Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Kognitiv psykologi

Her finder du spændende bøger om Kognitiv psykologi. Nedenfor er et flot udvalg af over 857 bøger om emnet. Det er også her du finder emner som Psykologiske værker om læring, hukommelse, intelligens, ræsonnement, argumentation, perception, opfattelse.
Vis mere
Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Kontrollér tankemylderet med metakognitiv terapi
    af Linda Burlan Sørensen
    167,95 - 417,95 kr.

    Vi kan alle styre udenom en depression, hvis vi ved hvordan. Mennesker kan sagtens lære at leve med svære tanker uden at gruble sig til en depression. Vi får det ikke bedre af at gruble og bekymre os. 5 timers grubleri dagligt i 10 år bliver til 18.000 timer. Og har personen så fundet svaret eller løsningen? Nej, siger psykolog og ekspert i metakognitiv terapi, Linda Burlan Sørensen. I de sidste 3 år har hun skiftet de mere traditionelle terapiformer ud med metakognitiv terapi, og resultaterne er tydelige. Flere af hendes klienter med depression og angst bliver raske, og det sker langt hurtigere. Bogen er et opråb: Mennesker bliver syge, når de overtænker. Mange danskere oplever, at deres tanker styrer dem og ikke omvendt. Det fører til depression og angst. Mange oplever tilmed, at det er smertefuldt at gå i traditionel terapi, hvor de hele tiden skal snakke om tanker og følelser. Men terapi skal ikke gøre ondt. Ifølge forfatteren skal danskerne lære at stole mere på hjernen og dens evne til at hele sig selv. Folk skal ikke hele tiden forstyrrer den med et ekstremt indre fokus på egne tanker og følelser. Bogen giver konkret viden og vigtige redskaber til at styre tankeprocesser og slippe fri af de fængslende tanker, der gør folk syge. Den sætter ligeledes fokus på udfordrende aspekter om regler og normer i samfundet, der danner grobund for overtænkning.

  • af Mette Bender & Sisse Find
    118,95 - 237,95 kr.

    Du besidder evnen og magten til at minimere din egen angst. Det eneste, du mangler, er viden og metoder, og det får du nu.Bogen Aldrig mere angst af psykolog og terapeut Sisse Find i samarbejde med videnskabsjournalist Mette Bender bygger på metakognitive og meditative teknikker og indeholder et 6-ugers program, der effektivt træner dig i at bruge mindre tid på bekymringer, grublerier og andet selvdestruktivt tankespind. Uanset om du har fået diagnosen angst eller ’bare’ har tendens til uro og ængstelse, vil du efter de 6 uger stå et mentalt stærkere og mere robust sted.Du får også indsigt i, hvorfor angst intet har at gøre med din personlighed, dine gener eller traumatiske hændelser i fortiden. Dårlige oplevelser kan rigtignok sætte gang i bekymringer, som kan producere angst. Men lærer du at kontrollere din bekymring, kan du slippe for angst nu og i fremtiden. 

  • - Når ord og billeder mødes
    af Hanne V. Moltke, Katrine Raae Søndergaard, Elisabet Skov Nielsen & mfl.
    376,95 kr.

    Grafisk facilitering - Når ord og billeder mødes er den første bog på dansk om kommunikationsværktøjet af samme navn til brug i faciliteringssammenhænge (proceskonsultation, projektledelse, mødeafholdelse, samtalepraksis, undervisning, organisationsudviklingsforløb mv.). Bogen er bygget op omkring spørgsmålene ”Hvad er grafisk facilitering?”, ”Hvorfor skal vi beskæftige os med det?” og ”Hvordan gør vi?”. Den gennemgår det visuelle sprogs udvikling fra fortidens hulemalerier til nutidens Emojis og fremlægger teori og forskning om hjernens opbygning og funktion, læring og hukommelse i koblingen af ord og billeder. Den bygger på systemisk teori og faciliteringspraksis, viser tegneteknik og giver gode råd til brug af visuelle virkemidler og metaforer. Som lærebog og øvelsesbog viser den, hvorfor, hvordan og hvornår foreningen af ord og billeder kan være vigtig. Henvender sig til konsulenter, team- og afdelingsledere og alle, der ser grafisk facilitering som et nyttigt værktøj i deres faciliteringspraksis – øvede som begyndere.

  • - En håndbog for terapeuter
    af Linda Burlan Sørensen
    377,95 kr.

    Om bogenStress er blevet et livsvilkår for alt for mange mennesker. Hidtil har behandlingen af stress mest fokuseret på adfærdsændringer og på at tale om og lægge mærke til enhver tanke, følelse og fornemmelse. Men ifølge den metakognitive teori er det netop det overdrevne selvfokus, der skaber stressproblemerne. De mange grublerier og bekymringer er den reelle årsag til stress.”Stressbehandling med metakognitiv terapi” giver terapeuter og andre der arbejder med stressbehandling en indføring i teorien og viser, hvordan terapiformen kan bruges konkret i forbindelse med stressramte. Læseren bliver inviteret med ind i terapilokalet og lærer, hvordan metodens øvelser og teknikker bruges, hvad behandleren skal huske, og hvilke spørgsmål der er vigtige at stille. Bogen giver gavnlig viden til såvel behandlere, stressramte og pårørende.Om forfatterenLinda Burlan Sørensen er autoriseret klinisk psykolog siden 2006 og specialist i psykoterapi, supervision og metakognitiv terapi. Hun er indehaver af Neokognitivt Institut i København, der tilbyder behandling, fagkurser, uddannelser og supervision.

