Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Billedbureauet Polfoto har det seneste år digitaliseret store dele af deres enorme fotoarkiv. I samarbejde med Politikens tidligere chefredaktør og historiker Bo Lidegaard er der blevet udvalgt en lang række af de øjebliksbilleder, Politikens fotografer har fanget i koldkrigsperioden 1945 til 1989. Hvordan ser en kold krig ud? Den sætter sig i billeder, der afspejler de hverdage, hvor krigen udkæmpes. Frontlinjerne løber ned ad Vesterbrogade i myldretiden og tværs over landingsbanen i Narsarsuaq. Fodsoldaterne går tur med deres barnevogn ved stranden i Hornbæk, og de ser til ved stalddøren til deres gård på Tuse Næs, mens deres besætning slås ned, fordi den er ramt af mund- og klovsyge. De løber stafetløb på deres skole og de går i biografen for at se amerikanske film. De lever i det hele taget det liv, danskerne levede under Den Kolde Krig.Bo Lidegaards tekster, der ledsager hvert enkelt billede, danner sammen med de mange fotos en fascinerende fortælling om Danmark og danskernes hverdag under Den Kolde Krig.
Med denne bogs udvalg af gamle københavnske billeder får man et både levende og spændende indblik i byens historie og udvikling. Med fotografiernes gengivelse af fortidens gade- og folkeliv forstår man, hvor meget vores hovedstad og omegnen med landsbyer og forstæder har forandret sig. Mange nulevende kan huske fortidens bybillede og siger til børn og børnebørn: “Sådan så der virkelig ud!” Man kan på rigtig mange af de gamle billeder udpege bygninger og andet, som findes endnu, og så i øvrigt undre sig over alle forandringerne.Bybilledet ændrede sig allermest i løbet af den sidste halvdel af 1900-tallet. Meget blev revet ned, mere blev bygget om, og endnu mere er blevet nyopført. De små leksikale oplysninger, man får i tilgift til billederne, er meget nyttige som støtte for billedernes egne beretninger. Bogen bærer i det hele taget megen dansk historie, samfundsforhold, geografi, byfornyelse og udvikling til skue.Man kan nyde bogens mange billeder hjemme, men endnu bedre bliver oplevelsen, hvis man tager bogen med ud til de pågældende steder, hvor man virkelig kan få syn for sagn.
”Den bedste fotograf, du aldrig har hørt om”, skrev det britiske magasin Creative Review i 2007 om Keld Helmer-Petersen (1920-2013). Han var den første dansker, der for alvor arbejdede med kameraet som kunstnerisk redskab til at skabe fotografier, der skulle beundres for deres æstetiske og grafiske kvaliteter. Han omsatte sine iagttagelser af den moderne verden til iøjnefaldende, nytænkende billeder. Da han som 28-årig udgav den banebrydende 122 Farvefotografier (1948) vakte det opsigt verden over, og et uddrag blev bragt i det amerikanske LIFE magazine. Bogen blev Keld Helmer-Petersens visitkort til fotografiets førende land, som efter Anden Verdenskrig, var USA.Keld Helmer-Petersen – Photographs 1941-2013giver et retrospektivt blik på fotografen Keld Helmer-Petersens imponerende karriere, der strakte sig over syv årtier. Keld Helmer-Petersen fotograferede den moderne verdens arkitektur, industri og strukturer – fra de største former til de mest undseelige detaljer. Tilsammen bliver hans billeder et slags visuelt opslagsværk over en æra. Keld Helmer-Petersen havde et særligt blik for den skjulte skønhed og værdi, som ligger i den verden, vi ellers troede vi kendte.Keld Helmer-Petersen eksperimenterede livet igennem med fotografiets grænser. Han samarbejdede med en lang række arkitekter, billedkunstnere og forfattere – og dyrkede fotografiet i grænsefeltet mellem maleri, grafik, arkitektur og design. Dog formåede han livet igennem at fastholde en tydelig visuelle identitet. Bogen demonstrerer, hvordan hans værker er enestående, både i en dansk og en international kontekst.Keld Helmer-Petersen er repræsenteret i samlinger i både Danmark og udlandet, bl.a. andet Museum of Modern Art (New York), Museum Folkvang (Essen), Moderna Museet (Stockholm), Brandts (Odense), Statens Kunstfond og en serie af hans værker udsmykker togstationen i Københavns Lufthavn. Fra den 14. juni 2019 og frem til den 18. januar 2020 kan Helmer-Petersens værker opleves på udstillingen Finding Beauty i Den Sorte Diamant.Bogen indeholder en introduktion af Mette Sandbye, professor og institutleder ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, et essay skrevet af tidligere leder af Museet for Fotokunst i Odense, Finn Thrane. Hvert kapitel introduceres kort af fotografen selv, og hans nære ven og kollega fotograf, Jens Frederiksen, der har bidraget med teksten Black Noise. Afslutningsvis bringes et interview med Keld Helmer-Petersen af den verdenskendte engelske fotograf Martin Parr.Keld Helmer-Petersen – Photographs 1941-2013er en ny, opdateret og revideret udgave af Keld Helmer-Petersen – Photographs 1941-1995, der udkom i 2007.
