Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Kunsten at blive et ordentligt menneske" viser, hvordan du ved at lade dig lede af syv dyder og styre udenom syv laster bliver et ordentligt menneske og en god leder, som motiverer andre til samme stræben.Bogen er en introduktion til den etiske og eksistentielle tænkning hos især Aristoteles og Søren Kierkegaard. Samtidig er den en handlingens bog, der demonstrerer, hvordan dydsetikken udvikler vores etiske dømmekraft, værner os mod lastefuld og selvoptaget adfærd og forbinder os med andre – ikke bare i en organisatorisk sammenhæng, men også i det enkelte menneskes liv.Bogen henvender sig til ledere og studerende inden for ledelse og organisation, men kan læses af alle med interesse for etik og personlig dannelse.Pia Søltoft er ph.d. og lektor i etik og religionsfilosofi med særligt henblik på Søren Kierkegaard ved Københavns Universitet. Fra 2010 til 2013 var hun leder af Søren Kierkegaard Forskningscenteret og en af nøglepersonerne i markeringen af 200-året for Søren Kierkegaards fødsel. Sammen med den norske advokat og forfatter Tormod Tingstad har hun skrevet bogen "Kunsten at blive et godt menneske", som blandt andet baserer sig på Søren Kierkegaards filosofi.
Hvordan kan samskabelse skabe mening og værdi i organisationer, og hvilket lederskab er nødvendigt i den samskabende organisation? Debatten om den offentlige sektor, og ikke mindst ledelsen af den, udfolder sig livligt i disse år – ikke bare i ledelseskredse, men også i diskussionen om fornyelse af velfærdsstatens og de offentlige ydelser til dens borgere. De samfundsmæssige udfordringer i dag er åbenlyse – der skal skabes mere velfærd for mindre. Det kræver grænsekrydsende og samskabte løsninger, hvor mange forskellige parter er med. Og det kræver et radikalt brud med den måde, vi tænker organisation og ledelse på. Ledere skal ikke længere bare kunne kigge op og ned, de skal også se til siden og ud af egen organisation. Samskabelsesdagsordenen rokker ved den traditionelle forestilling om ledelse og rejser spørgsmålet om, hvordan samarbejde mellem aktører på tværs af sektorer og organisationer kan styres og ledes, så det giver værdi. Et bredt korps af forfattere, byder i denne antologi ind med perspektiver fra blandt andet politologien, psykologien, antropologien og designtænkningen. Samlet giver bogen en nuanceret og dybere forståelse af, hvilken opgave der ligger i at arbejde samskabende, og hvilken form for ledelse der er nødvendig for at understøtte samskabelse i grænsefeltet mellem organisation og samfundet. Antologien rummer bidrag af: - Morten Kusk Fogsgaard, partner, UKON - Manon de Jongh, partner, UKON - Kenneth Albæk, seniorkonsulent, UKON - Christa Breum Amhøj, centerleder for Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse, Copenhagen Business School - Anne Kathrine Bebe, organisationskonsulent UKON - Tina Øllgaard Bentzen, adjunkt på institut for Samfund og Erhverv, Roskilde Universitet - Thomas Binder, professor, Kunstakademiets Designskole - Eva Brandt, professor Kunstakademiets Designskole - Claus Elmholdt, lektor, Aalborg Universitet, og partner, LEAD - Kirsten Mørch Hansen, personalechef, Varde Kommune - Joachim Meier, erhvervspsykolog, Clavis Erhvervspsykologi - Pernille Fiil Nybo, erhvervspsykolog, UKON - Eva Sørensen, professor, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, Roskilde Universitet - Jacob Torfing, professor, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, Roskilde Universitet - Anne Tortzen, grundlægger og leder af Center for Borgerdialog - Jens Ulrich, lektor og ledelseskonsulent, VIA University College - Martin Qwist, specialkonsulent, Københavns Kommune - Pernille Thorup, institutchef på Institut for Ledelse og Forvaltning, Professionshøjskolen Metropol.
