Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Den foreliggende udgave af ICD-10's psykiatriske del er en kortfattet, praktisk vejledning til hjælp ved den diagnostiske udredning af psykiske lidelser.Oplaget er revideret i henhold til de seneste ændringer fra Sundhedsstyrelsen vedr. transkønnethed, men er i øvrigt stadig ICD-10 og altså den officielle diagnoseguide mens vi venter på ICD-11.Appendiks 2 omhandler fortsat "Kodning og registrering" men er tilrettet, så det svarer til de ændrede krav for indrapportering til Landspatientregistret. Diagnosticeringseksemplerne afspejler dette, og listen med psykiatriske aktionsdiagnoser er reduceret betydeligt. Definitionen af "Obs. pro" er i overensstemmelse med anvendelsen inden for somatikken.Målgruppen er læger, psykologer, sygeplejersker og socialrådgivere inden for psykiatrien.Praktiserende læger og andre speciallæger med interesse for psykiatri har også glæde af denne håndbog. Medicinstuderende bruger ofte bogen som et supplement til lærebøger i forbindelse med deres klinikophold. Endvidere vil socialforvaltninger og retsvæsen have brug for kendskab til diagnoserne og de diagnostiske kriterier.Oplaget er udarbejdet af Diagnoseudvalget for Dansk Psykiatrisk Selskab og Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab.
Peter Lund Madsen tager os med på en rejse gennem hjernens evolutionshistorie og forklarer, hvorfor alle moderne mennesker bærer kimen til mental ubalance i sig. Peter Lund Madsen fortæller også om dengang, han selv var bange for at blive sindssyg. Men hvad sker der egentlig i hjernen, når virkelighedsopfattelsen forsvinder, og man ikke kan kende sig selv i spejlet? Når man bliver så angst, at hjertet hamrer, gulvet forsvinder, og man ikke kan trække vejret? Læs om den betydning hjernens funktionsevne har for stress, demens, angst, skizofreni og meget mere.
Vinder af DET DANSKE KRIMINALAKADEMIS DEBUTANTPRIS 2020. Alle i dansk politi ved, hvem Martin Juncker er. En af landets bedste drabsefterforskere, godt gift, far til to. Men Juncker har trådt ved siden af, er blevet forflyttet og befinder sig nu i en lille sløv provinsby på Sydøstsjælland. Han skal lede en ny lokalstation og kan samtidig tage sig af sin gamle demente far. Det burde være udramatisk, men så lander en spektakulær drabssag på hans bord. En mand bliver fundet myrdet, og konen er forsvundet. Ingen har set noget, der er ingen spor at gå efter, intet åbenlyst motiv. Junckers tidligere makker Signe Kristiansen er stadig i sit vante job i København. Hun ser frem til en rolig jul sammen med sin familie, da en kraftig bombe springer på et julemarked i Indre By. Signe står i spidsen for jagten på gerningsmændene, men sporene ender hurtigt blindt – indtil hun får et tip, der trækker sagen et sted hen, hun ikke i sin vildeste fantasi havde forestillet sig. Journalistparret Janni Pedersen fra TV 2 og Kim Faber fra Politiken debuterede i 2019 med denne stærke og medrivende kriminalroman om terror, ondskab og magtesløshed i et Danmark, der er ved at fryse til. Skrevet med fintunet præcision og befolket af levende mennesker med virkelige problemer i et nutidigt Danmark i flammer. Læs den! - Jesper Stein
Lene Bredsdorff levede en aktiv pensionisttilværelse med litteratur, musik og rejser, da hun i 2012 fik konstateret Alzheimers. Her fortæller hendes mand, Thomas Bredsdorff, om hendes sygdomsforløb, fra de første symptomer viser sig, til hun fire år senere kommer på plejehjem. Det er en fortælling om tab – af hukommelse, sprog, tids- og rumfornemmelse og ikke mindst samliv. Men det er også en fortælling om uventede lyspunkter, om det uundværlige aktivitetscenter Klarahus, om timerne med musikterapeuten Hugo og om pludselige glimt af klarhed og glæde. Tøsne og forsytia er et personligt vidnesbyrd om alderdom og Alzheimers, men det er også en litteraturkritikers undersøgelse af aldringens filosofi og Alzheimers’ idéhistorie – en bog, der nærmer sig det store og smertelige spørgsmål: Hvad er et menneske uden hukommelse?