  • - om at overvinde og lære af modgang
    af Irene Oestrich
    227,95 - 287,95 kr.

    Man siger ofte, at modgang modner og gør os stærkere. Men gennem livet oplever mange at blive slået ud, fordi de ikke kan mobilisere styrken til at forsvare sig selv. Det er dog aldrig for sent at opbygge robusthed og gøre sig selv stærkere, og man kan få personlig styrke på mange måder. Modgang og traumatiske oplevelser skal helst resultere i, at man udvikler sig og kommer videre med fornyet styrke. Det kaldes posttraumatiskvækst. Nogle kalder det evnen til at komme igen, for vi mennesker har – når alt kommer til alt – en fantastisk evne til ikke at finde os i at blive slået ud, men i stedet stille op for os selv og få det bedste ud af det. Bogens forfatter, psykolog Irene Oestrich, beskriver på baggrund af sin store erfaring, hvordan modgang og knubs rammer os i livet, og hvordan vi rejser os igen. Bogens mange gode råd, anvisninger og eksempler viser, hvordan du kan udvikle din robusthed og modstandskraft og skabe strategier til at klare livets små og store kriser – og komme styrket videre i livet. ”At være godt forberedt på modgang kræver færdigheder, og derfor indeholder bogen forslag til strategier, der styrker modstandskraft og livskraft. Det personlige arbejde er dit eget, men med bogen som guide bliver arbejdet meget lettere.” - fra bogens forord

  • - Nyeste udvikling
    af Dorte Damm, Jacob Piet, Per Nielsen, mfl.
    518,94 kr.

    Bogen er en efterfølger til Kognitiv terapi - modeller og metoder fra 2005. I denne bog præsenteres dels opdateret kognitiv terapi ved de fleste psykiske lidelser hos voksne, dels en række af de væsentligste såkaldt tredjebølge bidrag til behandling. Bogen indeholder f.eks. kognitiv terapi ved misbrug, skizofreni, affektive lidelser, angsttilstande, spiseforstyrrelser, ADHD, ludomani, arbejdsrelateret stress og kapitlet om mindfulness, ACT, positiv psykologi, "compassion focused therapy" og neuropsykologi. Bogen giver såvel en teoretisk forståelse af de enkelte lidelser som praktiske kliniske anvisninger på vurdering og behandling. Der er endvidere skemaer til klinisk brug til alle kapitler, der kan downloades fra HRs hjemmeside. Kognitiv terapi redigeres at to kapaciteter på omådet: Nicole K. Rosenberg, chefpsykolog, leder af Klinik for angstlidelser ved Aarhus Universitetshospital og adjungeret professor. Mikkel Arendt, cand.psych, PhD, post.doc forsker og ansat ved Klinik for Angstlidelser, Århus Universitetshospital.

  • - at styre hvad du føler ved at styre hvad du tænker
    af Dennis Greenberger & Christine A. Padesky
    337,95 kr.

    'Følelser med fornuft' giver en systematisk, konkret og praktisk indføring i den kognitive metodes brede anvendelighed. Bogen igennem følger vi fem personer, der hver især lider af forskellige ubehagelige og uhensigtsmæssige symptomer. Den samme kognitive tankegang og metode benyttes i forhold til alle personernes symptomer, og samtidig bliver læseren indført i, hvordan man selv kan bruge metoden, selvom man ikke har de samme symptomer som de fem personer. Endelig giver de to forfattere en let forståelig og overskuelig indsigt i generelle og almene psykologiske problemstillinger.Hvert kapitel ledsages af øvelser og for at få det optimale udbytte af bogen, er det vigtigt, at læseren gennemfører øvelserne og giver sig den tid, der skal til, for at øve sig i de færdigheder, der bliver beskrevet og gennemgået.Følelser med fornuft gennemgår bl.a.:Hvordan man kan ændre de negative automatiske tanker, der bl.a. forårsager problemer med selvværdet, humøret og forholdet til andre mennesker.Hvordan ændringerne i tanker, humør og følelser kan genkendes og følges ved hjælp af skemaer, der er enkle og overskuelige at bruge.Hvordan nye handlingsmønstre kan indlæres, så livskvaliteten forbedres.

  • - NY opdateret 2022 udgave
    af Richard Bandler
    237,95 kr.

    NY OG OPDATERET 2022 UDGAVEBrug din hjerne giver en vejledning i, hvordan du kan lære at styre sin hjerne til bevidst at arbejde med sanseindtryk og derved ændre holdning til dig selv og dine omgivelser. Så, hvis du vil vide, hvordan du kan lære at bruge din hjernes potentiale på en langt mere hensigtsmæssig måde, så er "Brug din hjerne" i en netop opdateret 2022 udgave et absolut must for dig.Sammen med John Grinder grundlagde bogens forfatter, Richard Bandler Neuro Linguistisk Programmering - eller NLP, der siden er blevet en fast bestanddel i måden vi i dag tænker personlig udvikling."Folk bruger længere tid på at lære, hvorledes de skal bruge deres nye telefon end på at lære, hvordan de skal bruge deres hjerne", skriver Bandler. "Men du kan nemt lære at bryde uhensigtsmæssige mønstre og få kontrollen tilbage - uanset om du ønsker at se muligheder og tænke positivt, fremfor at tænke i begrænsninger".Bogen berører også, hvordan du kan slippe af med fobier og begrænsende overbevisninger.Du indføres i den grundlæggende NLP metoder, og får mange redskaber og øvelser til selv at arbejde videre.Brug din hjerne kan læses af alle. Læsere, der allerede har en baggrund inden for NLP, bør have denne bog i samlingen.

