Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Vil du køre mountainbike som de bedste, skal du lære fra en af de bedste: Mads Weidemann, tidligere professionel downhill-mountainbiker og nu underviser på sit eget MTB-akademiet.Sammen med journalist Søren Frandsen deler han sine erfaringer, så du får værktøjerne, teknikken og selvtilliden til at klare selv de vildeste udfordringer, som sporet kaster efter dig. Bogen hjælper dig med alt fra at vælge den rigtige cykel til at skære den rigtige linje gennem svinget. Du lærer at hoppe, du lærer at droppe, du lærer at køre stærkt på de rigtige tidspunkter. Du lærer, at det er dig der kører på sporet og ikke sporet, der kører med dig.I Mountainbike vil du gennem interviews med danske mountainbikeprofiler også kunne læse om udviklingen af dansk mountainbike fra Henrik Djernis til Annika Langvad. For vil du blive bedre, skal du stå på skuldrene af giganter.Mountainbike er både for mountainbikeren med mange års erfaring i sadlen og for begynderen, der endnu har sin første tur til gode. Mountainbike er for dig, der vil have det sjovere på din mtb.
En rejse gennem cykelsportens største løb, dens historier og personligheder.Professionel cykling er lige så ond, løgnagtig, smuk og sand som livet selv, og derfor er den vores kærlighed værd. Den er meget mere end ”bare sport”. Den handler om historie, kultur, skæbner, kunst, national identitet og mytologier.Bogen fortæller en lang række historier om cykelsportens liv i ord og tegninger. Fra Bolognas hvælvede gader, gennem små bjerglandsbyer og over de mest legendariske bjergpas hele vejen til sæsonens afslutning ved Como-søen. Klassikerne, Giro d’Italia, Tour de France, Vuelta a Espana og VM er alle besøgt og berørt i anderledes og personlig bog om verdens hårdeste og smukkeste sport.
Har du nogensinde undret dig over hvad Danmarks bedste cykelryttere ville tale om, hvis de fik chancen for at mødes til en snak? I så fald har du fat i den rigtige bog. "Sort kaffe og hvide sokker - Takt, tone og traditioner på landevejen" er en sprudlende bog fyldt med underholdende anekdoter fra landevejen, tips og tricks om blandt andet cyklen, tøjet og træningen samt diskussioner og talrige cykelhistorier. Bogen er i samarbejde med Danske Professionelle Cyclisters Club, skrevet af den skarpe journalist Tonny Vorm og samler 12 af Danmarks bedste stjerneryttere, hvilke blandt andet tæller Brian Holm, Per Bausager og Bjarne Riis. Den er en hyldest til cykelsporten og intet mindre end et must for den passionerede cykelfan og dedikerede motionist! Når emnet falder på cykelsporten, er de danske stjerneryttere ikke enige om alt og der bliver diskuteret til kæden hopper af. Hvordan sidder man rigtigt på en cykel? Skal cykelsokker være hvide eller sorte? Og er Anquetil, Moser eller de Vlaeminck den mest lirens væddeløber? Humøret er højt, det samme gælder tempoet, når 12 af Danmarks bedste cykelryttere mødes til en snak om det de elsker allermest, nemlig cykelsporten. "Sort kaffe og hvide sokker -Takt, tone og traditioner på landevejen" er den perfekte bog for dig, der elsker cykelsporten og som er nysgerrig efter at vide hvad 12 stjerneryttere ville tale om, hvis de fik mulighed for at mødes til en snak.
Ældre, der træner til triatlon, langdistancecykelløb, svømmekonkurrencer og skiløb er ikke længere noget særsyn. Seniormotionister i USA, der træner intensivt og hårdt og dyrker elitesport, kender Joe Friel og hans bog Fast after 50, der på dansk hedder +50 og hurtig. Bogen er allerede blevet en klassiker.Forfatteren Joe Friel trækker på den nyeste forskning, og den viser, at ældre sagtens kan træne hårdt og skabe gode præstationer, selv om de kommer godt over 50 år.+50 og hurtig indeholder højintensive træningsprogrammer, øvelser til styrketræning, tips til restitution, crosstræning og ernæringsprogrammer for højintensiv træning.Af bogens indhold:Hvordan reagerer kroppen på træningsprogrammer efterhånden, som man bliver ældre? Man får tips til at tilpasse træningen, så man ikke overtræner.Hvordan kommer man af med kropsfedt og genvinder muskelstyrke?Hvordan opsætter man niveauer for træningen, så man trinvist kan styrke kroppen?Øvelsesanvisninger, forslag til tests og metoder til at måle træningsintensiteten.