Den ultimative håndbog for alle, der har brug for teoretisk og praktisk viden om Aspergers syndrom. Denne bog giver forældre og professionelle den nyeste viden til arbejdet med at forstå og hjælpe personer med Aspergers syndrom. Samtidig er den skrevet, så den kan bruges af dem, der har Aspergers syndrom. Hensigten er, at alle får viden om, hvorfor og hvordan personen er anderledes, så man baner vejen for, at han eller hun ikke føler sig ekskluderet. Der er altid en logisk forklaring på den tilsyneladende excentriske adfærd, som mennesker med Aspergers syndrom kan have. BOGENS KAPITLER: » Årsager til og tegn på syndromet » Diagnosen og dens indvirkning på personen » Theory of mind » At forstå og give udtryk for følelser » Social forståelse, venskaber og nære relationer » Særinteresser » Drillerier, mobning og psykisk sundhed » Sprog og kognitive færdigheder, sensorisk følsomhed og motorik » Uddannelse og erhvervsmuligheder » Ofte stillede spørgsmål På en lettilgængelig måde gennemgår bogen forskningen om Aspergers syndrom og relaterede diagnoser som fx autisme, gennemgribende udviklingsforstyrrelser og uspecificeret empatiforstyrrelse. Bogen handler om børn, unge og voksne og indeholder cases og personlige beretninger fra forfatterens praksis. Den giver svar på mange spørgsmål og er fuld af ideer til, hvordan man kan træne sociale færdigheder i hverdagen. ASPERGERS SYNDROM henvender sig til professionelle som lærere, pædagoger, psykologer, arbejdsgivere og til personer med Aspergers syndrom, forældre og pårørende. TONY ATTWOOD, ph.d., klinisk psykolog og en af verdens førende specialister i Aspergers syndrom. Født og uddannet i England, bor og arbejder i Australien i egen praksis og som lektor på Griffith University i Queensland. I mere end 25 år har Atwood arbejdet med tusindvis af personer i alle aldre med Aspergers syndrom, holdt kurser og workshops over hele verden, herunder også i Danmark, og er flittig forfatter til artikler og bøger om emnet, herunder bestselleren Én fod inde – én fod ude. Aspergers syndrom. 2. UDGAVE er udvidet med et nyt fyldigt introduktionskapitel.Hensigten er, at alle får viden om, hvorfor og hvordan personen er anderledes, så man baner vejen for, athan eller hun ikke føler sig ekskluderet. Der er altid en logisk forklaring på den tilsyneladendeexcentriske adfærd, som mennesker med Aspergers syndrom kan have.
Jeg er autist er Hildur Grauslund Nielsens rørende, poetiske, til tider triste, men også underholdende fortælling om at leve sit liv på kanten af samfundet. Hun ser sig selv og andre autister som katte i en verden af hunde. Mellem 1 og 2 procent af verdens befolkning har autisme, og 30 procent af alle mennesker har et eller flere autistiske træk. At forstå autistens verden er for mange mennesker det samme som at forstå sig selv bedre – eller den anderledes kollega, elev eller ens eget barn. Hildur Grauslund Nielsen har Aspergers syndrom, som er en profil på autismespektret. Som mange andre autister har hun særinteresser. Sproget og hjernen interesserer Hildur, og hun har derfor en helt unik evne til at formidle verden set gennem en autists øjne. ”… det forunderlige er, at det, autisten mærker i rå form, kan langt de fleste genkende i varianter. Vil du blive klogere på dig selv og på dine tanke- og handlemønstre, skal du læse denne bog.” Adm. direktør Carsten Lassen, den socialøkonomiske virksomhed Specialisterne, der skaber job for mennesker med autisme „Jeg vil anbefale Jeg er autist til enhver, som er berørt af autisme, uanset om man selv har diagnosen eller er pårørende eller fagperson. Bogen er et vigtigt bidrag til at udbrede insiderviden om autisme til alle, som kun kender autisme udefra. Temaerne er trukket som perler på en snor lige fra diagnostik til angst og depression og med en stor dosis overvejelser om arbejdsliv og sociale behov." Psykolog Kirsten Callesen, Psykologisk Ressource Center,specialist i autisme
I denne bog præsenteres en teoretisk definition af eksekutive funktioner, der kan oversættes til problemløsning og selvorganisering. Eksekutive funktioner udvikles fra fødslen op til ca. 30 års alderen. Bogen beskriver dette lange udviklingsforløb hos almindelige børn og unge. Eksekutive funktioner består af fire trin: idé, planlægning, udførelse og vurdering med eventuel justering. Hertil kræves målrettethed, arbejdshukommelse, hæmmeevne og fleksibilitet. Disse begreber bliver i bogen beskrevet nærmere sammen med en gennemgang af en lang række nyere forskningsprojekter, der også belyser eksekutive funktioner i forhold til diagnoser som autisme, ADHD, Tourettes syndrom, angstlidelser, epilepsi, omsorgssvigt og erhvervede hjerneskader. Sidste del af bogen er praksisrettet og indeholder generelle retningslinjer for den pædagogiske indsats, der kan støtte mangelfulde eksekutive funktioner hos børn og unge, også med konkrete tiltag. Bogens målgruppe er lærere, psykologer, pædagoger og forældre og andre, der arbejder med børn og unge med særlige hjerner.
En must-have værktøjskasse til alle lærere, der underviser elever med autisme. Det gælder både i grundskolen, på ungdomsuddannelserne og på specialskoler.Ingen elever med autisme er ens, men deres udfordringer i skolen er ofte de samme. Bogen fortæller, hvordan du som lærer letter hverdagen for både den enkelte elev og klassekammeraterne samt skaber et positivt læringsmiljø for alle i klassen.Autismemanualen indeholder helt konkrete værktøjer til at undervise og støtte elever med Aspergers Syndrom (AS) eller med andre former for autisme. Det øger inklusionen og forbedrer indlæringen. Bogen hjælper dig med:At forberede undervisning af elever med AS.At hjælpe elever med AS med at organisere og strukturere.At lære børnene at forstå og håndtere regler, sociale koder, venskaber, følelser, kropssprog, forandringer, mobning og meget mere.At lære børnene at forstå og håndtere sansemæssige udfordringer som hørelse, syn, lugt, smag, balance, kropsbevidsthed og smerte.Bogen dækker også emner som nedsmeltninger, sociale regler, konkret tænkning og tale samt sansemæssige udfordringer. Hvert emne er fyldt med forslag til aktiviteter i klassen, der øger forståelsen for de særlige udfordringer, som eleverne med AS oplever. Der er desuden stort fokus på skole-hjem-samarbejdet, og under hvert emne er der derfor beskrevet måder, hvorpå skolen og hjemmet bedst kan samarbejde for at give barnet den størst mulige opbakning og støtte.Bogens råd og praktiske tips kan bruges til børn med AS, infantil autisme, atypisk autisme, GUA eller GUU.Kathy Hoopmann har vundet flere priser for sine fagbøger om autisme og Aspergers syndrom, bl.a. Alle katte har Aspergers syndrom. Hun har været lærer i mere end 20 år.
