Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Folkeskolereformen fra 2014 har stillet øgede krav til det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagoger og til skoleledelsens evne til at organisere samarbejdet og etablere en åben skole i samspil med det omgivende samfund.Dette øgede samarbejde betyder, at det er vigtigt at diskutere læreres, pædagogers og skolelederes professionsdannelse, da viden om de enkelte professioners faglighed og identitet skaber grundlaget for et optimalt tværprofessionelt samarbejde.I denne antologi undersøger en række forskere professionsdannelse og samarbejde i den nye folkeskole. Bogen tilbyder dermed viden om og værktøjer til folkeskolens parter, så de i højere grad kan forstå hinandens udgangspunkter og således også forbedre skolens praksis.IndholdForordKapitel 1. Indledning: Professionsdannelse i den nye folkeskoleHans Henrik Hjermitslev, Thomas R.S. Albrechtsen og Bo Morthorst RasmussenDEL 1. Historiske og teoretiske perspektiverKapitel 2. Fra kald til konkurrencestat – Pædagogernes og lærernes professionsdannelse i det 20. og 21. århundredeHans Henrik HjermitslevKapitel 3. Professionsdannelse og tværprofessionel teori og forskningBo Morthorst Rasmussen DEL 2. Samarbejde mellem lærere og pædagogerKapitel 4. Pædagogers samarbejde med lærerne – Paradokser mellem skolepraksis og skolereformen fra 2014 Cristina Daniela GulløvKapitel 5. Dramapædagogik som et fælles mål for det tværprofessionelle samarbejde mellem lærere og pædagogerBolette KvistKapitel 6. Både lærere og pædagoger underviser og opdrager!Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenKapitel 7. Lærer-pædagog-samarbejdet kan bidrage til at løfte dannelsesopgaven i skolenRikke Osbahr EbsenKapitel 8. Et socialkonstruktionistisk blik på pædagoger og læreres forståelser af egen og hinandens faglighedLene Krogstrup JakobsenKapitel 9. Samarbejde om børns deltagelseChristina Holm PoulsenDEL 3. Organisation og ledelseKapitel 10. Mellem skole og forvaltning – hvordan skoleledere skaber mening ud af kommunal professionsdannelseThomas R.S. Albrechtsen og Michael Normann ChristiansenKapitel 11. Ingen ledelse og intet målrettet tværprofessionelt samarbejde uden følgeskab!Helle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenKapitel 12. Den uformelle kommunikation har stor betydning for det tværprofessionelle samarbejde i skolenHelle Bjerresgaard og Bo Morthorst RasmussenDEL 4. Skolen i samfundetKapitel 13. Den åbne og den lukkede skoleAlexander von OettingenKapitel 14. 1+1=3 – Om potentialer i samarbejdet mellem folkeskolelærere og musikskolelærereElse Marie OkkelsKapitel 15. Tidlig literacy på tværsLene Illum SkovKapitel 16. Samarbejde på tværs – netværk og fællesskaber i børnehøjdeBetina Lykke Bergmann, Connie Kock og Elin Holm RasmussenBidragydere
Ny Opdateret 2023 udgaveHvis du vil lære mere om, hvordan man lynhurtigt indgår venskaber og skaber personlige forhold, selv under de mest usandsynlige omstændigheder, bør du læse denne fantastiske bog af Dale Carnegie.Inden Dale Carnegie begyndte at skrive bøger, havde han opnået stor anerkendelse indenfor ledelses- og kommunikationskurser på en række af USA’s og Europas førende Universiteter. Vind venner, indflydelse og fremgang er skrevet med baggrund i erfaringer herfra og som en praktisk guide, der giver dig inspiration og viden til at hvordan du kan tænke og agere for at opnå succes i arbejds- og privatliv.Dale Carnegie var gennem hele forfatterskabet optaget af temaerne selvværd, assertion og kommunikation og han er bl.a. blevet kaldt ”venskabskunstens ypperstepræst” og ”selvhjælpsgenrens fadder”.Vind venner, indflydelse og fremgang har siden den udkom, revolutioneret måden at tænke, og leve livet på. Bogen er bl.a. i solgt over 30 millioner eksemplarer over hele verden. I 2011 lå den som nr.19 på TIME Magazines liste over de 100 mest indflydelsesrige bøger nogensinde skrevet.Bogens redskaber er struktureret omkring emnerne:• Få venner i en fart• Vind popularitet• Overbevis andre om dine synspunkter• Få nye klienter og kunder• Bliv en bedre taler• Smit andre med entusiasmeVind Venner, indflydelse og fremgang er samtidig en morsom læsning, der med konkrete eksempler, øvelser og historier, giver dig en viden om, hvorfor meget er mislykkedes, og gør dig klogere på, hvordan livet kan leves.Dale Carnegie har også skrevet ”Lev livet uden bekymringer” og ”Kunsten at blive en effektiv taler”, som alle er udgivet på dansk af Paludans forlag.
