Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Den ultimative håndbog for alle, der har brug for teoretisk og praktisk viden om Aspergers syndrom. Denne bog giver forældre og professionelle den nyeste viden til arbejdet med at forstå og hjælpe personer med Aspergers syndrom. Samtidig er den skrevet, så den kan bruges af dem, der har Aspergers syndrom. Hensigten er, at alle får viden om, hvorfor og hvordan personen er anderledes, så man baner vejen for, at han eller hun ikke føler sig ekskluderet. Der er altid en logisk forklaring på den tilsyneladende excentriske adfærd, som mennesker med Aspergers syndrom kan have. BOGENS KAPITLER: » Årsager til og tegn på syndromet » Diagnosen og dens indvirkning på personen » Theory of mind » At forstå og give udtryk for følelser » Social forståelse, venskaber og nære relationer » Særinteresser » Drillerier, mobning og psykisk sundhed » Sprog og kognitive færdigheder, sensorisk følsomhed og motorik » Uddannelse og erhvervsmuligheder » Ofte stillede spørgsmål På en lettilgængelig måde gennemgår bogen forskningen om Aspergers syndrom og relaterede diagnoser som fx autisme, gennemgribende udviklingsforstyrrelser og uspecificeret empatiforstyrrelse. Bogen handler om børn, unge og voksne og indeholder cases og personlige beretninger fra forfatterens praksis. Den giver svar på mange spørgsmål og er fuld af ideer til, hvordan man kan træne sociale færdigheder i hverdagen. ASPERGERS SYNDROM henvender sig til professionelle som lærere, pædagoger, psykologer, arbejdsgivere og til personer med Aspergers syndrom, forældre og pårørende. TONY ATTWOOD, ph.d., klinisk psykolog og en af verdens førende specialister i Aspergers syndrom. Født og uddannet i England, bor og arbejder i Australien i egen praksis og som lektor på Griffith University i Queensland. I mere end 25 år har Atwood arbejdet med tusindvis af personer i alle aldre med Aspergers syndrom, holdt kurser og workshops over hele verden, herunder også i Danmark, og er flittig forfatter til artikler og bøger om emnet, herunder bestselleren Én fod inde – én fod ude. Aspergers syndrom. 2. UDGAVE er udvidet med et nyt fyldigt introduktionskapitel.Hensigten er, at alle får viden om, hvorfor og hvordan personen er anderledes, så man baner vejen for, athan eller hun ikke føler sig ekskluderet. Der er altid en logisk forklaring på den tilsyneladendeexcentriske adfærd, som mennesker med Aspergers syndrom kan have.
Jeg er autist er Hildur Grauslund Nielsens rørende, poetiske, til tider triste, men også underholdende fortælling om at leve sit liv på kanten af samfundet. Hun ser sig selv og andre autister som katte i en verden af hunde. Mellem 1 og 2 procent af verdens befolkning har autisme, og 30 procent af alle mennesker har et eller flere autistiske træk. At forstå autistens verden er for mange mennesker det samme som at forstå sig selv bedre – eller den anderledes kollega, elev eller ens eget barn. Hildur Grauslund Nielsen har Aspergers syndrom, som er en profil på autismespektret. Som mange andre autister har hun særinteresser. Sproget og hjernen interesserer Hildur, og hun har derfor en helt unik evne til at formidle verden set gennem en autists øjne. ”… det forunderlige er, at det, autisten mærker i rå form, kan langt de fleste genkende i varianter. Vil du blive klogere på dig selv og på dine tanke- og handlemønstre, skal du læse denne bog.” Adm. direktør Carsten Lassen, den socialøkonomiske virksomhed Specialisterne, der skaber job for mennesker med autisme „Jeg vil anbefale Jeg er autist til enhver, som er berørt af autisme, uanset om man selv har diagnosen eller er pårørende eller fagperson. Bogen er et vigtigt bidrag til at udbrede insiderviden om autisme til alle, som kun kender autisme udefra. Temaerne er trukket som perler på en snor lige fra diagnostik til angst og depression og med en stor dosis overvejelser om arbejdsliv og sociale behov." Psykolog Kirsten Callesen, Psykologisk Ressource Center,specialist i autisme
En must-have værktøjskasse til alle lærere, der underviser elever med autisme. Det gælder både i grundskolen, på ungdomsuddannelserne og på specialskoler.Ingen elever med autisme er ens, men deres udfordringer i skolen er ofte de samme. Bogen fortæller, hvordan du som lærer letter hverdagen for både den enkelte elev og klassekammeraterne samt skaber et positivt læringsmiljø for alle i klassen.Autismemanualen indeholder helt konkrete værktøjer til at undervise og støtte elever med Aspergers Syndrom (AS) eller med andre former for autisme. Det øger inklusionen og forbedrer indlæringen. Bogen hjælper dig med:At forberede undervisning af elever med AS.At hjælpe elever med AS med at organisere og strukturere.At lære børnene at forstå og håndtere regler, sociale koder, venskaber, følelser, kropssprog, forandringer, mobning og meget mere.At lære børnene at forstå og håndtere sansemæssige udfordringer som hørelse, syn, lugt, smag, balance, kropsbevidsthed og smerte.Bogen dækker også emner som nedsmeltninger, sociale regler, konkret tænkning og tale samt sansemæssige udfordringer. Hvert emne er fyldt med forslag til aktiviteter i klassen, der øger forståelsen for de særlige udfordringer, som eleverne med AS oplever. Der er desuden stort fokus på skole-hjem-samarbejdet, og under hvert emne er der derfor beskrevet måder, hvorpå skolen og hjemmet bedst kan samarbejde for at give barnet den størst mulige opbakning og støtte.Bogens råd og praktiske tips kan bruges til børn med AS, infantil autisme, atypisk autisme, GUA eller GUU.Kathy Hoopmann har vundet flere priser for sine fagbøger om autisme og Aspergers syndrom, bl.a. Alle katte har Aspergers syndrom. Hun har været lærer i mere end 20 år.