Effektiv opgaveløsning, trivsel blandt medarbejderne, mindre sygefravær og tackling af nye udfordringer kan lykkes, når lederen arbejder med at fremme den sociale kapital i den organisation, afdeling eller gruppe, han eller hun har ansvar for. Det er veldokumenteret, at virksomheder med høj social kapital opnår bedre resultater end andre. Social kapital er dog ikke et koncept eller et quick fix, men en ressource, som udvikles gennem det daglige samarbejde på arbejdspladsen med fokus på tillid og oplevelse af retfærdighed. Ledelse med social kapital i den offentlige sektor er tiltænkt den offentlige leder som inspiration til at lede med social kapital.
I denne tankevækkende bog dissekerer Nicolaj Ejler styringen af de offentlige kerneopgaver: hvad den er, hvor den kommer fra, og hvorfor vi har den. Han argumenterer for, at den offentlige sektor er overstyret. Vi kan ikke styre kerneopgaven. Men vi kan kun afvikle den massive overstyring, hvis fagprofessionerne tager et større ansvar for at definere kvalitet og skaber mere systematisk refleksiv praksis.Bogen anviser vejen til en ny styringsmodel med politikere, der styrer sig, og fagprofessionelle, der praktiserer vidensfunderede professionelle læringsfællesskaber.IndholdForordKapitel 1. Styring skal understøtte kerneopgaven, ikke styre faglighedenDel A. Kerneopgaven og fagligheden tilbage og fagprofessionernes medansvar for detteKapitel 2. Fagprofessionerne skal genvinde autoritet via systematisk, dokumenterbar faglighedKapitel 3. KerneopgavenKapitel 4. Faglig ledelseKapitel 5. Datadrevet refleksionspraksisDel B. Statslig overstyring eller nye understøttende tiltag?Kapitel 6. Det skal også være evidensbaseret indsats – om evidenskulturKapitel 7. Implementering – den næste bølge af frisættelse eller bare endnu et statsligt styringsregime?Kapitel 8. Kritik af New Public Management og resultatbaseret styringDel C. En ny styringsmodelKapitel 9. En ny styringsmodel – konsekvenser og veje fremLitteraturNavneregister
Hvordan ville den offentlige sektor se ud, hvis den kunne se sig selv med borgernes øjne? Bogen KÆRLIG HILSEN FRU HANSEN inviterer den offentlige sektor inden for i borgerens liv. Med udgangspunkt i designtænkningen inspirerer den til, at fremtidens velfærd skabes mellem mennesker i et samfund, hvor det offentlige ikke længere spiller hovedrollen, men er en facilitator, der får andre til at lykkes. KÆRLIG HILSEN FRU HANSEN præsenterer et lettilgængeligt begrebsapparat og en værktøjskasse, der hurtigt kan omsættes i samspillet mellem system og menneske. Bogen henvender sig til offentlige ledere og medarbejdere såvel som politikere, interesseorganisationer, konsulenter og aktive medborgere, der ønsker at udvikle den offentlige sektor og samfundet, der hvor det rykker noget hos borgerne.
Distribueret ledelse er en ledelsesform, hvor personer på forskellige niveauer i en organisation samarbejder om ledelse. Bogen viser, hvordan distribueret ledelse kan bidrage til værdiskabelsen i offentlige organisationer til gavn for borgere og samfund. Den fremhæver en række opmærksomhedspunkter, som ledere og medarbejdere kan have blik for, når de vil arbejde med denne ledelsesform. Bogen står på et solidt fundament af forskning, egen erfaring og masser af konkrete eksempler fra danske offentlige organisationer, og den klæder ledere og medarbejdere på til at lykkes med en afstemt deling af ledelsesopgaver. Bogen henvender sig især til offentlige ledere på alle niveauer, der ønsker at arbejde med distribueret ledelse i deres egne organisationer. Det gør den også relevant for alle andre, der bidrager til løsningen af ledelsesopgaver som f.eks. projektledere, teamkoordinatorer, kvalitetsansvarlige og faglige vejledere. Endelig henvender bogen sig til undervisere, konsulenter, studerende og andre med interesse i distribueret ledelse. Anne Mette Kjeldsen, ph.d., er lektor ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet og ledelsesudviklingsansvarlig ved Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse. Christian Nyvang Qvick er organisationskonsulent og forskningsformidlingsansvarlig ved Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse. Thomas Faurholt Jønsson, ph.d., er lektor ved Psykologisk Institut, Aarhus Universitet og tilknyttet Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse. Lotte Bøgh Andersen, ph.d., er professor ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet og leder af Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse.
