Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dette er en fortælling om, hvorfor evnen til at samarbejde er den ultimative konkurrencefordel for en virksomhed.Kathryn Petersen, nytiltrådt CEO i it-virksomheden DecisionTech A/S, er af sin bestyrelsesformand blevet sat på en umulig opgave: at vende den lurende nedtur i det stærkt udfordrede firma. Hun bliver hurtigt klar over, at DecisionTechs problemer ikke bunder i økonomi, strategi eller teknologi, men i en dysfunktionel ledergruppe, og hendes opgave bliver nu at træde i karakter som leder og få gruppens vidt forskellige medlemmer til at arbejde sammen som et team.I løbet af fortællingen afdækker Lencioni de fem mest almindelige samarbejdsdefekter:• Fravær af tillid• Konfliktskyhed• Manglende commitment• At undgå at holde hinanden ansvarlige• Uopmærksomhed på resultaterVed at introducere en enkel og letforståelig model viser Lencioni, hvordan man kan overvinde disse fem dysfunktioner og skabe det perfekte team, der er i stand til at arbejde sammen, bede hinanden om hjælp, trække på hinandens kompetencer, omfavne fejl og begrænsninger, træffe kvalificerede beslutninger og ganske enkelt udrette mere på kortere tid.
Manipulation er den reviderede udgave af Klaus Kjøllers bog fra 1991. Den har siden udgivelsen solgt 25.000 eksemplarer i.Bogen handler om, hvordan man manipulerer med andre mennesker for at få sin vilje. Den er derfor blevet kaldt den ækleste bog. Men det er også en bog der kan ændre ens liv.Bogen viser, hvordan man opfatter hinanden, og hvordan man styrker sit image over for ´modstanderen´. Den gennemgår persontyper og en lang række metoder, som man kan bruge til at manipulere i forskellige situationer: Hvordan får man sin vilje over for tryghedsnarkomaner, karrieremagere, fanatikere, skrankepaver. Skal man hidse sig op, snakke modstanderen efter munden, gøre hende utryg, bekræfte hendes opfattelse osv.?Bogen er også en vaccination mod manipulation: Hvordan undgår man at blive manipuleret? Hvad, hvem og hvornår skal man passe på?Denne nye, reviderede udgave er tilpasset det nye årtusindes skærpede krav og ændrede livsvilkår, og det har gjort den om muligt endnu mere nødvendig. Med sine nye kapitler om indoktrinering (systematisk manipulation) og hjernevask er den yderst relevant i en tid, hvor medierne er fulde af f.eks. terrorangst og nye fjendebilleder.
Systemisk ledelse handler om at få øje på muligheder, at se problemer som uindfriede drømme og have fokus på, hvordan det sprog, vi bruger, hele tiden er med til at skabe de resultater, vi opnår. Bogen giver indsigt i teorierne bag den systemiske og anerkendende tænkning og er en platform for at forstå ledelse, kommunikation og relationer i organisationer. Den giver samtidig idéer og inspiration til konkret ledelsespraksis i form af igangsættelse af værdi- og strategiprocesser, gruppe- og teamarbejde, systemisk coaching, konfliktopløsning og reflekterende team. Bogen udkom i sin første udgave i 2005. 2. udgaven er en opdateret og genskrevet version med nye kapitler og vinkler på værdiskabende ledelsespraksis. Den indeholder bl.a. nye kapitler om konstruktionstanken, organisatorisk anerkendelse, strategi, værdiskabende møder og nye og mere praksisnære begreber til at forstå og arbejde med spørgsmålstyper i det coachende lederskab.