Med en autismediagnose følger ofte bekymring og forvirring. Ligesom alle andre forældre ønsker forældre til børn med autisme kun det allerbedste for deres børn, men da de kæmper mod en udviklingsforstyrrelse, de ikke forstår, ved de ikke, hvad de skal gøre. Måske begynder de at opfatte deres barn som radikalt anderledes, og alt i barnets adfærd tolkes som ”autismetræk”. De tvivler på deres egne evner som forældre og glemmer helt at grave lidt dybere i barnets adfærd og stille det simple spørgsmål: ”Hvorfor gør hun sådan?” Barry M. Prizant opsummerer i Det unikke menneske mere end 40 års forskning og arbejde med mennesker med autisme. Hans konklusion er: Der er ikke noget, der hedder autistisk adfærd. Der er tale om menneskelige adfærdsmønstre og menneskelige reaktioner, baseret på en persons oplevelse. Den adfærd, man ser hos mennesker med autisme, er ikke tilfældig, afvigende eller bizar, den er tværtimod både legitim og funktionel. Adfærden – hvor belastende og stressende den end kan være – er en strategi til at håndtere, tilpasse sig, kommunikere med og magte en verden, der føles overvældende og skræmmende. Denne bog er en håndsrækning til de pårørende og professionelle, som er tættest på, og dens budskab er dette: Hvis vi for alvor skal hjælpe en person med autisme med at få det bedre, så skal vi ændre os selv – vores holdninger, vores adfærd og vores hjælp og støtte.
Aspergirls er en håndbog til kvinder og piger med Aspergers syndrom og autisme. Kvinder med autisme har mange af de samme udfordringer og adfærdsmønstre som mænd med autisme. Alligevel får rigtig mange piger og kvinder aldrig stillet en diagnose, og de får ikke den støtte og vejledning, de har brug for. Aspergirls hjælper kvinder med autisme til at spejle sig i hinanden og finde den styrke og handlekraft, de har brug for.Forfatter og foredragsholder Rudy Simone har interviewet 36 kvinder om at leve med AS og autisme. De fortæller bl.a. om sanseudfordringer, venskaber, parforhold og sex, kønsroller og livet som mor, uddannelse og arbejdsliv, skyldfølelse, nedsmeltninger, misforståelser, fejldiagnosticering og diagnosticering.Hvis du er pige eller kvinde med Aspergers eller autisme – eller bare nærer mistanke om, at du måske er på spektret – bør du læse denne bog. Bogen er også nyttig læsning for partnere, forældre, familiemedlemmer eller andre, der har personlig eller professionel interesse i emnet.Rudy Simone er forfatter, underviser og konsulent med speciale i Aspergers syndrom og autisme. Hun har skrevet adskillige bøger om emnet og driver International Aspergirl Society (læs mere på aspergirlsociety.org).
Der er stigende fokus på børn, der er urolige, hyperaktive eller på anden måde adfærdsvanskelige. De skaber uro i klasserne og har svært ved at håndtere moderne pædagogiske metoder med ´ansvar for egen læring´, gruppearbejde og projekter. Lærere, pædagoger og forældre står ofte magtesløse, da de ikke har brugbare pædagogiske redskaber til hverken at rumme disse børn inden for skolens normale rammer eller til at hjælpe dem til at løse deres problemer. Samtidigt er udgifterne til specialundervisning vokset, uden at det har haft nogen mærkbar effekt på problemet. På baggrund af mange års forskning og praktiske erfaringer har den amerikanske psykolog Ross W. Greene udviklet en ny og anderledes pædagogisk metode til ikke alene at tackle, men også at hjælpe børn med adfærdsproblemer. Samarbejdsbaseret Problemløsning kalder Greene sin model, og grundantagelsen er, at børnenes adfærdsmæssige udfordringer skyldes, at de ikke mestrer en række kognitive færdigheder og sociale kompetencer. Ved at kortlægge de manglende færdigheder og derefter målrettet lære børnene at mestre dem eller kompensere for dem, ændres disse børns adfærd i løbet af kort tid mærkbart i positiv retning. Ross W. Greene har tidligere skrevet bogen Det eksplosive barn, hvor Samarbejdsbaseret Problemløsning introduceres. Fortabt i skolen, er en videreudvikling af metoden, og alle eksempler og dialoger stammer fra hverdagssituationer i skolen med de udfordrende børn. Bogen giver således både teoretisk viden og praktiske værktøjer at arbejde videre med. Hans metode anvendes med succes i USA på både almindelige skoler, specialskoler, institutioner og i ungdomsfængsler. "Det er befriende, at Ross W. Greene vil have os til at se på, hvilke kognitive færdigheder børnene mangler at lære, i stedet for at katalogisere børn og putte dem i bestemte kasser. Der ligger en verden af respekt i Ross W. Greenes to grundholdninger – at børn gør det rigtige, hvis de kan, og at begge parter skal høres og tages alvorligt i en konflikt. Forfatteren viser os, hvordan vi med en kærlig og empatisk tilgang til de udfordrende børn kan skabe helt anderledes, positive forandringer. Det er en rigtig god bog."- Renée Toft Simonsen, psykolog, børnebogsforfatter og ambassadør for ADHD-foreningen "Fortabt i skolen giver en fremragende indføring i, hvordan vi når frem til aldrig mere at tænke på børn med adfærdsmæssige problemer som vores manipulerende, mobbende og kontrollerende modstandere. Den indeholder konkrete, brugbare værktøjer, og det er en bog, der er svær at slippe. Alle læsere ønskes en rigtig god rejse mod nye erkendelser af de kognitive færdigheder, som disse børn mangler at lære, og som kan være baggrunden for deres sociale, følelsesmæssige og adfærdsmæssige udfordringer."- Karin Lykkegaard, skoleleder på Nordskovens friskole, hvor man arbejder med Samarbejdsbaseret Problemløsning. "Bogen bør være bibel for alle, der arbejder med børn med adfærdsproblemer. Der er bare så mange guldkorn i den. Jeg kan kun anbefale Fortabt i skolen."- Boye Baun, afdelingsleder ved Schuberts Minde Skolehjem, et behandlingshjem for børn og unge med psykosociale og emotionelle vanskeligheder. "Vi kunne i hvert fald som minimum halvere antallet af børn, der ikke kan rummes i skolen” Torben Juel Sørensen, leder af Nyborg Heldagsskole. "En lærerig bog, der kan anbefales på det varmeste til alle lærere.” Anmeldelse af Jette Kantsø på folkeskolen.dk