Idéen om konkurrencestaten har præget den offentlige debat i flere år. Diskussionerne om folkeskolen, de videregående uddannelser, arbejdsmarkedsreformer, organisering og ledelse af den offentlige sektor har alle været præget af spørgsmålet om hvilken type velfærdsstat, vi ønsker os, og hvordan vi kan ruste Danmark til udfordringer globalt og europæisk, nationalt og internationalt.Begrebet konkurrencestat har delt vandene mellem de, som er fortalere for opretholdelse af efterkrigstidens velfærdstat og de, som mener, at denne kan og skal reformeres, især i lyset af de erfaringer, vi har fra velfærdsstatens gloriøse periode fra 1950’erne til 1970’erne og de forandringer, der fra begyndelsen af 1990’erne begyndte at præge hele verden. Konkurrencestaten og dens kritikere giver læseren et udtømmende indblik i den videnskabelige og politiske diskussion af ’konkurrencestaten’. Søren Kaj Andersen har samlet en enestående række af kritiske bidrag fra prominente politikere, meningsdannere og forskere. Afslutningsvis rummer bogen et grundigt svar og en diskussion af begrebets status fra Ove K. Pedersen, hvis analyse af udviklingen i dansk politik ligger til grund for debatten. Således fungerer bogen både som en indføring i og en videreudvikling af diskussionen om konkurrencestaten.Omtale"Der er ikke nogen facitliste hverken til samtidsanalysen eller til ”det gode samfund”. Og netop derfor er bogen om Konkurrencestaten og dens kritikere meget spændende og udfordrende at fordybe sig i. Alle bidrag er skrevet med betydelig indsigt og engagement. Bogen kræver tid, tanker og refleksion. Til gengæld får man en bedre forståelse af udviklingen – eller i hvert fald en erkendelse af, at politik, samfund og menneskesyn er under udvikling og særdeles komplekse størrelser, som vi ikke begriber fuldt ud – og slet ikke i samtiden."6/6 stjerner- anmeldt af Jesper Hjort, Nyhedsmagasinet Danske Kommuner nr. 03/2018”Anders Bondo Christensen er den mest uforsonlige kritiker af konkurrencestatens ”opportunistiske person”, som – ifølge efterordet – er Ove Kaj Pedersens forsøg på at begrebsliggøre det nye menneskesyn, der bredte sig fra 1980’erne.”4/6 stjerner- anmeldelse ved Mikael Busch, Jyllands-Posten, 7. januar 2018IndholdSøren Kaj Andersen: IndledningDEN ANALYTISKE FORANKRING1 Sverre Raffnsøe: Fra forskning som facit og forudsigelse til forskning som udforskning og udfordring. En analyse af Konkurrencestatens og Markedsstatens forsider som vej til en forståelse af Ove K. Pedersens værk2 Kerstin Jacobsson: Konkurrencestat og neoliberalisering. En sociologs perspektiv på Ove K. Pedersens analyserVALG AF KONKURRENCESTAT3 Martin Møller Boje Rasmussen: Hvilken type konkurrencestat vælger du? Og hvilken vælger Danmark?4 Dan Jørgensen og Johannes Lundsfryd: Velfærd er nødvendig for konkurrencestaten5 Marianne Jelved: Konkurrencestat eller ej – samarbejde og fællesskaber skal der til6 Lizette