  • - Styrk dine kognitive færdigheder
    af Louise Meldgaard Bruun & Line Kirstine Hauptmann
    222,95 - 253,94 kr.

    Forstå din hjerne – og bliv skarpere til at lære nyt, huske og løse problemer. Hjernen og tankerne er hele tiden i gang, hele livet. Vores kognitive færdigheder er påvirket af, hvordan vi lever, arbejder, spiser og sover – ligesom resten af kroppen. Man kan træne hjernen og tænkningen og blive bedre til at lære, huske og løse problemer. I denne bog viser psykologerne Louise Meldgaard Bruun og Line Kirstine Hauptmann, hvordan du kan gøre. Der er både lange seje træk ogsmå ændringer, der skaber store forandringer. Bogens første del forklarer, hvad tænkning og kognition er – hvad der booster, og hvad der bremser. Del to beskriver, hvordan man holder motivationen, og giver redskaber til at forandre tænkningen og til at kortlægge de kognitive vanskeligheder, man måske har. Bogens tredjedel er et helt katalog med velafprøvede strategier, ideer, gode råd, småtest og andre redskaber, der alt sammen er skridt på vejen til skarpere tanker og ændrede rutiner i hverdagen. Lige til at gå i gang med! SKARPE TANKER er skrevet til alle, der gerne vil styrke deres tanker, og få det bedste ud af det gode hoved, de har. Den henvender sig også til mennesker med kognitive vanskeligheder efter fx stress, angst eller depression, og til pårørende og fagfolk, der arbejder med mennesker med kognitive vanskeligheder.

  • - Metoder i hverdagen 1
    af Henrik Tingleff
    179,95 - 309,95 kr.

    Denne bog giver i et enkelt og let forståeligt sprog indblik i den kognitive terapis mange konkrete metoder til at evaluere tanker og mindske ubehag. Alle metoder er rigt eksemplificeret med konkrete cases taget ud af den helt almindelige danskers hverdag. Der beskrives og demonstreres metoder, som både den stressede forretningsmand, den bekymrede mor, den nervøse studerende og personen med depressions-, selvværds- eller angstproblematikker kan anvende i sin udviklingsproces. Bogen giver en kort indføring i teorien bag den videnskabeligt dokumenterede kognitive terapi, og et indblik i hvad kognitiv terapi er og ikke er. "Kognitiv Terapi - metoder i hverdagen" henvender sig til alle, der ønsker brugbar og praksisorienteret viden om kognitiv terapi og de kognitive metoder: Psykologistuderende, rådgivningspersonale, terapeuter - og ikke mindst de personer der uanset baggrund og hverdag ønsker at udvikle sig.

  • af Merete Juul Sørensen, Per Hove Thomsen, Lisbeth Jørgensen, mfl.
    538,95 kr.

    Kognitiv adfærdsterapi med børn, unge og familier er den første bog på børneområdet i Hans Reitzels Forlags serie om kognitiv terapi. I bogen præsenteres dels kognitiv terapi ved de fleste psykiske lidelser og udfordringer hos børn og unge, dels inddragelse af familie og netværk og dels to såkaldte tredje bølgebidrag til behandling. Bogens kapitler omhandler bl.a. kognitiv terapi ved psykose, depression, angsttilstande, spiseforstyrrelser og ADHD samt ACT ved funktionelle lidelser og compassionfokuseret terapi. Bogen tilbyder både en teoretisk forståelse af de enkelte lidelser og praktiske anvisninger på vurdering og behandling. Alle kapitler tager afsæt i børns udvikling, og de tilhørende arbejdsark er udarbejdet i forhold til børn og unge.Bogen er skrevet for behandlere og undervisere inden for sundheds-, social- og undervisningssektorerne, der har interesse for og ønske om at forstå børn og unge med psykiske vanskeligheder. Den sigter primært mod praksis, og fokus er på praktisk anvendte behandlingsmetoder, som illustreres gennem casehistorier og beskrivelser af terapeutiske hjælpeværktøjer.Bogens redaktører, Lisbeth Jørgensen og Christina Schlander, er begge autoriserede psykologer, specialister og supervisorer i psykoterapi samt eksterne lektorer på Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.Ny version af bogens kapitel 12 pga. fejl i kildeangivelser kan downloades her.Bogens arbejdsark kan frit downloades her.

  • af Knud Illeris
    296,94 kr.

    Denne bog er en dansk version af den engelske Contemporary Theories of Learning, der udkom første gang i 2009 og i en revideret og opdateret udgave i 2018.Den omfatter et udvalg af 15 centrale artikler af de senere års mest betydningsfulde internationale læringsteoretikere med relation til skolelæring, ungdomslæring, voksenlæring, uddannelseslæring, læring i arbejdslivet og mere bredt om læring i det hele taget.Bogens forfattere stammer fra Danmark, Sverige, England, Tyskland, Holland, Belgien, USA, Australien og New Zealand.

  • - Omsorgssvigt i et neuropsykologisk og neuropædagogisk perspektiv
    af Käte From
    247,95 - 296,94 kr.

