Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Der styrtede mere end 1000 flyvemaskiner ned i Danmark under Anden Verdenskrig, britiske, amerikanske, tyske – og en enkelt dansk. Her er historien om en række af de vigtigste krigen igennem.Ole Steen Hansen tager os med på farefulde minelægningsoperationer i lav højde over danske farvande. På nedkastningsoperationer til modstandsbevægelsen og med bombefly på vej til mål i Tyskland.Læseren får overblik over krigen i luften, er med når nedskudte flyvere forsøger at flygte, og møder også de barske konsekvenser af de mange styrt. Bogen er rigt illustreret med historiske billeder og med nutidige fotos af mindesmærker, krigsgrave og historiske fly, som stadig kan ses i luften eller på museer.
Byg en raket er en stor flot box med en bog på 32 sider og 88 modeldele, så man kan bygge sin egen raket.Man behøver ikke lim og saks - raketdelene skubbes bare sammen, så har man en raket!I bogen kan man læse spændende oplysninger om rakettens opbygning, rakettens kredsløb omkring jorden og om astronauter.
Flyvningen er det 20. århundredes store eventyr, og Danmark har spillet en rolle i det. Ikke siden 30’erne er der kommet et samlet værk om dansk flyvning, hvilket ’Danmarks flyvehistorie’ retter op på i et gennemillustreret og lækkert trebindsværk. Danmarks flyvehistorie – De små fly er bind to.Ole Steen Hansen kender personligt de små flys Danmark og tegner et levende billede af piloterne og den passion, der driver dem. Mange af bogens flotte fotos er taget af forfatteren selv, når han har hængt ud ad åbne vinduer i små fly og fotograferet dem, der fløj tæt ved siden af.Historisk berettes om de små flys mangeartede anvendelse inden for fritidsflyvning, taxaflyvning, ambulanceflyvning, fotoflyvning og svæveflyvning mm. Og forfatteren tager os med på dramatisk forbryderjagt i åben dobbeltdækker, kighosteflyvninger med syge børn, dramatisk landbrugsflyvning en halv meter over kornet med 160km/t, kvindernes verdensmesterskab i svæveflyvning over den jyske hede, og omkring Roskilde-gruppen, der i hjemmebyggede fly med røg efter sig tegnede et hjerte på himlen over København for at hylde sundhedspersonalet under Coronakrisen. Bogen fortæller også om den vigtige danske flyproduktion omkring Anden Verdenskrig, om luftfotografering fra ballon over Tivoli i 1800-tallet og meget mere.Ole Steen Hansen (f. 1957) er forfatter, oversætter, fotograf, pilot og luftfartsjournalist. På baggrund af sit mangeårige virke blev han i 2019 tildelt Dansk Forfatterforenings faglitterære pris. Ole Steen Hansen har i mange år arbejdet med at fremme kendskabet til dansk flyvnings historie, når han i ord og billeder har skabt levende fortællinger med mennesket i centrum.
I tredje og sidste bind af pragtværket om Danmarks flyvehistorie fortæller Ole Steen Hansen den spændende historie om dansk militær flyvning. Den spænder fra den allerførste militære flyvning herhjemme – med en ballon, der desværre endte i Øresund – til et kig ind i fremtiden, da den nye F-35 lander på Flyvestation Skrydstrup.Forfatter-fotografen har talt med en lang række mennesker, der gennem årene har fløjet i Flyvevåbnet samt Hærens og Flådens flyvetjenester, herunder vores første kvindelige militære piloter og radiooperatører.Vi kommer med på højdramatiske redningsaktioner i helikopter, flyver – helt bogstaveligt – højere, end vingerne bærer, med to gange lydens hastighed i Flyvestation Aalborgs Starfightere og kommer tæt på, når ulykken rammer. En tredjedel af Flyvevåbnets kampfly havarerede i løbet af Den Kolde Krig.Bogen indledes med den voldsomme beretning om evakueringen fra Kabul i 2021. Ole Steen Hansen (f. 1957) er forfatter, oversætter, fotograf, pilot og luftfartsjournalist. På baggrund af sit mangeårige virke blev han i 2019 tildelt Dansk Forfatterforenings faglitterære pris. Ole Steen Hansen har i mange år arbejdet med at fremme kendskabet til dansk flyvnings historie, når han i ord og billeder har skabt levende fortællinger med mennesket i centrum
"Experience all 135 NASA space shuttle missions ever flown through the words of the astronauts themselves in this spectacularly illustrated volume"--
I Cockpittets hemmeligheder løfter pilot og flyinstruktør Morten Knoth sløret for hvad der foregår bag den skudsikre cockpitdør. Han giver læseren et fascinerende indblik i det maskinrum, man ellers aldrig får adgang til, men som han selv har tilbragt de sidste 25 år i som både pilot og kaptajn. Morten Knoth har skrevet en bog fyldt med usædvanlige historier fra de højere luftlag og giver et helt unikt indblik i luftfartsbranchen - som aldrig før er skrevet om på dansk!I hans fly har der været alt fra udviste terrorister til solskoldede charterrejsende ombord. Knoth har fløjet privatjet ejet af rige og berømte mennesker, samt fået adgang til nogle unikke områder på jorden – lige fra golde forblæste klippeskær til ubeboede tropiske øer. Cockpittets hemmeligheder er altså også en utraditionel rejsefortælling fra pilotens sæde, hvor man som læser kommer vidt omkring.Morten Knoth er 46 år og Cockpittets hemmeligheder er hans første bog. Det er første gang, at en pilot fortæller om sit arbejde i bogformat på dansk.