Risgaard: I Danmark vinder vi sammen7 Uffe Elbæk: Balancesamfundet – et mere håbefuldt alternativ8 Per Bregengaard og Margit Kjeldgaard: Ud med konkurrencestaten – ind med samarbejde. Den blå konkurrencestat skal ikke erstattes med en demokratisk sindet, rød-grøn konkurrencestat, men af skridt mod socialismenDANNELSESIDEAL OG UDDANNELSE9 Lars Qvortrup: ”Konkurrencestaten” og folkeskolen10 Anders Bondo Christensen: Konkurrencestatens reaktionære skolesyn11 Stefan Hermann: Konkurrencestatens pædagogiske spørgsmål – og dens mange svarSTYRINGEN AF DEN OFFENTLIGE SEKTOR12 Kurt Klaudi Klausen: Hvad betyder konkurrencestaten for ledere og medarbejdere i den offentlige sektor?13 Eva Secher Mathiassen: Konkurrencestaten. Det går stærkt – men går det godt14 Bente Sorgenfrey: Danmark har brug for en forvaltningsreform NU!ARBEJDSMARKEDET OG KONKURRENCESTATEN15 Christian Lyhne Ibsen: Konkurrencestaten og den danske aftalemodel16 Karsten Dybvad: Den danske arbejdsmarkedsmodel i en globaliseret verden17 Per Christensen: Vi må insistere på demokratisk debatBORGEREN, HVERDAGEN OG DEMOKRATIET18 Lars Torpe: Medborgeridentiteten er presset19 Mikkel Thorup: De uvalgtes styre – konkurrencestaten og det begrænsede demokrati20 Maja Hojer Bruun, Mikkel Rytter og Stine Krøijer: Selvstændighedssamfundet – antropologiske perspektiver på velfærdsstatens kontinuitet og forandringHISTORIEN OG KONKURRENCESTATEN21 Jeppe Nevers og Per Boje: Stat og marked – et historisk perspektiv22 Thomas Højrup: Politisk kultur, livsformer og statsformer under forandringEfterord. Ove K. Pedersen: Fra kritik til selvkritik – og tilbage igen
Konflikter er et grundvilkår i arbejdet som offentligt ansat, men ifølge psykoterapeut og konfliktrådgiver Merete Hessel kan de undgås, hvis man har de rigtige værktøjer. Det tilbyder bogen og giver samtidig en god forståelse for konfliktstrategi.Konflikter opstår hele tiden, når myndighedspersonen følger de regler og love, som vi andre hele tiden ønsker at sætte spørgsmålstegn ved. Det har både store personlige omkostninger for den enkelte og store økonomiske omkostninger for samfundet, så at kunne undgå, afvæbne og håndtere konflikter som myndighedsperson, er en efterspurgt jobkompetence.Der er omkring 750.000 offentlige ansatte i Danmark. Og en stor del af dem har dagligt kontakt med borgerne, f.eks. politibetjente, lærere, socialrådgivere, læger, jobkonsulenter m.fl. Rigtig mange myndighedspersoner har svært ved at håndtere konflikter, og tager dem med sig hjem efter fyraften. Bogen er en værktøjskasse og et opslagsværk om konfliktløsning. Bogen har bl.a. kapitler om konflikter, afvigende adfærd og konfliktstrategi, og den giver en række værktøjer i arbejdet med at undgå konflikterne.Merete Hessel er psykoterapeut, og har tidligere arbejdet som både fængselsbetjent, hjemmehjælper, jobkonsulent, vejleder for kontanthjælpsmodtagere og rådgiver for selvmordstruede.
