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A Multidisciplinary Approach to Managing Swallowing Dysfunction in Older People provides comprehensive coverage on oropharyngeal dysphagia (OD), focusing on older patient phenotypes. The book provides the knowledge needed for translational researchers and professionals to aid in the detection, diagnosis, treatment and management of OD, ultimately improving patient quality of life. OD has been recently considered a geriatric syndrome because of its high prevalence, the increase of life-expectancy and the need to be managed by a multidisciplinary approach. This reference takes a novel approach to OD, covering all aspects as a geriatric syndrome, examining a complicated and multi-level topic in a succinct way. Contents include the most innovative information available in current literature combined with practical applications to improve the diagnosis and treatments of OD as a geriatric syndrome. This is the perfect reference for translational researchers, physicians and healthcare professionals dealing with OD.
This edited work presents the most current evidence on osteosarcopenia from bench to bedside, which is expected to facilitate the understanding of this syndrome and to develop preventive and therapeutic strategies.With our aging population, chronic diseases such as osteoporosis and sarcopenia are becoming highly prevalent. Fortunately, our understanding of the bone and muscle interactions has increased in recent years. This has allowed to the coining of the term osteosarcopenia to describe a syndrome in which these two diseases overlap. This overlap between osteoporosis and sarcopenia has major negative effects not only on our older adults but also on health systems worldwide. Readers will find a highly translational approach that starts with a summary of recent discoveries on stem cells biology, muscle and bone interactions - including the role of local bone and muscle fat - followed by comprehensive reviews on myokines (i.e. myostatin), osteokines (i.e. osteocalcin) and adipokines (i.e. interleukins) as major players and determinants of bone and muscle loss with aging. In addition, the role of sex steroids (i.e. estrogens, androgens), and calciotropic hormones (i.e. parathyroid hormone, vitamin D) in the pathogenesis of this syndrome is also reviewed. Moreover, using practical diagnostic and therapeutic tips, this book summarizes the clinical characteristics of osteosarcopenic patients thus facilitating the diagnosis and treatment of this syndrome in clinical practice. Finally, the book presents the case for the Falls and Fractures Clinic as the optimal model of care for this syndrome, aimed to avoid fragmentation and optimize osteosarcopenia care, and simultaneously prevent falls and fractures in older persons.This book offers relevant information on the mechanisms of osteosarcopenia, and a practical guide on how to identify and treat this geriatric syndrome and its adverse outcomes, which are dramatically affecting our aging population.The work is written by leaders in the field and is especially suited not only to any researcher in the musculoskeletal arena but also to medical specialists and allied health professionals involved in the care of older persons.
There is a growing need for a book on emergency general surgery in the elderly, as adults age 65 and older are the fastest growing segment of the population worldwide, and their number is expected to double to 89 million between now and 2050. Based on these changing demographics, it is expected that there will be a concurrent rise in the demand for a variety of surgical services, including vascular surgery (with a projected growth of 31%) and general surgery (with a projected growth of 18%), as well as in all sub-disciplines of surgery (thoracic, cardiac, oncology, hepatobiliary, transplant, plastic colorectal, orthopedic, gynecologic, urology and neurosurgery).In addition, older surgical patients often require a different level of care than younger patients during the preoperative, intraoperative and postoperative phases. Many of our geriatric population have multiple chronic illnesses beyond the one for which surgery is required, and therefore are prone to developing postoperative complications, functional decline, loss of independence, and other undesirable outcomes. In response, this book offers surgeons, geriatrists and nurses state-of-the-art surgical approaches and essential information on the complex perioperative care of the elderly.
This book is exclusively devoted to the often-challenging diagnosis, management and treatment of patients with non-neurogenic bladder dysfunction. A unique team of experts in the field report on the state of the art and the latest trends concerning overactive and underactive bladder dysfunctions, while also discussing detrusor overactivity impaired contractility.Given its scope, the book will benefit all urologists, and offers a valuable tool for professionals and physicians who care and deal with patients with non-neurogenic bladder dysfunctions.
This book is a clinical manual that covers the whole spectrum of swallowing and its disorders. It starts with physiology of swallowing, pathophysiology of disordered deglutition, diagnostic methods (clinical and instrumental) and ends with an in-depth¿s and up-to-date presentation of current treatment options. The clinically most relevant topics of dysphagia management on the stroke unit and the intensive care unit are dealt with in separate chapters. Also the closely intertwined issue of nutritional management is specifically addressed. Most importantly, the book covers all obligatory topics of the Flexible Endoscopic Evaluation of Swallowing (FEES)-curriculum, an educational initiative that started in Germany in 2014 and is currently being extended to other European and non-European countries. The book is richly illustrated and an online video section provides a number of typical patient cases. FEES is probably the most commonly chosen method for the objective assessment of swallowing and its disorders. It is used in stroke units, intensive care facilities, geriatric wards but also in rehabilitation clinics and within dedicated outpatient services. This book on neurogenic dysphagia therefore addresses a wide range of different medical disciplines, such as neurologists, geriatricians, intensive care physicians, rehabilitation physicians, gastroenterologists, otolaryngologists, phoniatrists and also speech-language pathologists.
Das Mobilitätsprojekt ¿mobisaar¿ verbessert die Teilhabe von mobilitätseingeschränkten Menschen und Menschen mit Behinderungen durch den Einsatz von Lots*innen und mit Technikunterstützung durch Apps. Das in vier saarländischen Landkreisen erfolgreich umgesetzte BMBF-Projekt wird nach 5 Jahren Laufzeit 2020 finalisiert und bietet einen guten Einblick in die Konzepte, Strukturen und Schulungsideen des kostenfreien Begleitdienstes im kleinsten Flächenland Deutschlands sowie dessen Auswirkungen auf den ÖPNV.