    Barnets hjerne er sårbar og modtagelig for påvirkninger udefra. Både de gode og de dårlige. Hvis et barn udsættes for omsorgssvigt eller giftig stress i opvæksten, forstyrrer det hjernens udvikling og funktion. Det kan give livslange følgevirkninger. Hjernen kan få uoprettelige skader, der kan have indvirkning på indlæringsevne, adfærd og fysisk og psykisk sundhed hele livet igennem. Nogle følger kan afhjælpes, andre kan ikke, men børnene og de unge kan behandles og støttes med den rigtige viden og tilgang. DEN SÅRBARE HJERNE giver ud fra den nyeste forskning på området en lettilgængelig introduktion til hjernens udvikling og funktion, dvs. den grundlæggende viden, der skal til for at kunne forstå de komplekse mekanismer, der er i spil, når barnet og hjernen får utilstrækkelige udviklingsmuligheder. DEN SÅRBARE HJERNE giver en grundig definition og forståelse af giftig stress og omsorgssvigt. Med afsæt i den nyeste viden på feltet kortlægges det, hvilke konsekvenser utilstrækkelig omsorg kan have hos børn og unge – både hjerneforandringer og kognitive og følelsesmæssige følger. Bogens sidste del beskriver, hvordan omsorgssvigt og giftig stress kan forebygges og opspores – og hvordan følgerne af omsorgssvigt kan behandles. Bogen henvender sig til alle fagpersoner, der er interesserede i en forskningsbaseret gennemgang af hvad omsorgssvigt og understimulering betyder for den udviklende hjerne.

  • af Paul Gilbert
    263,95 - 313,94 kr.

    Compassionfokuseret terapi er et felt i hastig udvikling. Forskningen i de gode effekter ved at udvikle medfølelse eller compassion har taget fart i de seneste årtier, hvor udviklingen af compassion er blevet et vigtigt terapeutisk mål og fokus. Denne bog er en klassiker på feltet og er skrevet af den britiske professor i psykologi Paul Gilbert (f. 1951), som er grundlæggeren af compassionfokuseret terapi (CFT), der lægger vægt på arbejdet med at udvikle medfølelse og compassion for sig selv og andre for derigennem at øge den enkeltes trivsel og styrke vejen til helbredelse og recovery. I bogen forklarer Gilbert, hvordan compassionfokuseret terapi adskiller sig fra andre former for kognitiv adfærdsterapi. Ud fra 30 hovedpunkter undersøger Gilbert de grundlæggende principper for compassionfokuseret terapi og giver en detaljeret beskrivelse af aspekterne ved compassion, som det anvendes i CFT. Bogen falder i to dele – Teori og Compassion i praksis – og giver en klar vejledning i de særlige elementer i CFT. Compassionfokuseret terapi henvender sig til studerende, terapeuter og andre professionelle, der enten selv eller i et formaliseret uddannelsesforløb ønsker at lære mere om compassionfokuseret terapi.

  • - ny videnskab om personlig transformation
    af Daniel Siegel
    237,95 - 287,95 kr.

    Daniel Siegel udviklede for år tilbage termen ‘mindsight’ for at kunne beskrive det innovative samspil mellem neurologi og psykoterapi. Angst og depression, skamfølelse og manglende selvværd, OCD og traumatiske erindringer – de fleste af os har en mental ‘fælde’, der forårsager tilbagevendende konflikter i vores liv og vore forhold, Daniel Siegel trækker på den nyeste forskning, interaktive eksempler og case stories fra sin praksis som kliniker og viser os, hvordan vi kan praktisere mindsight og undgå at falde i disse fælder. Daniel Siegel fortæller med varme og humor, hvorledes det at observere, hvordan vores sind arbejder, gør det muligt for os at forstå, hvorfor vi tænker, føler og agerer sådan, som vi gør, og viser os, hvordan vi i bogstavelig forstand kan ændre vores hjernebaner. Mindsight dokumenterer, at vi alle – på alle livsstadier – har mulighed for at transformere vores tænkning, velbefindende og forhold til andre.

  • - hvornår skal vi være bekymrede for et barns sproglige udvikling?
    af Helle Iben Bylander & Trine Kjær Krogh
    467,95 kr.

