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Velfærdsstaten var revolutionerende: Den løftede tusinder ud af fattigdom, gav anstændige hjem, god uddannelse og sikkerhed. Men i dag er den blevet til et omfattende og dyrt system til administrering af behov og risici. Velfærdsstaten er et industrielt system og dens institutioner og serviceydelser afspejler den æra, den blev udformet i. I dag står vi over for nye udfordringer. Global opvarmning, massemigration, demografiske forandringer, kroniske sygdomsepidemier, bekymringer for sikkerheden og voksende ulighed er problemer, som hører vor tid til, og de eksisterende systemer kan ikke håndtere og da slet ikke løse dem. Vores ressourcer er ændret. Denne bog handler om at gennemføre en radikal overgang, der opgiver det 20. århundredes besættelse af styring og administration og af at lappe folk sammen igen, når det er gået galt. I stedet skal fokus rettes mod at støtte den enkelte, familierne og lokalsamfundene i at udvikle deres egne kapabiliteter: lære, arbejde, leve sundt og tage kontakt med hinanden. Moderne velfærd er til for at kultivere sådanne kapabilitet, frem for at administrere menneskelig afhængighed. Bogen giver konkrete bud på, hvordan vi kan genforstå og re-designe velfærdsstaten til dette århundrede, ved at beskrive fem 'eksperimenter', der viser os et nyt design af familieliv, opvækst, arbejdsliv, sundhed og alderdom. Kernen i denne måde at arbejde på er menneskelige forbindelser. Radikal hjælp beskriver principperne bag tilgangen, designprocessen, som gør arbejdet muligt og udfordringerne ved overgangen. Det drejer sig om konkrete nye måder at organisere os på, der allerede har udviklet sig over hele Storbritannien. Radikal hjælp skaber en ny vision og en radikalt anderledes tilgang, der igen kan tage vare på os fra vugge til grav.
Prioritering i sundhedsvæsenet er et helt uundgåeligt tema. Det danske sundhedsvæsen står overfor komplekse udfordringer: en aldrende befolkning, stærkt stigende udgifter til sygehusmedicin og lavere vækstrater i samfundet. Dette kræver valg og fravalg – prioritering på et oplyst grundlag!Men den danske debat om prioritering i sundhedsvæsenet savner substans. Debatten er fattig på analyse, fattig på begreber og fattig på vilje til at imødegå situationens alvor. I vores nabolande behandles prioritering mere seriøst og frugtbart. Det kunne Danmark lære meget af.I denne bog argumenteres for, at vi i langt højere grad bør se systematisk på forholdet mellem sundhedsmæssig gevinst og omkostninger, end det er tilfældet i dag. Det vil være passende at indføre en prioriteringsmodel som den norske eller engelske, hvor man anvender internationalt anerkendte metoder.Mere konkret bør der oprettes et nationalt prioriteringsråd, der især skal diskutere de værdimæssige spørgsmål ved prioritering. Der bør også oprettes et institut, der gennemfører medicinske teknologivurderinger, som bl.a. anslår, hvor omkostningseffektive nye behandlingsformer er.
Hvad er kvalitativ analyse, og hvordan og hvorfor gør vi, som vi gør, når vi analyserer inden for de sundhedsvidenskabelige traditioner? Denne antologi har til formål både teoretisk og mere konkret og praksisnært at præsentere forskellige kvalitative analysemetoder inden for den humanistiske sundhedsforskning. Antologien tydeliggør de bagvedliggende traditioner og metodologier og demonstrerer, hvordan tradition, metodologi og den konkrete fremgangsmåde hænger sammen. Antologiens 16 kapitler er skrevet og fagfællebedømt af førende forskere i Danmark og udlandet. Kapitlerne sætter fokus på kvalitative analysemetoder inden for traditioner som pragmatik, hermeneutik, fænomenologi og kritisk teori.