Relationen mellem forælder og barn er ofte belastet af sværefølelser, når barnet har autisme. Problemer i kommunikationen ogdet sociale samspil kan vække mange misforståelser, frustrationer,stress og sorg. Kontakten kan være så udfordret, at det svækker oplevelsen af tilknytning. Barnets adfærd og forældrenes reaktioner kan også give anledning til bekymring blandt de fagfolk, som omgiver barnet i hverdagen. Det kan være vanskeligt at afgøre, om en svækket forbundethed mellem forælder og barn skyldes autisme eller manglende omsorgsevne hos forældrene. Dette stiller store krav til det faglige personale og kan samtidig være et område, der er så tabubelagt, at det udfordrer det vigtige samarbejde med forældrene. Denne bog gør op med tabuet gennem oplysning og inspiration. Undervejs i bogen møder vi en mor og hendes personlige beskrivelser af relationen til sønnen med autisme. Disse beskrivelser suppleres af faglige perspektiver, der tager udgangspunkt i eksisterende forskning om tilknytningsmønstre mellem børn med autisme og deres nærmeste omsorgspersoner. Bogen henvender sig til professionelle som lærere, pædagoger og psykologer samt til forældre og øvrige pårørende til et barn med autisme. Autisme og tilknytning er skrevet af Birgitte Mølgård, hvis søn har autisme, Lennart Pedersen, der er chefpsykolog på Center for Autisme, og Jeanette Ringkøbing Rothenborg, der er kommunikationschef på Center for Familieudvikling og forfatter til flere bøger om autisme. Bogen rummer også bidrag af Cathriona Cantio og Sarah Parlar, som begge er psykologer.
PDA – ekstrem kravundgåelse er en profil på autismespektret. Men børn med PDA reagerer ikke som andre børn med autisme. Hvor sidstnævnte har brug for rutiner og faste regler, vil børn med PDA opleve angst og kontroltab, hvis de bliver stillet over for krav. Derfor oplevelse de ofte som uopdragne og svære at omgås af både jævnaldrende og voksne. I virkeligheden kæmper børnene med angst og stress, og dagligdagens normale gøremål kan virke ganske uoverkommelige.En børnepsykolog og en lærer med speciale i PDA samt to mødre til børn med PDA fortæller i bogen her, hvordan man som forælder og fagperson kan hjælpe og støtte barnet og dermed trin for trin afhjælpe kravundgåelsen hos barnet.Bogen beskriver både de teoretiske overvejelser bag profilen, og den kommer med en lang række praktiske anvisninger og strategier til forældre, lærere, pædagoger, psykologer og psykiatere.
11 mødre til børn med autisme fortæller åbenhjertigt om, hvordan det er at have børn, der er anderledes.Det er beretninger om at være sit barns oversætter og faste holdepunkt i verden, om at kæmpe for den rette hjælp til sit barn, om bekymringer og udfordringer på hjemmefronten, om skyld og skam, sorg og tab og om at betale kærlighedens pris – men også historier om små sejre i hverdagen, om at glæde sig over sit barn og finde sig til rette i livet, som det nu former sig.Beretningerne kan vække genkendelse hos andre mødre til børn med autisme, ligesom de kan give fagfolk og pårørende større forståelse for, hvem disse mødre er, og hvorfor de handler, som de gør."En glimrende bog til indsigt i og med forståelse for de mange forskelligartede udfordringer mødre til autisme står med. Barsk, rørende og tankevækkende - en vigtig udgivelse." Lektørudtalelse, DBC"Bogen anbefales varmt – til fagprofessionelle, der gerne vil blive dygtigere til deres arbejde, og til mødre, som finder styrke ved tanken om ikke ’at være alene i’ det." Hanne Gullestrup på Pårørende i Danmarks hjemmeside: paaroer.dk"Bogen lader en række modige mødre på en sand og levende måde beskrive, hvor vigtig kampen er for at blive forstået som sit barns talerør, advokat, støtte, ven og en af de primære personer, som skal ruste barnet til at klare sig i livet ... Allermest handler bogen om kunsten at elske som mor – uforbeholdent, råt, tilgivende – og at forsøge at elske sig selv som mor." Kirsten Callesen, psykolog og leder af Psykologisk Ressource Center
Lær børn og unge at tænke socialt”Social Tænkning og mig” er et sæt på to bøger – en til eleven og en til læreren – der især er rettet mod børn og unge med autisme, ADHD og andre, tilsvarende udfordringer.I bøgerne arbejdes der ved hjælp af en række helt konkrete opgaver og øvelsesark systematisk med at lære barnet/den unge at tænke socialt – at forstå andres tanker, følelser og reaktionsmønstre, og hvordan andre påvirkes af den måde, barnet/den unge selv agerer på.Bøgerne er skrevet af Michelle Winner, der har udviklet konceptet social tænkning, i samarbejde med Linda Murphy.”Social tænkning og mig – lærerens bog med øvelsesark” er bogen til læreren, der indeholder en lang række konkrete øvelser, hvor typiske situationer fra hverdagen gennemgås for at opbygge elevens evne til at tolke sine egne og andres ikke-verbale kommunikation, finde de passende reaktioner på f.eks. frustrationer og dermed lære at tænke og handle socialt. Bogen indeholder bl.a. 54 øvelsesark, lige til at kopiere.Bogen kan også bruges af forældre, der ønsker at arbejde med at lære deres barn disse ting.Hvad er social tænkning?Langt det meste kommunikation mellem to mennesker består ikke af de konkrete ord, der bliver sagt. Kropssprog, tonefald, kropsholdning, berøring/ikke-berøring, rammerne omkring kommunikationen og så videre sender alt sammen signaler, som de fleste af os har lært at tolke intuitivt – helt uden at tænke over det. Og derfor tager vi ofte for givet, at andre besidder de samme evner til at tænke socialt.Men for andre er denne proces alt andet end naturlig. Mange børn og unge scorer således højt på intelligenstest, selvom de ikke intuitivt kender nuancerne i social kommunikation. Derfor har de ofte svært ved at begå sig, når de er sammen med andre. Amerikanske Michelle Winner har udviklet konceptet Social Tænkning, som er målrettet mennesker, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden anvendes i stigende grad verden over til at opbygge sociale kompetencer hos elever, studerende og voksne.Metoden har vist sig at være meget velegnet i forhold til normaltbegavede børn og unge med autisme, Asperger, ADHD og tilsvarende udfordringer, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden har desuden vist sig som et velegnet redskab til at fremme inklusionen i skolen.