FLYFABRIKKEN fortæller den enestående virksomhedshistorie om Skandinavisk Aero Industri og de KZ-fly, den fremstillede fra 1935 til 1963. Grundlæggerne Kramme og Zeuthen - deraf navnet KZ - var fremsynede teknikere og forretningsfolk, som så mulighederne for at producere flyvemaskiner i Danmark.Bogen præsenterer historien om det fantastiske forretningseventyr med alle dets succeser og genvordigheder, men også den mere tekniske side af produktionen og maskinerne. To piloter, som jævnligt flyver KZ-fly, fortæller om deres egenskaber og særheder og om sjove og interessante oplevelser med flyene. Der er endvidere lettilgængelige afsnit om flyteknik, aerodynamik og motortyper.Bogen, der viser et væld af spændende og tidstypiske flybilleder, henvender sig til flyfans i alle aldersgrupper.
"A concise and accessible introduction to exoplanets that explains the cutting-edge science behind recent discoveries. For centuries, people have speculated about the possibility of planets orbiting distant stars, but only since the 1990s has technology allowed astronomers to detect them. At this point, more than five thousand such exoplanets have been identified, with the pace of discovery accelerating after the launch of NASA's Transiting Exoplanet Satellite Survey and the Webb Space Telescope. In The Little Book of Exoplanets, Princeton astrophysicist Joshua Winn offers a brief and engaging introduction to the search for exoplanets and the cutting-edge science behind recent findings. In doing so, he chronicles the dawn of a new age of discovery-one that has rapidly transformed astronomy and our broader understanding of the universe. Scientists now know that many Sun-like stars host their own systems of planets, some of which may resemble our solar system and include planets similar to the Earth. But, Winn tells us, the most remarkable discoveries so far have been of planets with unexpected and decidedly un-Earth-like properties, which have upended what we thought we knew about the origins of planetary systems. Winn provides an inside view of the sophisticated detective work astronomers perform as they find and study exoplanets and describes the surprising-sometimes downright bizarre-planets and systems they have found. He explains how these discoveries are revolutionizing astronomy, and he explores the current status and possible future of the search for another Earth. Finally, drawing on his own and other scientists' work, he considers how the discovery of exoplanets and their faraway solar systems changes our perspectives on the universe and our place in it"--
The secret side of airplane travel, straight from the captain Captain Doug Morris has been writing for his airline's in-flight magazine for 24 years and answered a gamut of questions. This sequel to his bestselling book, From the Flight Deck: Plane Talk and Sky Science, explains everything you wanted to know about airline travel, such as: Do airliners have keys? What do aircrew get up to on layovers? Why the bumps? This Is Your Captain Speaking caters to the frequent flyer, the nervous flyer, aviation geeks, travel buffs, relatives to airline types, and that nosy neighbor who wonders what airline pilots do. Doug discusses how to become a pilot and the required training in the simulator, and shares passenger anecdotes about unsung heroes (flight attendants) and mile-high memberships. It's the A to Z of airline travel with a twist of humor. The flight deck door will always be closed, but Doug exposes the unique aviation world to the public. It's a must-read before or during your next flight.
Sent om aftenen den 14. marts 1972 bliver de danske myndigheder orienteret om det, der skal blive den flykatastrofe, der koster flest menneskeliv i et dansk registreret fly gennem tiderne. Et Sterling Airways-fly er fløjet ind i et bjerg på den arabiske halvø under flyvning fra Bombay til Dubai. 112 mennesker omkommer.RADIAL 084° er en gennemgang af hele handlingsforløbet som bygger på hundredevis af avisartikler, fagbladsartikler, havarirapporter, interviews samt undersøgelser på katastrofestedet. Det tager myndighederne mere end 3½ år at nå frem til en endelig redegørelse omkring ulykken og få ansvaret placeret. RADIAL 084° har samlet alle mellemregningerne, det officielle facit og meget mere.