"Exploring the forces that determine the rate and direction of medical progress, this book brings together the worlds of scientific policy, economics, sociology, and innovation to describe the medical research landscape. Covers how issues, including incentive structures and lack of novelty in drug development, influence and impede progress"--
Social ulighed i sundhed er mere end tør statistik; det er virkelige menneskers historier, der udspiller sig hver dag i sundhedsvæsenet. Denne bog hjælper dig med at forstå, hvordan vi forskelsbehandler i sundhedsvæsenet – oftest uden at tænke over det og i modstrid med idealerne.Gennem seks fiktive, men realistiske cases – fire patienter og to studerende – illustrerer forfatterne, hvordan sociale faktorer som social arv, uddannelse, indtægt, arbejde, diagnose og bolig klumper sig sammen og forstærker hinanden. Med teorier fra sociologi, sundhedssociologi, epidemiologi, medicinsk antropologi samt uddannelses- og sprogforskning fortolker og forklarer forfatterne, hvordan og hvorfor nogle grupper får fordele i sundhedsvæsenet, mens andre, som måske har mere brug for hjælp, overses.Bogen retter sig mod studerende og ansatte i sundhedsvæsenet, men er også relevant for studerende inden for folkesundhed, antropologi, pædagogik og sociologi samt for kommende patienter, ledere og politikere. Den er essentiel læsning for enhver, der ønsker at forstå dybden og bredden af ulighed i sundhed, og som er motiveret for at ændre den.
The main objective of translational health science is to concentrate on discovering healthcare products for all people where care gaps exist. This book examines the applications of translational research, identifies its difficulties, outlines its essential characteristics, considers healthcare management strategies, and examines the public's perspectives today. This book assists aspiring implementation scientists in researching this area because the discipline is still relatively young for the wide range of researchers tackling the challenge of clinical and translational science, a field dedicated to examining human health and disease, interventions, and outcomes to develop new treatment approaches, devices, and modalities to improve health. This book Edition is the most authoritative and timely resource that introduces new physiological and therapeutic processes to engage the fastest-growing scientific outcomes from academic and industrial research. The chapters in this book give insights into perspectives on the field of clinical and translational science and discuss artificial intelligence in drug development and conventional and novel clinical trial designs. There is a lot of hope that using artificial intelligence (AI) will significantly advance all facets of healthcare, from diagnosis to therapy. AI is prepared to assist medical staff with various duties, including administrative workflow, clinical documentation, patient outreach, and specialist support like image analysis, medical device automation, and patient monitoring. Some of the most important uses of AI in healthcare will be covered in this book by eminent Scientists, Academicians, and Industrial persons from both clinical and non-clinical fields.
Dieses essential bietet einen Einstieg in die Fragestellung, was mit dem Begriff ¿Interoperabilität¿ gemeint ist, der nicht nur den Datenaustausch zwischen IT-Systemen im Gesundheitswesen beschreibt. Dazu werden die in diesem Kontext häufig gebrauchten Begriffe wie Kompatibilität oder Konformität erläutert und in einen Zusammenhang gebracht. Weiterhin wird aufgezeigt, dass Interoperabilität das Ergebnis eines längeren Arbeits- und Austauschprozesses ist und wie ¿Interoperabilität¿ für den erfolgreichen und reibungslosen Einsatz im Gesundheitssystem gemeinsam mit allen Stakeholdern weiterentwickelt werden kann.
Das Thema Nachhaltigkeitsmanagement gewinnt auch im Gesundheitssektor stark an Bedeutung. Nicht zuletzt, da auf Bundes- und europäischer Ebene neue rechtliche Anforderungen gestellt werden, die auch für viele Organisationen des Gesundheitswesens aktives Handeln in Richtung Nachhaltigkeit und Wahrnehmung der gesellschaftlichen Verantwortung erfordern.Dieses essential bietet Ihnen eine praxisnahe Einführung, durch die Sie sich eine Orientierung im Thema - eben mit spezifischem Fokus auf den Gesundheitsbereich - erarbeiten können. Es möchte bestehende Werke in diesem rasant wachsenden Feld nicht ersetzen, sondern um eine schnelle Orientierungshilfe ergänzen. Sie werden sowohl grundlegende Begrifflichkeiten und theoretische Hintergründe rund um das Thema Nachhaltigkeitsmanagement kennenlernen als auch Hilfestellungen zur Formulierung einer Nachhaltigkeitsstrategie oder zur Nachhaltigkeitsberichterstattung erhalten. Innerhalb kurzer Zeit können Sie sich so zunächst einen grundlegenden Überblick verschaffen und im Anschluss zum Aufbau eines Nachhaltigkeitsmanagements in Ihrer Organisation des Gesundheitswesens beitragen.