Denne bog tager læseren med på en rejse ind i hjertet af offentlig ledelse med fokus på lederniveauerne: topchef, funktionel chef, leder af ledere og leder af medarbejdere. Med afsæt i righoldige eksempler og fortællinger fra virkeligheden introduceres læseren for ledelsesteorien den Offentlige Leadership Pipeline, som giver unik indsigt i:- hvad der kendetegner offentlige ledere, der lykkes - og ledere, der får fiasko- hvilke mekanismer, der får lederkarrieren til at køre af sporet - og hvilke, der får karrieren til at tage fart- hvordan den offentlige organisation bedst muligt kan understøtte den rette ledelse på de enkelte lederniveauer og udvikle ledertalenter.Teorien byder på et detaljeret ledelsesgrundlag, hvorudfra den offentlige organisation kan bygge en professionel værdikæde for ledelse ved at forme lederprofiler, -rekruttering, -uddannelse, -evaluering m.m.Leadership Pipeline i den offentlige sektor er baseret på et treårigt dansk praksisorienteret forskningsprojekt med deltagelse af 15 offentlige organisationer, som repræsenterer kommunerne, regionerne og staten. Projektet har videreudviklet en af de sidste 10 års mest indflydelsesrige ledelseteorier i de største private organisationer, Leadership Pipeline, og har målrettet og tilpasset den til den danske offentlige sektor.Bogen henvender sig til ledere på alle niveauer i den offentlige sektor samt HR-ledere og -medarbejdere, organisationskonsulenter og ledelsesforskere.2. udgave er indholdsmæssigt identisk med 1. udgave af Leadership Pipeline i den offentlige sektor (ISBN 978-87-7706-666-5), men i ny grafisk opsætning.
En lang række velfærdsopgaver og samfundsudfordringer løses i dag i et tæt samspil mellem den offentlige og private sektor. Det skaber både en række muligheder og udfordringer i forhold til, hvordan skillelinjen mellem den offentlige og private sektor traditionelt trækkes.Denne bog giver en introduktion til centrale begreber, teorier og praktiske erfaringer med offentligt-privat samspil – i daglig tale forkortet OPS – krydret med eksempler fra både ind- og udland. Der stilles skarpt på seks modeller for offentligt-privat samspil, som hver behandles i et særskilt kapitel: Udlicitering, frit valg, offentlige indkøb, privatisering, offentlige-private partnerskaber og offentlige-private innovationspartner-skaber. Hvert kapitel beskriver og diskuterer karakteristika, udbredelse og erfaringer med hver model.Bogen kan både læses i sin helhed for at få et overblik over udviklingen og udbredelsen af offentlig-privat samspil eller med fokus på enkelte kapitler for den læser, som ønsker at fordybe sig i udvalgte former for offentlig-privat samspil.Målgruppen er dels studerende i forvaltnings-fagene på universiteter og professionsuddannelser, og dels indkøbere og udbydere, som dagligt arbejder i feltet med offentligt-privat samspil.Ole Helby Petersen er professor, ph.d., og leder af Center for forskning i offentligt-privat samspil (COPS) på Roskilde Universitet. Hans forskning fokuserer på samspillet mellem den offentlige og den private sektor med særligt fokus på effektmålinger. Ole har ledet 15 danske og internationale forskningsprojekter om offentligt-privat samspil og publiceret resultaterne i førende internationale forvaltningstidsskrifter, herunder Journal of Public Administration Research and Theory og Public Administration Review. Lena Brogaard er lektor, ph.d., og vice-centerleder af Center for forskning i offentlig-privat samspil (COPS) på Roskilde universitet. Hun forsker særligt i hvilke faktorer, der påvirker målopfyldelsen og værdiskabelsen i forskellige former for offentligt-privat samspil, både på organisatorisk og individ-niveau. Lena har publiceret sin forskning i førende internationale tidsskrifter som Public Management Review og International Public Management Journal.
