver, BA-projekter og hovedopgaver/specialer, og af deres vejledere. Formålet er at give de studerende idéer til at skrive og til kritisk at kunne læse og vurdere problemformuleringer som grundlag for undersøgende, selvstændige opgaver.
Diskursanalysen leverer redskaber til at undersøge, hvordan betydning skabes socialt, og hvilke virkninger bestemte verdensbilleder har for vores sociale liv. Vores omverden bliver beboelig, fordi vi hele tiden tillægger den betydning - vi forstår den på
Specialestuderende i hele landet har gennem flere år anvendt Specielt om specialer.4. udgave er udformet som en aktivitetsbog, der hjælper dig til at gøre specialet så godt som muligt, så effektivt og hurtigt som muligt.I hvert kapitel er der en række læse-, undersøge- og skriveaktiviteter, som er specialearbejde i en struktureret form. Før og efter aktiviteterne forklarer vi hvorfor og hvordan. Det du skriver i aktiviteterne, er enten planlægning af eller kladdeudkast til specialetekst. Når du har gennemført en aktivitet, har du faktisk skrevet noget på dit speciale.
Denne bog gør det sjovere at være studerende og lettere at få høje karakterer. Du får et hurtigt overblik over 130 analysemetoder fra humaniora og samfundsvidenskab, som du kan bruge til at se mønstre i data eller gennemskue komplekse sammenhænge med.Du får i klar tekst at vide, hvad du skal gøre trin for trin. Hvor begynder du? Hvad skal du være opmærksom på undervejs? Hvilken type resultater kan en konkret metode give dig, og cirka hvor meget tid skal du bruge?Bogen giver dig inspiration til at forsøge dig med andre metoder, så du kan lave analyser og opnå overraskende indsigter. Det bliver nemmere at udføre ambitiøse, veltilrettelagte og spændende undersøgelser. Resultatet er ny viden både til dig og det omkringliggende samfund.Metodekogebogen henvender sig til studerende på universiteter og professionshøjskoler, men giver også ideer til undervisning og vil desuden være et nyttigt redskab til at løse researchopgaver for private virksomheder og offentlige institutioner.
Kvalitative undersøgelser i praksis handler om metoder til at skabe viden om mennesker og samfund. Bogen giver en introduktion til etablerede kvalitative metoder som dokument- og interviewmetoder, observationsmetode samt aktions- og praksisforskning. Den introducerer desuden til, hvordan man anvender kvalitative metoder i studiet af dynamiske internetbaserede kilder, da en stor del af vores økonomiske, politiske og sociale liv udspilles på, og i forbindelse med, internettet og ikke mindst sociale medier.Hvordan en undersøgelse bedst tilrettelægges afhænger af, hvilke spørgsmål den skal svare på. Bogen præsenterer derfor metodernes forskellige styrker og svagheder. Den kobler desuden de metodiske overvejelser op på et videnskabs- og erkendelsesteoretisk fundament, da fortolkningen af den viden, der kommer ud af en undersøgelse, afhænger af det videnskabsteoretiske grundlag metoderne bygger på.Kvalitative undersøgelser i praksis er især målrettet studerende på videregående uddannelser som universiteter og professionshøjskoler, men kan også anvendes af alle andre, der ønsker at anvende kvalitative metoder i deres undersøgelsespraksis.Forfatterne vandt en særpris ved Lærebogsprisen for forslaget til bogens første udgave. De modtog prisen for deres evne til på utrolig klar, forståelig og anvendelig vis at sætte fokus på, hvordan metoderne kan anvendes i praksis. I denne 2. udgave af bogen har forfatterne fastholdt ambitionen om at skrive forståeligt, anvendeligt og tæt på anvendelsen i praksis. Netop ønsket om nærhed til praksis indebærer, at denne udgave er udvidet og opdateret, herunder særligt i relation til digitale medier og nye digitale praksisser.