Medical errors can have serious consequences, often resulting in harm to patients or even death. In the last decades the issue of the 2nd victim was raised, emphasizing the impact of being involved in an adverse event on the ability of caregivers to provide high quality and safe treatment. In 1999, the American Institute of Medicine (IOM) declared that rather than assigning blame for these errors, professional investigations should be carried out to identify what caused them and prevent similar events from reoccurring in the future focusing on systemic factors. It is estimated that in the US alone, there are between 250,000 to 400,000 preventable deaths annually due to medical errors, costing over 15 billion dollars per year. In response to this challenging issue, a team of medical professionals has created a comprehensive textbook on the subject of safety and risk management in medicine. This book covers a range of topics, including basic principles and concepts, the scope of iatrogenic harm, the development of risk management in medicine, and the organizational safety culture. Emphasis is placed on the human and organizational factors that contribute to medical errors, as well as practical methods and tools for coping effectively with this phenomenon. The book is based on extensive practical experience in promoting patient safety in a variety of medical organizations. In addition, the book includes a large chapter on risk management during epidemics, which has become increasingly relevant in the wake of the COVID-19 pandemic. This textbook is a must-read for anyone involved in patient care, including doctors, nurses, managers, pharmacists, psychologists, occupational therapists, physiotherapists and students in all medical professions. By promoting a culture of safety and risk management, we can work towards reducing the number of preventable medical errors and improving patient outcomes.
Mit Hilfe dieses Buches verschaffen sich Angehörige der Heilberufe (Ärzte, Heilpraktiker, Pflegekräfte, Krankenhausmitarbeiter usw.) schnell das betriebswirtschaftliche Hintergrundwissen, das für die Ausübung ihrer Berufe erforderlich ist. Eine zusammenfassende Betriebswirtschaftslehre für das Gesundheitswesen existiert bislang noch nicht. Aufgrund der steigenden Probleme, der zahlreichen Reformversuche und der demografischen Entwicklung wird sie jedoch über die nächsten Jahre hinaus an Bedeutung gewinnen. Andreas Frodl versteht es aufgrund seiner umfangreichen Erfahrung, Medizinern die für sie eher fremde Ökonomie erfolgreich nahezubringen. Auf den Gesundheitsmarkt bezogen, macht er die wesentlichen betriebswirtschaftlichen Teildisziplinen (Management, Finanzwesen, Marketing, Personalwesen, Organisation, Logistik, Rechnungswesen) verständlich. Neben aktualisierten Inhalten gibt die Neu-auflage der Gesundheitsbetriebslehre auch so gut wie möglich einen Überblick über den Stand vonLehre und Forschung der Betriebswirtschaft im Gesundheitswesen wieder.Die dritte Auflage wurde umfassend aktualisiert und um einige Abschnitte zu den Themen Compliance, kritische Infrastruktur und Nachhaltigkeit ergänzt. Der AutorDipl.-Kfm. Dr. rer. pol. Andreas Frodl, Wirtschaftswissenschaftler, Autor zahlreicher Fachbücher für das Management von Gesundheitsbetrieben, Führungsfunktionen in Verwaltung, Logistik, Organisation und Weiterbildung verschiedener öffentlicher Einrichtungen, langjähriger Lehrbeauftragter an der FH München und der Hamburger Fern-Hochschule, Mitglied der Prüfungskommission der Bundeswirtschaftsprüferkammer.
A pacy, real-life page-turner by Reuters journalist on the global 100-days mission to identify and catch the next virus outbreak, codenamed DISEASE X, before it spreads worldwide.
Dieses Buch präsentiert eine Vielfalt aus der Realität abgeleiteter Situationen sowohl aus Krankenhäusern und Pflegeeinrichtungen als auch bei niedergelassenen Ärzten, in Apotheken und Krankenversicherungen. Vor dem Hintergrund der Finanzierung von Gesundheitsleistungen spiegeln die Fallbeispiele typische Herausforderungen wider, mit denen sich die jeweiligen Akteure auseinandersetzten müssen. Die Bandbreite der Themen reicht von operativen bis hin zu strategischen Controlling-Aufgaben. Das Werk geht dabei auf die Herausforderungen für das Leistungs-, Qualitäts-, Personal- und Finanzcontrolling ein und thematisiert die Bedeutung des Investitionscontrollings. Ergänzt werden die Fallstudien durch Teaching Notes, die anzustrebende Lernziele formulieren. Hinzukommen strukturierte Fragen, die beim Selbststudium eine fundierte Bearbeitung der Fälle ermöglichen und es werden Hinweise zur Vertiefung der für die Fälle zentralen Themen gegeben. Im Anhang sind für jeden Fall Kennzahlen zu finden, die in der Praxis des Managements für Gesundheitseinrichtungen genutzt werden.