Strategisk ledelse er at stille de eksistentielle spørgsmål, tage fremtiden alvorligt og forsøge at foregribe og forme den.Det er fint nok at knokle med at optimere driften og at skabe en god arbejdsplads med motiverede medarbejdere, men det er langt fra tilstrækkeligt. Den offentlige leder skal sætte sig i spidsen for at skabe en offentlig sektor, der ikke blot er produktiv og effektiv. Lederen skal også formå at nytænke og genopfinde sin organisation.Denne nytænkning skal frem for alt ske i et samarbejde med andre, men lederen skal også turde sætte sig selv i spil for det strategiske projekt. Hvis ikke lederen selv tror på strategien, kan det ikke lade sig gøre at overbevise andre om, at den er meningsfuld at holde fast i over en længere periode. Strategisk ledelse er nemlig også det lange, seje træk.Den offentlige leder skal indgå i intelligente strategiske samtaler for at udvikle sin strategi i et samarbejde mellem politik og administration, centralt og decentralt. Han skal oversætte, motivere og skabe mening, men også forlange noget af både sig selv, sine medarbejdere og samarbejdspartnere.Til at løfte denne store opgave bidrager denne bog, som samler professor Kurt Klaudi Klausens forskning i offentlig ledelse gennem mere end 30 år.Bogens kapitel 2 findes i en udvidet form som e-bog under titlen: Konteksten og det strategiske råderum
Ledelse af Relationel Koordinering – i offentlige organisationerDenne bog handler om at skabe sammenhæng omkring kerneopgaven på tværs af faggrupper og organisatoriske søjler. Med afsæt i forskning og erfaring fra konkrete cases giver bogen en grundig introduktion til arbejdsprocessen 'Ledelse af Relationel Koordinering'. I bogen gennemgås, hvordan ledere trin for trin kan tage initiativet til at skabe bredt ansvar og ejerskab omkring den komplekse kerneopgave.Om bogens forfattere:CARSTEN HORNSTRUP (Ph.d.)Partner & chefkonsulent i Joint-Actioncaho@hornstrup-partners.dk // +45 25329141Carsten er en erfaren leder, konsulent, underviser og forsker med mange års erfaring fra private og offentlige organisationer. Han arbejder med fokus på at udvikle ny ledelsesmæssig og organisatorisk praksis gennem forskning, udvikling og innovation. Han er forfatter til en række bøger og artikler om ledelse og organisationsudvikling.MIKKEL PILGAARD MADSENOrganisations- og Ledelseskonsulent i Joint-ActionMikkel er uddannet fra Kaospiloterne, et af nordens førende grunduddannelsesforløb indenfor ledelse og organisering. Han har en bred erfaring med ledelse, konsultation og undervisning som både selvstændig, freelance, frivillig og ansat i den private sektor. Han fungerer som medforsker og arbejder med at udvikle, lede og facilitere organisatoriske lærings- og forandringsprocesser.
This Element aims to build, promote, and consolidate a new social science research agenda by defining and exploring the concepts of turbulence and robustness, and subsequently demonstrating the need for robust governance in turbulent times. This title is also available as Open Access on Cambridge Core.
This Compendium was conceived as a ¿pocket compass¿, a practical guide that may help readers to orientate themselves while they explore global affairs and attempt to make sense of the highly interconnected, multidimensional challenges of contemporary human development. The book is intended to be an accessible, concise, yet comprehensive reference for anyone who hopes to better understand today¿s world and its dramatic complexity. The aim is to highlight a relevant selection of the demographic, socio-economic, geo-political, and environmental macro-dynamics that define our time, and to explore in a practical way the indicators that can be used to monitor their evolution over time. In general, this project stems from the need to apply ¿systemic thinking¿ to the study of the world and to develop a holistic perspective that can bridge the gap that for too long has existed across academic disciplines and their respective focuses. The macro-trends featured in the book shed light, in particular, on the change that has been occurring over time in the vast Global South ¿ a portion of the globe that accounts for over 80% of the world¿s total population. The book¿s ultimate ¿ although not exclusive ¿ target audience is undoubtedly composed of undergraduate students of subjects such as political science, international affairs, international development, human geography and the like. In addition, the Compendium may benefit professionals in both public and private organisations as well as members of the general public seeking to acquire "global development literacy" in manners that are academically sound, but also accessible and concise.