Lær børn og unge at tænke socialt”Social Tænkning og mig” er et sæt på to bøger – en til eleven og en til læreren – der især er rettet mod børn og unge med autisme, ADHD og andre, tilsvarende udfordringer.I bøgerne arbejdes der ved hjælp af en række helt konkrete opgaver og øvelsesark systematisk med at lære barnet/den unge at tænke socialt – at forstå andres tanker, følelser og reaktionsmønstre, og hvordan andre påvirkes af den måde, barnet/den unge selv agerer på.Bøgerne er skrevet af Michelle Winner, der har udviklet konceptet social tænkning, i samarbejde med Linda Murphy.”Social tænkning og mig – børnenes bog” er elevens arbejdsbog, der indeholder en lang række konkrete øvelser, hvor typiske situationer fra hverdagen gennemgås for at opbygge elevens evne til at tolke sine egne og andres ikke-verbale kommunikation, finde de passende reaktioner på f.eks. frustrationer, så barnet lærer at handle og tænke socialt. Uden disse evner bliver barnet ofte ensomt, udsat for mobning og social eksklusion.Bogen kan også bruges af forældre, der ønsker at arbejde med at lære deres barn disse ting.Hvad er social tænkning?Langt det meste kommunikation mellem to mennesker består ikke af de konkrete ord, der bliver sagt. Kropssprog, tonefald, kropsholdning, berøring/ikke-berøring, rammerne omkring kommunikationen og så videre sender alt sammen signaler, som de fleste af os har lært at tolke intuitivt – helt uden at tænke over det. Og derfor tager vi ofte for givet, at andre besidder de samme evner til at tænke socialt.Men for andre er denne proces alt andet end naturlig. Mange børn og unge scorer således højt på intelligenstest, selvom de ikke intuitivt kender nuancerne i social kommunikation. Derfor har de ofte svært ved at begå sig, når de er sammen med andre.Amerikanske Michelle Winner har udviklet konceptet Social Tænkning, som er målrettet mennesker, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden anvendes i stigende grad verden over til at opbygge sociale kompetencer hos elever, studerende og voksne. Metoden har vist sig at være meget velegnet i forhold til normaltbegavede børn og unge med autisme, Asperger, ADHD og tilsvarende udfordringer, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt.Social tænkning har desuden vist sig som et velegnet redskab til at fremme inklusionen i skolen.
Zebraungen Zander føler sig anderledes end de andre børn i klassen. Han er bekymret for, at det eneste, de lægger mærke til ved ham, er hans „autismestribe.“ Med hjælp fra sin mor lærer Zander at blive glad for alle sine striber – også dem, der er de stærke sider ved ham. Dem, der gør ham til netop den, han er!Børn med autisme føler sig ofte anderledes end andre børn og kan ikke altid forstå hvorfor.Denne smukt illustrerede historie om zebraungen Zander kan hjælpe børn med autisme og deres kammerater til at blive klogere på denne særlige måde at være i verden på. I den sidste del af bogen er der en læsevejledning, der ud over de udfordringer,som børn med autisme står over for, også omhandler børnenes stærke sider. Der er desuden et afsnit til forældre og fagfolk med yderligere baggrundsinformation om autisme og tips til atfinde hjælp og støtte.
Hvad er autisme og Aspergers syndrom? Hvad er kernesymptomerne, og hvad skyldes de? Hvor tidligt kan autisme genkendes, og hvad kan man gøre ved det? Hvorfor ser autisme ud til at blive mere og mere almindeligt? Er vi alle en lille smule autistiske? Vi har alle hørt om autisme, men ved vi, hvad der ligger bag udviklingsforstyrrelsen? Uta Frith gennemgår i denne meget korte introduktion de tre hovedtræk i autismespektret: gensidig social interaktion, kommunikation og gentagen handlinger og snævre interesseområder og beskriver de frem aktuelle forskningsteorier. Forfatteren giver et klart overblik over den viden, vi i øjeblikket har om autisme og Aspergers syndrom. Ved gennemgang af symptomer fra hele spektret af autistiske forstyrrelser og diskussion af de nyeste beviser fra hjerneforskning og genetik udforsker denne autoritative og samtidig lettilgængelige bog det sociale handicaps oprindelse og natur. Autisme og Aspergers syndrom – en introduktion giver et indblik i livet set med autismens øjne. Henvender sig til psykologer, psykiatere, læger, lærere, pædagoger, børn, unge og voksne med autisme, Aspergers syndrom og andre udviklingsforstyrrelser samt forældre og andre pårørende.