Laurent Fignon er en af de mest karismatiske og flamboyante skikkelser i cykelsportens historie. Dobbelt vinder af Tour de France og i 1989 legendarisk slået af Greg Lemond med 8 sek. på den afsluttende enkeltstart. Fignon beretter fra en uskyldens tidsalder, hvor dopingen også kørte med feltet, men ikke var sat i system og slet ikke en obligatorisk del af sporten. Romantik eller ej. Fignon giver et fascinerende indblik i cykelsporten før det store syndefald i 1990’erne. Fignon døde af cancer i 2010.
Du har investeret i en god cykel og tilbringer masser af timer i sadlen. Men matcher dit input med dit output? Kører du lige så stærkt, som al din træning gør dig fortjent til, eller bliver du jævnligt sendt tilbage til start på grund af skader?Der findes en masse bittesmå knapper at skrue på, som gør en verden til forskel for din komfort, udholdenhed, fart og skadesrisiko. Og det er dem, denne bog handler om. De knapper, der fintuner din cykels og din krops biomekanik, så du forebygger skader og får det optimale udbytte af hvert eneste tråd.Du får i bogen en trin-for-trin guide til, hvordan du indstiller klamper, sko, sadel og styr, så det fungerer mest effektivt for netop dig, din krop og dine mål.Den rigtige cykelposition har afgørende betydning for din præstation på cyklen - uanset om du kører racercykel, mountainbike eller tri/enkeltstartcykel.Du lærer at indstille din cykel korrekt, så du øger komforten og ydeevnen, reducerer skadesrisikoen og gør din cykeloplevelse langt bedre. Når du når sidste side, er du klædt på til at indstille din cykel, så du får den bedst mulige ydeevne, kraftoverførsel, aerodynamik og komfort.På den måde forebygger du skader og unødigt slid på kroppen - og din cykling bliver både hurtigere og sjovere.Med i bogen får du også Thomas Bundgaards egne anekdoter, erfaringer og forberedelser til cykelløb og bikefit af nogle af de bedste cykelryttere over hele verden.
Der styrtede mere end 1000 flyvemaskiner ned i Danmark under Anden Verdenskrig, britiske, amerikanske, tyske – og en enkelt dansk. Her er historien om en række af de vigtigste krigen igennem.Ole Steen Hansen tager os med på farefulde minelægningsoperationer i lav højde over danske farvande. På nedkastningsoperationer til modstandsbevægelsen og med bombefly på vej til mål i Tyskland.Læseren får overblik over krigen i luften, er med når nedskudte flyvere forsøger at flygte, og møder også de barske konsekvenser af de mange styrt. Bogen er rigt illustreret med historiske billeder og med nutidige fotos af mindesmærker, krigsgrave og historiske fly, som stadig kan ses i luften eller på museer.
Tom Kristensen og Le Mans er en fascinerende bog skrevet af Nils Finderup. Bogen, der blev udgivet af Gyldendal i 2023, dykker ned i den spændende verden af motorsport og tager læserne med på en uforglemmelig rejse. Denne bog er en del af genren motorsport og belyser nogle af de mest spændende øjeblikke i Le Mans' historie gennem øjnene af Tom Kristensen, en af sportens mest ikoniske figurer. Nils Finderup har gjort et fremragende stykke arbejde ved at skildre de nervepirrende øjeblikke og den intense atmosfære, der findes i Le Mans. Udgivet af Gyldendal, er denne bog et must for alle motorsportentusiaster.