    Sprogets milepæle - Hvornår skal vi være bekymrede for et barns sproglige udvikling? (inkl. hjemmeside)Mange dagplejere, sundhedsplejersker, pædagoger og børnehaveklasseledere er i tvivl om, hvad et barn sprogligt forventes at kunne på et givent alderstrin.I denne bog præsenteres derfor en række forskningsbaserede, sproglige milepæle, der kan anvendes som målestok for at vurdere, om et barn har behov for støtte til den sproglige udvikling. Bogen tilbyder blandt andet et redskab, der er hurtigt og præcist at anvende, når pædagoger skal tage stilling til, om der er grund til at screene et barns sprog med henblik på en egentlig sprogvurdering.På bogens hjemmeside www.dafolo.dk/sprogetsmilepæle kan man blandt andet downloade prævurderingsredskabet og et samtaleark til forældresamtaler.Se indholdsfortegnelse, forord og indledning til bogen'Bogen bidrager til signifikant viden om sprogtilegnelsesvanskeligheder, og her-ved får sprogpædagogen et betydeligt redskab i forhold til at kunne vurdere, hvilke børn der er i risikogruppe for at udvikle sproglige vanskeligheder. Bogen er en gave - et must for alle sprogpædagoger (og alle sprogansvarlige) i dagtilbud. En øget bevidsthed om sprogets milepæle i kombination med målrettede sprogindsatser bør resultere i, at langt færre børn med sproglige vanskeligheder overses! En win-win-situation.' - Susanne Stoltenborg, sprogvejleder/sprogpædagog.'Bogens forfattere giver gavmildt læseren både teori og konkrete praksisredskaber, og disse formidles på en kompetent og læsevenlig måde. (…) Bogens tema er af forfatterne formidlet på en så grundlæggende og nuanceret måde, at det virkelig giver inspiration til både det generelle og det specifikke sprogarbejde med børn fra 0 til 7 år.' - Helle B. Brandt, master i specialpædagogik.'Præsentationen af de forskningsbaserede sproglige milepæle er velskrevet og overskuelig, og bogen er især stærk på de efterfølgende beskrivelser af indsatser til hvert sprogligt område. Dette gør bogen meget velegnet til pædagogisk praksis.' - Malene Slott Nielsen, ph.d., adjunktSerien Sprog, udvikling og læring sætter fokus på nogle vigtige problemstillinger i det spændende arbejde med børns sproglige læring og giver de voksne et godt fundament at arbejde ud fra. Serien ser på sprog ud fra flere forskellige perspektiver og indeholder såvel teoretiske som praktiske udgivelser.

  • - hos børn, unge og voksne med og uden sproglige vanskeligheder
    af Helle Iben Bylander & Trine Kjær Krogh
    457,95 kr.

    Sprogtilegnelse i et inkluderende perspektiv - hos børn, unge og voksne med og uden sproglige vanskeligheder (inkl. hjemmeside)Sproget udvikles i interaktion med relationskompetente voksne.Denne bog udgør et praksisnært, forskningsbaseret og interaktivt studiemateriale til praktikere og studerende. Den giver mulighed for, at læseren kan gøre sig praktiske erfaringer med sprogarbejde i en tryg ramme.I samarbejde med pædagoger er der til bogen produceret en række film, som – sammen med relevante klip fra YouTube og internetbaserede artikler – ligger på den tilhørende hjemmeside. Læseren afprøver således sin viden via bogens mange øvelser og refleksionsspørgsmål, der tager udgangspunkt i hjemmesidens materiale.På den måde gives der mulighed for at beskrive, vurdere og reflektere over sprogudvikling med udgangspunkt i autentiske børn og autentiske situationer.Udgangspunktet er et grundlæggende, inkluderende sprogsyn med fokus på interaktion og relation som drivkraft for sproglig udvikling og som udgangspunkt for forældreinddragelse.Med bogen i hånden bliver læseren i stand til at planlægge, udføre, dokumentere og evaluere pædagogiske processer, der fremmer mundtlig og skriftlig sprogtilegnelse hos børn, unge og voksne med særlige behov.Bogen henvender sig til studerende på pædagoguddannelsen, især i faget Dansk, kultur og kommunikation. Herudover kan den anvendes på pædagogers efter- og videreuddannelse og som inspirationsmateriale til praktikere, der ønsker at inddrage viden om sprog i tilrettelæggelsen af hverdagen med børn, unge eller voksne, herunder sprogvejledere og dagplejepædagoger.

  • - en praktisk guide
    af Susan E. Gathercole & Tracy Packiam Alloway
    247,95 kr.

    En god arbejdshukommelse er afgørende for indlæring. Denne bog forklarer på en enkel måde begrebet arbejdshukommelse og giver et sammenhængende overblik over den rolle, som arbejdshukommelsen spiller i indlæring. I bogen gives konkrete forslag til pædagogiske handlinger i forskellige undervisningssammenhænge til at understøtte dårligt fungerende arbejdshukommelse.

  • - Forøg din ydeevne med kognitiv coaching
    af Irene H. Oestrich
    287,95 kr.

    Chefpsykolog og specialist i kognitiv psykoterapi og supervision Irene H. Oestrich giver i bogen en grundig beskrivelse af de kognitive principper, med særlig henblik på coachingprocessen. I bogen præsenteres en række metoder fra den kognitive terapi, som er særligt velegnede til coaching: indlæring og udviklingen af færdigheder, copingstrategier, modstandskraft, målformuleringer og evnen til at løse problemer i hverdagen. Kognitive metoder har høj evidensstøtte og kan anvendes til coaching, når der skal være effektivitet i forhold til at hjælpe mennesker med at øge deres ydeevne og problemløse i en række livssituationer. Indeholder detaljerede metodebeskrivelser, arbejdsskemaer, konkrete øvelser og illustrative eksempler. Kognitiv coaching er skrevet til professionelle, der ønsker at coache med kognitive principper, samt til den coachede, der er interesseret i teorien og metoden bag kognitiv coaching. Bogen kan også bruges som selvhjælpsbog.

  • - Træn din hjerne til at fungere bedre, smartere og hurtigere
    af Tracy Alloway & Ross Alloway
    265,95 - 313,95 kr.