Videnskabsteori og socialt arbejde - en grundbog er en indføring i, hvordan videnskabsteori kan anvendes inden for socialt arbejde i såvel projektskrivning som i det sociale arbejdes praksis. Kapitlerne bygger på forskningsprojekter, så læseren får indsigt i nutidige versioner af, hvordan videnskabsteoretiske overvejelser får betydning for de refleksioner og den erkendelse, der er forbundet med analyseprocesser. Bogen giver derved et indblik i, hvordan oversættelsesarbejdet mellem videnskabsteoretiske perspektiver og analytiske indsigter konkret kan foldes ud.Bogens kapitler introducerer til udvalgte videnskabsteoretiske traditioner: positivisme, kritisk realisme, eksistentiel fænomenologi, hermeneutik, socialkonstruktivisme, interaktionisme, poststrukturalisme og Science Technology Studies. Fremstillingen viser, hvordan hver af disse positioner giver forskellige muligheder og begrænsninger for, hvad der kommer til syne i det videnskabelige blik på socialt arbejde.Bogen henvender sig til socialrådgiverstuderende, socialrådgivere og andre aktører inden for det sociale arbejdes felt.
Klart sprog i opgaver på videregående uddannelser hjælper den studerende til at skrive et funktionelt og effektivt sprog, hvor det faglige indhold fremstår klart og utvetydigt.Peter Stray Jørgensen giver retningslinjer for, hvordan studerende ved universiteterne og andre videregående uddannelser skriver et klart sprog i deres opgaver.Retningslinjerne er udformet som 10 instruktive og konkrete råd om, hvordan man skriver klare ord, klare sætninger, klare afsnit - og klare opgavetekster.Hæftet beskriver også, hvad der generelt betragtes som godt sprog i akademiske tekster. Desuden indeholder hæftet en række spørgsmål - og svar - om opgavesprog og en opsummerende tjekliste for, hvordan man reviderer sproget i sin tekst.
Fra patos til logos er en indføring i videnskabelig retorik, dvs. normerne for at skrive videnskabeligt. Bogen giver bl.a. svar på disse spørgsmål:Hvorfor skal der være en problemformulering først, og hvad skal man bruge teorier og metoder til?Hvad er god videnskabelig argumentation?Og hvor personligt må sproget være?Bogen er ikke primært en opskrift på, hvordan man skriver, men prøver at gå bag om sproget og forklare hvorfor, dvs. begrunde de ofte indforståede normer for den videnskabelige genre. Leif Becker Jensens centrale pointe er, at hele den videnskabelige arbejdsproces er retorisk bestemt, dvs. at det til syvende og sidst drejer sig om at overbevise en videnskabelig offentlighed, f.eks. lærer og censor eller et forskerfællesskab, om at man har ret i sine påstande ved at følge bestemte normer for argumentation.Videnskab og videnskabelig retorik er med andre ord to sider af samme sag, og derfor gives først et bud på hvad videnskab er, og hvilke problemer retorikken skal løse.Herefter gennemgås først de elementer, der indgår i den videnskabelige undersøgelse, og derefter - med udgangspunkt i Toulmins argumentationsmodel - de faste normer der skal opfyldes for at en argumentation er videnskabelig.Til sidst diskuteres de frie normer, dvs. de normer der ikke har noget med videnskabelighed at gøre, men som først og fremmest er et spørgsmål om akademisk sprogkultur.Bogen henvender sig primært til studerende på universiteter og andre højere læreanstalter, men kan også læses af andre, der godt vil have sat ord på den ofte tavse viden, som bestemmer kravene til den videnskabelige genre.