Flere end en halv million danskere bruger cyklen til mere end transport. De er cykelmotionister. Og mange er mere end det. Meget mere. De er passionerede og stærkt dedikerede cykelryttere. De dyrker deres sport og hobby i den lokale cykelklub eller alene på landevejene. Træder alt fra 50 til 500 km på asfaltveje og stier hver uge. Pudser og plejer deres elskede racercykler, som var der tale om familiens efternøler. Deltager i tusindtal i amatørcykelløb fra marts til oktober. Fælles for en meget stor del af de danske cykelmotionister er en drøm om at cykle op ad Col du Galibier, Alpe d’Huez og andre af de bjerge, mange af os kender fra Tour de France. En drøm om at være grimpeur – en tohjulet bjergklatrer. Intet sted i verden er mere sagnomspunden end De Franske Alper. Mange af os kender dem fra tv og ferier, og de udgør et perfekt mål for en cykelrejse pga. de relativt korte afstande mellem interessante cykelbjerge. Kort sagt: Du kan bruge mere tid på at cykle frem for at sidde i din bil. Denne bog er et væsentligt tråd på vejen mod tinderne i De Franske Alper. Den ultimative guide til dig der overvejer eller har besluttet at leve drømmen ud. Eller dig der bare gerne vil nyde nog- le af Frankrigs største, bedste og smukkeste cykelbjerge i billeder og på skrift. Grimpeur giver dig overblikket over en række bjerge i De Franske Alper. Her er kendte bjerge som Col de la Croix de Fer. Men her er også blevet plads til mere ukendte stigninger som Col de Sarenne og Col de la Forclaz de Montmin. Alle bjerge er beskrevet med stigningsprocenter, længde, højde, grafik og særlige udfordringer. Desuden rummer bogen smukke billeder af hver enkelt stigning. Du kan også læse om overnat- ningsmuligheder i nærheden samt visuelt få overblikket over forskellige rutemuligheder op ad de enkelte bjerge. Dertil kommer en udstyrsguide og en træningsplan, som kan hjælpe dig med at komme i form til at cykle i bjerge. Med denne bog i hånden er du godt rustet til at tage den store tur og cykle flere bjerge over en, to eller tre ugers ferie. Men du kan lige så vel bruge den, hvis du kun har en enkelt cykeldag eller to til rådighed og går efter at besejre ét eller to bjerge. Altså: En komplet og samtidig smuk og enkel cykl-selv-guide. Om forfatteren Jesper Nygaard er uddannet journalist og passioneret cykelrytter og fortabt i de europæiske cykelbjerges skønhed og historie. De seneste to år har han opholdt sig adskillige uger i de franske alper – udelukkende for at cykle kendte og ukendte stigninger. De erfaringer, Jesper har høstet via sin ture og oplevelser, vil han gerne give videre til ligesindede cykelromantikere. Så flere finder ud af, at det ikke kun behøver at være en drøm at cykle i bjerge. Det kan faktisk relativt nemt lade sig gøre. Og de fleste kan være med. Uden at skulle bruge alle vågne timer på at træne op til det.
Den første selvbiografi fra den tredobbelte verdensmester i landevejscykling Peter Sagan. Fra 2015 til 2017 vandt Peter Sagan verdensmesterskabet i cykling tre gange i træk. I sig selv en umulig bedrift. Ingen anden cykelrytter har formået at vinde den regnbuefarvede trøje tre gange i træk. Denne bedrift har gjort Peter Sagan til en af cykelsportens absolut største navne. Peter Sagans bedrift er kun en del af historien. Peter Sagan elsker ikke kun at vinde. Han elsker også at underholde. Cykelentusiaster over hele verden elsker ham for det. De jubler, når han han laver en “wheelie” og krydser mållinien på kun et hjul eller laver sjov på en af de mest besværlige stigninger på Mount Ventoux. Hans skæve smil og underfundige kommentarer til pressemøderne er værdsat og elsket af journalister. I bogen beretter Sagan med egne ord om opvækst, familieliv, træningsprogrammer og de store sejre, han har vundet. Hans tid sammen med Bjarne Riis og den russiske rigmand Oleg Tinkoff kommer han også ind på.
Da Ringen startede på 2. halvleg efter de gyldne år, var det blevet hverdag igen uden de store F1-stjerners aura. Men det betød ikke at spænding eller dramatik var forsvundet ud af billedet, for andre tog flot over og skabte åndeløs spænding og underholdning. I starten tryllebandt de danske kørere i seværdige kampe mod vore nordiske brødre, men snart efter dukkede udenlandske gæster igen op i felterne og skabte atter international atmosfære.Især til hovedløbene de traditionsrige Copenhagen Cup og Grand Prix stævner stillede igen flere af morgendagens stjerner op, som få år senere figurerede i toppen af sporten. De kom ikke bare fra Europa men også fra Australien, Sydafrika og USA. Navne som Peter Revson, Mike Spence, Frank Williams, Piers Courage og Chris Irwin samt ikke at forglemme Reine Wisell og Ronnie Peterson, der gjorde livet hårdt for vore egne talenter Ole Vejlund, Jan Heggov og Jørgen Ellekær.I modsætning til formelbilerne hvor kun få danske kørere kunne matche de udenlandske stjerner, så voksede standardbilerne i kvalitet og kvantitet over en bred front, så gæsterne her måtte kæmpe hårdt for at komme til tops blandt vore lokale matadorer som Jørgen Nielsen, Tom Belsø, Aage Buch-Larsen og Svend Engstrøm for ikke at forglemme alderspræsidenten Gunnar Henriksen, som fortsat var still going strong. Også i de mindre men lige så spændende klasser blev der udkæmpet dramatiske tvekampe mellem navne som Erik Høyer, Son Borch-Christensen og Peder Pedersen i forreste række, samt ikke at forglemme Arnold Larsen, Palle Ancher og Keld Hansen i de små øser. Foruden naturligvis de frygtløse på to hjul i stramt læder som Chris Fisker, Dan Jeppesen og Jørgen Nielsen.