DPU - Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år er et enkelt og præcist redskab til at belyse barnets kompetencer og udviklingspotentialer - som de udspiller sig i et relationelt og pædagogisk miljø. Det er baseret på udviklingspsykologi og neuropsykologi og er tilpasset nutidens arbejdsformer i førskolepædagogikken. DPU i praksis handler om, hvordan man styrker det pædagogiske arbejde og bruger DPU - Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse 0 til 6 år i praksis. Forfatterne øser her af deres viden og erfaringer og giver et væld af gode idéer til alle, der arbejder med børn i alderen 0-6 år. DPU i praksis er skrevet i lettilgængeligt sprog og giver overskuelig viden om: Metoder til at opnå professionel indsigt i barnets udvikling, trivsel og læringTeorier og forskning om barnets udvikling, trivsel og læringBaggrunden for det didaktiske arbejde med udgangspunkt i pædagogisk observationDet neuropsykologiske grundlag for at forstå barnets første - og vigtige - årPlanlægning af det didaktiske arbejde i dagtilbuddet med afsæt i begrebet om zonen for nærmeste udviklingHvordan man omsætter pædagogisk observation (ud fra DPU 0-6 år) til praksis ved hjælp af SMTTE-modellenHvordan man formulerer meningsfulde faglige mål for at styre barnets udvikling med SMART-målMeningsfuld brug af evaluering og evalueringsmetoder. I sidste del af bogen bliver metoderne belyst ud fra tre detaljerede eksempler fra praksis. DPU i praksis henvender sig til pædagoger og andre, der arbejder med børn i alderen 0-6 år, og som er fagligt optaget af, hvordan man styrker børn udvikling, trivsel og læring. Om forfatterne: Jørgen Lyhne er psykolog og lektor i psykologi og specialpædagogik ved VIA University College. Anna Marie Langhoff Nielsen er selvstændig konsulent og underviser i neuro- og specialpædagogik. Tilknyttet Specialområde Hjerneskade i Region Midt, hvor hun er VISO-specialist.
Succesfuld sidemandsoplæring og vellykket videndeling kræver, at man er god til at lære fra sig. Da der jo desværre ikke følger en brugsvejledning med til kollegaens hjerne, skal man kunne gennemskue, hvordan kollegaen nemmest tilegner sig ny viden og nye kompetencer.Sidemandsoplæring er fyldt med nyttige værktøjer, der gør læseren i stand til at dele sin viden effektivt og sikre en stejl læringskurve hos den nye kollega. Med afsæt i cases og gode eksempler viser Line Sander vejen igennem pædagogikkens teknikker, teorier og tricks – på underholdende og letforståelig vis.Bogen er en hjælp til den, som vil lære at dele sin faglige viden og skabe motivation hos modtageren. Den viser også, hvordan man håndterer modstand mod læring, hvordan man rammer sin kollegas vidensbehov og gør sig forståelig – selv når stoffet er svært.
KORT & GODT OM KOMPETENCEUDVIKLING giver et overskueligt overblik til alle, der søger svar på komplekse spørgsmål om kompetenceudvikling i professionelle og arbejdsmæssige sammenhænge.Bogen bygger bro mellem teori og praksis, svarer på komplekse spørgsmål og sætter fokus på, hvad man konkret skal være opmærksom på. Bogen præsenterer også en model, som kan bruges, når man skal starte og facilitere dialog og refleksion i en medarbejder- eller ledergruppe i arbejdet med kompetenceudvikling.KORT & GODT OM KOMPETENCEUDVIKLING henvender sig til alle, som interesserer sig for kompetenceudvikling. Den er særligt til ledere, konsulenter, psykologer og undervisere, som har med voksnes læring og kompetenceudvikling at gøre.