Fokusgrupper giver en håndgribelig og praktisk introduktion til arbejdet med denne meget udbredte metode. Med bogen ved hånden er læseren klædt godt på til selv at gennemføre fokusgrupper. Bogen præsenterer en række vigtige metodiske valg og muligheder ved brug af denne metode, lige fra de første overvejelser om udvælgelse af fokusgruppens deltagere til den afsluttende analyse af data. Samtidig belyser bogen en række problemstillinger på overordnet videnskabsteoretisk niveau såvel som på helt konkret niveau. Bogen indeholder desuden en kritisk diskussion af, hvornår fokusgruppeinterviews er en velvalgt metode og, hvornår man hellere skal anvende andre metoder. Fokusgrupper udkom første gang i 2002 og er siden brugt af tusindvis af studerende, forskere og praktikere. I 3. udgaven er denne populære metodebog gennemskrevet og opdateret bl.a. med en ny og aktuel gennemgående case.
Kan man som forsker fange og fastholde folks opmærksomhed, når man vil fortælle andre mennesker om noget fra sit fag - uden at gå på kompromis med fagligheden? Ja, det kan man! Bogen er skrevet af folk fra videnskab.dk, som nu i fem år med succes har bevist, at det kan lade sig gøre. Hjemmesiden har over 1 million besøg - om måneden!Filosofiprofessor og forsker Vincent F. Hendricks siger i bogen om formidling af forskning: "Du er nødt til at finde ud af, hvad der er nødvendigt at have med, og det skal skrives i et muntert og let sprog uden at være plat. Du skal kunne se din læser og din forskerkollega i øjnene bagefter." Bogen fortæller hvordan. Fagligt og let. Konstruktivt og konkret. Med engagement.
THE GOOD PAPER is a handbook for students in higher education programmes who are writing BA dissertations, master s theses, project reports, research papers or other essays.If you would like to learn more about the fundamentals of paper-writing, then use the guiding principles set forth in THE GOOD PAPER:What are you asking? The paper s research question (formulation of the problem)Why are you asking it? The purpose/aim of the paper - e.g., its useWhere do you find your answer? The empirical basis, material, data, phenomena behind the paperWhat do you use to get the answer? The tools of the paper: Philosophy of science, theory, concepts, methodsHow are you asking the question? The paper s procedure, approachLearn more aboutquality criteriaargumentationstructure and elementsusing theory of knowledgeinformation searches and referencingacademic writingwriting processessupervisionbefore you go to a supervisor or the library. And before you submit your article!THE GOOD PAPER, now in its 2nd edition, has been continuously revised and updated since 1997. It was written by experts on academic writing, study skills, information searches, and philosophy of science. It is filled with examples from good papers and has question sheets with activities to help you on your way toward writing a good paper. All the question sheets and activities may be downloaded from tgp.samfundslitteratur.dk
I bogens første halvdel beskrives den faglige formidlers problemer blandt andet ud fra en model af læserens vidensunivers: Hvad er viden, hvilke kvaliteter har viden for modtageren, hvordan tilegner vi os viden, og hvad er relationerne mellem sprog, viden og erkendelser?I bogens anden halvdel beskrives problemerne ud fra formidlerens perspektiv, og endelig diskuteres i bogens sidste kapitel den faglige formidlers mange selvforståelser og samfundsbestemte roller.
På videregående uddannelser er kvalitative metoder en populær tilgang, når der skal laves undersøgelser.Systematik og indlevelse er en anvendelig introduktion til, hvordan man foretager kvalitativer undersøgelser, og hvordan den kvalitative forskningsproces foregår.Bogen kommer rundt om problemformulering til materialeindsamling og refleksion over teori. Man kan f.eks. lære om feltarbejde, forskningsinterviewet, diskursanalyse og analyse af data.Systematik og indlevelse er skrevet af Tove Thagaard og er brugbar for alle, der skal beskæftige sig med kvalitativ metode - især på det samfundsvidenskabelige felt.