I TRITRÆNING FOR KVINDER er ideen, at du skal lære at træne smart og uden at få skader, og undervejs får man rådgivning om effektiv træning inden for svømning, cykling og løb. Målet er at kunne nyde rejsen og processen mindst lige så meget som målet – uanset hvad målet er. TRITRÆNING FOR KVINDER handler også om at finde glæden og motivationen, når det gør allermest ondt – suppleret med anekdoter fra Michelles eget liv. Ud over udførlige øvelser er der råd om restitution, forberedelse og kost – og som en ekstra bonus kan man lære at tale tri. Alt er skrevet med et glimt i øjet og uden fanatisme – det handler om at finde ind til den måde, der passer en bedst.
I ‘Fremad‘ udfolder Bastian Emil Goldschmidt cykelløbets idealer gennem sportens fortællinger. Fortællinger, hvor styrke og styrt, storhed og sorg lever side om side med cykelrytternes pedaltråd på landeveje og velodromer verden over.“Da jeg som dreng så mit første Tour de France, stod det klart for mig, at jeg her blev præsenteret for alt det, som jeg kun troede stod skrevet i bøger: Helten, der kæmper og overvinder udfordringer, i en fortælling der både er grusom, farlig og smuk. Jeg vil gå så langt som til at sige, at når jeg savner styrke og mod på livet, finder jeg det i cykelsporten.“Sådan fortæller Bastian Emil Goldschmidt, der i ‘Fremad’ tager os med ind i cykelsportens inderste væsen. Fra dengang Tour de France skulle være så hårdt, at kun én rytter skulle være i stand til at gennemføre løbet, forbi den støvede og stridsomme pionértid på Europas krigshærgede veje, over cykelsportens moderne syndefald i slutningen af 1990’erne og frem til nutidens højteknologiske væddeløb, hvor danske Mads Pedersen i 2019 blev verdensmester på Yorkshires regnvåde asfalt. Med den italienske cykelhelt Gino Bartalis ord: Historierne er sande, frygteligt sande.Bastian Emil Goldschmidt (f. 1992) har som forfatter, og gennem sit arbejde som cykelekspert hos Eurosport, skribent, oplægsholder og oversættelsen af Curzio Malapartes ‘Coppi og Bartali‘ (2017) vakt begejstring landet over. Bastian Emil er desuden musiker og har turneret i Europa, USA og Rusland som forsanger med bandet Grand Prix.
Her er bogen til den dedikerede cykelrytter - uanset om du er målrettet supermotionist, videbegærlig begynder med ambitioner for din cykeltræning eller træner for andre cykelryttere. I Landevejstræning finder du informationer, vejledning og konkrete programmer til såvel din egen træning som din træning af andre ryttere. Uformelt og lettilgængeligt giver bogen dig al den viden, du har brug for – med fagligheden i behold og masser af figurer, grafer og fotografier til at underbygge teksten. Bogen gennemgår, hvad der menes med watt- og pulstræning, aerobt og anaerobt arbejde, restitution og ernæring, køreteknik og træningspsykologi – kort sagt alt, hvad der er værd at vide om træning for cykelryttere i teori og praksis. Også det sikkerhedsmæssige aspekt, der følger med rollen som holdkaptajn, er beskrevet og illustreret, og du får vist, hvordan du guider dit hold i at køre forsvarligt ved f.eks. paradekørsel og hvordan I effektivt og sikkert finder ind på én linje. Med udgangspunkt i bogens udførlige træningsprogrammer kan du målrette din og andres træning hundrede procent. Brug bogen som opslagsbog og reference, når du skal hente inspiration og viden til din egen træning, eller når du er træner for andre cykelryttere.