This book is novel in that it reveals significant issues of economics, management and business fields currently observed in network industries such as public utilities and transportation, and provides empirical evidence of their mechanisms and policy implications from various perspectives. This is a holistic collection of literature on public utilities economics and management, since the industries discussed include a wide range such as electricity, water supply, sewerage, transport, and postal service, which compound social infrastructure as public benefit service, and the issues examined contain not only economics topics such as cost, efficiency, and productivity, but also management topics such as governance, strategy and organizational restructuring. The book also investigates general private companies to derive future implications for policy and governance of public utilities, and covers multiple countries such as Japan, the US, and Vietnam. It demonstrates various empirical approaches and methodologies for public utility analysis through 17 chapters by experts in each field, which contributes to further cultivation of empirical studies in public utilities.
This book presents case studies to analyse the relationship between sustainability - environmental, social, institutional and economic - and digital innovation. The respective contributions offer a contextualisation of the main present and future trends concerning these two elements, and present analyses from economic, technical, managerial, and social perspectives alike. The individual sections of the book focus on interactions between sustainability and digital innovation in existing organisations and highlight the new opportunities, challenges and threats that may emerge as a result. The contributions are mainly based on case studies and research conducted in Europe and Africa, with a few focusing on Southeast Asia and Central America, and were prepared by experts in the fields of Information Systems, Computer Science, Social Development, and Economics.
Based on over 15 years¿ experience in the design and delivery of successful first-year courses, this book equips undergraduates with the mathematical skills required for degree courses in economics, finance, management, and business studies. The book starts with a summary of basic skills and takes its readers as far as constrained optimisation helping them to become confident and competent in the use of mathematical tools and techniques that can be applied to a range of problems in economics and finance.Designed as both a course text and a handbook, the book assumes little prior mathematical knowledge beyond elementary algebra and is therefore suitable for students returning to mathematics after a long break. The fundamental ideas are described in the simplest mathematical terms, highlighting threads of common mathematical theory in the various topics.Features of the book include:a systematic approach: ideas are touched upon, introduced gradually and thenconsolidated through the use of illustrative examples;several entry points to accommodate differing mathematical backgrounds; numerous problems, with full solutions, and exercises to illustrate the theory and applications; key learning objectives and self-assessment questions provided for each chapter; full solutions to exercises, available to lecturers via the Springer Nature Extramaterial - Lecturer Material website. Vass Mavron is Emeritus Professor of Mathematics at Aberystwyth University. Tim Phillips is Professor of Applied Mathematics in the School of Mathematics at Cardiff University.
This book proposes digitalization as a promising direction for green growth and sustainable development of the economy of Central Asia. It reveals the advanced and unique hands-on and case-based experience of Central Asia in ESG management with the involvement of digital technologies and provides practical recommendations on the extension of the use of digital technologies in ESG management of the development of the green economy in Central Asia.
This book is Volume II of a two-volume set on antitrust policy, analyzing the economic efficiency and moral desirability of various kinds of antitrust-policy-coverable conduct and various possible government responses to such conduct, including US and EU antitrust law. The overall study consists of three parts. Part I (Chapters 1-8) introduces readers to the economic, moral, and legal concepts that play important roles in antitrust-policy analysis. Part II (Chapters 9-16) analyzes the impacts of eight types of conduct covered by antitrust policy and various possible government responses to such conduct in terms of their economic efficiency, their impact on liberal moral rights, and their instantiation of various utilitarian and other egalitarian conceptions of the moral good. Part III (Chapters 17-18) provides detailed information on US antitrust law and EU competition law and compares the extent to which¿when correctly interpreted and applied¿these two bodies of law could increase economic efficiency, protect liberal moral rights, and instantiate various morally defensible conceptions of the moral good. This second volume contains the last 6 chapters of Part II, which focus respectively on horizontal (M&A)s, conglomerate (M&A)s, surrogates for vertical integration, vertical (M&A)s, joint ventures, and internal growth and Part III, which focuses on US antitrust law and EU competition law. The book will appeal to undergraduate and graduate students of economics and law who are interested in welfare economics, antitrust policy, and The General Theory of Second Best.