Forretningen kører egentlig meget godt, og problemerne klares henad vejen. Men på det seneste er kunderne blevet mere utilfredse. De ringer og skriver med spørgsmål og klager, og bedømmelserne på internettet er blevet stadigt mere kritiske. Direktøren vægter ellers god service virkelig højt! Måske er det tid til et servicetjek? Men hvor er det lige man skal starte, når man ikke ved præcist hvor, skoen trykker? Det kan du finde ud af ved hjælp af brugerrejsemetoden. Med brugerrejser undersøger og kortlægger du hele brugerens forløb fra start til slut. Metoden giver dig viden om din forretning eller service, som den opleves fra brugerens perspektiv. Du vil også få en idé om, hvad du kan og bør forandre, så brugerne får en bedre oplevelse. Denne bog guider dig fra start til slut igennem den proces, det er at arbejde med brugerrejser. Bogen er beregnet til at blive brugt af dig, der også har travlt med alt mulig andet, og derfor er den kortfattet og går lige til sagen. Den trinvise tilgang til brugerrejsemetoden og de mange eksempler, forklaringer og illustrationer hjælper dig godt i gang. Du kan læse bogen i dag og tage hul på dit brugerrejseprojekt i morgen.
Hæftet vejleder i færdigheder som hører med til det faglige skrivehåndværk.Her er praktiske retningslinjer for-serviceafsnit, dvs. hvordan man formelt kan skrive serviceafsnit, fx indledning, indholdsfortegnelse, noter og bilag-kildehåndtering, dvs. hvordan man refererer og citerer kilder og laver litteraturlister-layout og typografi i opgaver, dvs. den måde teksten sættes op på siderne og brugen af skriften som udtryksmiddel.Gode formalia bidrager til at gøre det faglige indhold lettere at tilegne sig, lettere at orientere sig i og lettere at overskue.
Begrebet om evidens har sin oprindelse inden for medicinsk videnskab, men har også sin berettigelse i undersøgelse af mellemmenneskelige sammenhænge. For hvis vi vil udvikle praksis i de institutioner, hvor mennesker arbejder med mennesker, så har vi brug for at kunne undersøge fænomener videnskabeligt. Uden et sådan grundlag kan vi ikke træffe velbegrundede valg.Det er derfor ikke uden grund, at begrebet har vundet indpas på flere samfundsniveauer politisk, forskningsmæssigt, kommercielt og blandt aktører i praksis. Fra hver deres udgangspunkt forsøger disse forskellige aktører ikke alene at blive klogere på og udvikle praksis, men også på at effektivisere, legitimere og styre institutionernes form og indhold blandt andet ved brug af begrebet evidens. Denne antologis forfattere udfordrer brugen af begrebet og stiller spørgsmålet: Er der evidens for evidens?Bogen er på denne vis båret af en nysgerrighed i forhold til, hvordan og hvorvidt der er evidens for, at henholdsvis det ene eller det andet tiltag skulle virke. Hvilken teoretisk forståelse ligger til grund for begrebet, når det anvendes i mellemmenneskelige sammenhænge? Hvad bliver de metodologiske konsekvenser for undersøgelser af praksis? Og hvilken betydning får det for de mennesker, som den evidensbaserede viden implementeres blandt? Der ser vi nærmere på i denne bog.
Ja, du skal skrive dig selv ind, når du skriver opgaver. Ja, opgaver må godt tage udgangspunkt i dig. Ja, du må godt have og beskrive følelser i opgaver.Ja, du er stadig professionel.Bogen her beskriver den autoetnografiske metode, og hvordan du kan bruge den i dine opgaver og undersøgelser. Udgangspunktet er, at du selv står i centrum i dine videnskabelige undersøgelser. Med den autoetnografiske metode kan du skabe zoner, hvor dine erfaringer, din lyst og ulyst, dine sympatier og antipatier bliver relevante for at forstå, hvorfor du handler, som du gør, når du arbejder med mennesker. Samt i det hele taget at forstå, hvilken slags menneske du er, og hvilken slags professionel du skal være.'Må jeg skrive mig selv ind?' gennemgår bl.a.: Hvad er den autoetnografiske metode? Hvordan skal jeg bruge den? Hvordan kan autoetnografier se ud? Hvad er god etisk praksis i autoetnografier? Hertil kommer en række skriveøvelser med tilhørende eksempler på autoetnografiske tekster.Bogen er skrevet til dig, der er studerende på socialrådgiver-, pædagog- eller læreruddannelsen, og som mangler begrundelser for, hvorfor dit jeg også er vigtigt, når du skal være professionel. Forfatterne arbejder begge på læreruddannelsen i Silkeborg, VIA University College. Bogen har også bidrag af Lene Ingemann Brandt, Institut for sociologi og socialt arbejde, Aalborg Universitet, samt af Mia Andersen, lektor ved Pædagoguddannelsen i Viborg, VIA University College.