"Inuuteq Storch: John Møller – Mirrored, Portraits of Good Hope" samler 178 fotografier af Grønlands første profesionelle fotograf John "Ujuut" Møller, som Inuuteq Storch har udvalgt og nænsomt billedbehandlet. Bogen indledes af et forord ved geolog Minik Rosing, og John "Ujuut" Møller introduceres af forsker ved Grønlands Nationalmuseum Kirstine Møller. Bogens tekst løber parallelt på grønlansk, dansk og engelsk.For Inuuteq Storch er bogen en del af et større arbejde med at sætte et nyt fokus på grønlandsk selvfremstilling og postkolonial bevidsthed om national stolthed og identitet. De to grønlandske fotografers værker bringes sammen hen over et spænd på mere end 100 år og udforsker stedsidentitetens udvikling set fra folkets eget perspektiv. Inuuteq Storch er vokset op i Grønland, hvor landskabet og vejret er dominerende, og hvor naturen bestemmer livets rytme. Men de historier, som fortælles om livet i dette landskab, har traditionelt været præget af danske rejsende og deres blik på naturen og folket. I Inuuteq Storchs kunstneriske arbejde søger han efter sin og andre grønlænderes egne visuelle fortælling: Hvordan ser billederne ud, når de kommer indefra og ikke udefra?
”Arven efter Elfelt II – nu i stereo” er en ny stor fotobog med ca. 500 gamle stereofotografier. Negativerne til disse fotos har i 50 år ligget gemt og glemt i Danmarks Radios arkiv. Med bogen medfølger en stereobrille, så de skønne gamle fotografier kan opleves i 3D.
A look at 100 inspiring novels that have left a significant mark on the world of literature and popular culture.
Stunts, kamp, klovnerier og drengestreger. Som en slags præpubertær Jackass iscenesatte fotograf og forfatter Bent Riis og vennerne spontant deres hæmningsløse drengeunivers og forevigede udskejelserne gennem Bents Kodak Instamatic. Playtime er et utilsløret indblik i opvæksten i 60’erne, set gennem den 12-årig horsensianers linse.Bogen er en adgangsbillet til en nær fortid, hvor frihed og frækhed drev af hessiantapetet i Horsens. Bent Riis’ fotografier var bortlagt som barndomsminder, indtil den prisbelønnede fotojournalist Carsten Ingemann var en tur i Bents gemmer. Her fandt Ingemann noget helt unikt. Bent Riis havde grundet sin fars lukrative forretning som pølsemand haft råd til kamera og film og ivrigt dokumenteret sine og vennernes drengestreger.I en tid hvor vi taler om, hvordan vi gør vores børn robuste. Man kan med rette spørge, hvorfra robusthed udspringer? Et bud kunne være et kælderrum underlagt drenge-suverænitet, hvor sindrige planer om det næste togt udarbejdes; udforskning af kloakkerne, pølsevognsbelejring og en mission med det eneste formål om at skyde naboens guldfisk.Journalist og forfatter Stig Olesen har skrevet et essay til Playtime. Sprog: Dansk og engelsk.Papir: 150 gr. Munken LynxIndbinding: Garnhæftet, læderindbunden helbindsbog med skumpap under for- og bagside.
