Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvad er ophavsret, og hvad går de ophavsretlige regler egentlig ud på? Bogen giver et overblik over loven og henvender sig ikke til jurister, men forfattere, forskere, arkitekter, kunstnere m.fl. Bogen behandler bl.a.: – Hvor står de ophavsretlige regler henne? – Hvad kan beskyttes ophavsretligt? – Hvad indebærer det at have ophavsret? – Hvad må man gøre med et værk uden tilladelse fra ophavsmanden? – Aftaler om ophavsret – Hvem har ophavsret til en ansats værk, den ansatte eller arbejdsgiveren? – Hvornår er ophavsretten krænket? – Hvilke sanktioner er der, hvis nogen krænker ens ophavsret? Bogen er udgivet med støtte fra Udvalget til Beskyttelse af Videnskabeligt Arbejde (UBVA). Indholdsoversigt Forord Kapitel 1. Hvad er ophavsret? Kapitel 2. Ophavsrettens historie. Hvorfor har man en ophavsret? Kapitel 3. Hvad kan være ophavsretligt beskyttet? Kapitel 4. Hvem kan være ophavsmænd? Kapitel 5. Hvilke rettigheder har ophavsmanden? Kapitel 6. Hvad må man uden tilladelse fra ophavsmanden? Kapitel 7. Overdragelser af ophavsret Kapitel 8. Hvornår er et værk krænket? Kapitel 9. Hvor længe varer ophavsretten? Kapitel 10. Ophavsretslovens beskyttelse af produkter, der ikke er »værker« Kapitel 11. Ophavsretlige spørgsmål, der har relation til udlandet Kapitel 12. Hvad sker der, hvis man krænker ophavsretsloven? Bilag. Ophavretsloven Litteratur- og forkortelsesliste Stikord
Ophavsretsloven tildeler fysiske personer eneret til frembringelser af forskellig karakter. Andre kan bruge frembringelserne, hvis der er hjemmel hertil i en af lovens undtagelses-, tvangslicens- eller aftalelicensbestemmelser. Den praktiske betydning af tvangs- og aftalelicensordningerne er enorm, og det er vigtigt at vide, hvilke udnyttelser af ophavsret der kan cleares på hvilke områder efter hvilke licensordninger. Licensering af ophavsrettigheder giver læseren en indføring i ophavsretslovens tvangs- og aftalelicensordninger, forholdet mellem rettighedshavere, forvaltningsorganisationer og brugere samt lovgivningens konfliktløsningsmuligheder. Bogen behandler blandt andet samtlige kendelser afsagt af Ophavsretslicensnævnet siden 1965 og samspillet mellem konkurrencerettens regler og den kollektive forvaltning og licensering af ophavsrettigheder. Bogen er relevant for alle, der arbejder med ophavsret. Licensering af ophavsrettigheder er skrevet af advokat Henrik Schütze, der i mere end 20 år har arbejdet med immaterial- og konkurrenceret hos Lassen Ricard.
Die Beiträge dieses Bandes behandeln das breite Spektrum historischer und aktueller Problemstellungen eines interessengerechten Urheberrechts. Sie reichen von Textübernahmen in den Werken des Humanisten Conrad Lagus über die Zensurpolitik gegen Gerhart Hauptmanns Sozialdrama »Die Weber« bis zu der Frage, ob ein Mäzen einen Künstler zur Werkschöpfung gerichtlich zwingen kann. Darüber hinaus werden Einblicke in die Frühgeschichte des EDV-Rechts gewährt sowie Aufschlüsse über die Lizenzierung von Plattform-Software und das Leistungsschutzrecht für Presseverleger gegeben. Der Band macht deutlich, dass der in allen Zeiten bestehende Interessenkonflikt zwischen Schöpfer, Verwerter und Nutzer mit vorgefertigten Schablonen nicht zu lösen ist.The contributions in this volume deal with the broad spectrum of historical and current problems of copyright law. They range from text adaptations in works by the humanist Conrad Lagus to the censorship policy in Gerhart Hauptmann's social drama "The Weavers" ("Die Weber") and to the question of whether a patron can force an artist to create a work. In addition, insights are provided into the early history of IT law as well as findings on the licensing of platform software and the copyright law for press publishers. The volume makes it clear that the conflict of interests between creator, exploiter and user, which has always existed, cannot be resolved with ready-made templates.
Expresión creativa, perteneciente a la serie "La propiedad intelectual y las empresas", constituye una introducción al derecho de autor y los derechos conexos para directivos y empresarios. Con un lenguaje sencillo, explica esos aspectos de la normativa y la práctica de derecho de autor, que afectan a las estrategias comerciales de las empresas. Esta versión revisada y actualizada cuenta con nuevos contenidos sobre cuestiones importantes y de actualidad en el contexto de la revolución digital, sobre los sistemas de gravámenes, el almacenamiento en la nube, etc., y novedades sobre los nuevos tratados de la OMPI, como, por ejemplo, los derechos de los artistas intérpretes o ejecutantes respecto de sus interpretaciones o ejecuciones audiovisuales en virtud del Tratado de Beijing y el acceso de las personas con discapacidad al texto impreso de conformidad con el Tratado de Marrakech.
Creative Expression in the "Intellectual Property for Business" series of guides provides an introduction to copyright and related rights for business managers and entrepreneurs, explaining in simple language those aspects of copyright law and practice that affect the business strategies of enterprises. This revised and updated version has added content on some of the pressing issues of the day arising from the digital revolution; on levy systems, cloud storage, etc., as well as updated information on the new WIPO treaties such as the rights of performers in audiovisual performances in the Beijing Treaty on Audiovisual Performances and access to the visually impaired under the Marrakesh treaty.
How do digital technologies transform music? The answer depends on the lens of one's analysis: creation, promotion, or the experience of the listener. How Music Changed YouTube shows that the reverse question - How does music transform digital technologies? - is also worth exploring: through reliance on sound recording and music, internet technologies and media are manufactured, transformed, and come to dominate.Guillaume Heuguet's study situates YouTube in relation to both the internet platform and music industries by unpacking the cultural and technological forms embedded within and observing the practices and values associated with it, from the art of collecting to the accelerated circulation of samples and remixes. Heuguet's documentary and genealogical work relies on YouTube's traces in internet archives, its successive interfaces, the blogs of its teams, and a few emblematic channels and videos. Particular attention is paid to the tensions between the promises associated with music algorithms - recommendation system, copyright control, view calculation - and the reality of their operation from a technical and cultural point of view. How Music Changed YouTube shows how, far from responding to an immediate need, YouTube's editorial and economic model developed over time, how the various fans, artists, labels, lawyers and legislators shaped the site, and how these factors affected its rise as a global media force in the early 21st century.
Die umfassende Einräumung von urheberrechtlichen Nutzungsrechten im internationalen Kontext wird zuweilen als Überlassung und nicht als Übertragung interpretiert. Dies kann nach deutschem Einkommenssteuerrecht zu ungewollten Ergebnissen für den Vergütungsschuldner führen. Im Rahmen einer dogmatischen Analyse setzt sich der Autor mit den Auswirkungen urheberrechtlicher Vorschriften, die auch bei vollständiger Einräumung von Nutzungsrechten einen Verbleib von Rechten beim Urheber begründen, auf die einkommenssteuerrechtliche Bewertung ebensolcher Rechteeinräumungen auseinander. Bei der Untersuchung stellt der Autor klassische urheberrechtliche Werke und Computerprogramme gegenüber, um die Analyse des Rechteverbleibs zu veranschaulichen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.