Group-projects in a Problem-oriented Setting is a general introduction to the process in which students are involved when they work with problem-oriented projects in groups. It is also an introduction to the products which must be generated and developed throughout the project. How does one get from the initial idea phase to the formulation of the problem and the aim of the project, and onwards to implementation? How can one initiate and strengthen the writing process? How can the group strengthen their collaboration, and how might they handle conflicts? How should a literature search be conducted, how do you make correct references and how can the sources be managed critically? What is important in communication both written and oral, including giving a good presentation? And finally, how do we ensure optimal and sustained learning from the process? The book offers numerous suggestions and answers to these questions. One of the aims of the book is to illustrate and emphasize the differences and connections between process and product, which in turn strengthens the planning, development and implementation of project work. The mix of qualified advice and general guidelines in addition to highlighting the more formal academic requirements makes Group-projects in a Problem-oriented Setting a useful handbook. It can function as both a source of inspiration as well as a tool for students who are either starting a project or who are already experiencing difficulties. The book’s target group is students in both bachelor and master programmes. While the examples in the book are taken from natural and life sciences, it can still be useful for students in other fields.
En hjælp til dem, der frygter – eller allerede sidder i – specialesumpen. Forfatteren har samlet sine egne og andres erfaringer med hurtig specialeskrivning og tilbyder en lang række konkrete øvelser og anvisninger, der gør det nemt at lægge og holde en tidsplan for specialet!Det er stort. Det er uoverskueligt. Og det tager lang tid. Sådan er mange studerendes forventninger til specialet eller bacheloropgaven. Men sådan behøver det ikke være. Ikke hvis man spørger cand.mag. og coach Mette Bjørn, der anskuer specialet som en mental udholdenhedstest langt mere end en akademisk udfordring.Specialet skal klares på så kort tid som muligt! For når arbejdsgiveren næsten altid vægter den kandidat højest, der på et par måneder har skrevet et speciale til 7 eller 10 frem for den, der har brugt tre år på et speciale til 12, hvorfor så bruge længere tid?Mette Bjørn skrev sit eget speciale på blot fem uger og fik 10. Det kan altså sagtens lade sig gøre, og bogen giver nyttige tips til hvordan.Lynspeciale er skrevet til dem, der skal i gang med specialet, dem, der er gået i gang, og dem, der er gået i stå. For det er aldrig for sent at blive færdig.Mette Bjørn er cand.mag. fra Københavns Universitet og uddannet coach.
"Videnskabelige metoder i økonomi" har som formål at udfordre økonomistuderendes idéer om videnskab. Med udgangspunkt i de emner, en økonomistuderende typisk er blevet præsenteret for i fx mikro- og makroteori, diskuteres og kritiseres de metoder og videnskabeligeantagelser, som ligger til grund for de fag. Hermed introduceres læseren til en bredere forståelse af økonomi som et levende videnskabeligt område.Svend Hylleberg, dr.oecon., er professor emeritus i økonomi ved AarhusUniversitet.