Forestillingsevnen er central for vores kommunikation og møde med andre. Det er svært, når den er mangelfuld. Men der er hjælp at hente ... Børn og unge med autisme har to væsentlige fællestræk: For det første har de svært ved at indgå i sociale situationer. Og for det andet har de et begrænset udvalg af handlemuligheder, hvorfor de foretrækker forudsigelighed og faste strukturer. Begge træk indgår i autisme-diagnosen. Og disse primære fællestræk har begge baggrund i børnenes mangelfulde forestillingsevne. Den er mangelfuld, men ikke manglende. Det er vigtigt at være opmærksom på. Bogen giver let tilgængelig viden om denne gruppe børns neurologiske og neuropsykologiske anderledeshed, præsenterer en række teoretiske begreber og sætter fokus på, hvilke konsekvenser det har i praksis. Bogen retter sig mod de voksne, der i dagligdagen omgås børn og unge med autisme i alderen 4-17 år. Det er først og fremmest forældre og familie, pædagoger og lærere, men også fysio- og ergoterapeuter og andet sundhedspersonale. Formålet med bogen er at give de voksne, der er tæt på barnet i hverdagen en forståelse af, hvad forestillingsevne er. Og hvordan forestillingsevnen påvirker børn og unges opfattelse af omverdenen, af sig selv og af andre mennesker. Og endelig: Hvordan man kan arbejde med at udvikle forestillingsevnen i dagligdagen.Forestillingsevnen hos børn og unge med autisme handler primært om autisme og om nedsat evne til at danne forestillingsbilleder. De fleste kapitler i bogen vil imidlertid også være relevante for dem, der møder børn og unge med andre slags udviklingsforstyrrelser eller psykiatriske lidelser end autisme. Ved de fleste udviklingsforstyrrelser eller psykiatriske lidelser ses nemlig overlappende mønstre og fællestræk, herunder nedsat evne til at danne forestillingsbilleder, tænke fleksibelt og acceptere nye måder at gøre tingene på..Om forfatterne:Anne Vibeke Fleischer er cand.pæd.psych. og cand.comm., autoriseret psykolog og specialist i neuropsykologi og pædagogisk psykologi. Har i mange år arbejdet med børn og unge med og uden diagnoser og udviklingsforstyrrelser. I sin private praksis beskæftiger hun sig med undersøgelse, rådgivning og supervision. Forfatter og medforfatter til adskillige bøger, bl.a. Jeg vil ikke i skole og Eksekutive funktioner hos børn og unge.Käte From er cand.psych., autoriseret psykolog, specialist i klinisk børneneuropsykologi. Hun er privatpraktiserende psykolog og beskæftiger sig især med terapi og udredning af børn og unge med særlige udfordringer, udviklingsforstyrrelser og anderledeshed. Hun superviserer og underviser i mange forskellige sammenhænge, og har blandt andet været ekstern lektor i børneneuropsykologi på Københavns Universitet. Hun er også forfatter og medforfatter til flere bøger, bl.a. Den sårbare hjerne og Eksekutive funktioner hos børn og unge.
»Jeg er HELT vild med bogen. Det er et emne, jeg meget ofte bliver spurgt om. Forfatteren er yderst respektfuld, og bogen viluden tvivl kunne hjælpe mange«.– Anne Skov Jensen, autist, foredragsholder og grundlægger af Overlevelsesguidens vidensbank om ADHD og autismeEr I klar til at tage 'autisme-snakken'? Det er ikke altid lige nemt at fortælle sin søn eller datter, at det har en autismediagnose. Hvornår er den rette alder? Hvad skal man sige? Hvad, hvis barnet ikke forstår, hvad I mener? Og hvad med omgivelserne: Hvordan tager I som forældre snakken med jeres barns pædagoger, lærere, sportstrænere, spejderledere osv.? For slet ikke at tale om, hvad man skal sige til bedsteforældre, tanter, onkler m.v.?Psykolog Raelene Dundon giver jer i bogen her alle de gode råd, eksempler og ressourcer, I får brug for, når I som forældre skal indgå i positive samtaler om jeres barns autisme.Raelene Dundon driver et psykologhus i Melbourne, Australien, hvor hun giver vejledning til børn og unge med angst og autisme (og deres forældre). Hun er selv mor til tre, hvoraf de to har autisme. Hun har delt bogen op i tre dele:Første del præsenterer dig for de mest hensigtsmæssige måder at fortælle om diagnosen til børn i forskellige aldersgrupper og på forskellige udviklingsstadier. Anden del undersøger fordele og ulemper ved at dele diagnosen med andre, herunder familie, venner, skolepersonale og dit barns klassekammerater. Tredje del består af arbejdsark, der nemt kan kopieres, og som er udarbejdet specielt til at hjælpe børn til at forstå deres autismediagnose.Bogens primære målgruppe er forældre, men bedsteforældre, lærere, pædagoger og andre i barnets nærmeste kreds kan også med fordel læse med.