Systemisk coaching er en grundbog for coaches og andre samtalepartnere, der ønsker at dygtiggøre sig i arbejdet med samtaler og coaching. Den giver læseren mulighed for at opbygge eller videreudvikle et teoretisk fundament for at arbejde med samtaler og coaching på et systemisk og anerkendende grundlag. Med den systemiske tilgang til coaching flyttes fokus fra individ til relationer og fra problem til muligheder – og nye perspektiver og muligheder skabes.Bogen udkom første gang i 2009 og har siden etableret sig som en populær grund- og studiebog i coaching. Denne 2. udgave er gennemskrevet og opdateret med ny litteratur, og der er tilføjet nye kapitler om grafisk facilitering, coaching med modeller og parathed hos fokusperson og coach.Bogen vil kunne inspirere alle, der på tværs af brancher arbejder professionelt med samtaler – blandt andet ledere, konsulenter, vejledere og sagsbehandlere.”Systemisk Coaching har fungeret både som lærebog og som fysisk anker for min ledelse. Det er en klog bog, som udfordrer og skubber ens forståelse af samtaler, både når man læser den første gang, og når man læser den femte gang.” – Jan Henriksen, konsulentchef, KL´s konsulentvirksomhed, KLK”Bogen giver en unik indsigt i den teori og praksis, som en systemisk coach trækker på. Samtidig får enhver leder værdifuld inspiration til de mange samtaler, hvor især spørgende, undersøgende, værdsættende, nysgerrige og rammesættende dialoger er i spil.” – Camilla Wang, rektor, professionshøjskolen ABSALONOm redaktørerne:• Hanne V. Moltke er partner og organisationskonsulent i konsulentvirksomheden New Stories, underviser og proceskonsulent. Uddannet cand.mag. og certificeret coach.• Asbjørn Molly er ledelses- og organisationskonsulent i konsulentvirksomheden New Stories, ekstern lektor ved AAU, underviser og proceskonsulent. Uddannet cand.mag. og certificeret coach.Om medforfatterne:• Per Møller Janniche. Chefkonsulent i KLK samt vært i Væksthus for Ledelse. Uddannet cand.pæd. i biologi. Medforfatter til kapitel 3 og 14.• Lars Munch Svendsen. Afdelingschef i Finanssektorens Uddannelsescenter. Uddannet cand.mag. og MBA. Medforfatter til kapitel 3 og kapitlet 'Systemiske grundbegreber'.• Kim Martin Nielsen. Ledende partner i konsulentvirksomheden LEAD - enter next level. Uddannet cand.mag. i pædagogik og master i management development. Medforfatter til kapitel 12.• Jesper Jørvad. Erhvervspsykologi hos virksomheden Ennova. Uddannet cand.psych. Coach og specialist i ledelse- og talentudvikling. Medforfatter til kapitel 1.• Morten Ziethen. Lektor i anvendt filosofi på Aalborg Universitet. Uddannet ph.d. og cand.mag. i filosofi samt cand.pæd. i generel pædagogik. Medforfatter til kapitel 2.
Proceskonsultation er i høj kurs hos mange offentlige og private organisationer, når målet er deltagerinvolverende organisationsudvikling med effekt. Denne bog åbner op for proceskonsulentens værktøjskasse – og teorien bag! Forfatterne præsenterer feltet proceskonsultation og beskriver, hvordan man professionelt kan bidrage til løsning af organisatoriske udfordringer. Det belyses, hvordan konsulenten møder sin kunde og kommer godt i gang, når en ny konsulentopgave skal tilrettelægges. Forfatterne viser også, hvilke teoretiske overvejelser samt anvendelige redskaber man kan gøre brug af for at skabe en kvalitetsproces. Herudover rummer bogen en fyldig beskrivelse af seks traditioner, som proceskonsulenten kan arbejde ud fra: · Den systemiske position· Den anerkendende position· Den løsningsorienterede position· Den narrative position· Organizational Development (OD-positionen)· Den strategiske positionHer er metoder til, hvordan man i teori og praksis kan skabe konstruktiv udvikling i en lang række forskellige situationer. Teamudvikling, strategiworkshops, konfliktløsning, sammenlægninger og fremme af arbejdsglæde er blot nogle af de mange situationer, der belyses. Bogen er rigt udstyret med cases og eksempler.Bogen henvender sig til: - konsulenten, der efterspørger metoder til effektfuld organisationsudvikling - lederen, der har brug for redskaber til deltagerinvolverende forandringsprocesser - den studerende, der ønsker teoretisk overblik og en forskningsbaseret introduktion til proceskonsultation. Kristian Dahl, cand. psyk. og erhvervspsykolog, arbejder med ledelse og organisationsudvikling hos Ilosi. Andreas Granhof Juhl, cand. psyk. og selvstændig erhvervspsykolog, arbejder med lederuddannelse.
Bogen beskriver trin-for-trin mere end 40 øvelser i dialogiske processer til brug i undervisning og udviklings- og forandringsprocesser. Indeholder øvelsesforslag til alle faser - fra forventningsafstemning, idégenerering og videndeling til forhandling og evaluering. Bogen indeholder desuden en introduktion til den systemisk anerkendende tilgang, casebidrag og forklaringer af centrale begreber.Henvender sig primært til ledere og konsulenter,der ønsker inspiration til udvikling af forløb inden for det organisationskonsultative felt - samt til studerende på psykologi-, organisations- og kommunikationsuddannelserne.
Den frygtløse organisation af Amy C. Edmondson er oversatfra 1. udgave af den engelske The Fearless Organization, der er internationalt anerkendt for sit bidrag til ledelsestænkningen.Bogen er en praksisnær guide for ledere og teams i at skabepsykologisk tryghed, der styrker organisationers evne til at håndtere komplekse krav, samarbejde på tværs, udvikle nyt samt opdage og forebygge fejl.Baseret på årtiers forskning beskriver bogen de klare fordele ved at skabe en organisation og ledelses kultur, hvor de ansatte tørtale åbent om det, som er værdifuldt og vanskeligt, uden frygt for at blive ydmyget eller straffet. Herved skaber organisationenssamtaler mulighed for at lære, innovere og vækste.Den frygtløse organisation rummer en lang række anbefalinger og værktøjer til ledere, der ønsker at øge den psykologiske tryghed i deres team eller organisation. Den er fyldt med eksempler fra kendte organisationer og er skrevet i et lettilgængeligt sprog.
