Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Tog og jernbaner: for alment interesserede

Her finder du spændende bøger om Tog og jernbaner: for alment interesserede. Nedenfor er et flot udvalg af over 1.000 bøger om emnet. Det er også her du finder emner som Company histories, maps & atlases, general works on railways.
Vis mere
Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Flemming Søeborg
    269,95 kr.

  • - En nostalgisk rejse med jernbanerne
    af Flemming Søeborg
    287,95 kr.

    DER KOMMER TOG tager dig med tilbage til dengang, jernbanerne var rygraden i samfundet og det lokale omdrejningspunkt i hver en købstad og stationsby. Til dengang et tog var et tog, og en mand vidste at betjene sin maskine.Det er en nostalgisk rejse gennem de danske jernbaners historie – fyldt med damplokomotiver, ledvogtere, lyntog, brobyggerier, ventesale, værksteder, godstog, pakhuse og stationsbygninger. Alt sammen medrivende fortalt og rigt illustreret med flotte fotos fra gamle dage.Flemming Søeborg, født 1954, er livslang togentusiast og udgiver bladet Spor og baner om modeljernbaner. Han er desuden forfatter til en rækkehistoriske bøger, bl.a. om Besættelsen.

  • af Niklas Havresøe m.fl.
    247,95 kr.

    Det forløbne år har været særdeles begivenhedsrigt for den danske jernbane. Desværre ikke kun af den positive slags. Kort inde i det nye år skete den forfærdelige ulykke på lavbroen over Storebælt, som kostede otte mennesker livet. Det blev et endegyldigt farvel til de aldrende MR togsæt, mens der var to indvielser og en genindvielse, højhastighedsbanen mellem København og Ringsted, den københavnske metro blev udvidet med Cityringen, mens Grenaabanen blev genindviet i form af en letbane efter flere års lukning. Det nye signalsystem på fjernbanen kom omsider i gang i Vendsyssel på strækningen mellem Lindholm og Frederikshavn.

  • - 470 tips og syv ruter
    af Anna W. Thorbjörnsson & Marko T. Wramén
    247,95 kr.

    Det her er bogen til dig, som vælger toget frem for flyet, men også en bog til dig, som bare elsker at rejse! Flere og flere rejser på skinner, både når det handler om en forlænget weekend i storbyen, en familieferie med sol og strand eller en rejse med arbejdet. Og grundene til det er mange: Klimaet, naturligvis, men også det roligere tempo og muligheden for at se og opdage rejsevejen og ikke kun rejsemålet.I Med tog gennem Europa skildres syv spændende og smukke togstrækninger med tips til ruterne, tog og togskift, men også seværdigheder og restauranter, som man kommer frem. Bogen giver dig masser af praktiske tips til, hvordan du lettest planlægger en togrejse og booker togbilletter, pladsbilletter og sovevogn.Hvilke apps er bedst og til hvad? Hvilke bookingsider på nettet? Hvordan pakker man bedst til togrejsen, hvad er smart at have med, og hvordan rejser man bedst og mest sikkert?

  • af Jens Birch & Ole Gold
    382,95 kr.

    I 1932 begyndte DSB for alvor at satse på busdrift. Vi følger historien i overordnede træk fra den spæde begyndelse i Sønderjylland og op gennem tiden til den bitre ende.Historien fortælles gennem billeder, som viser os de første rutebiler og derefter mangelsituationen under besættelsen og udvidelserne i årene derefter. Igennem 1950'erne, hvor rutebilerne havde deres storhedstid, følger vi udviklingen hen imod standardiserede bustyper. Mangfoldigheden var stor, og heldigvis har vi kunnet vise billeder af de fleste bustyper. I 1960'erne begyndte passagererne at udeblive, og der måtte indskrænkes på forskellig vis. Men trods dette kommer nye ruter til, bl.a. i takt med at jernbaner nedlægges. I de næste to årtier indtræder en form for stabilitet, som skyldes lovgivningen om, at amter og kommuner får det overordnede ansvar for bustrafikken. DSB rutebiler indtræder som entreprenør og udfører kørslen på kontrakt. Enkelte ruter drives dog fortsat for egen regning.I 1990'erne bliver det meste af buskørselen udbudt i licitation - og DSB busser bliver et selvstændigt aktieselskab, som udskilles fra DSB og overdrages til Trafikministeriet. Kort efter skifter DSB busser navn til Combus. I denne periode genindtræder tidligere tiders mangfoldighed i materiellet i takt med, at der stilles forskellige krav fra trafikselskaberne. Combus kom hurtigt ud i et sandt økonomisk uvejr, og i 2001 solgte Trafikministeriet selskabet til Arriva.Tag med på en tur med DSBs busser fra 1932 og op gennem tiden til afslutningen med Combus i 2001.