Tics & Tourette er en bog for mennesker i alle aldre med tics, for forældre til børn med tics og alle øvrige pårørende. Den henvender sig også til professionelle, som ønsker at forstå, hvordan det opleves at have tics, ledsagende vanskeligheder, og hvordan man giver god støtte. Her kan lærere, pædagoger, sagsbehandlere og psykologer finde viden, der dækker hele området for ticslidelser – præsenteret lettilgængeligt og med henblik på praktisk anvendelse.Tics & Tourette er baseret på forfatterens mangeårige erfaring med behandling af ticslidelser og samtaler med et stort antal børn og voksne, som har tics som en del af deres hverdag. Familiernes egne erfaringer indgår også i bogen med en lang række citater.Ingrid Sindø, speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri, er privatpraktiserende i Sorø, hvor hun arbejder med undersøgelse og behandling af psykiatriske lidelser inden for børne- og ungeområdet.Købere af bogen kan frit downloade bogens arbejdsskemaer.
Med en autismediagnose følger ofte bekymring og forvirring. Ligesom alle andre forældre ønsker forældre til børn med autisme kun det allerbedste for deres børn, men da de kæmper mod en udviklingsforstyrrelse, de ikke forstår, ved de ikke, hvad de skal gøre. Måske begynder de at opfatte deres barn som radikalt anderledes, og alt i barnets adfærd tolkes som ”autismetræk”. De tvivler på deres egne evner som forældre og glemmer helt at grave lidt dybere i barnets adfærd og stille det simple spørgsmål: ”Hvorfor gør hun sådan?” Barry M. Prizant opsummerer i Det unikke menneske mere end 40 års forskning og arbejde med mennesker med autisme. Hans konklusion er: Der er ikke noget, der hedder autistisk adfærd. Der er tale om menneskelige adfærdsmønstre og menneskelige reaktioner, baseret på en persons oplevelse. Den adfærd, man ser hos mennesker med autisme, er ikke tilfældig, afvigende eller bizar, den er tværtimod både legitim og funktionel. Adfærden – hvor belastende og stressende den end kan være – er en strategi til at håndtere, tilpasse sig, kommunikere med og magte en verden, der føles overvældende og skræmmende. Denne bog er en håndsrækning til de pårørende og professionelle, som er tættest på, og dens budskab er dette: Hvis vi for alvor skal hjælpe en person med autisme med at få det bedre, så skal vi ændre os selv – vores holdninger, vores adfærd og vores hjælp og støtte.
Hverdagen på mange demenscentre og plejehjem er til tider præget af magtesløshed, uro og konflikter, og plejepersonalet bruger meget tid på at håndtere konfliktsituationer med demente beboere, så den ældre selv og de andre beboere kan have et velfungerende og værdigt liv - og en tryg og rolig hverdag. Nogle gange går det godt, men andre gange mangler der praktiske pædagogiske redskaber til at ændre problemadfærd og løse hverdagens konflikter i ældreplejen. Redskaberne kommer her! Adfærdsproblemer i ældreplejen er en praktisk guide til, hvordan personalet kan håndtere konflikter og adfærdsproblemer i ældreplejen. Ud fra 11 grundprincipper giver bogen viden om, hvad konflikter er, hvorfor de opstår, og hvordan man løser dem i hverdagen - trin for trin - og minimerer magtanvendelsen. Alle faggrupper opfordres til at tage ansvar for problemer og konflikter, der står i vejen for det professionelle omsorgsarbejde og de ældres medbestemmelse, trivsel og tryghed.
Bogen bygger bro mellem moderne hjerneforskning, kognitions- og neuropsykologi og praktisk pædagogik.Fokus er på børns (0-18 år) kognitive funktioner både i det almindelige og det anderledes udviklingsforløb. Institutioner og skoler skal kunne rumme og undervise alle børn. Derfor er det vigtigt, at fagpersoner får en opdateret viden om børnenes kognitive funktioner og en grundlæggende indsigt i, hvor forskellige forudsætningerne for læring er.Bogen henvender sig til psykologer, lærere, pædagoger, fysioterapeuter, ergoterapeuter og studerende på disse uddannelser, samt forældre med interesse for emnet.Helle Kjærgård, Bente Støvring og Aase Tromborg er alle børneneuropsykologer. De har gennem mange år arbejdet med børn og unge, hvis udvikling og læring har udfordret forældre og fagfolk. I denne bog har de beskrevet deres praktiske neuropsykologiske erfaringer og sat dem i en teoretisk sammenhæng.