Klassisk og moderne organisationsteori er et oversigtsværk på dansk, som har holdbarhed ud over de helt aktuelle diskussioner. Bogen forsøger at give overblik over såvel teoretiske som praktiske delfelter, i håndbogsform. Indholdet afspejler både klassiske og internationalt udbredte perspektiver og mere aktuelle perspektiver hvoraf visse repræsenterer områder, hvor dansk og skandinavisk forskning har fået en særlig tyngde.Bogens er skrevet til studerende fra bachelorniveau og opefter, men kan med fordel også bruges på efteruddannelser, hvor det organisatoriske stof har særlig interesse.
Forfatteren formidler projektarbejdsmetoden tæt på dagligsproget - uden at gå på akkord med fagligheden. Læseren får gode råd og kan tjekke sin forståelse af projektarbejdets elementer.2. udgaven af Brug din viden fokuserer endnu skarpere end 1. udgaven på projektarbejdet og er samtidig opdateret og justeret på væsentlige punkter. Læseren vil fortsat få svar på flg. spørgsmål:Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?Hvad kendetegner den gode problemformulering?Hvordan foretager man en dataindsamling?Hvordan bruger man sin vejleder?Hvordan forsvarer man sit projekt?Hvad indebærer opponentfunktionen?
Ydmyg spørgen er den ædle kunst at få den anden til at fortælle frit, at stille spørgsmål, som man ikke i forvejen kender svaret på, og at opbygge en relation baseret på nysgerrighed og interesse for den anden.Når vi interagerer med andre mennesker – især dem, vi skal lede – sker det alt for ofte, at vi bare fortæller dem, hvad vi tror, de har brug for vide. Og det virker sjældent efter hensigten. Vi skal i stedet lære at spørge, at spørge ydmygt, med ægte interesse. Vi skal overvinde de kulturelle, organisatoriske og psykologiske barrierer, der afholder os fra at spørge, fordi, når vi spørger ydmygt, bliver vi bedre til at udvikle nye ideer, at undgå katastrofale fejl og vi opnår autentiske relationer baseret på tillid og respekt.At spørge styrker vores manøvredygtighed overfor vores medmennesker og i de organisationer, vi er i.
NARRATIV ORGANISATIONSUDVIKLING handler om fortællingers virkelighedsskabende kraft i organisationer, og hvordan de påvirker det sociale liv og den organisatoriske resultatskabelse. På en lettilgængelig og praksisnær måde tager bogen læseren med på en rejse gennem narrative idéer og giver inspiration til, hvordan de kan bruges til at skabe læring og udvikling i organisationer. Røde tråde gennem bogen er temaer om magt og etik, kommunikation, ledelse og samarbejde. Denne nye udgave er udvidet med et helt nyt kapitel om strategisk forandring og udvikling, der stiller skarpt på strategisk ledelse og følgeskab i en narrativ optik. Bogen er fuld af inspirationshistorier, interview med narrative praktikere og en vifte af konkrete metoder, værktøjer og modeller. NARRATIV ORGANISATIONSUDVIKLING er skrevet til ledere og konsulenter, der arbejder med at skabe læring og udvikling i organisationer. Medarbejdere, tillidsvalgte, undervisere og studerende med interesse for læring og organisationsudvikling, kan også få gavn af bogen.
Kommunikation i organisationer er formålskommunikation. Formålet kan være at lede og styre, regulere, overtale, informere, motivere, videndele, brande m.m. Organisationskommunikation som begreb dækker over mange forskellige dicipliner som fx, intern kommunikation, krisekommunikation, værdikommunikation, storytelling og public relations m.m. I bogen gribes der fat i de mest grundlæggende og centrale aspekter af organisationskommunikation. Bogen introducerer den grundlæggende teori og mange praktiske eksempler bruges til at vise, hvordan opgaver kan gribes an. Målgruppen er studerende på bachelor- og diplomuddannelser, KVU uddannelser og efteruddannelseskurser. Bogen kan også læses af praktikere, der ønsker at sætte sig ind i det specifikke emne.
