Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Dagplejen - Per Schultz Jørgensen: - E-bog

- Livsform og relation

Bag om Dagplejen

Rigtig mange små børn i Danmark - i alt omkring 85.000 - bliver passet i en dagpleje, og langt de fleste af deres forældre betragter dagplejen som et godt og trygt alternativ til de mere "professionelle" dagtilbud i en vuggestue eller børnehave.Der stilles imidlertid stadigt større krav også til helt små børns udvikling, og dagplejederfor skal dagplejen udvikles - spørgsmålet er bare, i hvilken retning. Tendensen går modi retning af en professiona-lisering af dagplejerne med vægt på pædagogiskgennem uddannelse og efteruddannelse, menog spørgsmålet er, om dagplejen derved risikerer dagplejen så ikke at miste de særlige kvaliteter, som en pasningsform i hverdagsagtige, hjemlige rammer kan tilbyde?. Det er temaet i denne bog, der forsøger at pege på en tredje vej: udvikling af dagplejerens relationskompetence. I Dagplejen. Livsform og relation lader Per Schultz Jørgensen dagplejere, forældre og tidligere dagplejebørn komme til orde og fremhæver på baggrund heraf de ressourcer, som dagplejen rummer, når den er bedst. Han viser, hvordan dagplejerne ved at arbejde bevidst med den tætte, anerkendende relation kan styrke børnenes tryghed og udvikling.Bogen henvender sig til den enkelte dagplejer, forældre med børn i dagpleje samt kommunale beslutningstagere. Den er desuden velegnet som grundbog i kursusvirksomhed for dagplejere.Per Schultz Jørgensen er læreruddannet, cand.psych. og dr.phil. Han er tidligere professor i socialpsykologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet, ,tidligere formand for Børnerådet og aktiv samfundsdebattør, bl.a. som formand for  medlemaDen alternative velfærdskommission. Han er kendt som samfundsdebattør og forfatter til en lang række bøger om børn, unge og familieforhold.Bogen udgives med støtte af FOA - Fag og Arbejde.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788741251110
  • Udgivet:
  • 1. januar 2007
  • Straks på e-mail.

Normalpris

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af Dagplejen

Rigtig mange små børn i Danmark - i alt omkring 85.000 - bliver passet i en dagpleje, og langt de fleste af deres forældre betragter dagplejen som et godt og trygt alternativ til de mere "professionelle" dagtilbud i en vuggestue eller børnehave.Der stilles imidlertid stadigt større krav også til helt små børns udvikling, og dagplejederfor skal dagplejen udvikles - spørgsmålet er bare, i hvilken retning. Tendensen går modi retning af en professiona-lisering af dagplejerne med vægt på pædagogiskgennem uddannelse og efteruddannelse, menog spørgsmålet er, om dagplejen derved risikerer dagplejen så ikke at miste de særlige kvaliteter, som en pasningsform i hverdagsagtige, hjemlige rammer kan tilbyde?. Det er temaet i denne bog, der forsøger at pege på en tredje vej: udvikling af dagplejerens relationskompetence. I Dagplejen. Livsform og relation lader Per Schultz Jørgensen dagplejere, forældre og tidligere dagplejebørn komme til orde og fremhæver på baggrund heraf de ressourcer, som dagplejen rummer, når den er bedst. Han viser, hvordan dagplejerne ved at arbejde bevidst med den tætte, anerkendende relation kan styrke børnenes tryghed og udvikling.Bogen henvender sig til den enkelte dagplejer, forældre med børn i dagpleje samt kommunale beslutningstagere. Den er desuden velegnet som grundbog i kursusvirksomhed for dagplejere.Per Schultz Jørgensen er læreruddannet, cand.psych. og dr.phil. Han er tidligere professor i socialpsykologi ved Danmarks Pædagogiske Universitet, ,tidligere formand for Børnerådet og aktiv samfundsdebattør, bl.a. som formand for  medlemaDen alternative velfærdskommission. Han er kendt som samfundsdebattør og forfatter til en lang række bøger om børn, unge og familieforhold.Bogen udgives med støtte af FOA - Fag og Arbejde.

Brugerbedømmelser af Dagplejen



Find lignende bøger
Bogen Dagplejen findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.