Forfatter og antropolog Ina Kjøgx Pedersen har været på feltarbejde i sin egen familie. Hendes ide var på nærmeste hold at følge sin mors demenssygdom; den sygdom, som er udråbt til at være en af vor tids største personlige og verdensøkonomiske katastrofer, som i ringe omfang lader sig behandle, og som i sundhedsvæsnet kun kan måles negativt: i form af rask tilbagegang. Men ville det også opleves sådan for hende i virkeligheden? Hen over fire år har Ina Kjøgx Pedersen opsøgt gerontopsykologer, erindringsforskere, neuropsykologer, antropologer, andre pårørende, morens naboer, familie og venner. Men bogens bærende skelet bliver den logbog, som hun begyndte at føre i efteråret 2013 for at fastholde det, der forsvandt. Ned i detaljer dokumenterer logbogen de bevidsthedsverdener, hendes mor går ud og ind af. Den viser de faser, hun gennemgår, der er fokus på sproget, humoren, afmagten, sorgen – også Inas, når hun som datter kommer til at gøre alt det forkerte, selv om hun ikke vil. Det bliver derfor også en meget konkret bog: en nysgerrig, somme tider rasende famlen, båret af Ina Kjøgx Pedersens personlige trang til at blive klogere på noget, hun – og mange andre med hende – ikke kan undgå at forholde sig til.
Aspergirls er en håndbog til kvinder og piger med Aspergers syndrom og autisme. Kvinder med autisme har mange af de samme udfordringer og adfærdsmønstre som mænd med autisme. Alligevel får rigtig mange piger og kvinder aldrig stillet en diagnose, og de får ikke den støtte og vejledning, de har brug for. Aspergirls hjælper kvinder med autisme til at spejle sig i hinanden og finde den styrke og handlekraft, de har brug for.Forfatter og foredragsholder Rudy Simone har interviewet 36 kvinder om at leve med AS og autisme. De fortæller bl.a. om sanseudfordringer, venskaber, parforhold og sex, kønsroller og livet som mor, uddannelse og arbejdsliv, skyldfølelse, nedsmeltninger, misforståelser, fejldiagnosticering og diagnosticering.Hvis du er pige eller kvinde med Aspergers eller autisme – eller bare nærer mistanke om, at du måske er på spektret – bør du læse denne bog. Bogen er også nyttig læsning for partnere, forældre, familiemedlemmer eller andre, der har personlig eller professionel interesse i emnet.Rudy Simone er forfatter, underviser og konsulent med speciale i Aspergers syndrom og autisme. Hun har skrevet adskillige bøger om emnet og driver International Aspergirl Society (læs mere på aspergirlsociety.org).
Man anslår, at godt 87.000 personer har en demensdiagnose i Danmark i 2018. Hvert år får omtrent 7.700 personer stillet diagnosen, og det antages, at 400.000 mennesker er pårørende til en med demens.Med bogen Få det bedste ud af livet med demens vil Strandberg Publishing i tæt samarbejde med Nationalt Videnscenter for Demens repræsenteret ved professor dr.med. Steen Gregers Hasselbalch og neuropsykolog Laila Øksnebjerg øge viden om demens hos patienter og pårørende og give dokumenteret vejledning i, hvordan man får det bedste ud af livet med demens.Patienter og pårørende rammes hårdt, når demensdiagnosen stilles. Det er hverken muligt at stoppe eller helbrede sygdommen, og behandlingen består derfor af pleje, omsorg og stimulerende aktiviteter. Udfordringen er, især for de pårørende, at finde overskud til at sætte sig ind i sygdommen og de mulige tiltag for at øge livskvaliteten for patienten og pårørende.For at sikre at bogen henvender sig bedst muligt til patienter og pårørende, er skriveropgaven lagt i hænderne på videnskabsjournalist Lise Penter Madsen, som har erfaring med at formidle komplekst sundhedsvidenskabeligt stof til læsere, der ikke er fagfolk.
Der er stigende fokus på børn, der er urolige, hyperaktive eller på anden måde adfærdsvanskelige. De skaber uro i klasserne og har svært ved at håndtere moderne pædagogiske metoder med ´ansvar for egen læring´, gruppearbejde og projekter. Lærere, pædagoger og forældre står ofte magtesløse, da de ikke har brugbare pædagogiske redskaber til hverken at rumme disse børn inden for skolens normale rammer eller til at hjælpe dem til at løse deres problemer. Samtidigt er udgifterne til specialundervisning vokset, uden at det har haft nogen mærkbar effekt på problemet. På baggrund af mange års forskning og praktiske erfaringer har den amerikanske psykolog Ross W. Greene udviklet en ny og anderledes pædagogisk metode til ikke alene at tackle, men også at hjælpe børn med adfærdsproblemer. Samarbejdsbaseret Problemløsning kalder Greene sin model, og grundantagelsen er, at børnenes adfærdsmæssige udfordringer skyldes, at de ikke mestrer en række kognitive færdigheder og sociale kompetencer. Ved at kortlægge de manglende færdigheder og derefter målrettet lære børnene at mestre dem eller kompensere for dem, ændres disse børns adfærd i løbet af kort tid mærkbart i positiv retning. Ross W. Greene har tidligere skrevet bogen Det eksplosive barn, hvor Samarbejdsbaseret Problemløsning introduceres. Fortabt i skolen, er en videreudvikling af metoden, og alle eksempler og dialoger stammer fra hverdagssituationer i skolen med de udfordrende børn. Bogen giver således både teoretisk viden og praktiske værktøjer at arbejde videre med. Hans metode anvendes med succes i USA på både almindelige skoler, specialskoler, institutioner og i ungdomsfængsler. "Det er befriende, at Ross W. Greene vil have os til at se på, hvilke kognitive færdigheder børnene mangler at lære, i stedet for at katalogisere børn og putte dem i bestemte kasser. Der ligger en verden af respekt i Ross W. Greenes to grundholdninger – at børn gør det rigtige, hvis de kan, og at begge parter skal høres og tages alvorligt i en konflikt. Forfatteren viser os, hvordan vi med en kærlig og empatisk tilgang til de udfordrende børn kan skabe helt anderledes, positive forandringer. Det er en rigtig god bog."