Du må ikke misse din træning. Kør! Sådan hedder det i denne usædvanlige cykelbog, der mikser fysiske prøvelser med politisk analyse af vor tid og spændende historiske perspektiver. Bogen er en kærlighedserklæring til livet på landevejen i ensom majestæt såvel som i Arbejdernes Bicycle Club – og en advarsel mod truende tendenser i politik, kultur og underholdning. Forfatteren ser både indad og udad og formår det sjældne at kombinere en stærk indre stemme med et klart udsyn, mens han cykler i Sverige, Italien, Frankrig, Spanien, Hareskoven eller fra Ganløse til Vanløse, skriver om Tour de France, er til hæsblæsende cyklecross i Belgien eller sidder på bagsædet af en følgebil med to mekanikere under Flandern Rundt. Læseren kommer også tæt på navne som Fausto Coppi, Jørgen Leth, Iggy Pop, Descartes, Grundtvig, Roger Scruton og Farmor i Skt. Klemens. Bibelens Ti Bud spiller ligeledes en rolle for forfatterens eget ellevte.For Mikael Jalving er cykling en fred, et værn og en oase - selv under de hårdeste væddeløb. Hvad der tiltaler ham, er ikke så meget bevægelsen som eksilet, en fjernen sig fra samtid, offentlighed og overflade. Ud over cykelsportsentusiaster kan bogen læses af alle, der interesser sig for vores moderne og terapeutiske tidsalder, hvor de godhjertede endnu ikke har forstået, at vi vesterlændinge har fjender, som vil os det ondt.
Jørgen Leths ikoniske digtklassiker fra 1967 om cykling og bordtennis. I nyt lækkert udstyr og med nyt digt fra 2018.
Den ultimative kogebog til langdistanceatleter, løbere, cykelryttere og triatleter.Hannah Grant og Stacy Sims guider dig sikkert igennem alle årets sæsoner med lækker mad og en forståelse af kroppens fysiologi som året skifter.Hannah Grant har været kok for Bjarne Riis's tidligere cykelhold og er kendt fra Go' morgen Danmark, hun er aktuel på verdensplan i den nye TV serie EAT RACE WIN på Amazon prime
Et sandt eventyr om den lille grimme grusgrav der voksede op og blev til en beundret racerbane. Den startede dansk motorsport for alvor så epoken siden blev betegnet som motorsportens guldalder i Danmark.En forladt ubenyttet grusgrav blev via nogle fremsynede mennesker til først en lille pæreformet grusbane og snart efter til en international racerbane med asfalt belægning, der med sine hvælvede kurver blev en spændende udfordring for alle.Starten i 1955 med en lille 650 meter lang (kort) væddeløbsbane gik over al forventning og efter premieren blev den asfalteret med international assistance, så de oplagte sving blev endnu mere spændende end sine flade kolleger fra trav og speedwaybanerne. Og to år senere blev den udvidet til 1400 meter og fik nu et internationalt tilsnit.Roskilde Rings guldalder skyldtes for en stor del de internationale navne, der kom til udefra for at skabe spænding for publikum og give de hjemlige kørere en målestok for international kunnen. Disse racerkørere og de holdledere, der stillede op og kastede glans over stævnerne, hjalp til med at sætte Ringen på verdenskortet i klasserne standardbiler, formelbiler og racersport men især Formel 2 og til sidst sågar Formel 1. Op mod 40.000 tilskuere stod skulder ved skulder på skråningerne og fulgte de åndeløst spændende nærkampe nede på banen i en fantastisk atmosfære. Et moderne amfiteater med racerbiler gav storslået underholdning, som ikke var set magen i landet før.Betydningen som dansk banesports vugge og storhedstid kan ikke overdrives. Dette var RACERBANEN! Den producerede flere talenter end der er plads til at nævne her, men efterkommerne i moderne motorsport som Jan Magnussen, Tom Kristensen og senest bysbarnet Kevin Magnussen er i dag kendt af alle her fem årtier efter åbningen af banen. Eventyret sluttede lidt brat i 1968 da påstanden om banens parabolfacon ikke gav den lovede lydløse racerbane, der blev proklameret inden indvielsen. Den udsendte lyd og så blev den lukket.Denne bog beskriver samtlige klasser der satte hjul på Ringen, lige fra de to, tre og firhjulede maskiner. Små som store standardbiler, sportsvogne, racersport og formelbiler - selv gokarts omtales for at gøre billedet komplet.