Gstaad a su, comme peu d'autres stations, concilier ouverture sur le monde et authenticité, tout en restant fidèle à soi-même. Les photos dans cet ouvrage illustrent l'évolution de cet endroit unique d'un village agricole à une station de renommée mondiale.
Explore the fascinating photographic comparison between Dorset's past and present railways through time.
Shortlisted for the 2024 Illustrated Sports Book of the YearLaunched as rugby hit fever pitch at the 2023 World Cup, Remarkable Rugby Grounds is the perfect title for the passionate rugby fan who will be astonished at the worldwide reach of their favourite game.
Here is the story of Ireland's Civil War in colour for the first time. The events of 1922-1923 are revealed using photographs painstakingly hand-coloured by John O'Byrne. Many of these photographs have never been published before. They carry informative captions by Michael B. Barry, based on extensive historical research.
A fascinating portrait of Bath presented through a remarkable collection of lovely historical postcards.
Bastiaan van Aarle challenges our notion of time and movement. Unexpectedly, by choosing a medium and a subject that epitomizes stillness. By taking photos of mountains-all within the same frame, but spread over a certain period of time-these monuments of immutability, seemingly start to shift and reveal a movement, we don't experience ourselves: the rotation of the planet in space. Taking inspiration from color photography's beginnings, van Aarle transferred the different images to cyan, magenta, yellow and black. When brought together again, they reveal subtle traces of the passing of time in colored tinges. The effect is so otherworldly that it feels as if the rocks exist in a different dimension-as if the soft hues come fuming from the mountain's deepest history, floating gently in the thin mountain air. What is revealed here about the world is only exposed in the image, it can neither be conceived beforehand nor be seen with the mere eye: It is the magic of photography.Belgian landscape photographer, BASTIAAN VAN AARLE (*1988) explores the boundaries of photography, its medium-specific properties, and how these relate to the perception of reality. He is especially interested in the transformative qualities of light, be it through invasive advertising panels or the White Nights of the North.
Every year millions of travelers arrive in Athens eager to catch a glimpse of the ancient city and savor its classical heritage. But what about the late nineteenth century Athens with her neoclassical buildings, wide avenues and literary salons? An Athens where music wafted from King Otto's palace and the aristocracy waltzed under crystal chandeliers. A city of dignitaries, scholars and architects drawing plans and reworking them, leaving their mark on every dimension of the young capital.An Athens where commoners hovered around dimly lit fires and children played in the mud amidst the ancient ruins. Where criminals settled disputes with drawn knives and prostitutes roamed the ports luring sailors into filthy, smoke-filled taverns. Where Greek refugees lived in wind-swept streets with no sewers or running water, singing about their troubles under the stars.>Athens Unveiled pays homage to the people, streets, and neighborhoods of late nineteenth century Athens, where some of the finest neoclassical buildings still stand next to abandoned mansions, brothels, and old factories; where people still bargain the prices of clothes and produce on the old streets of commerce and where young artists create powerful murals, bringing everything about the city into sharp focus.
Bis zu seiner Zerstörung in den Bombennächten der Jahre 1943 bis 1945 gehörte Berlin zu den architektonisch reizvollsten Hauptstädten Europas. Die barocken und klassizistischen Prachtbauten aus der Zeit als Königliche Residenzstadt standen im reizvollen Kontrast zu den Palästen der Gründerzeit, die nach der Ernennung zur "Reichshauptstadt" so zahlreich entstanden. Das quirlige Nachtleben der zwanziger und frühen dreißiger Jahre ist bis heute legendär. Die zwischen 1904 und 1942 entstandenen, größtenteils erstmals gezeigten rund 90 Farbaufnahmen laden zu einem Spaziergang durch das alte Berlin ein.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.