- Renée Toft Simonsen, psykolog, børnebogsforfatter og ambassadør for ADHD-foreningen "Fortabt i skolen giver en fremragende indføring i, hvordan vi når frem til aldrig mere at tænke på børn med adfærdsmæssige problemer som vores manipulerende, mobbende og kontrollerende modstandere. Den indeholder konkrete, brugbare værktøjer, og det er en bog, der er svær at slippe. Alle læsere ønskes en rigtig god rejse mod nye erkendelser af de kognitive færdigheder, som disse børn mangler at lære, og som kan være baggrunden for deres sociale, følelsesmæssige og adfærdsmæssige udfordringer."- Karin Lykkegaard, skoleleder på Nordskovens friskole, hvor man arbejder med Samarbejdsbaseret Problemløsning. "Bogen bør være bibel for alle, der arbejder med børn med adfærdsproblemer. Der er bare så mange guldkorn i den. Jeg kan kun anbefale Fortabt i skolen."- Boye Baun, afdelingsleder ved Schuberts Minde Skolehjem, et behandlingshjem for børn og unge med psykosociale og emotionelle vanskeligheder. "Vi kunne i hvert fald som minimum halvere antallet af børn, der ikke kan rummes i skolen” Torben Juel Sørensen, leder af Nyborg Heldagsskole. "En lærerig bog, der kan anbefales på det varmeste til alle lærere.” Anmeldelse af Jette Kantsø på folkeskolen.dk
Relationen mellem forælder og barn er ofte belastet af sværefølelser, når barnet har autisme. Problemer i kommunikationen ogdet sociale samspil kan vække mange misforståelser, frustrationer,stress og sorg. Kontakten kan være så udfordret, at det svækker oplevelsen af tilknytning. Barnets adfærd og forældrenes reaktioner kan også give anledning til bekymring blandt de fagfolk, som omgiver barnet i hverdagen. Det kan være vanskeligt at afgøre, om en svækket forbundethed mellem forælder og barn skyldes autisme eller manglende omsorgsevne hos forældrene. Dette stiller store krav til det faglige personale og kan samtidig være et område, der er så tabubelagt, at det udfordrer det vigtige samarbejde med forældrene. Denne bog gør op med tabuet gennem oplysning og inspiration. Undervejs i bogen møder vi en mor og hendes personlige beskrivelser af relationen til sønnen med autisme. Disse beskrivelser suppleres af faglige perspektiver, der tager udgangspunkt i eksisterende forskning om tilknytningsmønstre mellem børn med autisme og deres nærmeste omsorgspersoner. Bogen henvender sig til professionelle som lærere, pædagoger og psykologer samt til forældre og øvrige pårørende til et barn med autisme. Autisme og tilknytning er skrevet af Birgitte Mølgård, hvis søn har autisme, Lennart Pedersen, der er chefpsykolog på Center for Autisme, og Jeanette Ringkøbing Rothenborg, der er kommunikationschef på Center for Familieudvikling og forfatter til flere bøger om autisme. Bogen rummer også bidrag af Cathriona Cantio og Sarah Parlar, som begge er psykologer.
11 mødre til børn med autisme fortæller åbenhjertigt om, hvordan det er at have børn, der er anderledes.Det er beretninger om at være sit barns oversætter og faste holdepunkt i verden, om at kæmpe for den rette hjælp til sit barn, om bekymringer og udfordringer på hjemmefronten, om skyld og skam, sorg og tab og om at betale kærlighedens pris – men også historier om små sejre i hverdagen, om at glæde sig over sit barn og finde sig til rette i livet, som det nu former sig.Beretningerne kan vække genkendelse hos andre mødre til børn med autisme, ligesom de kan give fagfolk og pårørende større forståelse for, hvem disse mødre er, og hvorfor de handler, som de gør."En glimrende bog til indsigt i og med forståelse for de mange forskelligartede udfordringer mødre til autisme står med. Barsk, rørende og tankevækkende - en vigtig udgivelse." Lektørudtalelse, DBC"Bogen anbefales varmt – til fagprofessionelle, der gerne vil blive dygtigere til deres arbejde, og til mødre, som finder styrke ved tanken om ikke ’at være alene i’ det." Hanne Gullestrup på Pårørende i Danmarks hjemmeside: paaroer.dk"Bogen lader en række modige mødre på en sand og levende måde beskrive, hvor vigtig kampen er for at blive forstået som sit barns talerør, advokat, støtte, ven og en af de primære personer, som skal ruste barnet til at klare sig i livet ... Allermest handler bogen om kunsten at elske som mor – uforbeholdent, råt, tilgivende – og at forsøge at elske sig selv som mor." Kirsten Callesen, psykolog og leder af Psykologisk Ressource Center