Jægersoldaten fortæller, hvordan du når dine mål med en positiv attitude.Thomas Rathsack kender om nogen betydningen af attitude. Som jægersoldat og humanitær minerydder i verdens brændpunkter og som mental indpisker i de populære TV 2- programmer ”Korpset – gjort af det rette stof ” har den personlige attitude ofte været en udslagsgivende faktor for succes eller fiasko.Med udgangspunkt i masser af anekdoter og fascinerende historier fra sin egen imponerende karriere fortæller Thomas Rathsack, hvorfor den rette attitude er så effektiv, og hvorfor en negativ attitude omvendt er destruktiv og lammende som en smitsom virus.Attituden er den lille ting, der gør den store forskel, som Winston Churchill engang sagde. Forandringer, kriser og tragedier er en del af livet for os alle sammen. Det, der adskiller den handlekraftige fra den handlingslammede, er den attitude, som udfordringerne mødes med.I bogen fortæller Thomas Rathsack, hvordan nederlag kan vendes til en styrke, hvorfor brok ikke virker, og hvordan du undgår at synke ned i selvmedlidenhedens tyranni. Den er fuld af konkrete råd og giver også læseren en række små øvelser i form af udfordringer, som er nemme at arbejde med i hverdagen.
Gode samtaler er helt afgørende for at mennesker trives og udvikler sig på deres arbejdsplads, i familien og parforholdet. Men hvor bevidste er vi om, hvordan vi taler til hinanden, med hinanden og om hinanden? Denne bogs fokus er at skabe basis for flere livgivende samtaler, altså samtaler som opleves som gode, fordi de gennemføres under gensidig respekt, fordi de understøtter og anerkender de respektive parter i samtalen, og fordi de stimulerer til individuel såvel som organisatorisk trivsel og vækst. Livgivende samtaler og relationer er først og fremmest en praktisk håndbog i samtaletræning. Her er alle værktøjer samlet så de er til at gå til på en enkel og konkret måde i en travl hverdag. Bogen henvender sig både til organisationer, teams og til dig, som har mod på at arbejde med din personlige kommunikation og på den måde bidrage til flere tilfredsstillende samtaler i hverdagen. I del 1 introduceres teorierne og i del 2 præsenteres de værktøjer og teknikker, som afstemt i forhold til den konkrete situation fremmer den gode kommunikation og samtale. Bogens metoder og værktøj bygger overvejende på systemisk tænkning og en anerkendende tilgang, men andre perspektiver og teorier inddrages også. MICHAEL ØRBECH (født 1966) er cand. polyt, psykoterapeut (SPUD/EAPT godkendt), IAF Certified Facilitator, Council Guide, studier på Master i Organisationspsykologi (MPO) på RUC samt systemisk trænet hos bl.a. Peter Lang. Har siden 1990 arbejdet med træning og organisationsudvikling i Danmark og internationalt med bl.a. 7 år i Afrika. Han har ledererfaring som direktør i et af COWI´s større datterselskaber og som afdelingsleder for Træning & Ledelse hos NIRAS Konsulenterne. Michael er partner i CENFAC, Center for Facilitering Aps.Michael Ørbech: +45 4057 8456 / michael@cenfac.dk LARS BORGMANN, født 1967, har en baggrund som international uddannelsesleder, udd. psykoterapeut, IAF Certified Facilitator, studier på Master i Organisationspsykologi (MPO) på RUC samt systemisk coach. Lars har bred erfaring inden for ledelse og organisationsudvikling, bla. med en baggrund i NIRAS Konsulenterne (afd. for Træning & Ledelse) frem til 2005. Igennem 8 år har han gennemført udviklingsforløbet ”Sjælen i ørkenen" i Sinai-ørkenen. Lars er partner i CENFAC, Center for Facilitering Aps.Lars Borgmann: +45 2013 8804 / lars@cenfac.dk
Nuværende og kommende mellemledere har behov for en bedre indsigt og forståelse i implementeringen af en virksomheds strategiske mål, og samtidig er det vigtigt, at den personlige ledelsesstil tilpasses strategien. Mellemledere skal lære, forstå og arbejde med strategi så vedkommende kan oversætte den til sin egen verden og derfra starte en integrering af strategien i egen afdeling eller eget team. Det strategiske lederskab arbejder med tankerne om strategi som en praksis med vægt på mening, ejerskab og handlekraft i medarbejdernes arbejde med strategien. Bogens cases illustrerer, hvordan de lokale ledere kan tage ansvar og få strategien ført ud i livet. Med blandingen af teori og praksis dækker bogen både de formelle strategiprocesser og de organisatoriske læringsprocesser.I denne 2. udgave er bogen udvidet med:Uddybende afsnit om strategiske mål og Must-Win-BattlesEksempel på udvikling af strategi og Must-Win-Battles i en offentlig virksomhedLedelsesprincipperne for en god strategiproces er udvidet med en caseOmtalen af de organisatoriske læringsprocesser er udvidet med introduktion til aflæring som forudsætning for læring Spiralmetoden er udvidet med strategiprocessen kaldet ”De simple regler” Case fra Hummel er indbygget til at illustrere strategiprocessen med ”De simple regler”Endelig er bogen udbygget med flere eksempler på visioner og innovativ forretningsudvikling.Strukturen i bogen er velegnet til undervisningsforløb om det strategiske lederskab, fx på ledelsesakademiets uddannelser. Bogens temaer starter med den røde tråd i det strategiske lederskab og fortsætter via værktøjer til det strategiske arbejde mod inspiration og processer om den ledelsesmæssige handlekraft. Sidstnævnte indeholder tre temaer om udvikling af ledelsesprocesser i forbindelse med strategi, forandringsledelse og inspiration til det personlige lederskab.