  • af Niklas Havresøe m.fl.
    237,95 kr.

    Efter en stille opstart, endte 2017 trods oddsene alligevel med at blive et godt år for jernbanen, da forligspartierne bag Togfonden uden om Regeringen fik trumfet den nye bane over Vestfyn igennem og fandt ekstra midler til elektrificering og hastighedsopgradering af den Østjyske længdebane. Banedanmark kunne afslutte elektrificeringen mellem Lunderskov og Esbjerg og der kører nu eltog mellem København og Esbjerg. Ved DSB siger man endegyldigt farvel til BR 605, som i godt ti år har transporteret mange rejsende mellem Danmark og Hamburg. Nordjyske Jernbaner overtog regionaltogstrafikken mellem Frederikshavn og Skørping. Det skrider også fremad med letbanen i Aarhus, selv om åbningen er udskudt.

  • - En togrejse
    af Torbjørn Færøvik
    137,95 - 237,95 kr.

    Velkommen til en velfortalt og sansemættet rejse fra London til Samarkand med den berømte Orientekspressen. Orientekspressen var et eksklusivt og legendarisk tog, der i knap hundrede år fra 1883 til 1977 fragtede passagerer mellem Paris og Istanbul. Ruten blev især berømt takket være krimiforfatteren Agatha Christie, der lader et af sine mest berømte mord foregå om bord på netop dette tog. Journalist og forfatter Torbjørn Færøvik rejser i denne bog på sporet af nogle af historiens mest centrale kulturpersonligheder - fra Ernest Hemingway til Stefan Zweig, Imre Kertész og Kemal Atatürk - på en virkelig togtur fra London til Samarkand. Rejsen fører læseren fra det velkendte Europa til det ufremkommelige Centralasien. Undervejs fortæller Færøvik, inspireret af de historiske landskaber, han kan se fra sit togvindue, om store slag og kulturmødet. Og når han slentrer gennem byer som Paris, München, Budapest og Istanbul, blander fortidens bygninger og begivenheder sig med nutidens lugte og lyde. Orientekspressen er en original og velfortalt rejseskildring, der genopliver togturen som langsom og bæredygtig rejseform med tid og plads til at lade sansninger, historiens vingesus og eksistentielle refleksioner rodfæste sig undervejs. Om forfatterenTorbjørn Færøvik, født 1948, er prisvindende norsk forfatter og journalist. Han var i næsten tre årtier journalist ved Arbeiderbladet og udenrigskorrespondent hos NRK mellem 1991 og 1999. Har udgivet flere anmelderroste rejseskildringer og er til dato den eneste norske forfatter, der har modtaget den prestigefyldte faglitterære Bragepris hele tre gange.

  • af Niklas Havresøe m.fl.
    247,95 kr.

    På sporet af 2018 har fået vokseværk med otte ekstra sider til i alt 100 sider. Det har givet plads til et fyldigt interview med Danmarks Jernbanemuseums direktør Steen Ousager om Jernbanemuseets fremtidsperspektiver.Museets værkstedsansvarlige Jørgen Lindevall beskriver kort byggeriet af Danmarks ældste damplokomotiv eller rettere en replika af Odin.I december 2017 lykkedes det endelig for Aarhus Letbane at få godkendelsen i hus til at køre med passagerer mellem Aarhus H og Skejby. I 2018 blev letbanen udvidet til Odder og Lisbjerg. Der blev indgået aftaler om at overdrage trafikken Roskilde–Køge og Skjern–Holstebro til henholdsvis Region Sjælland og Region Midtjylland. DSB bestilte 26 nye ellokomotiver som erstatning for de aldrende el- og diesellokomotiver. DSB indførte forsøgsvis et nyt design til både S-tog og fjerntog. Kultur på Skinner – en tidsrejse med tog og sporvogn, var et samarbejde mellem tolv veteranbaner, Danmarks Jernbanemuseum og Sporvejshistorisk Selskab for at markere Det europæiske år for kulturarv.