Verdensmesteren Mads Pedersen fortæller ærligt og bramfrit om sine største sejre og mest smertelige nederlag og tager læseren med ind til cykelsportens inderste væsen.Cykelstjernen Mads Pedersen fik sin første mountainbike som otteårig, og hans kometagtige karriere nåede et foreløbigt højdepunkt, da han som den første danske cykelrytter nogensinde blev professionel verdensmester på landevej. Mads P, som de fleste kalder ham i dag, er kendt og elsket blandt cykelfans – ikke blot for sine resultater, men i høj grad også for sin bramfri tone og skarpe evne til at spotte anekdotisk materiale. Denne selvbiografi er rig på interessante og underholdende historier fra landevejen.Han tager os med helt ind i maskinrummet og fortæller om de mange måneders forberedelser til store løb, om monstertræningspas og endeløse tests af materiel, og om de tanker, der farer gennem hovedet i finalerne i monumenter som Flandern Rundt og VM. Han beretter om sine største sejre, men taler også åbent om svære tider og smertelige nederlag som fx et dramatisk styrt under Paris-Roubaix, hvor han ellers var ved at køre sig i vinderposition, og endelig giver han sit åbenhjertige syn på ryttere som Kasper Asgreen, Michael Valgren, Magnus Cort, Søren Kragh, Matthieu van der Poel, Alberto Contador m.fl.Bogen er blevet til i et nært samarbejde med vennen Per Bausager, som selv er tidligere professionel cykelrytter og kender vejen ind til cyklingens inderste væsen. Via lange samtaler med Mads P selv og netværket omkring ham (familie, ledere, trænere og konkurrenter) forsøger Per Bausager at nå frem til en forklaring på, hvad der har gjort Mads P til en så markant figur i cykelsporten.Mads P’s uforfærdede vilje til at fortælle hudløst ærligt om sine oplevelser er ikke hverdagskost i en tid, hvor sportsfolk optræder meget kontrolleret, og slet ikke for en ung stjerne med mange år foran sig. Men som han svarede, da Per Bausager på en cykeltur spurgte, om de skulle lave denne bog sammen: ”Ja, men kun hvis jeg kan fortælle præcis, hvordan jeg oplever tingene, og der ikke bliver censureret i det”.Sådan er det blevet.
DTC-serien satte ikke blot sit præg på dansk motorsport.Klassen forandrede også sporten. For evigt. DTC-serien befandt sig konstant ioverhalingsbanen. Der blev sat helt nye standarder for, hvordan racerløb kunneafvikles i Danmark. Og DTC var den første danske løbsserie, der blev vist livepå TV. Den historie fortælles i DTC – Fra start til målflag.Ideen til DTC-serien startede med et møde mellem PeterElgaard og Morten Alstrup. Det er dette makkerpar, som står bag denne bog. De fortæller historien,men de er ikke alene. Mange af de 171 kørere, som har været med i DTC-serien i enten Super 2000-eller V8-tiden, bidrager til historien med deres egne oplevelser og anekdoterfra dansk motorsports superliga.I DTC – Fra start til målflag kan man læse hele historien. Fra daJesper Sylvest i 1999 i sin Peugeot 306 tog den første titel til Kasper H.Jensen i 2019 skrev sig ind i historien som den sidste mester. Bogen sætterfokus på en lang række temaer og tendenser gennem de 20 sæsoner og fortællernogle af de historier, som først nu kommer frem i lyset. 20 år ioverhalingsbanen.
En fremragende cykelbog skrevet af den fuldstændig ukendte franske eksprof.-rytter Olivier Haralambon. Han vandt aldrig noget på en cykel, men har ifølge nogen kritikere skrevet den smukkeste og mest indsigtsfulde bog om cykling - ever.Uddrag fra bogen:"De er dansere, linedansere, sømænd, forfattere, tyrefægtere, digtere, kraftanstrengelsens håndværkere, mystikere, asketer, hvad som helst, men ikke sportsudøvere. Glem alt om sport.Cykling er Poulidor, Virenque og Armstrong, det dufter af kamfer, doping. Cykling er Tour de France, selvom touren til tider fremstår underligt gammeldags. Cykling er reelt en ejendommelighed for alle, der ikke har tabt hjertet til den.Cykelløbet er for stort og for levende til at være en genstand for viden. Det er dette mysterium, jeg vil synke ned i.Jeg kunne tænke mig at blive bevidst om eller snarere at favne de forskellige former for fortryllelse, jeg har oplevet, fordi jeg i flere år kun omgikkes cykelryttere, kun levede sammen med dem, kun levede ligesom dem, i så høj grad, at jeg tror, at jeg for evigt og altid vil være én af dem.Man tror, at intet kan være enklere, mere mekanisk end at træde i pedalerne, og at et cykelløb ligner Moderne tider, men uden Chaplin og uden poesi. Man har ikke fattet noget. Man aner for eksempel ikke, at det at være stærk og at køre stærkt er to fuldstændig forskellige ting.”