Morgendagens krav til ledelse kræver, at lederen i højere grad bringer sine personlige kompetencer ind i samspillet med andre mennesker og formår at anvende og regulere sine følelser og emotioner optimalt. Inddragelse af emotionelle og mentale ressourcer gør den enkelte leder til en bedre chef, både for sig selv og for sine medarbejdere.Ledelse mellem hjerne og hjerteer en nyskabende bog, der kobler den seneste ledelsesteori, herunder neuroledelse, sammen med udviklingspsykologi og bygger bro mellem de krav og den hverdag, lederen møder.Bogen har samlet danske og udenlandske bidrag til, hvordan vi kan opnå bedre ledelse og velfungerende organisationer og virksomheder gennem bl.a. mentalisering, empati og neuroaffektivt lederskab. Bogen består af fem dele:1.Introduktion til neuroaffektivt lederskab, 2. Emotionel intelligens og empatisk ledelse,3. Arbejdspladsen som tryg base, 4.Prosocial ledelse i offentlige og omsorgsgivende organisationer,5. Introduktion til lederens udvikling af social kapacitet.Bogen henvender sig til ledere og konsulenter i private og offentlige virksomheder og organisationer, som identificerer sig med den moderne og selvudviklende leder, der ønsker at skabe bedre udvikling for sig selv, sine medarbejdere og i hele organisationen. Endvidere kan bogen indgå i videre- og efteruddannelsesforløb, hvor ledelsesudvikling er en del af studiet. Besøg ogsåhttp://susanhart.hansreitzel.dk
Sensemaking er en teori udviklet med henblik på at forstå interaktion i organisationer og koblingen mellem organisering og meningsskabelse. Teorien er primært tegnet af den amerikanske organisationsteoretiker Karl Weick.Sensemaking - introduktion til Karl Weick er en grundbog i, hvordan man kan lave empiriske analyser af sensemakingprocesser. Teorien er et oplagt udgangspunkt for at analysere organisering, forandringer i organisationer, ledelse, strategiudvikling, kommunikation, informationsstyring og meningsskabelse blandt aktører i organisationer. Bogen giver redskaber til at stille skarpt på de processer, hvorigennem vi skaber mening.Karl Weick har skrevet bogens indledning, hvor han reflekterer over to af sine primære artikler, som indgår i bogen i dansk oversættelse."Tine Murphys bog kan anbefales til enhver der vil danne sig et klarere billede af sensemaking og hvordan det kan bruges til undersøgelser, teoretisk forståelse eller ledelse. Murphy undgår at gøre sensemaking til en øvelse i kognition, og gør det i stedet til en levende proces af handling og fortolkning, hvilket placerer den helt centralt i den spændende del af organisering og organisationer. Bogens fokus på samspil mellem individ og organisation, mellem samhandling og identitet, og mellem teori og praksis giver læseren en helhedsforståelse uden at nuancerne går tabt."Tor Hernes, Professor i Organisationsteori, CBSBogens målgruppe er videregående uddannelser, hvor faget organisation udgør en væsentlig del af pensum.