  •  
    257,95 kr.

    2022 blev et meget begivenhedsrigt år. Fra det tidlige forår var det slut med det obligatoriske mundbind i kollektiv trafik. Ruslands invasion i Ukraine medførte voldsomt stigende energipriser. For de mere jernbaneinteresserede forsvandt DSBs sidste store diesellokomotiver, litra ME, som trækkraft for de sjællandske regionaltog, den opgave overtog de nye elektriske EB-lokomotiver. ARRIVA fik nyt design, mens Midtjyske Jernbaner løftede sløret for de kommende batteritog i det vestjyske. Odense blev igen en sporvognsby på godt og ondt, mens der stadig bygges på den kommende letbane langs Ring 3 i Storkøbenhavn. Og så har der igen igen været mange sporarbejder.

  •  
    247,95 kr.

    Også2021 blev et år præget af corona, som igen frarøvede denoffentlige transport mange passagerer. Man regner med at ca. 20% ikkekommer tilbage i togene indenfor de næste par år. Derbliver heldigvis stadig investeret i jernbanen, DSB modtager nyeellokomotiver, som er i drift, og fremtidens togsæt er bestilt,Aalborg fik sin lufthavnsbane og der blev åbnet yderligere tre nyestationer i Jerne, Gødstrup og Vinge. Der arbejdes fortsat påletbanerne i Odense og langs Ring 3 i Storkøbenhavn samt påudvidelsen af Sydhavnsmetroen i København. Politikernefandt en løsning, så Østbanen mellem Køge og FaxeLadeplads/Rødvig får nyt spor.

  • af David Gwyn
    245,95 kr.

  • af DK Eyewitness
    145,95 kr.

    Discover the beauty of Europe with 'Europe by Train', a captivating guidebook written by Dk Eyewitness. Published in 2023 by Dorling Kindersley Ltd., this book is a must-have for any travel enthusiast. The book falls under the travel genre, offering readers an immersive journey through the stunning landscapes of Europe, all from the comfort of a train. Dk Eyewitness, renowned for his detailed and engaging writing, takes you on a scenic tour of Europe, highlighting the best routes, the hidden gems, and the must-see sights. Whether you're planning a trip or simply want to experience Europe from a unique perspective, 'Europe by Train' is the perfect companion. Published by Dorling Kindersley Ltd., this book guarantees quality content and a journey you'll never forget.

  • - Naturen, historien og maden i Europas hjerte
    af Anna W. Thorbjörnsson & Marko T. Wramén
    247,95 kr.

    Nu er forfatterne bag succesen Med tog gennem Europa tilbage med en ny guide til alle, som vil feriere på skinnerne. Her er samlet 700 inspirerende tips til rejsen i Tyskland og særlige kapitler om Berlin og Hamburg.Mange, der rejser sydpå, passerer Tyskland i al hast. Men stress ikke gennem vores smukke naboland – bliv, oplev og nyd. Eller hvad med at lægge hele din ferie i Tyskland? Her er noget for enhver smag. Bølgende kornmarker, vidtstrakte skove, brede floder og snedækkede bjerge. Historiske steder og blomsterprydede bindingsværks-landsbyer. Fantastiske museer, loppemarkeder og den smukke natur, der indbyder til vandring og cykelture. Og glem ikke at nyde den gode mad og de lokale drikke.At rejse med tog gennem Tyskland er enkelt, og det tætte jernbanenet gør rejsen bekvem i både storby og på landet. Og bogen giver dig masser af praktisk viden, men også inspirerende billeder og fortællinger.ANNA W. THORBJÖRNSSON og MARKO T. WRAMÉN er rejsejournalister og forfattere med 15 udgivne bøger bag sig.

  • af Karin Michaëlis
    227,95 kr.