Lær børn og unge at tænke socialt”Social Tænkning og mig” er et sæt på to bøger – en til eleven og en til læreren – der især er rettet mod børn og unge med autisme, ADHD og andre, tilsvarende udfordringer.I bøgerne arbejdes der ved hjælp af en række helt konkrete opgaver og øvelsesark systematisk med at lære barnet/den unge at tænke socialt – at forstå andres tanker, følelser og reaktionsmønstre, og hvordan andre påvirkes af den måde, barnet/den unge selv agerer på.Bøgerne er skrevet af Michelle Winner, der har udviklet konceptet social tænkning, i samarbejde med Linda Murphy.”Social tænkning og mig – lærerens bog med øvelsesark” er bogen til læreren, der indeholder en lang række konkrete øvelser, hvor typiske situationer fra hverdagen gennemgås for at opbygge elevens evne til at tolke sine egne og andres ikke-verbale kommunikation, finde de passende reaktioner på f.eks. frustrationer og dermed lære at tænke og handle socialt. Bogen indeholder bl.a. 54 øvelsesark, lige til at kopiere.Bogen kan også bruges af forældre, der ønsker at arbejde med at lære deres barn disse ting.Hvad er social tænkning?Langt det meste kommunikation mellem to mennesker består ikke af de konkrete ord, der bliver sagt. Kropssprog, tonefald, kropsholdning, berøring/ikke-berøring, rammerne omkring kommunikationen og så videre sender alt sammen signaler, som de fleste af os har lært at tolke intuitivt – helt uden at tænke over det. Og derfor tager vi ofte for givet, at andre besidder de samme evner til at tænke socialt.Men for andre er denne proces alt andet end naturlig. Mange børn og unge scorer således højt på intelligenstest, selvom de ikke intuitivt kender nuancerne i social kommunikation. Derfor har de ofte svært ved at begå sig, når de er sammen med andre. Amerikanske Michelle Winner har udviklet konceptet Social Tænkning, som er målrettet mennesker, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden anvendes i stigende grad verden over til at opbygge sociale kompetencer hos elever, studerende og voksne.Metoden har vist sig at være meget velegnet i forhold til normaltbegavede børn og unge med autisme, Asperger, ADHD og tilsvarende udfordringer, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden har desuden vist sig som et velegnet redskab til at fremme inklusionen i skolen.
PDA – ekstrem kravundgåelse er en profil på autismespektret. Men børn med PDA reagerer ikke som andre børn med autisme. Hvor sidstnævnte har brug for rutiner og faste regler, vil børn med PDA opleve angst og kontroltab, hvis de bliver stillet over for krav. Derfor oplevelse de ofte som uopdragne og svære at omgås af både jævnaldrende og voksne. I virkeligheden kæmper børnene med angst og stress, og dagligdagens normale gøremål kan virke ganske uoverkommelige.En børnepsykolog og en lærer med speciale i PDA samt to mødre til børn med PDA fortæller i bogen her, hvordan man som forælder og fagperson kan hjælpe og støtte barnet og dermed trin for trin afhjælpe kravundgåelsen hos barnet.Bogen beskriver både de teoretiske overvejelser bag profilen, og den kommer med en lang række praktiske anvisninger og strategier til forældre, lærere, pædagoger, psykologer og psykiatere.
Lær børn og unge at tænke socialt”Social Tænkning og mig” er et sæt på to bøger – en til eleven og en til læreren – der især er rettet mod børn og unge med autisme, ADHD og andre, tilsvarende udfordringer.I bøgerne arbejdes der ved hjælp af en række helt konkrete opgaver og øvelsesark systematisk med at lære barnet/den unge at tænke socialt – at forstå andres tanker, følelser og reaktionsmønstre, og hvordan andre påvirkes af den måde, barnet/den unge selv agerer på.Bøgerne er skrevet af Michelle Winner, der har udviklet konceptet social tænkning, i samarbejde med Linda Murphy.”Social tænkning og mig – børnenes bog” er elevens arbejdsbog, der indeholder en lang række konkrete øvelser, hvor typiske situationer fra hverdagen gennemgås for at opbygge elevens evne til at tolke sine egne og andres ikke-verbale kommunikation, finde de passende reaktioner på f.eks. frustrationer, så barnet lærer at handle og tænke socialt. Uden disse evner bliver barnet ofte ensomt, udsat for mobning og social eksklusion.Bogen kan også bruges af forældre, der ønsker at arbejde med at lære deres barn disse ting.Hvad er social tænkning?Langt det meste kommunikation mellem to mennesker består ikke af de konkrete ord, der bliver sagt. Kropssprog, tonefald, kropsholdning, berøring/ikke-berøring, rammerne omkring kommunikationen og så videre sender alt sammen signaler, som de fleste af os har lært at tolke intuitivt – helt uden at tænke over det. Og derfor tager vi ofte for givet, at andre besidder de samme evner til at tænke socialt.Men for andre er denne proces alt andet end naturlig. Mange børn og unge scorer således højt på intelligenstest, selvom de ikke intuitivt kender nuancerne i social kommunikation. Derfor har de ofte svært ved at begå sig, når de er sammen med andre.Amerikanske Michelle Winner har udviklet konceptet Social Tænkning, som er målrettet mennesker, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden anvendes i stigende grad verden over til at opbygge sociale kompetencer hos elever, studerende og voksne. Metoden har vist sig at være meget velegnet i forhold til normaltbegavede børn og unge med autisme, Asperger, ADHD og tilsvarende udfordringer, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt.Social tænkning har desuden vist sig som et velegnet redskab til at fremme inklusionen i skolen.