Organisationen er livsnerven i samfundet, og teorier om organisationen spiller en vigtig rolle i diskussioner om ledelse og magtfordeling, motivation og kultur, strategi og forandring. Bogen giver både en nyttig oversigt over hovedemner i organisationsforskningen og en dyberegående analyse af aktuelle problemområder. Forfatterne bruger tre synsvinkler:Strukturperspektivet, som lægger vægt på opbygningen af organisationer, både på det formelle og uformelle plan.Kulturperspektivet, som kaster lys over udviklingen af værdier, normer og symboler i organisationer.Procesperspektivet, som drejer sig om beslutninger, usikkerhed, motivation, strategi og forandringer af organisationer. Der er tilføjet nye, interessante cases i denne femte reviderede og ajourførte udgave. IndholdsoversigtKapitel 1. Hvad er organisation og organisationsteori? - CASE: Gamle CarlsbergKapitel 2. Formel struktur - CASE: Falcks RedningskorpsKapitel 3. Organisationsform og omverden - CASE: ColoplastKapitel 4. Grupper og uformel struktur - CASE: Arbejder på B&W og En moderne vidensarbejderKapitel 5. Organisationskultur - et signalement - CASE: IKEA et skandinavisk eventyrKapitel 6. Anvendelse af organisationskultur - CASE: IRMAKapitel 7. Individet i organisationen - CASE: Individet under presKapitel 8. Ledelse og lederroller - CASE: Sophus Falck - en visionær lederKapitel 9. Beslutningsprocesser - CASE: Hørsholm KommuneKapitel 10. Strategi og strategiske processer - CASE: LEGOKapitel 11. Forandring, omstilling og fornyelse - CASE: Paradigmeskift i Skanderborg Kommune og Ny velfærd via innovation i Roskilde KommuneAppendiks: Teori, model og empiriFiguroversigtLitteraturlisteStikordsregister
Facilitering er en mere dynamisk og involverende måde at skabe resultater i grupper på end den klassiske mødeledelse. Derfor er metoden attraktiv for en ny generation af vidensarbejdere og yngre ledere.Facilitering er for grupper, hvad coaching er for den enkelte: En teknik til at forløse potentialer med og skabe udvikling, mening og værdi blandt mennesker.Bogen er bl.a. baseret på et forsknings- og udviklingsprojekt, "Møder der skaber værdi og mening". Ca. 40 konkrete teknikker til mødefacilitering efterfølges af et historisk og teoretisk afsnit, der sætter møder og facilitering ind i et humanvidenskabeligt perspektiv.Det har hidtil mest været konsulenter, der har benyttet sig af facilitering, men her præsenteres metoden, så den kan bruges til ethvert møde og anden forsamling. Målgruppen er personer med mødeansvar, dvs. ledere, projektledere, tillidsfolk og alle, der gerne vil forbedre de møder, de går til – i private og offentlige organisationer.Ib Ravn er Ph.D. og lektor ved Aarhus Universitet (Emdrup campus), hvor han forsker i facilitering af videnprocesser. Læs interview med Ib Ravn i Dagbladenes BureauBesøg LinkedIn-netværket Danske FacilitatorerBesøg DPU's site om forskning i facilitering
"Introduktionen til motivationsbegrebet og den efterfølgende gennemgang af teorierne om motivation er fremragende. Grundig, reflekteret og klar og tydeligt formuleret."Paul Hegedahl, DKnyt - nyheder for offentlige beslutningstagereMotivation giver læseren en grundig indføring i de væsentligste motivationsteorier og gør samtidig disse motivationsteorier praktisk anvendelige. Det gøres dels gennem en kritisk diskussion, der gør læseren i stand til at reflektere over motivationsteorierne, dels ved at inddrage metodiske overvejelser om, hvordan man både som studerende og leder kan undersøge, hvad der motiverer medarbejderne. Bogen er struktureret i fire dele: Hvad er motivation? Perspektiver på motivation Klassisk motivationsteori Moderne motivationsteori For at relatere bogen til praksis er der indarbejdet cases, der illustrerer og diskuterer, hvordan forskellige organisationer håndterer den praktiske motivationsopgave, og hvordan disse praktiske eksempler kan forstås og tolkes i et teoretisk lys. Bogens målgruppe er primært studerende på videregående uddannelser, f.eks. på diplom- og bachelorniveau. Bogen vil kunne indgå i en række fag på disse studier, typisk fag, som fokuserer på personaleledelse og det personlige lederskab. Bogen vil også kunne anvendes som supplement til fag, der fokuserer på organisationsteori.Helle Hedegaard Hein er cand. merc., ph.d. og post doc. ved CBS.
Forandring er et nøgleord i det 21. århundrede, og langt de fleste virksomheder og organisationer gennemgår jævnligt store transformationer. Alligevel er det et fåtal, der reelt har succes med deres forandringstiltag. Nøglen til ledelse af forandring handler om, hvordan man mestrer forandringer, og beskriver den dybere sammenhæng mellem ledelse, personlig udvikling og organisatorisk transformation. For at kunne forandre sin virksomhed succesfuldt må man nemlig ændre sig selv og den måde, man tænker på – sit mindset. Ligeledes må man ændre organisationens kultur, hvilket kun kan ske, hvis man selv går foran som rollemodel. Bogen byder på en revolutionerende tilgang til organisatorisk forandring, kaldet bevidst forandringslederskab, og henvender sig til såvel ledere som konsulenter samt alle andre, der arbejder med transformation. Den indeholder både teoretisk indsigt og praktiske værktøjer, eksistentielle overvejelser og konkrete cases, så læseren klædes solidt på til at lede og arbejde med forandring i nutidens omskiftelige forretningsverden.