Bogen giver en bred indføring i videnskabsteoretiske og metodiske positioner som positivisme, neopositivisme og konstruktivisme. Der gives eksempler på en arbejdsdisposition og på kvalitative og kvantitative vurderingskriterier for en videnskabelig opgave.
A thoroughly updated edition of a beloved classic that has guided generations of researchers in conducting effective and meaningful research. With more than a million copies sold since its first publication, The Craft of Research has helped generations of researchers at every level--from high-school students and first-year undergraduates to advanced graduate students to researchers in business and government. Conceived by seasoned researchers and educators Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, and Joseph M. Williams, this fundamental work explains how to choose significant topics, pose genuine and productive questions, find and evaluate sources, build sound and compelling arguments, and convey those arguments effectively to others. While preserving the book's proven approach to the research process, as well as its accessible voice and general structure, this new edition acknowledges the many ways research is conducted and communicated today. Thoroughly revised by Joseph Bizup and William T. FitzGerald, it recognizes that research may end in a product other than a paper--or no product at all--and includes a new chapter about effective presentations. It features fresh examples from a variety of fields that will appeal to today's students and other readers. It also accounts for new technologies used in research and offers basic guidelines for the appropriate use of generative AI. And it ends with an expanded chapter on ethics that addresses researchers' broader obligations to their research communities and audiences as well as systemic questions about ethical research practices. This new edition will be welcomed by a new and more diverse generation of researchers.
De fleste, der arbejder med dataindsamling, har et repertoire af velkendte og velafprøvede metoder at ty til. De klassiske metoder som interviews og spørgeskemaundersøgelser ligger på rygraden og kan give solide data og viden. Men der kan opstå behov for noget nyt, der kan pirre nysgerrigheden og udfordre metodebevidstheden.KREATIVE METODER TIL DATAINDSAMLING tilbyder konkrete greb og redskaber, som kan give dataindsamleren:• En anden type viden og mere nuancerede svar fra informanterne.• Et bredere repertoire af metoder til at variere, supplere og nuancerede klassiske dataindsamlingsmetoder.• Nye muligheder for at kombinere metoder og skabe helt nye varianter.Bogen er til alle, der arbejder med dataindsamling i evalueringer, undersøgelser, brugerinddragelse mv. Ledere, der søger nye metoder til at facilitere og indsamle perspektiver fra deres medarbejdere, kan også hente inspiration og ny viden her.
This new edition of the SAGE Handbook of Qualitative Research represents the sixth generation of the ongoing conversation about the discipline, practice, and conduct of qualitative inquiry. As with earlier editions, the Sixth Edition is virtually a new volume, with 27 of the 34 chapters representing new topics or approaches not seen in the previous edition. To mark the Handbook's 30-year history, we are pleased to offer a bonus PART VI in the eBook versions of the Sixth Edition: this additional section brings together and reprints ten of the most famous or game-changing contributions from the previous five editions.
Under workshoppen tjekker deltagerne deres telefoner fremfor at gå ind i de dialoger, workshoppens facilitator forsøger at få i gang. De planlagte aktiviteter giver intet output, og bagefter kan ingen svare på, hvad pointen med det hele var. Det er rigtig ærgerligt! Det kunne have været undgået med en mere struktureret tilgang til planlægning med større fokus på workshoppens mål og med bedre facilitering.Det får du ved fra start at stille skarpt på, at workshoppen skal være værdiskabende. Bogen tilbyder en systematisk og tilgængelig ramme for, hvordan du planlægger og afholder workshops, der skaber reel værdi - både for dem, som deltager i den, og for den organisation, der afholder workshoppen.Denne bog guider dig igennem den proces, det er at afholde en værdiskabende workshops fra start til slut.Bogen er beregnet til at blive brugt af dig, der også har travlt med alt mulig andet, og derfor er den kortfattet og går lige til sagen. Den trinvise tilgang til at planlægge og afholde værdiskabende workshops og de mange eksempler, forklaringer og illustrationer hjælper dig godt i gang.