    Din arbejdshukommelse – dvs. din evne til at bearbejde informationer – påvirker næsten alt, hvad du gør, og man mener, at den kan være en større fordel end IQ.Tænk, hvis du kunne finde en genvej til at klare en overfyldt kalender eller til at opnå topresultater på jobbet eller løbeturen? Tænk, hvis du kunne ændre dit livssyn til at møde hver dag med optimisme?Tracy og Ross Alloway, der forsker i arbejdshukommelse, viser i denne bog, hvordan arbejdshukommelsen er nøglen til disse – og de fleste andre – ting.Bogen rummer den nyeste forskning på området og mere end 50 nemme og målrettede øvelser til at træne og skærpe arbejdshukommelsen. Find ud af, hvordan du bedst træner din hjerne, hvad du helst skal spise, og hvordan du med simple rutiner i hverdagen kan booste din arbejdshukommelse og dermed opnå en lang række fordele.Arbejdshukommelse er den første bog på dansk om denne meget vigtige kognitive funktion – og om en ny, vital måde at træne din hjerne til at fungere bedre, smartere og hurtigere.

  • af Christina Schlander
    338,94 kr.

    KLIK FOR AT HENTE ARBEJDSSKEMAERNECompassionfokuseret terapi (CFT) er en psykoterapeutisk retning, hvis teoretiske grundlag er evolutionsteori, tilknytningsteori, affektiv neuropsykologi og socialpsykologi. CFT er rettet mod facilitering af klientens evne til at være sensitiv over for egen og andres lidelse og engagere sig i at lindre denne på en omsorgsfuld måde. I processen arbejdes der blandt andet med klientens skam, selvkritik og evne til at regulere, tolerere og balancere vanskelige emotioner.Bogen præsenterer læseren for en illustrativ model, sommerfuglemodellen, der viser mange af de centrale aspekter ved CFT-processen på en overskuelig måde. Modellen giver læseren mulighed for fleksibelt og velovervejet at kunne navigere rundt i et CFT-forløb.Compassionfokuseret terapi i praksis henvender sig primært til terapeuter, men alle kan læse med. Målet med bogen er, at man som terapeut bliver bedre i stand til at rette et compassionfokus mod dem, der har brug for det, samt at facilitere evnen til et compassionfokus på sig selv og andre. Christina Schlander er psykolog, specialist og supervisor i psykoterapi samt ekstern lektor på Psykologisk Institut, Aarhus Universitet. Hun har skrevet flere bøger og kapitler til lærebøger og har et stort engagement i at udbrede viden om CFT. Hun har psykoterapeutisk erfaring med både børn, unge og voksne og er engageret i forskning på Aarhus Universitet, hvor hun har forfattet en CFT-protokol rettet mod sorglidelse hos voksne. Christina Schlander er indehaver af Kognitiv Terapi Center Århus.

  • - Lær at behandle dig selv som en ven – og vend lavt selvværd, præstationsstress og depression
    af Nina Werner
    197,95 - 287,95 kr.

    Psykolog Nina Werner har skrevet en af de første danske bøger til den almene læser om at vende selvkritik til medfølelse over for sig selv – til self-compassion.I fra selvkritik til self-compassion gennemgår Werner den psykologiske, evolutionære og kognitive baggrund for, at vi er så hårde ved os selv – og dernæst forklarer hun, hvordan vi kan ændre det gennem psykologiske øvelser og guidede meditationer. Meditationerne er indtalt og følger med bogen.

  • af Helle Iben Bylander & Trine Kjær Krogh
    197,95 - 247,95 kr.

    Har du nogensinde spekuleret på, hvad koblingen er mellem sprog og intelligens - og om det fx styrker dit barns læring at se fjernsyn? Tænker du på, hvordan det skal gå for dit barn, når det kommer i skole? Og på, hvad du kan gøre for at støtte dit barn i at udvikle sprog og gode forudsætninger for læsning og skrivning?Forældre er de mest betydningsfulde mennesker i børns liv, og det gælder også i forhold til den sproglige udvikling. De seneste års forskning viser, at der er en tæt sammenhæng mellem børns meget tidlige sproglige udvikling og deres udvikling af ordforråd og tilegnelse af læsning og skrivning i skolen. Sproget kommer ikke af sig selv, og med denne bog får du en praktisk guide til at støtte dit barn efter principperne i den nyeste forskning fra ind- og udland i sprogstimulering, leg og læring i hjemmet.For det skal være sjovt at bruge sproget – også når det driller!Dit barns sprog er skrevet til forældre til børn på 0-6 år og alle voksne, der er optaget af børns sproglige udvikling, og som ønsker viden om sprog, leg og læring.

  • - Mentalisering i teori og praksis
    af Christina Fogtmann
    177,95 - 250,95 kr.

    Mentalisering beskriver vores evne til at forstå de mentale tilstande, der ligger bag det, vi selv og andre mennesker siger og gør; kort sagt evnen til at forstå andres og eget sind. Hvor det tidligere især var inden for den klinisk psykologiske praksis, at man har beskæftiget sig med mentalisering, har interessen i dag fået en langt bredere udbredelse. Fordi evnen er almenmenneskelig og et basalt element i al menneskelig interaktion, er man begyndt at se mentalisering som en væsentlig faktor og kompetence, ikke blot i terapeutiske forløb, men i den kommunikation, der foregår i alle professionelle relationer. Det er dette fokus, denne bog udforsker.I bogens første del gives en indføring i den teori, mentaliseringsbegrebet baserer sig på. Teorien omfatter bl.a. tilknytningspsykologiske, neurobiologiske og psykoanalytiske tankesæt, der inddrages i redegørelser for hvordan evnen udvikles, hvad evnen omfatter og hvilke betingelser den fungerer under.I bogens anden del beskrives det, hvordan mentaliseringsbegrebet er sat i spil i tre forskellige praksisser: sundhedskommunikation samt kommunikation i pædagogisk og ledelsesmæssig praksis. På baggrund af interview med aktører inden for de tre praksisser belyses det, hvordan mentalisering inddrages i forhold til at øge forståelsen og bedre relationen mellem den professionelle og de mennesker, denne kommunikerer med.Bogen henvender sig til studerende og praktikere inden for det sundhedsfaglige, pædagogiske eller ledelsesorienterede område samt til studerende på kommunikationsuddannelser.

