Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Efterskolens praksis under lup - Ulla Højmark Jensen - E-bog

- Undersøgelser af dannende undervisning og samvær

Bag om Efterskolens praksis under lup

Et efterskoleophold består af undervisning, aktiviteter og samvær, der styrker elevernes erfaringer med faglig læring, livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse. Men hvordan? Det undersøger ‘Efterskolernes praksis under lup’ blandt andet ved at stille følgende spørgsmål:   • Giver forskellige former for undervisning plads til at sætte dannelse i højsædet? • Hvordan kommer folkelig oplysning og demokratisk dannelse til udtryk i den obligatoriske fagundervisning? • Hvordan sættes undervisningen i gang, og hvilke dannelsesmæssige betydninger kan det have? • Er morgensamlinger på efterskolerne blevet en praktisk foranstaltning uden et dannende indhold? • Hvilke lærerpositioner muliggør efterskolerne, og hvilke dilemmaer, styrker og svagheder har de? • Hvordan manifesterer dannelse sig i de regler og forventninger, der sætter rammerne for efterskoleelevernes hverdag? • Hvor og hvordan kan elever ytre sig i efterskolens hverdagsoffentlige rum? • Hvad vil det sige at være en efterskoleelev? • Hvilke muligheder har eleverne for indflydelse på undervisningen og på efterskolernes hverdag? • Hvordan sikrer man god karrierevejledning på efterskolerne?   Denne bog er resultatet af et stort forskningsprojekt med fokus på undervisning og samvær. Med udgangspunkt i anvendt forskning, bidrager den til en ny forståelse af efterskolernes pædagogiske og didaktiske virke gennem begreber og modeller, og den hjælper med at se udviklingspotentialer for efterskolernes praksis.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788772045641
  • Udgivet:
  • 28. marts 2020
  • Straks på e-mail.

Normalpris

  • BLACK NOVEMBER

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af Efterskolens praksis under lup

Et efterskoleophold består af undervisning, aktiviteter og samvær, der styrker elevernes erfaringer med faglig læring, livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse. Men hvordan? Det undersøger ‘Efterskolernes praksis under lup’ blandt andet ved at stille følgende spørgsmål:
 
• Giver forskellige former for undervisning plads til at sætte dannelse i højsædet?
• Hvordan kommer folkelig oplysning og demokratisk dannelse til udtryk i den obligatoriske fagundervisning?
• Hvordan sættes undervisningen i gang, og hvilke dannelsesmæssige betydninger kan det have?
• Er morgensamlinger på efterskolerne blevet en praktisk foranstaltning uden et dannende indhold?
• Hvilke lærerpositioner muliggør efterskolerne, og hvilke dilemmaer, styrker og svagheder har de?
• Hvordan manifesterer dannelse sig i de regler og forventninger, der sætter rammerne for efterskoleelevernes hverdag?
• Hvor og hvordan kan elever ytre sig i efterskolens hverdagsoffentlige rum?
• Hvad vil det sige at være en efterskoleelev?
• Hvilke muligheder har eleverne for indflydelse på undervisningen og på efterskolernes hverdag?
• Hvordan sikrer man god karrierevejledning på efterskolerne?
 
Denne bog er resultatet af et stort forskningsprojekt med fokus på undervisning og samvær. Med udgangspunkt i anvendt forskning, bidrager den til en ny forståelse af efterskolernes pædagogiske og didaktiske virke gennem begreber og modeller, og den hjælper med at se udviklingspotentialer for efterskolernes praksis.

Brugerbedømmelser af Efterskolens praksis under lup

  • Rasmus J. 21. juni 2020

    Fantastisk læsning!


Find lignende bøger
Bogen Efterskolens praksis under lup findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.