NÅR JEG KAN BLIVE TIL NOGET, KAN DU OGSÅ:Mistrivsel er en af vor tids største udfordringer. Jeg møder dagligt unge og voksne, der føler sig presset til at leve op til alle andres forventninger. Alt skal være en konkurrence i dag. Ansvaret ligger hos os voksne hvis vi skal få vores yngre generation til at tro på følgende: Om du er tyk, tynd, høj, lav, må tage medicin, eller er anderledes, så Forstå: Et 4-tal i skolen, er ok, ikke at have store bryster eller de største overarme, er ok. Og det er ok, du gør dig selv glad, fremfor andre. Det reddede mit liv i 2013!Jeg råbte om hjælp til psykiatrien i 2015. Svaret fra kommunen var: Du kan få hjælp om 4-6 måneder! Mit svar. Om 4-6 mdr. er det for sent og slut. FarvelJeg var jo fucked op. Jeg anede ikke, hvad der var galt med mig, før jeg blev udredt for mine diagnoser Autisme og ADHD. I dag forstår jeg, at jeg kunne være for meget. MEN, giver det andre mennesker og nogle håndboldkollegaer ret til at dømme mig og vende mig ryggen.Hvorfor kan alle blive til noget? Diagnoser eller ej så er vi alle sammen mennesker med forskel-lige styrker og drømme. For at lykkes med sine drømme kræver det især to ting - Tro på dig selv og lad ikke andre styre dig og din drøm - Dine pårørende og din omgangskreds skal bakke dig op, give dig kærlighed og følelsen af, at du godt kan!Hvorfor laver jeg denne bog? Det er meget simpelt. Der er så mange lige i dette sekund, mens du læser disse linjer, der lever med udfordringer og ikke får den nødvendige hjælp i tide. Jeg kom så langt ud, at jeg stod med det ene ben i graven. Det må ikke ske for andre. Jeg er et helt andet sted i mit liv nu, hvorfor jeg har gjort det til min livskamp at hjælpe andre
Luna har verdens bedste storebror. Han er sjov, god til at finde på lege, læser bøger højt, hjælper med lave puslespil, han er mega modig, og så er han autist. Vi møder Luna, Charlie og deres familie i en helt almindelig weekend, hvor Luna skal have Alma fra klassen med hjem på sove-legeaftale. Men fordi Lunas storebror er autist og kan have svært ved, at der kommer gæster og ændringer i huset, så kræver det- at hans regnskab i skeer går op. Som titlen på bogen måske afslører, så bliver der talt om skeer i historien. Udgangspunktet for børnenes forståelse af autisme er nemlig fundet i spoon theory. Teorien med skeer er en metafor, der bruges til at beskrive mængden af mental eller fysisk energi, en person har til rådighed til daglige aktiviteter og opgaver. Bogen er tænkt som et konkret og kærligt redskab, som både forældre og fagfolk kan bruge til at tale med søskende, venner og veninder om neurodiversitet og dermed hjælpe til at skabe forståelse og åbne for samtalerne
Autisme findes i mange forskellige grader – og det er ikke alle, der får en diagnose. Uanset hvad handler det om at kunne fungere i hverdagen og leve et godt liv.Bogen er til alle, der er tæt på mennesker med autisme, selv er autistiske eller gerne vil vide mere. Bogen bygger på et dobbeltperspektiv på autisme: Det er både en medfødt funktionsnedsættelse og en måde at være i verden på. Ikke enten-eller.Autistiske mennesker er lige så forskellige som alle andre. Nogle har et stort støttebehov, andre klarer sig med få tilpasninger i hverdagen og har højt specialiserede job. Tendensen til fordybelse og særinteresser kendetegner mennesker med autisme, og uden dem var computeren fx aldrig blevet opfundet.KORT & GODT OM AUTISME beskriver årsager og arvelighed, den historiske udvikling, kønsforskelle, komorbiditet mv. Autismespektrumforstyrrelse(ASF) forklares, og der er gode råd til, hvordan man bedst kan hjælpe og støtte som forældre og professionelle, og hvad man selv kan gøre.
Hvad nu, hvis den autistiske hjerne fungerer helt anderledes, end vi hidtil har troet? Ganske meget tyder på det, og det har stor betydning for, hvordan mennesker med autisme bedst kan hjælpes i hverdagen.Det handler denne bog om.Den nyeste hjerneforskning viser, at mange af de mest indgroede forestillinger om, hvordan hjernen bearbejder sanseindtryk og læser social adfærd, er forkerte. Vi oplever intuitivt, at hjernen modtager indtryk fra sanserne, bearbejder disse informationer og træffer en beslutning om, hvordan den skal reagere. Men i virkeligheden sker der det modsatte: Hjernen har opbygget en model af, hvordan verden ser ud, og har på den baggrund en forventning om, hvad der vil ske i en bestemt situation. Hjernen kontrollerer derpå, om dens forudsigelse stemmer med virkeligheden. Hvis ikke, korrigerer den sin model af verden og tilpasser sin reaktion.Hvad nu, hvis forståelsen af menneskelig adfærd således først og fremmest er en ubevidst forudsigelse af, hvad folk skal til at gøre? Ville den klassiske træning af sociale færdigheder så give mening for børn, unge og voksne med autisme? Overalt kan man på samme måde læse, at mennesker med autisme har brug for mere forudsigelighed end mennesker uden autisme. Men er det nu rigtigt?Det er nogle af de provokerende og revolutionerende spørgsmål, Peter Vermeulen stiller i denne bog. Han kommer også med forslag til, hvad vi skal gøre i stedet.Specialpædagogisk månedsblad skriver:"En fabelagtig bog. ... Bogen bringer banebrydende nyt om autisme, hvad autisme er og hvordan vi skal håndtere det. Alt er dokumenteret, og bogen er en fornøjelse at læse ... Kan på det stærkeste anbefales."Bibliotekernes anmeldelse:Velskrevet og fængslende bog om hjerneforskningens betydning for den måde, vi forstår autisme på. Bogen er relativt letlæst for alle interesserede.
Legetræning er kongevejen til at hjælpe et barn med autisme, adhd og andre udviklingsforstyrrelser.At lege er sjovt og motiverer barnet til at forblive i kontakten med den voksne. Den forbedrede kontakt sætter gang i barnets udvikling. Dermed kan legetræningen vise barnets stærke sider og afdække problematikker og huller i barnets udvikling, som der så kan arbejdes målrettet med gennem legen. Forskning viser, at en tidlig, målrettet indsats centreret om leg gør en verden til forskel for det enkelte barns udvikling og markant forbedrer barnets sociale, relationelle og følelsesmæssige kompetencer.I bogen beskriver forfatteren, hvordan man som lærer, pædagog eller forælder kan gribe legetræningen an med udgangspunkt i barnets aktuelle udviklingsniveau.Bogen er spækket med konkrete eksempler fra de over 25 år, hun har arbejdet med børn med udviklingsforstyrrelser. De demonstrerer overbevisende, hvor meget barnet kan udvikle sig på denne måde.Bogen indeholder desuden beskrivelser af, hvordan en psykolog, en mor, en elev, en lærer og en pædagog har oplevet legetræningen.Om forfatteren:Hanne Bendix er uddannet lærer, og efter 10 år i den almindelige folkeskole har hun i mere end 25 år undervist børn og unge med autisme og andre udviklingsforstyrrelser. I 2008 tog hun til USA for at lære mere om legetræning af børn og blev uddannet som konsulent i ”PLAY Project”, som er et legetræningsprogram specielt beregnet til børn med autisme, adhd og andre udviklingsforstyrrelser.Sundhedspolitisk Månedsblad skrev:" ... en ny, inspirerende og opmuntrende bog om legetræning af børn med autisme og ADHD. ... Bogen er ikke bare en avanceret, pædagogisk legemanual. Det er også en bog, der - i kraft af forfatterens helt særlige og nænsomme fornemmelse for udviklingsforstyrrede børn - giver alle os andre en chance for indsigt i, hvordan man tænker, når man har en udviklingsforstyrrelse."Specialpædagogisk månedsblad skrev:"En god bog, som bringer nyt om legetræning. Bogen er rigt udstyret med illustrative cases."