Der Übergang in den Ruhestand ist für viele Betroffene ein biographischer Einschnitt. Eine Vielzahl von Aspekten bestimmt dabei die Entscheidung über das ¿Wann¿ und ¿Wie¿ des Renteneintritts. Ein Aspekt bleibt in der wissenschaftlichen Diskussion eher unberücksichtigt: der Einfluss des persönlichen Umfelds bzw. des Haushaltskontexts. Die vorliegende Studie widmet sich diesem und fokussiert dabei im Besonderen den Einfluss partnerschaftlicher Machtverhältnisse. Anhand einer Sekundäranalyse qualitativer Daten, die im Zuge einer Untersuchung zur Koordination der Ruhestandsentscheidungen von heterosexuellen Doppelverdiener-Paaren entstanden sind, werden die Machtstrukturen genauer untersucht.Dabei werden fünf Typen entwickelt, die zeigen, wie die paarinternen Einflussverhältnisse auf unterschiedliche Weise in die (individuellen) Ruhestandsentscheidungen eingreifen können. Die Studie zeigt darüber hinaus, dass diese dabei nicht alleine verantwortlich sind, sondern dass es auf Haushaltsebene immer zu einem Zusammenspiel mit anderen Aspekten der Ruhestandsentscheidung kommt. Zugleich weist die Studie darauf hin, dass die Partnerschaft von heterosexuellen Doppelverdiener-Paaren nicht ausschließlich als Unterstützungsfaktor beim Übergang in den Ruhestand zu verstehen ist, sondern dass sich zahlreiche Abhängigkeitsstrukturen zwischen Partnerin und Partner verstärken und verschieben können. Da bis jetzt ähnliche Untersuchungen im Feld der Retirement Studies nicht bekannt sind, wird die Studie ihrem explorativen Charakter gerecht.
Wir wollen möglichst alt werden, verdrängen aber das Alter gleichzeitig aus unserem öffentlichen und persönlichen Bewusstsein. Und genau mit dieser Vision einer Reintegration des Alters in der Mitte unserer Gesellschaft beschäftigt sich dieses Buch. Die Autoren, die sich seit vielen Jahren in ihrer beruflichen Praxis in der Medizin, Krankenpflege, Wissenschaft, Politik, Philosophie oder Management mit dem Thema des Alterns beschäftigen, nähern sich aus ihrer jeweils eigenen Perspektive dem Thema Altern in Würde. Dabei werden die Ursachen der aktuellen Entwicklungen, die alte Menschen so oft an den Rand der Gesellschaft treiben, analysiert und notwendige Veränderungen und Lösungsmodelle vorgestellt. Das Buch weckt Hoffnung auf Selbstbestimmung und zeigt Wege auf, wie Teilhabe am gesellschaftlichen Leben gelingen kann. Angesprochen werden alle Menschen, die an gesundem und aktivem Altern interessiert sind und die wissen wollen, was wir heute tun müssen, damit Alter nicht länger mit Einsamkeit, Isolation und Leben im Pflegeheim gleichgesetzt wird.
In diesem Buch werden die Funktionseinschränkungen des Alters beschrieben, die führend durch Erkrankungen des Nervensystems bedingt sind. Basierend auf der Internationalen Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit (ICF) werden die einzelnen Themen in Bezug auf Diagnose und Therapie dargestellt. Der Behandler wird so geschult, den Fokus der Arbeits- und Denkweise der Altersmedizin nicht primär auf die Grunderkrankung, sondern auf die Funktionseinbuße zu lenken und damit das Nutzen-Risiko-Verhältnis einer medizinischen Maßnahme sorgfältig abzuwägen. InhaltDefinition der Neurogeriatrie - Multimorbidität - Medikationsaspekte - Frailty - Sarkopenie - Demenz, Delir - Depression, Apathie - Gang- und Gleichgewichtsstörungen - Zentraler und peripherer Schwindel - Malnutrition - Dysarthrie - Dysphagie - Ausscheidungsstörungen- Schlafstörungen - Schmerzen - Funktionelle Störungen - EntzündungDie HerausgeberProf. Dr. med. Walter Maetzler, Professor für Neurogeriatrie, stellv. Direktor der Klinik für Neurologie am UKHS in Kiel, Facharzt für Neurologie und Allgemeinmedizin mit Zusatzweiterbildung GeriatrieProf. Dr. med. Richard Dodel, Facharzt für Neurologie mit Zusatzweiterbildung Geriatrie, Lehrstuhlinhaber für Geriatrie am Universitätsklinikum Essen, Universität Duisburg-Essen, und Chefarzt im Geriatrie-Zentrum Haus Berge, Elisabeth-Krankenhaus EssenProf. Dr. med. Andreas H. Jacobs, Facharzt für Neurologie mit Zusatzweiterbildung Geriatrie, MSc im Fach Geriatrie, Chefarzt der Klinik für Geriatrie mit Neurologie am Johanniter Krankenhaus in Bonn
Bogen "Ældre og sundhedsfremme og forebyggelse - et spørgsmål om samarbejde!" er en meget spændende håndbog, der viser, hvordan man kan kombinere at arbejde forebyggende og sundhedsfremmende til gavn for vore ældre medborgere. Dens hovedkonklusion er, at det både i forebyggelse og sundhedsfremme er vigtigt at tage udgangspunkt i de ældre selv. De ældre skal involveres i arbejdet og gøres til aktive medejere af forløbet.Analysen tager udgangspunkt i både teori og praksis og er derfor en fremragende guide til både sundhedspersonale, medarbejdere i ældresektoren, embedsmænd og ikke mindst politiskebeslutningstagere.
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