Boeing og Airbus har kæmpet indædt om markedet for passagerfly de sidst 50 år, men i 2024 har Boeing fået bragt sig i en livstruende situation.Boeing har været den førende designer af passagerfly siden jetalderens begyndelse efter 2. verdenskrig. Boeing revolutionerede luftfarten først med alle moderne passagerflys moder langdistanceflyet 707 og siden med jumboen 747, der grundlagde den verdensomspændende flyvning for de mange. Europa havde ikke evnet at fremstille et konkurrencedygtigt fly, før Airbus opstod i 1970'erne og langsomt begyndte at blive en seriøs konkurrent til Boeing. I 1997 fusionerede Boeing med McDonnell Douglas, som havde en helt anden virksomhedsstrategi, og så begyndte det at gå ned ad bakke for Boeing, som skiftede fra at være en ingeniørdrevet virksomhed, hvor man var stolt over at udvikle og producere fantastiske fly, til at være en profitdrevet virksomhed, hvor man om nødvendigt måtte hugge en hæl og klippe en tå, for at aktionærerne kunne få deres kortsigtede udbytte.Ved århundredets begyndelse delte Boeing og Airbus markedet næsten ligeligt, men så tillod den lille canadiske virksomhed Bombardier sig at udfordre duopolet. Airbus svarede igen med A320neo, som blev uhyre populært, og det tvang Boeing til forhastet at udvikle 737 MAX, da loyale Boeing-kunder begyndte at købe arvefjendens neo-fly. MAX blev et yderst problematisk fly, og i 2018 og 2019 ramte Boeing forsiderne på en meget uheldig måde, da to helt nye MAX-fly styrtede ned, og 346 mennesker omkom. Mediemæssigt kunne disse fatale ulykker dog næsten ikke måle sig med dramaet, da en dør i januar 2024 faldt af et MAX-fly i 5 km højde, så et barn var ved at blive suget ud af hullet.I en branche, hvor sikkerhed betyder alt, koster et fly med fatale fejl langt mere end en økonomisk øretæve. Det blev begyndelsen på en uendelig række problemer for Boeing, hvor produktionen gang på gang blev afsløret i at sløse med kvalitet og flysikkerhed, og fly derfor i lange perioder fik flyforbud. Boeing kunne hverken fremstille eller sælge sine fly og blødte markedsandele til Airbus. To gange inden for fire år måtte Boeings øverste chef gå i utide. Boeing, som havde været guldstandarden for udvikling og produktion af fly, var ved at blive trængt i knæ.
Terraforming af Mars – Science eller fictionTerraforming er et kontroversielt begreb, fordi det synes uden for de tekniske muligheder i dag. Men der er tradition for at overveje og udregne mulighederne inden for den verden, som både Dansk Selskab for Rumfartsforskning og British Interplanetary Society er vokset ud af.Dansk Selskab blev grundlagt i 1949 – otte år før den første kunstige satellit Sputnik. Den gang var rumfart noget forholdsvis hypotetisk baseret på udregninger ud fra fysikkens love. Det samme kan man sige om terraforming i dag. Men hvordan ser det så ud? Bogen gennemgår en række problemstillinger i den forbindelse.
Aerospace Engineering by Dr. Lex Hubbard is a comprehensive guide that explores the fascinating world of aerospace engineering, covering topics such as aerodynamics, materials and structures, propulsion systems, flight dynamics, avionics and navigation systems, spacecraft design, and more. Packed with historical insights and contemporary technological advancements, this book gives readers a deep understanding of the field, making it an essential resource for aerospace engineering students.
In the continuous pursuit of optimizing performance, development of advanced materials with highly specific properties has consistently been a critical component of aerospace engineering’s research. Aerospace Materials: Novel Technologies and Practical Applications puts strong emphasis on updating existing knowledge of a wide range of functional and structural materials and contextualizing it for industrial practice.The volume not only comprehensively covers different classes of materials, while providing an overview of each material’s mechanical and physical properties, as well as processing and testing, but also offers state-of-the-art guidance on their commercial use in the sector. Furthermore, it looks ahead to clarify what’s still needed to adapt traditional and novel materials to ever-changing aerospace technologies and related pressing sustainability challenges.The breadth of technical expertise that this international group of researchers provides proves to be an invaluable asset for users in academia and established professionals alike.