Nysgerrigheden er blevet væk, påstår forfatterne. For de nye løsninger skal falde på en snor udregnet af AI eller planlagt ved forhandlingsborde, hvor magten bor, men hvor dagsordenen har fået kortere horisont. Bogen fungerer som inspiration til arbejdet med at skabe nyt og forbedre eksisterende løsninger, uafhængig af branche og fag. Udviklingsarbejde er spændende. Men skal vi egentlig bare følge manualen? Bogen forsøger at udfolde de forudsættende færdigheder vi må mestre for at kunne bidrage til bestræbelserne på at skabe nyt, og bruger et multifagligt afsæt til formålet.Undervejs i bogens lille følgehistorie møder vi projektdeltagerne Rosa og Gunnar. Rosa er lidt flyvsk, hvorimod Gunnar ikke flyver nogen steder. De kæmper med de virkelige problemer med at balancere de modsatrettede særinteresser fra organisationen, kollegaer, familie etc.Der skal rigtige mennesker til at skabe rigtige løsninger. Og det hele starter med nysgerrigheden. Den der blev væk…
-Einladung zu einem philosophischen Gedankenspiel-Stell dir vor, es sitzen folgende Hunde in deinem Gruppenraum: Rottweiler, Deutscher Schäferhund, Labrador, Französische Bulldogge, Chihuahua, Dalmatiner, Dackel und Basset Hound. Und sie sollen nun alle: stillsitzen, mitsingen, zuhören, die Bausteine nicht immer vollsabbern, aufpassen, wo sie hintreten, nicht so wild spielen, leise sein, nicht so viel haaren und auf zwei Beinen balancieren.Warum das nicht gutgehen kann und was das für die Arbeit in unseren Kita-Gruppen bedeutet, erfährst du in diesem Buch.In kurzen Kapiteln geht es u. a. um:-Die Heterogenität einer Gruppe-Anpassen, um zu gefallen-Charakterstärke-Warum Zeit zum Spielen wichtig ist-Was leben wir vor?-Das Recht auf Partizipation-Kitas ohne Gewalt-Spielimpulse für große Gruppen
Your essential coursebook for primary initial teacher training.
A text to support trainee primary school teachers to understand, identify, plan for and evidence progress in primary schools.
This book adopts a qualitative research methodology to explore novice teachers¿ professional development (TPD) under the background of the New Curriculum Reform in mainland China. With a purposeful sampling strategy, in-depth, semi-structured interviews were employed to collect data from twelve novice primary school teachers. As the specific design of the qualitative method and research procedures have been demonstrated, this book could be reading material for courses such as Qualitative Research Methodology and would be beneficial for undergraduate and postgraduate students learning qualitative research.In addition, this book provides suggestions for pre-service and novice teachers. The study found that although TPD programs and better welfare are desirable, collegial support from seniors, internet resources and online courses, and self-reflection were more direct and effective in enhancing professional growth and reducing negative emotions that developed from challenges in classroom management, workload, and accountability. This book also suggests three directions for the future development of TPD to school leaders and policymakers. First, more training on classroom management and time management is helpful as poor classroom management and excessive workload were the causes of teacher burnout. Second, more school-level mentoring is wanted because it is considered more effective than the state and individual-level opportunities of TPD. Third, more development opportunities for teachers in rural areas are required to improve their professional competence and narrow their gap with their urban counterparts.
Zuhörkompetenz zählt für die erfolgreiche Bewältigung kommunikativer Situationen in unserer Gesellschaft zu den Schlüsselqualifikationen. In Lernzusammenhängen hat sie eine besondere Relevanz, da die meisten Informationen im Unterricht mündlich vermittelt werden. Allerdings belegen die Ergebnisse der letzten drei Bildungstrendstudien eine negative Entwicklung der Zuhörleistungen von Schülerinnen und Schülern der 4. Jahrgangsstufe in Deutschland. Um diesem Prozess entgegenwirken zu können, wird ein entsprechendes Lernaufgabenangebot im Deutschunterricht benötigt. Die vorliegende Sprachbuchuntersuchung beantwortet mit Hilfe einer quantitativ-qualitativen Aufgabenanalyse die Frage nach dem Potenzial von Lernaufgaben in Sprachunterrichtswerken zur Förderung der Zuhörkompetenz.
Was kann die Modelleisenbahn für den Sachunterricht leisten?Vielleicht mehr als es im ersten Moment aussieht!Denn nicht nur als Hobby, sondern auch als Lerngegenstand im Grundschulunterricht bietet die Modelleisenbahn vielperspektivische Zugänge, um das Lernen in vielfältigster Art und Weise zu ermöglichen - natürlich ohne den Spielspaß außer Acht zu lassen. Das vorliegende Buch beleuchtet die Modelleisenbahn als vielperspektivischen Lerngegenstand, der theoretisch die Möglichkeit bietet, im praktischen Unterrichtsgeschehen des Sachunterrichts und anderen Fächern der Grundschule eingebunden zu werden. Neben den fachdidaktischen Verbindungen werden auch Anknüpfungspunkte im sächsi-schen Lehrplan und - exkursiv - in den Lehrplänen anderer Bundesländer aufgespürt, um den Einsatz der Modelleisenbahn didaktisch und pädago-gisch mit der Skizzierung einer Projektkonzeption zu begründen.