  • - En håndbog for terapeuter
    af Linda Burlan Sørensen
    177,95 - 376,95 kr.

    LÆR AT SKABE METAKOGNITIVE GRUPPEFORLØB"Gruppeforløb med metakognitiv terapi" henvender sig til fagpersoner med kendskab til metakognitiv terapi. Bogen er tænkt som en hjælp eller inspiration til terapeuten, der ønsker at strukturere et færdigt gruppeforløb inden for metoden. Undervejs i bogen får terapeuten huskelister, refleksioner over fordele og ulemper ved gruppeforløb samt en guide til, hvordan et forløb på seks sessioner kan struktureres. Med gruppeforløb kan man som terapeut nå endnu flere mennesker, som har brug for hjælp, og samtidig få nye perspektiver på sit fag.TIDENS NYE TERAPIMETODEDen metakognitive terapi er en del af den tredje bølge af kognitive terapier. Inden for metoden fokuserer man på selvstyring af tankeprocesser frem for tankernes indhold. Metoden er specielt velegnet til behandling af forskellige former for angstlidelser som for eksempel generaliseret angst, social angst og OCD samt depression og stress. Den metakognitive metode er ikke bare en skånsom og effektiv metode i individuelle klientforløb. Den egner sig også til grupper, hvor metoden kan bruges på tværs af psykiske problematikker. Deltagerne træder ind i et læringsrum og lærer at overføre metoden til deres eget liv – ikke kun ud fra deres egen historie, men også ved at se andre deltageres problemstillinger. Hver session indeholder en køreplan til terapeuten med:- En oversigt over sessionens temaer- Forslag til, hvordan man bedst introducerer vigtige begreber til deltagerne- Øvelser- Arbejdsark til deltagerneOM FORFATTERENLinda Burlan Sørensen er autoriseret klinisk psykolog og specialist i psykoterapi og supervision. I årene 2014-2015 uddannede hun sig i metakognitiv terapi ved MCT Institute i Manchester. Siden har hun løbende videreuddannet sig. Hun er indehaver af Neokognitivt Institut i København, der tilbyder metakognitiv terapi samt kurser, uddannelser og supervision for fagpersoner. Derudover er Linda Burlan Sørensen forfatter til bøgerne "Fængslende tanker – kontrollér tankemylderet med metakognitiv terapi" (2018) og "Stressbehandling med metakognitiv terapi – en håndbog for terapeuter" (2019).

  • - Dialogen i kognitiv adfærdsterapi
    af Stine Bjerrum Møller & Anne Wennecke Kellner
    317,95 kr.

    Denne bog præsenterer en grundlæggende viden om centrale terapeutiske samtaleteknikker, som anvendes i kognitiv adfærdsterapi.Ud over en introduktion til de specifikke og nonspecifikke faktorer i psykoterapi giver bogen en praktisk indføring i sokratisk dialog, validering, den motiverende samtaleteknik og i anvendelsen af metaforer. Bogen giver også bud på, hvordan ovenstående teknikker kan anvendes i kognitiv miljøterapi samt ved deeskalering i miljøet på psykiatriske afdelinger eller andre institutioner, hvor patienter eller borgere opholder sig.Bogen gør rig brug af kliniske praksisnære eksempler, og særligt afsluttes hvert kapitel med en længere case med dialogudskrift fra terapien. To gennemgående cases i bogen illustrerer anvendelsen af de samtaletekniske metoder i klinisk praksis.Bogen henvender sig til såvel nye som erfarne klinikere, der arbejder med terapeutiske samtaler med patienter, klienter eller borgere.Stine Bjerrum Møller er specialpsykolog og ph.d. og arbejder i Region Hovedstadens Psykiatri som forskningsleder på Psykiatrisk Center Stolpegård, psykoterapeutisk forskningsenhed.Anne Wennecke Kellner er autoriseret psykolog, specialist og supervisor i psykoterapi og arbejder i Region Hovedstadens Psykiatri som programansvarlig psykolog på Psykiatrisk Center Ballerup.

  • - En selvhjælpsguide på grundlag af kognitiv adfærdsterapi
    af Gillian Butler
    267,95 kr.

    Socialangst er en betegnelse for den angst og nervøsitet, der kan føre til, at man forsøger at undgå sociale situationer. Ved hjælp af kognitive teknikker kan man skridt for skridt overvinde de tanker, der hæmmer en sund og naturlig livsudfoldelse.

  • af Irene Henriette Oestrich, Nicole K. Rosenberg, Camilla Grønlund, mfl.
    349,95 kr.