Spezifisch zugeschnitten für die Kinder- und Jugendmedizin: Einheitlicher Bewertungsmaßstab mit aktuellen Punktangaben, Eurobeträgen mit dem erhöhten neuen Orientierungswert, Hinweisen auf entsprechende Leistungen in der GOÄ. Stand des EBM nach KBV mit den zahlreichen Änderungen der letzten 4 Quartale aus 2023 inklusive der Anhebung des Orientierungswerts zum 1. Januar 2024 auf 11,9339 Cent je Punkt. Alle relevanten Informationen für die erfolgreich optimierte Abrechnung im Praxisalltag: korrekt, verlässlich, vollständig.Kommentierung der einzelnen Leistungspositionen mit Ausschlüssen: Aktuelle Gerichtsurteile zur Gebührenordnung und vertragsärztlichen Tätigkeit.Praktische Abrechnungstipps, Auslegungshinweise, Beschlüsse, Richtlinien u.a. von KBV und regionalen KVen; G-BA; Sozialgesetzbuch (SGB).Plus: kurze Richtlinien und Übersichtstabellen einzelner Leistungsbereiche.UV-GOÄ mit Hinweisen und Abrechnung vonKita- und Schulunfällen.
Gute Leistung muss gut bezahlt werdenEinheitlicher Bewertungsmaßstab mit aktuellen Punktangaben, Eurobeträgen mit dem erhöhten neuen Orientierungswert, Hinweisen auf entsprechende Leistungen in der GOÄ. Stand des EBM nach KBV mit den zahlreichen Änderungen der letzten 4 Quartale aus 2023 inklusive der Anhebung des Orientierungswerts zum 1. Januar 2024 auf 11,9339 Cent je Punkt. Alle relevanten Informationen für die erfolgreich optimierte Abrechnung im Praxisalltag: korrekt, verlässlich, vollständig.Aus dem Inhalt Kommentierung der einzelnen Leistungspositionen mit Ausschlüssen: Aktuelle Gerichtsurteile zur Gebührenordnung und vertragsärztlichen Tätigkeit. Praktische Abrechnungstipps, Auslegungshinweise, Beschlüsse, Richtlinien u.a. von KBV und regionalen KVen; G-BA; Sozialgesetzbuch (SGB). Plus: kurze Richtlinien und Übersichtstabellen einzelner Leistungsbereiche.
Gesundheitserleben und medizinische Forschung stehen vor einem fundamentalen Wandel. Die Rollen für Ärzt*innen, Apotheker*innen, Forscher*innen und vor allem den Patient*innen werden neu definiert. Krankenkassen, Pharmaindustrie, Medizintechnik und nahezu alle Akteur*innen der Gesundheitsversorgung stehen vor großen Herausforderungen - und Chancen. Diese Trendstudie erläutert wie Digitalisierung und Individualisierung unsere Gesundheitsversorgung revolutionieren und analysiert die zehn wichtigsten Veränderungstreiber, die das Feld der Gesundheit in den kommenden Jahren signifikant transformieren werden.
Diese Abhandlung entstand im Zuge des Innovationsfonds-Projektes ¿Land|Rettung ¿ Notfallmedizinische Neuausrichtung eines Landkreises¿. Das Ziel war die Ermittlung, ob die mit Land|Rettung eingeführten Innovationen im Landkreis Vorpommern-Greifswald zu Unterschieden in dem Patienten-Outcome und den prä- und klinischen Behandlungskosten geführt haben. Dafür wurden vergleichend die Jahre 2017 (ohne Telemedizin im Landkreis) und 2018 (mit Telemedizin im Landkreis) gegenübergestellt. Das methodische Vorgehen bestand in einer postalischen Patientenbefragung, die in Kooperation mit dem Eigenbetrieb Rettungsdienst Landkreis Vorpommern-Greifswald in 2018 und 2019 durchgeführt wurde. Die Ergebnisse zeigen, dass weder eine signifikante Verbesserung der rettungsdienstlichen Notfallversorgung gegeben ist, noch dass es zu einer signifikanten Verschlechterung in der Versorgung kommt.