Der Anspruch an gute Präsentationen und wirksame Gespräche steigt stetig und das ist die Herausforderung an den Chef, Teamleiter, Verkäufer, Lehrer, Trainer, Speaker und Redner und viele mehr! Woran liegt das?Das Arbeitsfeld wird immer komplexer und die Geschwindigkeit nimmt in der Dynamik zu. Der Informationsüberfluss wird fast schon inflationär betrieben und prasseln von außen kontinuierlich auf uns herein, so dass wir diese kaum noch bewältigen können. Dadurch wird eine Reizüberflutung erzeugt, die zu einer gewissen Verarbeitungsmüdigkeit des Gehirns führt und vieles wird dabei schnell Weggefiltert. Das ist eine Art Überlebensreflex, was wir als überflüssig tilgen oder gar nicht zu uns hereinlassen und wir entscheiden auch, wie lange wir überhaupt geneigt sind, unsere Aufmerksamkeit hoch zu halten.
Hvad er Væredygtig ledelse, og hvad har det med praktisk visdom at gøre? Hvordan skaber vi levende organisationer og livfuld sammenhængskraft med mennesket i centrum?Hvornår gør vi os som ledere fortjent til at frisætte og forene organisationens psykologiske og sociale kapital? Når væredygtighed stepper op som hverdagsvisdom i ledelse, vil vi få fokus på at inddrage medarbejderne i en helt ny grad. Væredygtig ledelse sender bureaukratisk funderet fastholdelse, kontrol og fremmedgørelse til hjørne og skaber en kultur, der sætter trivsel, passion og talent fri på en samskabende måde. Tilliden og ærligheden vil vokse, mens stresskurverne vil falde. Som væredygtig leder sætter du psykologisk og social kapital fri og fokuserer på mental sundhed og agil samskabelse i hele organisationen. Du udskifter autoritet med personligt og menneskeligt nærvær og arbejder målrettet ud fra, at stress, konflikt, forandring og forskellighed er udgangspunkt for læring. Du er bevidst om, at magt må vige pladsen for, at du kan skabe medledelse, der bygger på tillid. Og at det er altafgørende, at medarbejderne finder mening i arbejdet og strategien. Væredygtig ledelse og humanokratisk praksis synliggør og eksemplificerer, hvordan du kan arbejde med Væredygtig ledelse i din egen organisation, og hvordan du praksisnært kan integrere væredygtig humanokratisk praksis i dagligdagens samarbejdsrelationer. Bogen er spækket med cases og konkrete bud på, hvordan du som leder og praktiker ved brug af kognitive coachingprincipper og -metoder kan fremme væredygtig selv- og medledelse i en meningsskabende samarbejdskultur. Oplev erfaringer fra blandt andre Sparinvest, DSV, Lif-koncernen og Region Hovedstaden igennem direktører, mellemledere, funktionsledere, HR-folk og salgsteams, der alle har sat væredygtighed på dagsordenen for at skabe mental sundhed og værdi på alle bundlinjer.
Har du prøvet at være presset på tid? Kender du det med, at din deadline for aflevering af en opgave allerede er i morgen. Eller har du prøvet at finde dig selv ude i køkkenet for at hente kage, selvom du egentligt burde arbejde på en vigtig opgave. Du er i fuld sving med en overspringshandling, og den giver dig dårlig samvittighed. Eller deltager du ofte i møder, hvor du ikke er helt forberedt. Måske tænker du på, hvad der vil ske, hvis din chef eller dine kolleger opdager, at du faktisk ikke er helt med…Kunne det ikke være fedt at være på forkant med dine arbejdsopgaver? Tænk på, hvordan det ville føles at være færdig med dagens opgaver, og måske ovenikøbet kunne tage en opgave, som du havde planlagt til i morgen. Tænk hvis du ikke skulle bruge dine aftener derhjemme, efter børnene er blevet lagt i seng, foran computeren for lige at få ordnet de sidste mails, så du ikke er for langt bagud. Tænk hvis din fritid var din fritid… Du bestemte selv, hvad du ville gøre med den.Vil du gerne have det godt med dig selv og få følelsen af ”YES”? Det kan faktisk godt lade sig gøre. Du skal bare have de rigtige værktøjer, og det rigtige mind-set, så kan din tid - dit liv – blive dit. Om du vil bruge din genvundne tid til endelig at få læst den bog, du så længe har tænkt på, - eller om du bare gerne vil bruge noget mere tid med børnene – eller partneren, - er helt op til dig. DU sidder på førersædet i dit liv, og DU bestemmer, hvad der giver dig livskvalitet, og får dig til at føle dig som en succes. For er det ikke dét, der er meningen med livet…Denne bog med 45 siders øvelser om Personlig Effektivitet giver dig værktøjerne! Så enkelt kan det siges.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.