FORMEL 1 - I DANMARK. Formel 1 løb i Danmark lyder utopisk såvel i dag som dengang Roskilde Rings initiativrige og fremsynede ledelse præsenterede ideen internt i ASK-klubben og siden for offentligheden i 1961. Det kan heller ikke betvivles, at dette gigantiske skridt var skelsættende for dansk motorsport, selvom det kun lykkedes to gange at trække kongeklassen til landet! Et kuriosum er, at der i dag udøves store bestræbelser på at få F1 tilbage – over et halvt århundrede efter første gang.Historien om F1 her i landet faldt sammen med starten på guldalderen, der blev skabt med det første Grand International stævne med berømte udenlandske stjerner i racersport biler fra 1958-59, som stort set ingen danskere havde set før. Den fortsatte med de spændende ensædede formelbiler, der dannede basis for det første danske Grand Prix Formel 2 i 1960 og derefter toppen på værket kongeklassen Formel 1 i 1961 og 62. Her dystede både daværende og kommende verdensmestre som Stirling Moss, Jack Brabham, John Surtees, Graham Hill og Jim Clark mod hinanden uden at der blev lagt kørehandsker imellem.Det var fagre nye verden i Danmark med disse fantastiske racerbiler og alt det materiel, der også blev stillet til skue på Ringen. Dermed blev dansk motorsport løftet ud af hængedyndet og lokale racerkørere som Belsø, Nellemann og Thyrring fik i de følgende årtier sat gang i drømmene om international racing. Denne bog på 240 sider med over 800 foto skruer tiden tilbage og fortæller historien om initiativtageren, F1-stjernerne og bilerne samt om de racerløb, man afviklede i disse magiske år. En dybdeborende research hiver alle røverhistorierne frem i lyset og mange ukendte billeder fra tiden muliggør dette. Unægtelig et højdepunkt i dansk motorsport – som ikke bør glemmes.
Den første biografi på dansk om en af alle tiders største cykelryttere Jacques Anquetil.The Guardian skrev om den engelske udgave: "With this little masterpiece, the coolest and most enigmatic of champions is given the biography he deserves."Anquetil var en kontroversiel person, der åbenlyst indrømmede, at han dopede sig, og han blev aldrig en publikumsfavorit. Fik privat et barn med sin steddatter og levede sammen med barn, steddatter og hustru på Gustave Flauberts gamle slot ved Rouen.Anquetil var den første til at vinde Tour de France 5 gange, den første franskmand til at vinde Giro d’Italia og vandt Grand Prix des Nations hele 9 gange - i 9 forsøg.I 1956 pulveriserede Anquetil legenden Coppis næsten 14 år gamle timerekord. Den 29. maj 1965 vandt han det 8 dage lange etapeløb, Critérium du Dauphiné, for samme dag at flyve til Bordeaux, hvor Bordeaux-Paris startede natten til den 30. maj. Senere den 30. kørte Anquetil ind på Parc des Princes i Paris som vinder af det 557 km. lange en-dagsløb.
Fra Coppi og Bartali til Vingegaard og Pogacar fra 1940’erne til 2020’erne, fortæller Jørgen Leth de seneste firs års cykelhistorie.“Jeg lægger det ind i cykelløbene, som jeg ser. Det er min historie. Cykelrytterne kører på cykel. De kører fra et sted til et andet. De kører op, og de kører ned. Den, der kommer først, har vundet. Undervejs sker der nogle ting. Så enkelt er det. Ud af disse enkle hændelser træder personer, som ser direkte ud af billederne i et forsøg på at lave noget uventet. Vi er klar til at se det og indramme det. Det bliver billeder i en ramme. Øjeblikke, som træder ud af sig selv for at blive noget af varig virkning. Vi gemmer disse øjeblikke. Vi gemmer dem for at tage dem frem og se på dem.”Jørgen Leth har gennem et helt liv skrevet om cykelløbets store øjeblikke, om forførelse og undergang, stjerner og vandbærere, rasende rivaliseringer og vilde martyrier. I samarbejde med forfatter og cykelkommentator Bastian Emil Goldschmidt samler han her tekster fra hele forfatterskabet – og lægger helt nye fortællinger til.
Formula One 2023 is a thrilling book written by the talented Bruce Jones. Published by the renowned Welbeck Publishing Group on February 16, 2023, this book is a must-read for all Formula One enthusiasts and sports lovers. Delving into the world of high-speed racing, Bruce Jones masterfully captures the excitement, tension, and triumph of this sport. This book belongs to the sports genre and is a testament to Jones's deep understanding and love for Formula One racing. It is an immersive read that will keep you on the edge of your seat, as you navigate through the 2023 Formula One season with the author. Published by Welbeck Publishing Group, this book is a testament to their commitment to publishing quality sports literature. Grab a copy of Formula One 2023 today and get ready for an adrenaline-fueled ride!