FOREWORD BY JAY BHATTACHARYA, MD, PHDYou remember the story: some locations did better than others on Covid because those places followed the rules, and others foolishly ignored them. Covid spread was your fault, you science hater!There is precisely zero evidence behind any aspect of this morality play, which is demolished by this book.Diary of a Psychosis is different from all other books on Covid: it traces the development of the government response as it happened, bit by bit, and subjects it to relentless scrutiny: did any of it do any good?It thereby preserves some of the crucial day-to-day details that other chronicles have forgotten. And it's those little details of the bizarre behavior of those years that, presented together, preserve for the reader the full horror of the madness of those dark days.The more people know the information in this book, the harder it will be for the ruling classes to do this to us again.
This book demonstrates how hospitals can be transformed into dynamic, patient-centered, and cost-effective organizations. It describes systems for providing safe, high-quality medical services and outlines the importance of data for health outcomes. In this regard, the book underscores the importance of decision-making and delegation, as well as the effective use of administrative staff, new technologies, and evidence-based medicine to benefit patients and boost efficiency. At the same time, it emphasizes the importance of applying metrics to improve cost-effectiveness.Although primarily intended as a hands-on book for clinical leaders, it also considers hospitals from a broader societal perspective, making it of interest to leaders at all organizational levels in hospitals and to policymakers alike.
"An urgent investigation into the experience of seeking an abortion after the fall of Roe v. Wade, and the life-threatening consequences of being denied reproductive freedom. On June 24, 2022, Roe v. Wade was overturned, and the impact was immediate: by 2023, abortion was virtually unavailable or significantly restricted in 21 states. In Undue Burden, reporter Shefali Luthra traces the unforgettable stories of patients faced with one of the most personal decisions of their lives. Outside of Houston, there's a 16-year-old girl who becomes pregnant well before she intends to. A 21-year-old mother barely making ends meet has to travel hundreds of miles in secret for medical treatment in another state. A 42-year-old woman with a life-threatening condition wants nothing more than to safely carry her pregnancy to term, but her home state's abortion ban fails to provide her with the options she needs to make an informed decision. And a 19-year-old trans man struggles to access care in Florida as abortion bans radiate across the American South. Before Dobbs, it was a common misconception that abortion restrictions affected only people in certain states but left one's own life untouched. Since the fall of Roe, a domino effect has cascaded across the entire country. As the landscape of abortion rights continues to shift, the experiences of these patients--who crossed state lines to seek life-saving care, who risked everything in pursuit of their own bodily autonomy, and who were unable to plan their reproductive future in the way they deserved--illustrate how fragile the system is, and how devastating the consequences can be. A revelatory portrait of inequality in America, Undue Burden examines abortion not as a footnote or a political pawn, but as a basic human right, something worthy of our collective attention and with immense power to transform our lives, families, and futures"--
Dieses Buch beschreibt den aktuell diskutierten und vereinzelt erprobten Ansatz der Gesundheitskioske. Gesundheitskioske stellen ein innovatives Angebot im Gesundheitsbereich dar, da sie den Zugang zu Versorgung, Prävention und Gesundheitsförderung insbesondere für solche Communities erhöhen, die sich mit Zugangsbarrieren konfrontiert sehen. Zugangsbarrieren können in der Kenntnis des Gesundheitssystems, Sprachkompetenz, den fehlenden gesundheitsbezogenen Angebote in der unmittelbaren Wohnumgebung liegen. In diesem Essential wird die Vielfalt der aktuellen Ansätze aus einer gesundheitsökonomischen, sozialräumlichen und pflegerischen Perspektive vor dem Hintergrund eigener Erfahrung im Aufbau und der Implementierung von Kiosken beschrieben. Denn zur Umsetzung eines Gesundheitskiosks ist immer eine spezifische Lösung am jeweiligen Ort zu entwickeln.