    Velkommen til Bibis verden: Bibi er en lille pige med lange tynde ben, blå øjne og lyse fletninger. Hun er datter af en stationsforstander og rejser derfor gratis med toget – og det gør hun brug af! Hun får set det meste af Danmark og møder mange slags mennesker og dyr, og hun bliver venner med alle! Man kan altid regne med, at hvor Bibi kommer, er der glæde.Bogen er skrevet i og med datidens retsstavning.Ungpigeromanerne om Bibi kom i syv bind mellem 1929-39 og blev en stor international succes. Bibi er en stationsforstanders datter og vokser op uden mor. Hun er en idealistisk drengepige, der rejser gratis med statsbanerne og kæmper for dyrenes sag. Bibi-serien er illusteret af Hedwig Collin.Karin Michaëlis (1872-1950) var en dansk forfatter og kulturpersonlighed, der ikke skyede bort fra sin samtids mere kontroversielle emner som kvinderettigheder og samliv. Da hun udgav Bibi-seriens første bog med undertitlen „En lille piges liv", var hun allerede en veletableret forfatter med mere end 20 voksenromaner bag sig.

  • af Leif Jakobsen & Morten Salicath
    227,95 kr.

    Gildet opstod på den gamle Nordbanegård, der var den sidste aktive del af Københavns anden banegård. Da det sidste tog kørte fra Nordbanegården i 1921 blev det markeret ved en sammenkomst.En kreds af ansatte dannede nogle år efter - i 1924 - Sankt Jørgens Gilde for at fastholde det gode sammenhold der havde været på den gamle banegård. I begyndelsen var det kun tidligere ansatte herfra der kunne blive optaget i Gildet. Siden er kriterierne ændret og tilpasset udviklingen i DSB/Banedanmark og i samfundet.Københavns anden banegård lå ved Sankt Jørgens sø, og det er da også denne der i al væsentlighed har lagt navn til Gildet.Bogen beskriver Gildets historie og tager læseren med gennem de forskellige begivenheder der har været i de 100 år Gildet har eksisteret.

  • af Torben Johannes Andersen
    607,95 kr.

    En speciel bog om DSBs danskbyggede motorvogne i årene 1945-1974 med mange hidtil usete fotos, tabeller med vogndata, tegninger i skala 1:87 af kendte danske tegnere og fabrikstegninger, oprangeringer og brug af motorvognene m.v.Bogen er det 6. bind i serien om DSBs materiel gennem tiden.

  • af Claire Philip
    457,95 kr.

    Hvis du elsker tog, kender du uden tvivl mange af de forskellige lokomotiver, godsvogne og lyntog man kan se i metroer og på andre skinneanlæg rundtomkring. Bogens farverige illustrationer viser en masse spændende tog, sporvogne og jernbaner fra hele verden, og der er meget at snakke om.

  • af Cristina Berna
    548,95 - 727,95 kr.

  •  
    1.517,95 kr.

    Modern railways are no longer the sole forte of civil and mechanical engineering. They now involve a broad range of multidisciplinary engineering domains from advanced computing, digital telecommunications, and networking to big data analytics and even artificial intelligence. Among the emerging technologies and innovations in railways, hyperloop transportation systems employing magnetic propulsion, hydrogen-powered trains, and autonomous intelligent systems in the control and command subsystems of railways have significant potential to improve the performance of railways in terms of speed, service availability, comfort, sustainability, and potentially safety. These innovations will also help mitigate carbon emissions. This volume presents the latest research on railway engineering and transportation and discusses the practices and processes involved in shaping modern railways.

  • af Cliff Slater
    352,95 kr.

    Cliff Slater spent 30 years fighting rail transit projects. Needing to know more than his opponents about transit, he gained a different view of what caused it to accrue two trillion dollars in subsidies since 1975, versus none before then.Rail transit in America was initially the product of innovative private enterprise. But by 1960, rail transit was almost wholly publicly owned and heavily subsidized.The nation's 1,150 transit bus systems were still largely private and profitable in 1960, but by 1983, municipal governments had taken over the entire transit bus industry.Despite the subsidies, there has been a marked deterioration in the condition of the nation's transit infrastructure. The American Society of Civil Engineers tells us that: "a backlog of $176 billion for transit investments has emerged and is expected to grow to nearly $250 billion through 2029."This book explains to students and others what our municipal, state, and federal governments have been changing, especially during the last 60 years, to bring us to this point. If we can understand how it happened, we can intelligently discuss what needs remedying.This book is also the story of what happens when a private industry is socialized and unharnessed from the disciplines of the marketplace. Originally, America's transit systems earned their incomes by satisfying the needs of their customers, whereas transit today is about adjusting to the agendas of bureaucrats, politicians, and special interest groups.The socialization of the transit industry resulted from the Urban Mass Transportation Act of 1964 and its subsequent amendments. Little was written about the academics and politicians who opposed the act, and how correctly they forecast the outcome for transit. This book tells their story.The book also tells how President John F. Kennedy in 1962 defined what transit needed in new legislation, and how the Urban Mass Transportation Act of 1964 that President Lyndon Baines Johnson signed was the antithesis of Kennedy's recommendations and set the stage for a public-transit takeover. The final action was President Richard Nixon's surprising 1970 political effort that resulted in $10 billion in funding for the 1964 Act.When the transit data from the period known as the Great Inflation, 1965 to 1982, is adjusted for inflation, we see a different picture of what happened compared to the conventional history.This then is the story about the rise and decline of transit in the U.S from 1831 to today. We also discuss possible futures for transit. We examine private sector successes such as the Atlantic City Jitney Association, profitable for over 100 years, Uber and Lyft in the modern era; the potential impact of autonomous vehicles; and the long-term effects of the COVID pandemic. We discuss why the impact of all this on transit, as we know it, is likely to lead to its demise.