RELATIONER I ORGANISATIONER er den første bog i Danmark, der med et afsæt i socialkonstruktionisme viser, hvordan systemiske, anerkendende og narrative tilgange til ledelse og organisationsudvikling kan formes i praksis og bruges i organisationer. Det illustreres af bogens mange cases, der belyser begivenhederne i flere perspektiver.Bogen viser, hvordan en lang række grundlæggende antagelser kan føre organisationsmedlemmer på afveje, indsnævre deres handlerum og forhindre dem i at skabe den ønskede sociale verden. Det er uhensigtsmæssige grundantagelser, der gemmer sig i hverdagskommunikation og gængse metoder til personlig udvikling, problemanalyse og konfliktløsning. Bogen viser vej til nye antagelser, der kan udvide handlerummet, styrke den indbyrdes forbundethed og respektere en relationel etik.Denne 2. udgave rummer et nyt forord, hvor Gitte Haslebo sætter bogen ind i en større samfundsmæssig sammenhæng, samt et nyt kapitel, der særligt henvender sig til ledere. Bogen er også opdateret med relevant litteratur.RELATIONER I ORGANISATIONER er et hovedværk inden for ledelses- og organisationslitteraturen. Den har præget og inspireret generationer af ledere, medarbejdere, konsulenter og studerende. Bogen er en af de mest benyttede på leder- og konsulent-uddannelser og henvender sig til ledere, medarbejdere, tillidsvalgte, interne samt eksterne konsulenter og studerende, der er optaget af læring og udvikling i organisationer."Bogen er (...) inspireret af innovative og banebrydende systemiske og socialkonstruktionistiske tænkere, som radikalt har brudt med tidligere, modernistisk præget tænkning (...) På fornem vis har Gitte Haslebo med denne bog formået at forene idéer fra disse og beslægtede forfattere i en elegant og tilgængelig syntese og har koblet dem til praksis i en dansk kontekst (...) Gitte Haslebo har været en af pionererne i Danmark med hensyn til at udbrede og videreudvikle disse idéer i praksis og har inspireret ledere, konsulenter og undervisere landet over." - Fra bogens forord af Lone Hersted, ph.d. i relationel ledelse, underviser og forsker ved Aalborg UniversitetGitte Haslebo er organisationspsykologisk konsulent, sparringspartner og coach for ledere samt foredragsholder. Grundlægger af konsulentfirmaet Haslebo & Partnere, der siden 1991 har gennemført konsulentopgaver i offentlige og private virksomheder ud fra systemiske, anerkendende og narrative tilgange til ledelse og organisationsudvikling.
Bogen gennemgår, hvordan teambaserede organisationsformer giver nye udfordringer til ledelsen, og hvordan teamcoaching kan fungere i praksis. Der gives et teoretisk og metodemæssigt overblik over udfordringerne og mulighederne i teamarbejdsformen. De mange illustrerende cases og øvelser guider læseren til en forståelse af, hvordan team etableres, vedligeholdes og udvikles gennem blandt andet teamudviklingssamtaler og aktiv teamledelse. Teoretisk udspringer bogen af anerkendende systemiske idéer. Bogen henvender sig til ledere og konsulenter, der i kort form har brug for overblik og metodeanvisninger på et vellykket teamarbejde i organisationer.
THE INSTANT NEW YORK TIMES BESTSELLER'A much-needed antidote to hustle culture.' Mark Manson, author of The Subtle Art of Not Giving a F*ckA happier way to get things done - without the stress, boredom or burnout.Do you ever feel like your productivity is coming at the expense of your mental health? That the more you accomplish, the worse you feel about it?If so, you're not alone. For generations, we've been told that the route to productivity is through harder work. The trouble is, endless hard work doesn't just make us miserable - it makes us less productive too.Dr Ali Abdaal has found a healthier, happier approach to productivity. He knows that the secret to productivity and success isn't endless grind - it's feeling good. If you can make your work feel good, then productivity takes care of itself.In this revolutionary book, Ali reveals how the science of feel-good productivity can transform your life. Drawing on cutting-edge science and vivid real-life stories, he introduces the simple steps anyone can take to feel better - and, along the way, achieve more of the things that matter to you.You won't just get more done. You'll feel happier and more fulfilled as you go.'Will guide you to accomplish more than you ever dreamed of.' Jay Shetty, author of Think Like a Monk 'Ali is the master of productivity.' Steven Bartlett, creator of Diary of a CEO'An eye-opening and important new book' Cal Newport, author of Deep Work 'The book we've all been waiting for.' Dr Julie Smith, author of Why Has Nobody Told Me This Before?
I denne grundbog stilles der skarpt på de psykologiske udfordringer, dilemmaer, glæder og vanskeligheder, som proceskonsulenten kan møde.Konsulentydelser er i dag præget af en høj grad af kompleksitet, og konsulenten skal kunne indtage en række forskellige roller som bl.a. underviser, rådgiver og procesleder. Denne bog indeholder en række bud på, hvordan denne kompleksitet kan håndteres gennem praktiske råd og anvisninger til de psykologiske aspekter af strategisk og processuelt konsulentarbejde. Bogen er struktureret ud fra fire organisationspsykologiske paradigmer, som hver har fået tildelt en metafor, der antyder konsulentens position: Den konstruktivistiske - HACKEREN, den socialkonstruktionistiske - DIRIGENTEN, den poststrukturelle - GENEALOGEN og den eksistentielle/fænomenologiske - COACHEN.Hver position beskrives grundigt med en præsentation af de vigtigste teoretikere og deres betydning for den konkrete tilgang, en praktisk og håndfast introduktion til modeller og metoder samt et afsluttende sæt spilleregler, kaldet dogmereglerne.Bogen henvender sig til den interne eller eksterne konsulent i både den offentlige og private sektor samt til alle andre med interesse for organisationspsykologiske teorier og metoder.