Embark on an exciting aviation journey with Jet Sense, Zarir's groundbreaking book that unveils the intricacies of commercial aircraft design. This work offers an enlightening perspective for aviation enthusiasts and industry professionals.Explore the heart of aircraft design, where market demands shape every curve and detail. Zarir's expertise guides you through the art of compromise, creating aircraft that excel in both function and market appeal.What sets Jet Sense apart is its unwavering focus on the interplay of geometry and integration. From wing design to landing gear integration and more. This book doesn't just analyze - it guides, helping you navigate the complex world of jet transport design.Discover Zarir's innovative approach to initial sizing, tailored for commercial aircraft. Bid farewell to one-size-fits-all solutions and welcome a design philosophy aligned with market needs. Whether you're in single-aisle workhorses or long-haul twin-aisle giants, Jet Sense is your essential companion.Zarir's wealth of meticulously gathered data ensures you work with trusted solutions. Jet Sense is your ultimate resource for commercial aircraft design, a must-have for every designer. Whether you're a pilot, aviation executive, enthusiast, or aerospace professional, prepare for an engaging read that demystifies the secrets of aviation design. Enjoy the journey!"Jet Sense focuses on commercial aircraft. It is not an introductory aircraft design book covering all types of aircraft. But for commercial aircraft designers, this should be on every designer's desk."- Scott Eberhardt Ph.D., Aerospace Consultant and Author of Understanding Flight.
This publication is for skill levels I through 4 soldiers holding MOS 92R and for trainer and first-line supervisors. It contains standardized training objectives, in the form of task summaries, which can be used to train and evaluate soldiers on critical tasks, which support unit missions during wartime. Soldiers holding MOS 92R should have access to this publication. It should be made available in work areas, unit learning centers, and unit libraries. Trainers and first-line supervisors should actively plan for soldiers to have access to this publication. However, it is not intended that an individual copy be available for each soldier holding the MOS. All tasks in this manual are trained to wartime conditions for Active Army, Army Reserve, and Army National Guard Component soldiers.
Cessna Pilot Operating Handbook for 1973 Cessna 172Table of Contents:Operating ChecklistDescription and Operating DetailsEmergency ProceduresOperating LimitationsCare of the AirplaneOperational DataOptional Systems
Cessna Pilot Operating Handbook for 1971 Cessna 177Table of Contents:Operating ChecklistDescription and Operating DetailsEmergency ProceduresOperating LimitationsCare of the AirplaneOperational DataOptional SystemsIndex
Cessna Pilot Operating Handbook for 1972 Cessna 172Table of Contents:Operating ChecklistDescription and Operating DetailsEmergency ProceduresOperating LimitationsCare of the AirplaneOperational DataOptional Systems
This is the Piper PA-28-151 Cherokee Warrior 1974-76 Pilot's Information Manual (761-563).This manual is applicable to Piper Model PA 28-151 aircraft having serial numbers 28-7415001 through 28-7615435.
In the modern world, travel and commerce within the aviation industry are major drivers of global economic growth. Nonetheless, a number of barriers stand in the way of the aviation industry's continued expansion and viability. The largest of these issues is the fuel usage in aircraft. An increase in fuel consumption results in a rise in operating costs and anthropogenic emissions.In order to evaluate aviation fuel consumption criteria, the author's goal in this book is to evolve, conceptualize, and develop a reliable Reduction in Aviation Fuel Consumption (RAFC) model.A thorough assessment of the literature served as the foundation for the development and conceptualization of the RAFC framework. Therefore, this book examined a mix of qualitative and quantitative methods to implement the methodology with primary and secondary data. It carried out analysis utilizing a variety of techniques, including regression analysis, factor analysis, structural equation modeling, and AHP-entropy. This combination guaranteed the study's adaptability, economy, and consistency. Future interest in minimizing fuel consumption and emissions and maximizing revenue under prevailing social, economic, political, environmental, and other restrictions might be stoked by knowledge of RAFC correlations with factors and sub-factors. Consequently, it will lead aviation toward a future that is both ecologically friendly and fuel-efficient. This book is a vital resource for academics, researchers, engineers, airline personnel, and decision-makers (governments and regulatory organizations) as it offers a thorough framework that gives an overall view of the aviation industry with regard to fuel usage.
Cessna Pilot Operating Handbook for 1952-55 Cessna 170Table of Contents:DescriptionOperating ChecklistOperating DetailsOperating LimitationsOperational DataCare of the AirplaneIndex
Cessna Pilot Operating Handbook for 1966 Cessna 150Table of Contents:Operating ChecklistDescription and Operating DetailsOperating LimitationsCare of the AirplaneOperational DataOptional SystemsIndex
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.