  • af Torben Johs. Andersen
    457,95 kr.

    Den 4. udgave af det populære Årsskrift med 88 sider tekst, fotos og tegninger om danske jernbaner i virkelighed og model. Indeholder denne gang bl.a. artikler om DSBs specialvogne 1933-1974. Mogenstrup stengrav, DSBs UIC-personvogne litra A, AB, B - o.m.m.

  • af Paul Stephanus
    647,95 kr.

    With more than 330 color and black-and-white photographs, Chasing Fire in Steel is photographer Paul Stephanus' chronicle of American-style steam locomotives operating across 28 countries and three continents in the early 1970's.

  • af Robert Schwandl
    272,95 kr.

    Bei der 6. Auflage unseres erfolgreichen Tram Atlas Deutschland handelt es sich um eine völlig überarbeitete Ausgabe. Neben einer Aktualisierung der Netzpläne wurden alle Karten besonders bezüglich Lesbarkeit optimiert, außerdem wurden zahlreiche Innenstadtgleispläne erweitert und viele neue kamen hinzu. Der aktuelle Fahrzeugpark wird wieder übersichtlich in Tabellenform dargestellt. // For the sixth edition, our popular Tram Atlas Germany has been completely revised. The network maps have not only been updated, but also optimised for better legibility. Many of the detailed city centre track maps have been expanded and several others have been added. The current rolling stock is again listed in the form of clear table charts.

  • af Edward Porter Alexander
    162,95 - 322,95 kr.

  • af A. L. Stimson
    457,95 kr.

    This comprehensive history of the express companies and railroads that transformed America's transportation system is a must-read for anyone interested in the development of modern commerce. Alexander Lovett Stimson draws on his extensive experience in the industry to provide a detailed account of the people, technologies, and business practices that drove this transformation. 'History of the Express Companies' is both a fascinating piece of history and a valuable resource for understanding the roots of America's economic power.This work has been selected by scholars as being culturally important, and is part of the knowledge base of civilization as we know it.This work is in the "public domain in the United States of America, and possibly other nations. Within the United States, you may freely copy and distribute this work, as no entity (individual or corporate) has a copyright on the body of the work.Scholars believe, and we concur, that this work is important enough to be preserved, reproduced, and made generally available to the public. We appreciate your support of the preservation process, and thank you for being an important part of keeping this knowledge alive and relevant.

  • af Mount Royal Tunnel and Terminal Company
    322,95 kr.

    Explore the history of one of Canada's most impressive engineering feats--the Mount Royal Tunnel. This book details the construction of the tunnel and its role in connecting the Canadian Northern Railway to the city of Montreal. Through stunning photographs and fascinating accounts, readers will gain a newfound appreciation for the ingenuity and dedication of the builders.This work has been selected by scholars as being culturally important, and is part of the knowledge base of civilization as we know it.This work is in the "public domain in the United States of America, and possibly other nations. Within the United States, you may freely copy and distribute this work, as no entity (individual or corporate) has a copyright on the body of the work.Scholars believe, and we concur, that this work is important enough to be preserved, reproduced, and made generally available to the public. We appreciate your support of the preservation process, and thank you for being an important part of keeping this knowledge alive and relevant.

  • af Canadian Northern Railway Company
    167,95 - 322,95 kr.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.