Schh, min mand er asperger er 5 fortællinger om livet og parforholdet med en udiagnosticeret asperger-mand. Fortællingerne er ud fra 5 forskellige kvinders liv, og viser nogle af de temaer, der præger hverdagen i deres forhold med deres mand. Vi møder eksempelvis Charlotte der er gift med børnelægen Kim, samt deres to børn, Tristan og Liv. Charlotte føler, at hun er ved at gå i stykker, når børnene har det svært. Charlotte vidste godt, at Tristan var udmattet efter en lang dag i skolen, men hun måtte hellere være solidarisk med Kim. Hun sendte Tristan lidt strenge øjne og sagde, at nu skulle han sætte sig ved bordet. Han begyndte at græde, men satte sig. Kim ignorerede ham og spiste bare videre, mens han forklarede Liv, at han havde ordnet hendes kæde og kædeskærm. Han pointerede, at hvis hun brugte støttebenet frem for at smide cyklen, ville den holde længere. Charlotte sad og prøvede at finde en god måde at være ved bordet på. Tristan græd, Kim snakkede og snakkede om cyklen, og Liv sad tavst med maden foran sig og lod sin far snakke. Charlotte følte nogen gange, at det var et galehus! I bogen er der, ud over de 5 fortællinger, ideer og tips til, hvordan parforholdet kan bedres, så kærligheden får mere plads i parforholdet.Marianne Merling har som autismekonsulent i en årrække vejledt og rådgivet kvinder og mænd, som lever i et kærlighedsforhold med en autist.
Bogen hviler på følgende grundantagelser. Alle børn skal mødes i udviklingsstøttende samspil med en voksen. Det er de samme grundingredienser som virker udviklingsfremmende – og støttende for alle børn. Og det er afgørende at disse samspil bliver tilpasset barnet med autisme.Bogen har ligeledes det sigte, at give dig en oplevelse af at få viden og indsigt i noget meget komplekst og svært tilgængeligt inden for neuropsykologisk viden. Her beskrevet på en måde, som opleves som let at forstå, og som let at omsætte i en families hverdag.De udviklingsstøttende metoder og strategier i bogen er med udgangspunkt i hverdagsaktivitet, leg og nysgerrig udforskning, og kræver ikke faglig uddannelse for at kunne omsætte. Med viden fra denne bog, skal du blot tilsætte nysgerrighed, tålmodighed og masser af kærlighed. Så har du den perfekte kombination, der støtter dit barns vej ud i livet med muligheder for udvikling af potentiale, kompetencer, håb og drømme.
A cradle-to-grave guide to female autistic experience combining personal accounts with academic research, with chapters on childhood, education, employment, healthcare, gender identity and ageing.
'Groundbreaking ... [provides] a deep history of the invention of the "normal" mind as one of the most damaging and oppressive tools of capitalism. To read it is to see the world more clearly' Steve Silberman, author of NeuroTribes'Argues that a radical politics of neurodiversity is necessary, not only for neurodivergent folk, but for our collective liberation' Professor Hel Spandler, editor, Asylum magazine'A vital book that kindles the flames of a neurodivergent revolution' Beatrice Adler-Bolton, co-author of Health CommunismNeurodiversity is on the rise. Awareness and diagnoses have exploded in recent years, but we are still missing a wider understanding of how we got here and why. Beyond simplistic narratives of normativity and difference, this groundbreaking book exposes the very myth of the 'normal' brain as a product of intensified capitalism.Exploring the rich histories of the neurodiversity and disability movements, Robert Chapman shows how the rise of capitalism created an 'empire of normality' that transformed our understanding of the body into that of a productivity machine. Neurodivergent liberation is possible - but only by challenging the deepest logics of capitalism. Empire of Normality is an essential guide to understanding the systems that shape our bodies, minds and deepest selves - and how we can undo them.Robert Chapman is a neurodivergent philosopher who has taught at King's College London and Bristol University. They are currently Assistant Professor in Critical Neurodiversity Studies at Durham University. They blog at Psychology Today and at Critical Neurodiversity.
Hvordan er det at leve et liv som voksen med de mange forskellige udfordringer, det kan medføre at have autisme? Det giver denne bog et nuanceret billede af ved at give en lang række voksne med autisme en stemme i deres egen ret. Op mod 2,8 pct. af befolkningen har autisme, og for de fleste af dem er det en stor udfordring at forstå andre menneskers sociale samspil og deltage i det, at kommunikere med andre og at sætte sig ind i andre menneskers situationer og forestille sig, hvad de tænker. I ”At være voksen med autisme” sætter de berørte ord på, hvordan de takler hverdagens mange udfordringer i forbindelse med uddannelse, job, parforhold, at få børn, at leve i en beskyttet bolig, at blive gammel og så videre. Bogen formidler således den nyeste viden om de mange aspekter af livet som voksen med autisme, fra ungdomsårene over livet som forælder og erhvervsaktiv til livet som pensionist.