Denne bog gør op med de individuelle årsagsforklaringer på stress og ser i stedet stress som en eksistentiel belastningstilstand, der skyldes, at vores grundlæggende eksistensmuligheder er under forandring.Vi lever i en social acceleration, hvor vores liv foregår i et stadigt stigende tempo, der tømmer det for mening og øger fremmedgørelsen og frygten for at sakke bagud. Vi får flere muligheder end nogensinde før, men som Søren Kierkegaard skriver, er muligheden den tungeste af alle kategorier. Vi lever i en verden med opbrud i fællesskaber, hvor samfundsmæssige kriser gøres til psykologiske kriser hos individet, der er overladt til at sikre anerkendelse gennem egne præstationer.Det er alt sammen med til at øge uvisheden i vores liv.Samtidig afkræves vi en større vished gennem rationelle og umenneskeliggørende styringsmekanismer, hvor vi underlægges krav om kontrol og forudsigelighed.En forståelse af dette paradoks og en bedre indsigt i vores eksistentielle grundvilkår kan tilbyde os nye veje ud af stress – hos individer, i organisationer og i samfundet.Stress og eksistens tilbyder et systematisk blik på stress og interventionsmuligheder ud fra et eksistentielt perspektiv samt en lang række cases baseret på interviews og klienthistorier.Mette Vesterager er filosof, rådgiver, coach, foredragsholder, underviser og forfatter. Læs mere på www.mettevesterager.dk.Redaktør Henning Persson. Omslagsgrafiker: Ida Balslev-Olesen.
Hvad ved vi i virkeligheden om virkeligheden? Det spørgsmål forsøger videnskabsteorierne at besvare. Videnskabsteori for praktikere er en kort gennemgang af de vigtigste erkendelsesmæssige tilgange til sansning og forståelse af virkeligheden. Hvad er dilemmaerne? Hvad er de kritiske indvendinger? Praktiske fremgangsmåder, som kan benyttes indenfor hver af de forskellige retninger, bliver præsenteret. Bogens målgruppe er studerende på Erhvervsakademierne og andre praksisrettede uddannelser.
Denne 3. reviderede udgave er skrevet og tilpasset den nye fagplan til faget Organisation og arbejdspsykologi ved Akademiuddannelsen i Ledelse. Bogen har især til formål at give læseren indblik i, hvordan organisations- og ledelsesteorien ændrer sig i takt med, at omgivelserne stiller ændrede krav til virksomhederne. Hensigten med bogen er at sætte læseren i stand til at analysere og vurdere ledelsesmæssige og organisatoriske problemstillinger samt at kunne planlægge gennemførelse af organisatoriske ændringer. Bogens centrale emner inden for organisation og ledelse er: ·Strategi ·Struktur, processer og kultur ·Individ- og gruppeadfærd ·Ledelse ·Design og udvikling ·Den lærende organisation Udover Akademiuddannelsen henvender bogen sig også til korte og mellemlange videregående uddannelser, hvor organisation og ledelse udgør en del af pensum. Bogen har tilknyttet et hjemmesideunivers med opgaver, cases, test, lærerforum o.a.
Siden Coaching i perspektiv – en grundbog udkom i 2008 er der sket meget med coaching som profession og håndværk samt i vores forståelse af coaching.I Coaching i nyt perspektiv – en metodebog bevæger vi os nogle skridt videre. Ved at gøre status for faget og pege fremad forsøger bogen at favne coachingfeltet på ny gennem tre centrale områder: Grundlag, retninger og værktøjer Ledelse, organisering og arbejde Ånd, filosofi og refleksionBogen vil være til nytte og inspiration for disse målgrupper:Studerende på private og universitære uddannelser i og om coaching, der har brug for en lærebog med den rette akademiske tyngde.Virksomheder og ledere, der bruger coaching og arbejder på at implementere værktøjer, praksis og tænkning i arbejdsfunktionen, og som har brug for en reflekteret metodebog.Alle med interesse for coaching, der har brug for et overblik, en samfundsmæssig og filosofisk perspektivering og en større forståelse for, hvordan coaching også virker.Den er skrevet af fagfolk med uddannelsesbaggrund inden for psykologi, filosofi og samfundsvidenskab samt coaches med master- eller universitetsgrader og mange års erfaring i praksis.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.