Tour de France. 1924. 5.425 km. Frankrig rundt på støvede landeveje, bjergstier, drabelige nedkørsler og endeløse strækninger i hede, sne, regn og blæst. Fordelt på 15 vanvittige etaper. Hele turen dækket af én mand for dagbladet Le Petit Parisien i 12 nu legendariske reportager. For første gang samlet og udgivet på dansk.Albert Londres fulgte i kølvandet på "Landevejens galejslaver" i en sky af alkohol, kokain, søvnløshed, umenneskelige lidelser og rigide løbsregler, der tvang rytterne ud på det muliges overdrev. Den berømte betegnelse "Landevejens galejslaver" er født og en af urteksterne om Tour de France ser dagens lys.Londres stod fader til den store journalistiske reportage og er en af grundlæggerne af den undersøgende journalistik. Han omkom på tragisk vis kun 47 år gammel i 1932 om bord på oceandamperen Georges Philippar, der brød i brand i Adénbugten og sank.
I cykelsporten har fem løb en helt særlig betydning:Milano-San Remo, Flandern Rundt, Paris-Roubaix, Liège–Bastogne–Liège og Lombardiet Rundt.'Monumenterne' bliver de kaldt. For det er de mest prestigefyldte og dramatiske endagesløb. Ryttere drømmer om at vinde dem, ryttere håber at slippe helskindet igennem dem. Og dette er den gennemgribende fortælling om cyklingens største klassikere. Kom med på et medrivende ridt gennem løbenes lange historier og mytologiske landskaber, over bestialske brosten og døde blade, op ad skrappe stigninger, gennem skarpe sving, hen mod målstregen og om bag kulisserne.Bogen er skrevet af en af landets førende cykelskribenter med øje for ikoniske bedrifter, de bedste historier og de mindste cykeltekniske detaljer, der på et splitsekund kan gøre forskellen på udbrud eller styrt, succes eller fiasko. Den rummer også interview med både tidligere og nuværende cykelstjerner - både danske og udenlandske. Det er en unik udgivelse, der også er rigt illustreret med flotte billeder og rutekort.
Danmarks mest vindende cykelrytter gennem tiderne sætter fokus på verdens største etapeløb, der starter i Danmark i 2022. Tour de France. Mange danskere sidder år efter år klistret til skærmen, når cykelløbet over dem alle køres. Tv'et er indstillet på TV2, og med Rolf Sørensens stemme i ørerne bliver vi guidet sikkert og underholdende gennem det mytiske etapeløb. Sådan er det også i hans nye bog, hvor Rolf i tekst og smukke billeder kigger tilbage på sine egne år og triumfer i Tour-feltet og grundigt behandler nutidens Tour med hjælp fra en lang række af Danmarks største profiler.Jonas Vingegaard, Mads Pedersen, Kasper Asgreen, Jakob Fuglsang, Michael Mørkøv, Bjarne Riis og mange flere fortæller uddybende om deres roller i feltet og giver den flotte coffee table-bog et både dybt, aktuelt og tidsløst præg.
Engang var jeg Jesper Skibby er et indgående portræt af et komplekst menneske, som vi alle har mere tilfælles med, end vi tror, og dertil en stærk og velskrevet sportskrønike.Jesper Skibby er en af landets mest populære og vindende cykelryttere. Vi lærte ham at kende som den sjove fyr, der altid stod klar med en kæk replik til tv-seere og journalister efter de udmarvende Tour-etaper og i første sæson af Vild med dans. Men bag facaden gemte sig en rastløs og usikker dreng, der tørstede efter farens anerkendelse og kæmpede med mindreværd, pillemisbrug og præstationsangst. Efter karrieren ventede den helt store nedtur og en årelang kamp for at finde sig selv i en tilværelse uden for cykelsportens faste rammer.I Engang var jeg Jesper Skibby går forfatteren Tonny Vorm på jagt efter sandheden om mennesket bag masken. Hvem er Jesper Skibby i virkeligheden? Hvad drev ham til den slidsomme træning og mod målstregen i de store etapeløb? Hvorfor blev han udfordret efter cykelkarrieren? Hvad sker der i hovedet på en topidrætsmand, når han mister sin sport?Venner, familie og tidligere kolleger fortæller om deres indtryk af Jesper Skibby, der selv ærligt beretter om sejre og skuffelser på landevejen og den kærlighed, der i dag er fundamentet i hans hverdag.Engang var jeg Jesper Skibby er ud over samtaler med hovedpersonen selv baseret på interviews med en række tidligere cykelryttere som Brian Holm og Jens Veggerby.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.