This practice-oriented book is a unique guide to the implementation of usable, privacy-compliant and secure online services in the area of e-government. Beginning with a clarification of basic concepts of usability, data privacy, and cybersecurity, the book provides lucid explanations of different methods (quantitative, qualitative, and mixed methods) that can be applied in the practice of designing, developing, and evaluating online public services in light of both usability criteria and data privacy and IT security compliance. A number of examples and exercises are included as well as awareness-raising measures that can serve as orientation both for practitioners and for teaching purposes. There is also a concise glossary of terms along with recommendations for further reading.This book provides comprehensive coverage of usability, data privacy and information security topics. At the time of going to press, it is also up to date with respect to the implementation of the EUSingle Digital Gateway regulation. It is therefore aimed at anyone interested in understanding the principles of usable privacy and information security and in ways of contributing to the design, development, and evaluation of online public services that satisfy the needs of the public. The book¿s audience thus includes not only students in the areas of e-government or public administration but also professionals developing online services or e-government applications.
This book examines the connections between poverty and innovation in Africa. Through case studies and theorizations from a distinctly African perspective, it stands in contrast to current theoretical works in the field, which remain very much rooted in Western-orientated thinking. The book investigates the application of methodologies which explain numerous African contexts in connection with issues of poverty and inequality. It reflects on comparative practices and praxes on the African continent, including commonplace traditions and practices in alleviating poverty, taken against a background of the failure of current prescriptions for poverty alleviation, such as the Structural Adjustment Programmes (SAPs) and the Poverty Reduction Strategy Papers (PRSP). There is a dire need for new practical perspectives which move Africa forward using its indigenous knowledge. Owing to a general lack of recorded African theories and methodologies on poverty, inequality and innovation, this book represents a pioneering corpus of African knowledge addressing poverty and inequality through local innovations. Adopting a transdisciplinary approach, it is relevant to students and scholars in development studies and economics, African studies, social studies, political history and political economy, climate studies, anthropology and geography.
Classical liberalism has typically sought to maintain as much room as possible for the exercise of personal initiative in the face of the encroachment of states. This book explores these questions of coercion and authority in the context of the size and scope of the state and argues that the state and its agents should be held to the same moral rules as are the individuals it rules over. The book considers how a distinct feature of the state is its police or coercive power, about which one may ask how the state acquires it and what if anything would justify its use. It considers the implication that there is nothing inherent about state agents that entitles one to behave in ways that we would not accept from a private actor, and how once that argument is made, the state's claim to authority is weakened. The author also discusses the extent to which democracy has been thought to provide any sort of justification for coercion or authority. This book will be of interest to academics and students of political philosophy, especially classical liberalism, and legal philosophy.
This book examines social inequalities in Europe, especially those caused by economic factors. It starts with the paradox of European inequality, where on the one hand, even total income inequality in Europe is significantly lower than in most parts of the world; but on the other, Europe is also characterised by profound and durable inequalities within the continent. It discusses inequalities caused by the exclusion of marginalised groups from the labour market, with considerable and sometimes increasing differences between central and peripheral regions, pronounced wealth and labour market inequalities, and significant rates of persistent poverty, deprivation, educational poverty, low wages and unemployment. The book also discusses broader territorial inequalities, which are the basis for divisions between Northern and Southern Europe, East and West, between qualified and unqualified employees, younger and older people, men and women, and migrants and non-migrants. The book raises questions about the winners and losers of the social transformations linked to the introduction of the Euro, the Eastern enlargement of the EU, and the financial and Eurozone crises. It is based on a comprehensive analysis of a European-wide microdata set on income and living conditions (EU-SILC). The empirical research material, which is the first to deploy this data in a comprehensive manner, consists of detailed empirical analyses of social divisions and Europeanisation processes in 30 European countries. It analyses and explains the transformation of the previously dominant national spaces into a European social space.This topical book is of interest to academics and students in the fields of sociology and comparative social sciences, along with those studying European regional geography, anthropology, international relations, and international politics.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.