This timely book presents a collection of expert insights into the impacts of COVID-19 in a broader socio-economic context. In each chapter, the authors identify the current impact of COVID-19 by demonstrating transformative signals and project these signals to the future by considering their alternative futures and implications.The book emphasizes that dealing with major global pandemics like COVID-19 requires all countries and regions to take different, but synchronized measures to decrease its socio-economic effects in the short, medium and long run. The consequences of COVID-19 will go beyond medicine to cover all other aspects of life and are bound to change the nature of organizations. Moving beyond the medical viewpoint, the experts in this book discuss the topic from multi-dimensional and multi-disciplinary angles by focusing on the domains of technology, business, finance, marketing, law, public administration, and education.
In light of the Covid 19 pandemic and its impact on healthcare systems, this book examines health care innovations and service management models and discusses significant reforms and organizational and managerial changes in the healthcare systems of countries in the Balkans and Eastern Europe. It features contributions that shed new light on the impact of the pandemic on healthcare organizations and the lessons that can be drawn from this crisis for management practice.The book covers topics such as best practices in healthcare delivery, healthcare management, process and product innovation, digitization and information technologies, healthcare governance, collaborative healthcare experiences and networks, healthcare financing, and healthcare policy reform. It is aimed at scholars and practitioners in healthcare, as well as anyone interested in innovation in healthcare services and management.
Das Buch befasst sich mit der Problematik der Abtreibung, wobei ihre menschenrechtlichen Aspekte und ihr Bezug zur Dienstleistungsfreiheit innerhalb der Europäischen Union im Vordergrund stehen. Mit anderen Worten werden zwei Dimensionen der Abtreibung erforscht. Die erste Dimension hängt mit dem immer noch umstrittenen Konzept der Abtreibung als ein Menschenrecht zusammen, einschließlich der Art und des Umfangs ihres institutionellen Schutzes. Die zweite Dimension ist unterschiedlicher Natur, da sie die Abtreibung nicht als ein Menschenrecht, sondern als eine Gesundheitsdienstleistung im Sinne des EU-Primärrechts betrachtet, und zwar in Bezug auf eine der Grundfreiheiten des freien Verkehrs. In methodischer Hinsicht wird nicht nur auf die Analyse des internationalen Rechtsrahmens für die Abtreibung und der damit verbundenen Rechtsprechung des EGMR und des EUGH, sondern auch auf den Vergleich der nationalen Abtreibungsrechtsvorschriften zurückgegriffen. In diesem Kontext wird auch dasPhänomen des Abtreibungstourismus in Betracht gezogen, das aufgrund der Garantie des freien Dienstleistungsverkehrs innerhalb der Europäischen Union schwer zu verhindern ist.
This work prepares current and future managers and consultants focused on health care delivery systems to improve the efficiency of processes that deliver care. This material will help you manage capacity, improve patient flow, estimate process costs, and conduct experiments that lead to process improvement. Essential tools covered include process mapping and measurement, data collection and analysis, and the use of discrete event simulation as a tool for virtual experimentation and improvement. Tools are introduced with no assumption of prior training. Many examples of settings, problems, and solutions are presented, along with a generalized approach to process improvement that is specifically tailored to health care settings. Readings, exercises, and cases suitable for discussion or end-course projects are also provided. Writing is based on a decade of experience teaching at the MBA and MS levels, managing dozens of improvement processes, and a host of our prior scholarly publications, book chapters, and case studies.
A galvanizing history of abortion recentering people of color to put forth a timely argument that we must liberate abortion for all.People of color have been having abortions since the dawn of time, yet our access is continuously under attack. In Liberating Abortion, award-winning abortion activist Renee Bracey Sherman and journalist Regina Mahone illustrate the long racist history that brought us to this moment, uncover the hidden figures who set the foundation activists and storytellers are building on today, and explain how abortion has been and remains essential to the health of our communities.Liberating Abortion will take you back to the basics of sex education, detailing the traditions of abortion over centuries, while examining how society makes us feel about our experiences. You'll find rigorous research, never-before-heard stories, and eye-opening interviews with over 50 people of color who've had abortions, including activists, actresses, television writers, politicians, and the two Black members of Jane, the Chicago feminist service that provided abortions before Roe. With poignant storytelling and precise analysis, Liberating Abortion will change how you think about abortion forever.
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