Nervesystemets sygdomme for fysioterapeuter, ergoterapeuter og neurologisk personale 4. udgave Neurologiske patienter udgør en stigende andel af de hospitalsindlagte patienter og er meget ressourcekrævende. Det endelige mål med de terapeutiske interventioner er at opnå den bedste mulighed for, at patienten kan deltage i hverdagens og samfundets aktiviteter.I denne udgave er foretaget væsentlige ændringer. Der er lagt mere vægt på rehabilitering af de neurologiske patienter bl.a. beskrives de forskellige faggruppers interventioner i forbindelse med de store sygdomsgrupper.
Zebraungen Zander føler sig anderledes end de andre børn i klassen. Han er bekymret for, at det eneste, de lægger mærke til ved ham, er hans „autismestribe.“ Med hjælp fra sin mor lærer Zander at blive glad for alle sine striber – også dem, der er de stærke sider ved ham. Dem, der gør ham til netop den, han er!Børn med autisme føler sig ofte anderledes end andre børn og kan ikke altid forstå hvorfor.Denne smukt illustrerede historie om zebraungen Zander kan hjælpe børn med autisme og deres kammerater til at blive klogere på denne særlige måde at være i verden på. I den sidste del af bogen er der en læsevejledning, der ud over de udfordringer,som børn med autisme står over for, også omhandler børnenes stærke sider. Der er desuden et afsnit til forældre og fagfolk med yderligere baggrundsinformation om autisme og tips til atfinde hjælp og støtte.
Hvad betyder neurologiske og psykiatriske skader og sygdomme i hjernen for vores tanker, følelser og intellektuelle færdigheder? Klinisk neuropsykologi giver svarene. Bogen kommer i 40 kapitler rundt om alle aspekter af neurologiske og psykiske skader og sygdomme og er skrevet af en lang række af Danmarks førende eksperter i neuropsykologi. Selv om bogen behandler videnskabelige emner, har både redaktører og forfattere bestræbt sig på at gøre emnerne mere alment tilgængelige, hvorfor begreber og nødvendige fagtermer er forklaret, ligesom målet har været at forene enkelhed i beskrivelserne med et højt fagligt niveau. Del 1 fokuserer på de symptomer og syndromer, som typisk er bestemt af skadens lokalisation snarere end dens årsag. Del 2 beskæftiger sig med sygdomsenhederne, herunder sygdommenes hyppighed, typiske forløb, klassifikation m.m. Hovedindholdet er dog på kognitive og andre neuropsykologiske karakteristika og problemstillinger. Del 3 beskriver neuropsykologisk rehabilitering og de overordnede problemstillinger i denne forbindelse. Del 4 handler om grundlag og metoder.
Klinisk neurofysiologi giver den første samlede danske fremstilling af faget klinisk neurofysiologi med fokus på både de kliniske problemstillinger og den tekniske disciplin, faget også er. Der foretages i dag flere klinisk-neurofysiologiske undersøgelser end nogensinde før, og det har skabt en bredere interesse og forståelse for neurofysiologiens mange muligheder, og dermed et behov for bogen.Teksten beskriver alle metoder, der regelmæssigt anvendes på klinisk-neurofysiologiske afdelinger. Hovedvægten er på elektrodiagnostiske metoder, men også andre metoder, fx ultralydundersøgelse af perifere nerver, er medtaget. For at betone den enkelte metodes tekniske aspekter og faldgruber gennemgås metoderne hver for sig i hvert sit kapitel. Enkelte kapitler tager udgangspunkt i en klinisk problemstilling, fx udredning af søvnsygdomme. Generelt er vægten lagt på det almindelige snarere end det sjældne.Den primære målgruppe er yngre læger inden for neurologi, men mange andre med interesse for neurologi og neurokirurgi vil kunne få glæde af bogen. De store kapitler om EEG, EP og EMG kan bruges på neurofysiologiassistent- og bioanalytikeruddannelserne, og bogen giver henvisende læger fra andre specialer indsigt i de undersøgelser, som de bestiller til deres patienter.
Hvad er autisme og Aspergers syndrom? Hvad er kernesymptomerne, og hvad skyldes de? Hvor tidligt kan autisme genkendes, og hvad kan man gøre ved det? Hvorfor ser autisme ud til at blive mere og mere almindeligt? Er vi alle en lille smule autistiske? Vi har alle hørt om autisme, men ved vi, hvad der ligger bag udviklingsforstyrrelsen? Uta Frith gennemgår i denne meget korte introduktion de tre hovedtræk i autismespektret: gensidig social interaktion, kommunikation og gentagen handlinger og snævre interesseområder og beskriver de frem aktuelle forskningsteorier. Forfatteren giver et klart overblik over den viden, vi i øjeblikket har om autisme og Aspergers syndrom. Ved gennemgang af symptomer fra hele spektret af autistiske forstyrrelser og diskussion af de nyeste beviser fra hjerneforskning og genetik udforsker denne autoritative og samtidig lettilgængelige bog det sociale handicaps oprindelse og natur. Autisme og Aspergers syndrom – en introduktion giver et indblik i livet set med autismens øjne. Henvender sig til psykologer, psykiatere, læger, lærere, pædagoger, børn, unge og voksne med autisme, Aspergers syndrom og andre udviklingsforstyrrelser samt forældre og andre pårørende.