Med antologien ‘Elevperspektiver’ blev bidragyderne inviteret til at komme med deres bud på, hvordan begrebet ‘Elevperspektiver’ kan forstås og anvendes. Dette kunne enten være som led i deres egen praksiserfaring som lærere eller pædagoger eller baseret på deres egne forskning gennem empiriskforankrede undersøgelser - alt sammen med det mål for øje at komme med bud på forbedringer til skolens praksis baseret på en nysgerrighed på netop elevernes perspektiver fremfor lærernes, pædagogernes eller andre fagprofessionelles ideer og tanker. Bogen er opdelt i tre dele, hvoraf første del er en bred undersøgelse af begrebet ‘elevperspektiver’ - både hvordan det har ændret sig rent historisk, men også hvordan det kommer til udtryk i nutidens skole og hvordan man som fagprofessionel kan tilgå elevernes perspektiv. Anden del går ind i en diskussion om, hvorfor det er nødvendigt og vigtigt at medtænke elevperspektiver i skolen som praksisform. Vi kommer tæt på marginaliserede elever, elevers kamp med kedsomhed og hvor vigtig relationen mellem lærer og elev er for elevernes skolegang. Tredje del er en mere praksisorienteret undersøgelse af, hvordan man kan benytte sig af elevperspektiverne og inkorporere dem til at skabe en forbedret skolegang for eleverne. Med bidrag af: Claus Munch DrejerSøren PjengaardKit Stender PetersenKatrine Cecilie Weiland WillaaTekla CangerLaila Colding LagermannDitte Dalum ChristoffersenLouise KlingeMicki Sonne Kaa SunesenSuna ChristensenPernille RosenkildeAnne Zieler & Marie Abel HesseMette Marie Ledertoug & Nanna Paarup
Denne bog giver en tilgængelig og praktisk introduktion til arbejdet med kvalitative interview i forskning og analyse. Fokus er på de håndværksmæssige aspekter af interviewet, og teksten gennemgår de mest centrale spørgsmål, man bør forholde sig til på tværs af forskellige videnskabsteoretiske udgangspunkter. Det understreges, at man løbende bør reflektere over på hvilket grundlag, man mener at kunne vide noget om verden, og hvordan denne position omsættes i praktiske, metodiske greb.Formålet med bogen er at formidle centrale indsigter, praktiske erfaringer og konkrete råd, som kan guide og støtte både håndværk og refleksion. Bogens pointer trækker på forfatternes egne erfaringer såvel som den bredere danske og internationale litteratur om interview og kvalitativ metode.
En god projektgruppe bliver ofte set som den, hvor der er god kemi, og hvor det fungerer godt socialt. I sådanne grupper er det altafgørende at være sammen med de rigtige personer.I Projektgruppen - hvordan gør vi? ses projektarbejdet som et professionelt samarbejde. Her ligger fokus på handlinger frem for på personligheder; dvs. hvad de studerende skal gøre for, at gruppearbejdet bliver lærerigt og produktivt for alle uanset hvem man er i gruppe med.Læs i bogen om:Problemorienteret projektarbejde (PPL) Hvad er rationalerne bag? Hvad forventes der af den studerende?Gruppearbejdets læringsteori Hvorfor egentlig arbejde i grupper?Facilitering Et centralt værktøj til at styre gruppens møder.Projektstyring Et centralt værktøj til at planlægge projektet og aflevere til tiden.Konflikter i samarbejdet Hvad gør vi? Hvem kan hjælpe os?GruppeeksamenProjektgruppen - hvordan gør vi? er til studerende på universitetet, som skal arbejde i grupper om et projekt i kortere eller længere tid. Bogen giver en grundlæggende viden, konkrete værktøjer og præsenterer samtidig argumenterne for projekt- og gruppearbejdet. Mange af bogens kapitler er også relevante for studerende og undervisere på andre videregående uddannelser.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.