Ved hjælp af små tegneserier i japansk animé-tegneseriestil lærer de unge at forstå sociale koder og at tyde de uskrevne regler, der gælder i forskellige sociale sammenhænge.Hver episode er på 1 side og findes i to varianter: én, hvor de unge reagerer ”rigtigt” og dermed undgår konflikter, skænderier og dårlig stemning, og én, hvor de går ned ad vejen mod ”sociale unoder”. Bogen kan således vendes om og bogstavelig talt læses både forfra og bagfra!De enkelte episoder handler om typiske hverdagsoplevelser i skolen: at kede sig, at vente med at tale til det er ens tur, at blive enige om, hvordan man løser en opgave i en gruppe og ikke altid at buse ud med, hvad man mener – f.eks. hvis en kammerat har fået en ny frisure, man synes er grim.Ved hver episode er der en kort forklaring på, hvad den unge skal være opmærksom på, og en beskrivelse af forskellige begreber og redskaber, de kan tage i brug. Det kan være TOV (Tænk Over Valgmulighederne), RERU (Regn Reglerne Ud) eller MIRP (Minimer Reaktionen på Problemet).Forrest i bogen er der en indledende gennemgang af, hvad det vil sige at tænke og reagere socialt, der er skrevet i et mundret sprog tilpasset de unge.Bogen er baseret på konceptet Social Tænkning, der er udviklet af amerikanske Michelle Winner, og hvis positive effekt efterhånden er dokumenteret i flere forskningsrapporter.Målgruppen er unge med autisme, ADHD og lignende diagnoser og udfordringer.
Looking After Your Autistic Self is a powerful book penned by Niamh Garvey. This book, belonging to the genre of self-help and personal development, was first published on March 21, 2023. It is a compelling read that takes the reader on a journey of self-discovery and self-care, particularly for individuals on the autism spectrum. The book provides practical advice and strategies to help autistic individuals navigate their daily lives more comfortably. It's a testament to Garvey's deep understanding of the subject matter. Published by Jessica Kingsley Publishers, this book is a must-read for those seeking to understand and embrace their autistic selves better.
Værktøjsbæltet i pædagogik – om at bygge stærke mennesker er skrevet af Pia Hass, konsulent i praktisk pædagogik og familiearbejde. Det er en grundbog i alt det grundlæggende i at bygge stærke mennesker. Bogen er både velegnet til fagfolk og forældre.Denne bog er en personlig og faglig skildring af, hvordan man omsætter pædagogisk teori til praksis. Men det er også en bog, der kommer med et bud på, hvorfor så mange børn og unge mistrives, og hvad du kan gøre med pædagogikken og opdragelsen for at vende den udvikling.Selvom bogen i høj grad er en fagbog, så vil forældre let kunne finde glæde i mange af kapitlerne som retningsgivende i den store opgave, det er at bygge børn stærke. Bogen er moderne og ligetil i sin fortælleform. Og forfatteren er bevidst gået efter, at du som læser kan genkende dig selv i eksemplerne. Den er skrevet, så du får en personlig oplevelse, samtidig med at du bliver klædt teoretisk og fagligt på til at løfte eksemplerne ind i din egen hverdag, hvor det hele hviler på baggrund af den nyeste viden inden for bl.a. pædagogik, psykologi, hjerneforskning, funktionsdiagnoser, følelsesforstyrrelser og meget andet. Om du er pædagog, lærer, sagsbehandler eller anden relationsarbejder, så vil du finde relevans, merværdi, styrke og glæde i Værktøjsbæltet i pædagogik.Bogen er på en gang underholdende og udviklende. Men det er også en arbejdsbog og et opslagsværk, som du kan vende tilbage til og hente inspiration i.
Hvorfor gør de andre, som de gør? Og hvordan hænger verden omkring mig sammen? Bogen lærer børn med autisme, hvordan man kan forudse andres handlinger, og hvordan andre bliver påvirket af det, man selv gør.For børn med autisme kan det være svært at gennemskue sammenhænge samt aflæse sociale koder og tankemønstre, som ligger bag andre menneskers handlinger og reaktioner. Denne arbejdsbog lærer med korte og forklarende tekster og mange farvebilleder børnene logiske eller forventelige sammenhænge og mønstre samt at afkode og kende forskel på ægte og falske overbevisninger.Øvelserne fokuserer på spørgsmål som:Kan Emilie finde konkylien, når Julie har gemt den i sin spand?Når Yori lægger et æble i brødkassen, uden at Ahmed ser det, hvad tror Ahmed så, der er i kassen: et brød eller et æble?Når Amalie ser, at Emil sparker fodbolden ind i en busk, vil hun så lede efter bolden på græsset eller i busken?Bogens faglige udgangspunkt er Theory of Mind, og forfatterne indleder bogen med en teoretisk gennemgang af feltet og øvelserne. Hertil kommer et opsummerende efterskrift.Bogen henvender sig til psykologer, lærere og pædagoger, der vil arbejde med de sociale og kommunikative kompetencer hos 4-12-årige børn med autismespektrumvanskeligheder.Julie A. Hadwin underviser i udviklingspsykologi på University of Southhampton. Patricia Howlin er professor i klinisk børnepsykologi ved Institute of Psychiatry, Psychology and Neuroscience i London. Hun modtog i 2013 en Lifetime Achievement Award for sit bidrag til autismeforskningen. Simon Baron-Cohen er professor i udviklingspsykopatologi ved University of Cambridge. Han har modtaget flere priser for sit arbejde og er en af de mest anerkendte forskere inden for autismeforskningen.
Denne arbejdsbog kan benyttes af dig, som lever i autismerelaterede parforhold.Læs i hvert kapitel om, hvordan det er anderledes at leve med en mand på spektret. Lav derefter øvelserne. Gå pragmatisk frem og undersøg om strategierne virker for dig. Hvis de ikke gør, så brug din erfaring og juster strategierne ind, så de virker hos dig.Bogen indeholder 5 essentielle emner, som er vigtige at få taget hånd om i parforholdet:KonflikthåndteringFortællingerIntimitet og sexOversættelseLivsstrategierVed at arbejde med disse 5 emner, får du muligheden for at benytte konkrete strategier og udvide dine perspektiver, hvilket vil styrke din trivsel med det samme.Marianne Merling, cand. mag. i forandringsprocesser, familie- og parterapeut, metakognitiv terapeut og autismespecialist, har specialiseret sig i autismerelaterede parforhold.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.