Forestillingsevnen er central for vores kommunikation og møde med andre. Det er svært, når den er mangelfuld. Men der er hjælp at hente ... Børn og unge med autisme har to væsentlige fællestræk: For det første har de svært ved at indgå i sociale situationer. Og for det andet har de et begrænset udvalg af handlemuligheder, hvorfor de foretrækker forudsigelighed og faste strukturer. Begge træk indgår i autisme-diagnosen. Og disse primære fællestræk har begge baggrund i børnenes mangelfulde forestillingsevne. Den er mangelfuld, men ikke manglende. Det er vigtigt at være opmærksom på. Bogen giver let tilgængelig viden om denne gruppe børns neurologiske og neuropsykologiske anderledeshed, præsenterer en række teoretiske begreber og sætter fokus på, hvilke konsekvenser det har i praksis. Bogen retter sig mod de voksne, der i dagligdagen omgås børn og unge med autisme i alderen 4-17 år. Det er først og fremmest forældre og familie, pædagoger og lærere, men også fysio- og ergoterapeuter og andet sundhedspersonale. Formålet med bogen er at give de voksne, der er tæt på barnet i hverdagen en forståelse af, hvad forestillingsevne er. Og hvordan forestillingsevnen påvirker børn og unges opfattelse af omverdenen, af sig selv og af andre mennesker. Og endelig: Hvordan man kan arbejde med at udvikle forestillingsevnen i dagligdagen.Forestillingsevnen hos børn og unge med autisme handler primært om autisme og om nedsat evne til at danne forestillingsbilleder. De fleste kapitler i bogen vil imidlertid også være relevante for dem, der møder børn og unge med andre slags udviklingsforstyrrelser eller psykiatriske lidelser end autisme. Ved de fleste udviklingsforstyrrelser eller psykiatriske lidelser ses nemlig overlappende mønstre og fællestræk, herunder nedsat evne til at danne forestillingsbilleder, tænke fleksibelt og acceptere nye måder at gøre tingene på..Om forfatterne:Anne Vibeke Fleischer er cand.pæd.psych. og cand.comm., autoriseret psykolog og specialist i neuropsykologi og pædagogisk psykologi. Har i mange år arbejdet med børn og unge med og uden diagnoser og udviklingsforstyrrelser. I sin private praksis beskæftiger hun sig med undersøgelse, rådgivning og supervision. Forfatter og medforfatter til adskillige bøger, bl.a. Jeg vil ikke i skole og Eksekutive funktioner hos børn og unge.Käte From er cand.psych., autoriseret psykolog, specialist i klinisk børneneuropsykologi. Hun er privatpraktiserende psykolog og beskæftiger sig især med terapi og udredning af børn og unge med særlige udfordringer, udviklingsforstyrrelser og anderledeshed. Hun superviserer og underviser i mange forskellige sammenhænge, og har blandt andet været ekstern lektor i børneneuropsykologi på Københavns Universitet. Hun er også forfatter og medforfatter til flere bøger, bl.a. Den sårbare hjerne og Eksekutive funktioner hos børn og unge.
Cirka 10 procent af den voksne befolkning lider af søvnløshed. Selvom kroniske søvnproblemer kan føre til blandt andet emotionelle forstyrrelser, problemer med opmærksomhed og koncentration, vanskeligheder med at udføre selv simple gøremål samt øge risikoen for depression, er der en tendens til at bagatellisere søvnbesvær.Denne arbejds- og selvhjælpsbog beskriver et effektivt trin-for-trin-program til behandling af søvnløshed, baseret på psykologiske og kognitiv-adfærdsterapeutiske principper. Videnskabelige undersøgelser har vist, at kognitiv adfærdsterapi er langt mere effektiv end søvnmedicin til behandling af søvnløshed, både på kort og lang sigt.Bogen giver en lang række effektive værktøjer til forbedret søvnkvalitet uden medicin og dermed til øget livskvalitet og bedre præstationer i dagligdagen. Desuden beskrives søvnens fysiologiske processer, de hyppigste søvnsygdomme samt den mest anvendte søvnmedicin og dens virkning.Søvnløshed. En guide til sund søvn er skrevet til alle, der lider af søvnproblemer og til de læger, psykologer, psykiatere og andre professionelle, der behandler dem.
Bogen er en oversættelse af 5. udgave af Neurological Examination Made Easy. Den udfylder et tomrum mellem de omfangsrige lærebøger i neurologi og neurokirurgi og utilstrækkelige cirkulerende kopier om neurologisk undersøgelse. Niveauet er målrettet medicinstuderende og yngre læger, som hermed får en grundlæggende forståelse af og systematik i neurologisk undersøgelsesteknik. En undersøgelse, der ofte har stor betydning i akutte situationer, men som traditionelt opfattes som svær at huske udførelse og tolkning af.
Ny gennemrevideret 7. udgaveDenne 7. udgave af Klinisk neurologi og neurokirurgi markerer 40 års jubilæum af den populære lærebog, der for længst er blevet en klassiker inden for det neurologiske speciale.Bogen er revideret på flere punkter, men bygger på samme velkendte principper som de tidligere udgaver med fokus på anamnese, klinisk undersøgelse, behandling og diagnostiske metoder. 7. udgave indeholder dog flere væsentlige nyskabelser. Udover at alle kapitler har gennemgået en væsentlig faglig opdatering, begynder alle kapitler med startresume med de væsentligste tematiske nedslag, og bagest i kapitlerne kan den studerende dels teste sin viden, dels blive klogere igennem sygehistorier.Bogen henvender sigtil medicinstuderende, der får en hensigtsmæssig introduktion til de neurologiske fag og en hjælp til indlæring af principperne ved de diagnostiske og terapeutiske overvejelser. Desuden tjener Klinisk neurologi og neurokirurgi som et væsentligt opslagsværk for studerende, men også for læger i ikke-neurologiske specialer og for læger under uddannelse i neurofagene.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.