    Kognitiv adfærdsterapeutisk supervision præsenterer supervisionsmodeller og evalueringsmetoder, der kan anvendes af supervisorer, såvel erfarne som begyndere, som retningslinje og inspirationskilde til individuel og gruppesupervision af alle faggrupper, der udøver psykoterapi og beslægtet arbejde.Med bogens brede og praksisnære introduktion til udøvelsen af kognitiv adfærdsterapeutisk supervision tilbyder den flere meget anvendelige metoder til supervisorer. Forfatterne understreger behovet for at basere supervisionen på en fastlagt, om end fleksibel model, som afspejler de grundlæggende principper og metoder i kognitiv adfærdsterapi (KAT).  Bogen henvender sig primært til supervisorer, der har til opgave at supervisere udøvere af kognitiv adfærdsterapi, men rummer mange interventioner, der kan anvendes mere bredt. Den er skrevet i et lettilgængeligt sprog med mange kliniske eksempler og kan læses fra ende til anden eller anvendes som opslagsbog.

  • - En håndbog i at lære børn med socialkognitive vanskeligheder at forstå og handle i den sociale verden
    af Eva Bartram, Camilla Tan Høegh, Mads Rune Dahlstrøm, mfl.
    247,95 - 287,95 kr.

    SOCIAL LÆRING præsenterer en konkret og praksisnær metode til at give de professionelle i skoleverdenen retning og systematik i deres møde med børn med socialkognitive vanskeligheder.Social Læring-metoden er udviklet af bogens forfattere og bygger på et børnesyn, der er inspireret af positiv voksenstøtte og Nest programmet. Nest er oprindeligt udviklet i New York i USA som et skoleprogram til undervisning af børn med autisme sammen med børn uden autisme. Bogen og metoden udspringer af forfatternes mangeårige arbejde i Nest programmet i Danmark, der blev startet i Aarhus i 2016. Bogen tager udgangspunkt i en mindre gruppe og bruger den som platform til at implementere indsatser i det større klassefællesskab. Social Læring er således en metode, der har potentiale til at indgå og bidrage i de mellemformer, der løbende opstår mellem det almene og specielle i skoleverdenen.Bogens overordnede mål er således at støtte, vejlede og inspirere professionelle voksne i arbejdet med at få børn med socialkognitive vanskeligheder til at lykkes bedre i fællesskaber. SOCIAL LÆRING henvender sig til lærere, pædagoger og PPR-psykologer, der arbejder praksisnært ind i skoleverdenen samt uddannelsesinstitutioner, der er rettet mod pædagog- og læreruddannelsen.Bogens forfattere:Alle bogens forfattere har været en del af Nest projektet i Aarhus siden opstarten i 2016.- EVA BARTRAM (RED.) er aut. psykolog, specialist i klinisk børneneuropsykologi og tilknyttet specialpædagogisk sektion i PPR Aarhus.- MADS DAHLSTRØM (RED.) er lærer og cand.pæd. i pædagogisk filosofi og arbejder i dag som konsulent i Viborg Kommune.- CAMILLA TAN HØEGH er aut. psykolog og tilknyttet specialpædagogisk sektion i PPR Aarhus.- RIKKE LAMBÆK er lærer i en Nest klasse og konstitueret pædagogisk leder for Nest klasserne på Katrinebjergskolen.- KARINA DAMGAARD POULSEN er børnehaveklasseleder på Katrinebjergskolen i en Nest klasse og ansvarlig for Social Læring på tværs af Nest årgangene.- MORTEN BÆKKE RØNN er børnehaveklasseleder på Katrinebjergskolen i en Nest klasse og ansvarlig for Social Læring på tværs af Nest årgangene.

  • - Kunsten at vide, hvad du ikke ved
    af Adam Grant
    347,95 kr.

    Denne bog handler om værdien forbundet med at gentænke og aflære. Den amerikanske psykolog og bestsellerforfatter Adam Grant undersøger gentænkningens svære kunst: at lære at forholde sig skeptisk til sine egne meninger og have et mere åbent sind over for andres. Vi opfatter normalt intelligens som evnen til at tænke og lære, men i vores hastigt omskiftelige verden har evnen til at gentænke og aflære måske endnu større betydning. Alt for mange af os foretrækker i dagligdagen bekvemmeligheden og trygheden forbundet med at have faste overbevisninger frem for ubehaget forbundet med at tvivle. Vi opfatter uenighed som en trussel mod vores ego i stedet for en mulighed for at lære. Vi omgiver os med personer, som er enige i vores konklusioner, når vi i virkeligheden burde foretrække dem, der udfordrer vores tankeprocesser. Den globale pandemi har tvunget os alle sammen til at revurdere vores antagelser om sundhed og sikkerhed; adskillige eksempler på politibrutalitet har udfordret de fleste af os i forhold til vores personlige ansvar for at bekæmpe racisme; og mange mennesker fra hele det politiske spektrum har mobiliseret deres egne synspunkter og værdier og/eller desperat forsøgt at overtale andre til at ændre deres. Intelligens er ikke nogen kur – den kan i virkeligheden være en forbandelse: Forskningen viser, at jo mere intelligent man er, jo sværere er det for en at opdatere sine overbevisninger. I Tænk igen opfordrer Adam Grant os ved hjælp af dristige idéer og stringent evidens til at slippe de synspunkter, der ikke længere gavner os, og til at forankre vores identitet i fleksibilitet snarere end i tåbelig konsistens. Han viser bl.a., hvordan en førende international debattør vinder diskussioner, hvordan en sort musiker overtaler hvide racister til at opgive hadet, hvordan en vaccinehvisker overtaler vaccine-modstandere til at få vaccineret deres børn, og hvordan han selv har lokket fans af Yankees til at heppe på Red Sox.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.